Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 18 983 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Birgerkung - Spelvärd | 2011-07-12 22:46 | |
![]() | "...så kanske kroppen kan koppla på värsta helandet med en tro" Det kallas placebo och har ganska god verkan på hälsotillståndet, enligt många studier. Så om man tror på homeopati kan man absolut använda sig av det, eftersom det då sannolikt kommer att fungera. Själv tror jag tyvärr inte på homeopati, så för mig blir det verkningslöst. Men jag tror på vanlig medicin. Den är dessutom billigare. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-12 22:46 | |
![]() | curry botar inget iaf det kan jag skriva under på. Jag gillar inte curry men homeopater ger jag all tacksamhet till | |
| _abc_ | 2011-07-12 23:09 | |
![]() | "Det kallas placebo och har ganska god verkan på hälsotillståndet, enligt många studier. Så om man tror på homeopati kan man absolut använda sig av det, eftersom det då sannolikt kommer att fungera. Själv tror jag tyvärr inte på homeopati, så för mig blir det verkningslöst. Men jag tror på vanlig medicin. Den är dessutom billigare." Ignorance is a bless lyder formeln. Increases your health en fotnot. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-07-12 23:12 | |
![]() | Det finns inget bot mod Adhd,men dropparna som jäntan får gör så hon inte är så uppskruvad tror föräldrarna,men ingen kan veta efterson hon har tagit dropparna så många år,har man en sjukdom eller en diagnos som ingen läkarvård fungerar på så varför inte prova?curry är flera olika kryddor i en blandning skulle det vara själv mixen då som funkar som någon bot?eller en av kryddorna i Curryn? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-12 23:19 | |
![]() | hehe, nej jag fick fel dressing när jag köpte falafel idag. :) | |
| apbur | 2011-07-12 23:58 | |
![]() | Vad är det TS tänker sig att folk som tror på homeopatins effekter gått på? Att det är väldigt utspätt är ju själva grejen så just det är nog ingen nyhet för någon. | |
| _abc_ | 2011-07-13 00:19 | |
![]() | De har gått på att det funkar. Precis som i andra trådar där folk gått på att medium kan spå deras framtid eller dylikt. Likasinnade anekdotiskt subjektiva historier spär på myten om att det funkar och sådana här trådar bör i mycket större utsträckning få tåla raljerande som motvapen i striden mot felaktiga dogmer, givetvis på faktabaserad bakgrund, inget annat. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-07-13 00:27 | |
![]() | Dyra sockerpiller. Hemskt om folk blir sämre eller t o m dör för att de väljer bort skolmedicinen. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-07-13 00:29 | |
![]() | jätte sjuka människor drar i varje halmstrå för att slippa dö,och det går det att tjäna pengar på, och det gör homeopaterna¨mycket svårare en så är det inte | |
| mats201 | 2011-07-13 00:50 | |
![]() | apbur: Från början ansågs den extrema utspädningen i sig vara det som gjorde att homeopatisk medicin fungerade. Efter atomfysikens genombrott, då man kan påvisa att homeopatisk medicin inte innehåller minsta molekyl av läkemedlet så har homeopaterna fått retirera till att "vattnet har minne". Dessutom har ingen lyckats påvisa annat än placeboeffekt. Tror man att detta har en medicinsk verkan (annat än placebo) är man obildad och lättlurad. Är det moraliskt rätt att utnyttja placeboeffekten endast? Om någon kommer till mig och är förkyld, jag säger att "jag kan bota dig, ät de här pillren så är du frisk inom en vecka". Självklart kan jag inte ta produktionskostnad för sockerpillren (1 öre) utan bör ta 299:- för en burk med 30 piller, annars blir inte placeboeffekten lika stor. Skulle ni vilja att er sjuka mor stoppade sina pengar (ert blivande arv) i min ficka då eller att hon gick till en vårdcentral i stället? Jag är inte homeopat (än, ska överväga om jag kommer i ekonomisk knipa), resonemanget ovan är ett exempel. | |
| _abc_ | 2011-07-13 00:55 | |
![]() | "Jag är inte homeopat (än, ska överväga om jag kommer i ekonomisk knipa), resonemanget ovan är ett exempel." Haha, dark. "Är det moraliskt rätt att utnyttja placeboeffekten endast?" Anser du inte att det är ännu viktigare att vetenskapen och skattepengen inte ska influeras av detta? Är moralen viktigare? Personligen rör det mig inte i ryggen att någon procent årligen drabbas av att bli lurade skjortan av medier och spåkvinnor etc. Men homeopati, religion och andra områden får så mycket större negativ effekt i jämförelse. | |
