Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-09 21:18 | |
![]() | yes | |
| Midna79 | 2011-08-09 21:23 | |
![]() | Nej, det finns helt oförlåtliga handlingar som inte all ånger i världen kan råda bot på. | |
| mrperfect | 2011-08-09 21:37 | |
![]() | nä | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-09 21:41 | |
![]() | Nix | |
| vigren | 2011-08-09 21:43 | |
![]() | Nej! | |
| Fispropp - Ej medlem längre | 2011-08-09 21:46 | |
![]() | Du förlåter för din egen skull. Det kan vara bra att förlåta, typ gamla skolmobbare eller störda föräldrar, det är ett sätt att gå vidare. | |
| wildman | 2011-08-09 21:59 | |
![]() | Jag tror på förlåtelse oavsett om ångern är uppriktig. Som någon sa, man kan förlåta en person men inte handlingen. Man förgås ju själv om man ska gå runt och bära agg mot någon. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-09 22:04 | |
![]() | Ånej. För att man inte har förlåtit, så betyder det inte per automatik att man skulle "bära agg" inom sig. Finns även andra sätt att handskas med saken. | |
| sessessa | 2011-08-09 22:32 | |
![]() | Klart man kan förlåta personen, som faktiskt kan vara en mycket bra människa, men på helt fel vägar i livet. Sen behöver man inte förlåta handlingen, bara acceptera att det har skett. Finns otroligt många som har gått från en mycket kriminellt liv, till att faktiskt hjälpa andra med dom erfarenheter de fått från det jobbiga liv de levt | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-09 22:34 | |
![]() | ja, jag tror oxå att man eller Gud eller vad det är som dömer (vi själva) måste förlåta även de svåraste handlingar. Man ska iaf inte döma andra innan man gått tusen mil i deras skor, typ även om det är svårt med djurplågeri o sådant :( men allt har en orsak, om vi hade levt deras liv hade vi kanske förstått>? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-09 22:35 | |
![]() | öh: jag tror iaf att "bära agg" betyder att man inte har förlåtit. Glömma och förlåta hör ihop | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-10 00:08 | |
![]() | det är upp till dig om du förlåter eller inte,att förlåta och inte glömma,då har man inte förlåtit,när man förlåtit då är det glömt och kastat i glömskan sjö,och där är fiske förbjudet | |
| Devil_Star | 2011-08-10 09:20 | |
![]() | Att kunna förlåta tycker jag att man kan göra och ta emot. Visst det kan finnas olika orsaker. Jag kan förlåta, även svåra saker och ge en chans. Men visst, man kanske inte litar 100%. Det kanske kan ta tid och bygga samma förtroende. Jag har svårt att vara bitter och sur, då lär det vara nåt fruktansvärt om jag inte ska kunna förlåta nån! | |
| devilseye | 2011-08-10 09:40 | |
![]() | "För att man inte har förlåtit, så betyder det inte per automatik att man skulle "bära agg" inom sig. Finns även andra sätt att handskas med saken. " Hurdå? Skära sig själv? Skada någon annan? Skämt åsido. Har man inte förlåtit så bär man ju agg inom sig även om det kan ta sig olika uttryck, det är min fasta övertygelse. | |
| Didis | 2011-08-10 10:23 | |
![]() | Jag hade önskat att svaret på frågan direkt var "Absolut!" men tyvärr så blir nog mitt svar "Nej". Det finns saker som gör så ont, både psykiskt och fysiskt att förlåtelse är något man inte ens skall prata om. | |
| malin922 | 2011-08-10 10:25 | |
![]() | Jag har en lång och ganska trasig bakgrund med en kille i mitt liv. Han mer eller mindre tog mina tonårsår ifrån mig. Jag har aldrig mått så dåligt över en person någonsin tidigare och det han gjorde var hemskt. Men efter 4 år så förlät jag honom. Det är en lång historia. Efter allt hände så hördes vi aldrig mer. Ville inte veta av honom. Då vi tog kontakt igen var när jag ville veta varför. Varför han gjort som han gjorde. Idag är jag tillsammans med honom och har aldrig levt lyckligare. Hur invecklat och skruvat det än låter.. Jag förlät honom och lärde mig att människor kan förändras, men det tog tid. "People do change". Lärde mig även att alltid ge människor en andra chans. | |
| thessa | 2011-08-10 10:25 | |
![]() | Svaret på frågan är naturligtvis nej! Själv är jag för att förlåta och gå vidare om det handlar om sådant som t.ex. otrohet (förstå mig rätt, otrohet är absolut inte rätt på ngt vis men om det ställs mot saker som barnamord känns det trivialt i jämförelse). | |
| malin922 | 2011-08-10 10:26 | |
![]() | Kollade en gång på Oprahs show. Där dem pratade om vad förlåt är för något. Hon sa att bara för att man förlåter så betyder det inte att man säger "Det är lugnt" eller "Det gör ingenting". Ett förlåt innebär inte heller att man måste släppa in personen i sitt liv igen. Utan att: "Forgiveness is giving up the hope that the past could have been any different." — Oprah Winfrey | |
| devilseye | 2011-08-10 10:34 | |
![]() | Kloka ord Malin, även om det inte var dina. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-08-10 11:10 | |
![]() | Så ser jag på förlåtelse också. Iaf när det handlar om "oförlåtliga gärningar". Det handlar inte om att förlåta den andra personens gärningar, så att den personen ska sluta känna skuld. Det kan nog mer handla om att man förlåter situationen som sådan, så att man kan gå vidare utan att konsumeras av sin egen vrede och kanske hämndlystnad. Men det är totalt omöjligt att i förväg säga hur jag själv hade gått vidare och om jag hade kunnat förlåta situationen. Då pratar jag inte om otrohet eller så... ska man förlåta något sådant, så måste man nog förlåta den andra personens gärning och sluta älta dennes skuld om man ska kunna fortsätta ha en relation. I fall som handlar om mycket grövre gärningar, så handlar inte förlåtelsen om den andra personen över huvudtaget. Som jag ser det. | |