| apbur | 2011-07-13 02:08 | |
![]() | Ditt moraliska dilemma är faktiskt ganska intressant då vissa läkemedel skulle kunna ersättas med placebo och fortfarande ha lika god effekt. Man ska inte glömma att även placeboeffekten sätter in när man tar verksamma preparat. Är det etiskt riktigt att uppmana folk att ta läkemedel med eventuella bieffekter som följd när de egentligen kunnat ta placebo utan bieffekter? Nåja, förutom de upplevda bieffekterna. För att detta ska vara möjligt krävs att patienten tror att de tar verkningsfulla preparat. Svårt. | |
| _abc_ | 2011-07-13 02:47 | |
![]() | "Är det etiskt riktigt att uppmana folk att ta läkemedel med eventuella bieffekter som följd när de egentligen kunnat ta placebo utan bieffekter?" Felaktiga premisser, han argumenterar inte för det motsatta dessutom. Den som får preparaten av vården tror nog vanligtvis att det ska hjälpa ja, om det svarade på din problemsyn kring att patienter inte skulle tro det, att de skulle vara skeptiker kring det. Sedan, etiskt eller ej, om en sådan situation förekommer så är det inte bra, men det finns nog ingen usel tanke bakom ett preparat som är sämre än placebo, utan verkningar men med negativa bieffekter. Hursom, homeopati kan inte berättigas att användas på statlig nivå om placebo är dess främsta argument. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-13 07:31 | |
![]() | Ni som är skeptiska kan ju prova iaf. Jag är sällan sjuk, men det kanske beror på att jag inte tror på mediciner. | |
| blame me | 2011-07-13 08:16 | |
![]() | Denna kille tar en överdos av homeopatisk medicin kolla... www.youtube.com/watc...re =related | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-13 08:23 | |
![]() | läskig gubbe | |
| blame me | 2011-07-13 09:06 | |
![]() | Jag köpte samma homeopatiska medicin (eller va de heter) som gubben i klippet äter och som uppenbarligen inte fungerar. Jag hade nämligen svårt att sova när jag var i usa för något år sedan och visste inte vad homeopatisk medicin var och det stod non habit forming på paketet så ja tänkte att de e bra. Tabletterna hade en svag effekt på mig, vilket jag kommer stämpla som placeboeffect eftersom gubben i klippet käkar trettio tabletter och ingenting händer. Men för tillfället hjälpte dem mig att sova till 7-8 istället för 4-5 det kan jag inte förneka! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-07-13 09:24 | |
![]() | Jag funderar lite på uttalande som "De har gått på att det funkar". Det innebär att abc som skribent vet sanningar om folk som har blivit hjälpta av placebo/homeopati som dom inte själva är medvetna om. Att ha ett positivt förhållningssätt till något som hjälper dig vid sjukdom borde vara det mest grundläggande. Jag har aldrig varit sjuk när jag har varit kär, men ofta när jag har gått igenom en kris. Homeopatin är ett bra bevis på hur ofta vi kan bli friska utan medicin vid vissa sjukdomar. Vi borde kanske försöka lära oss något utav det istället för att direkt förkasta det. Med en målsättning som antagligen ofta är grumlig och ibland direkt tvivelaktig, så tycker jag att man faktiskt har nåt relevanta och intressanta framsteg. Borde vi kanske inrikta oss mer på psyket än på kroppen när vi är/upplever oss vara sjuka? | |
| frvib | 2011-07-13 10:16 | |
![]() | "Ditt moraliska dilemma är faktiskt ganska intressant då vissa läkemedel skulle kunna ersättas med placebo och fortfarande ha lika god effekt." Jag kommer på rak arm bara på något enstaka läkemedel (Glukosamin, Artzal osv.) som inte helt säkert har visat sig ha bättre effekt än placebo i studier, även om det finns teoretiska hållpunkter för detta. Har du något annat exempel? | |
| Bergarn1 | 2011-07-13 11:44 | |
![]() | två metaanalyser av metaanalyser. Det betyder alltså att de har tittat på flera studier som forskare har plockat ihop från enskillda artiklar och sedan gjort någon form av sammanställning av dessa. De har alltså gjort en övergripande studie över hela fältet. www.ncbi.nlm.nih.gov...d/ 12492603 www.ncbi.nlm.nih.gov...d/ 20402610 Som väntat går det inte att se någon skillnad mot placebo. Men eftersom placemedicin inte är tillåten inom den konventionella vården så kan ju homeopatin ha en funktion i sig. Dessutom finns det ett samtal mellan vårdgivare och vårdtagare som kan vara bra. Har hört att det finns indikationer på att placebo kan fungera trots att man vet att det är placebo, vilket skulle kunna föra in liknande behandlingar i sjukhusvården i framtiden? | |