Spelrum
Giraffen34
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
omeganoll2012-05-25 11:57
Antal inlägg: 512

Väldigt få iofs, men det finns faktiskt människor som av dunkel anledning väljer att vara onda. Dett skriver jag inte lättvindigt och om många här inte har mött ngn sån får man bara gratulera.

X-ra Small - Ej medlem längre2012-05-25 12:00
Antal inlägg: 199

Tack snälla ni. Jag ska framföra detta till honom.... Det hjälper honom o orka lite till...=)

irgitta2012-05-25 12:18
Antal inlägg: 189

Nä jag tror inte att människan är ond, men som de flesta här är överens om väldigt klumpiga ibland. Empatibristen verkar sprida sig tillsammans med utseendefixeringen och där hamnar din bror i kläm! Jag tycker det är viktigt att alla lär sig att säga ifrån å andras vägnar. Att de som hör andra skratta eller kommentera nån som ser annorlunda ut markerar att det inte är OK. Att genom sitt eget beteende visa var gränserna går i fråga om hur man får behandla sina medmänniskor. Enbart så kan "dumskallarna" lära sig, tror jag.

bobo flux2012-05-25 12:21
Antal inlägg: 11371

Genuin ondska torde väl vara att göra något ont och samtidigt vara fullt medveten om dess ondskefullhet? Det finns nog många bra exempel på det.

irgitta2012-05-25 12:26

Tror du det bobo? Jag tror att det vi uppfattar som ondska är sjukdomar, både fysiska och psykiska, medfödda eller som resultat av händelser som från början varit utom vår kontroll. Vilket gör att begreppet "ondska" blir lite skevt. Klumpighet och taktlöshet däremot finns det gott om, tyvärr!

X-ra Small - Ej medlem längre2012-05-25 12:31

Det jag mednar med ordet ondska är just klumpigheten att uttrycka sig på, att peka och skratta åt någon annan på grund av hans/hennes utseende.
Det tycker jag klassas som mobbing, och det anser jag går under kategorin ondska.
Människorna som dagligen utsätts för detta, (jag syftar inte bara på min bror), mår ju fruktansvärt dåligt, och det kan inte jämföras med mycket annat än dumhet och ondska, med det som vissa vräker ur sig i form av glåpord och blickar mot de som råkar vara lite annorlunda.

bomah - Ej medlem längre2012-05-25 12:34
Antal inlägg: 1021

Är nog som många skrivit inte ondhet utan idioti. Tror/hoppas nog rätta många av de som lagt de där kommentarerna i efterhand har ångrat sig. Dessvärre är det där nog något han måste lära sig att hantera. Fast jävligt ledsamt är det ju förstås...

bobo flux2012-05-25 12:35

Jo, det tror jag. Jag tänker så här: Gör jag något ont utan att vara medveten om det så är det kanske klumpigt och taktlöst, men det behöver inte vara ondska, även om det får tråkiga konsekvenser. Gör jag däremot något ont och jag själv vet att det är ont så är väl det en ondskefull handling, även om konsekvenserna inte blir allvarliga?

bobo flux2012-05-25 12:38

Obs* mitt inlägg var som svar till irgittas inlägg, inte till bomahs.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-05-25 12:41
Antal inlägg: 31064

Svaret på din fråga är tyvärr ja.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-05-25 12:43
Antal inlägg: 1194

Nej, människan generellt är inte ond. Vissa av våra instinkter tar sig dock "ondskefulla uttryck" eller hur man ska formulera det. Behovet av att etablera hackordningar till exempel är något medärvt som vi delar med många andra flocklevande däggdjur.

Däremot är människan oändligt korkad, speciellt i grupp. Det intressanta är att de flesta VET att de beter sig dåligt, men gör det ändå. Om din bror skulle konfrontera någon som sårat honom, till exempel genom att säga "Jag har en tumör som förstör mitt liv och jag blir jätteledsen när du hånar mig för min olyckat" skulle människan i fråga känna en enorm skam. Det är självklart inget man kan begära att din bror skulle orka göra, men det kan tjäna som en tröst att ha vetskapen.

Vi andra - den stora massan humana individer - har ett ansvar att säga ifrån och att våga visa civilkurage när vi ser andra bete sig illa. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Varma lyckönskningar till din bror!

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-05-25 12:43
Antal inlägg: 31064

Hur kan ni göra en distinktion mellan ondska/ dumhet när konsekvenserna är att personen såras? Såvida de inte är utvecklingsstörda så kan de bedöma konsekvenserna av att peka och säga saker högt, och fortsätter de göra det så är de respektlösa (onda). Stryk skulle de ha.

bobo flux2012-05-25 12:48

Lite min poäng också. Varenda normalfuntad människa med en gnutta empati kan ju räkna ut att personen knappast njuter av att bli förlöjligad.

irgitta2012-05-25 13:09

Har bara så svårt för just uttrycket "ondska". Om man kallar det att vara ond när man egentligen menar empatilös och korkad finns det inte så många andra ord att ta till när man stöter på människor som begår riktigt onda handlingar som att döda andra, begå folkmord, skända lik, plåga djur etc. Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag förringar absolut inte det som händer när någon bemöts som det beskrivs i tråden, det är för jäkligt att folk inte fattar bättre, men ordet ondska är lite för stort i mitt tycke.

KrugalSvylse2012-05-25 13:15
Antal inlägg: 53

Boffertomte: "I Afrika gynnas ofta dumhet framför alla andra egenskaper. Det lönar sig helt enkelt att vara korkad och elak och hänsynslös. Därför föds det bara fler och fler dumskallar där, dumhet är ärftlig."

(Oj då, råkade byta ut Sverige mot Afrika. Hoppas att poängen framgår.)

On Topic: Väldigt många människor är snara att påpeka andras uppenbara brister och defekter, något som har flera olika psykologiska orsaker. Därav lyteskomik, med mera. De flesta har dock tillräckligt med sunt förnuft och empati för att inte säga sådant så att personen med lytet hör det.

Men många människor är tyvärr också hänsynslösa, korkade eller empatilösa och ger helt enkelt fan i om de sårar andra helt i onödan. Åter andra (lyckligtvis färre) njuter av att trycka ner sina medmänniskor. De sistnämnda kan nog med visst fog kallas onda.

MrAtomic2012-05-25 13:25
Antal inlägg: 452

Många intressanta inlägg tycker jag på en viktig fråga.

Jag håller med dig hinken om att det handlar mkt om civilkurage från oss andra också, men det är en svår situation. Jag funderade på vad man skulle kunna säga för att underlätta det för TS bror men något måste man säga. Jag hade säkert rent spontant sagt att det var en av de mest idiotiska kommentarer jag har hört men frågan är om det hade hjälpt så mkt mer än att ta lite udden av kommentaren.

Angående korkad eller ondska så brukar bristande förmåga att behärska sin första impuls många definieras som en del av ondskan. Tar man vad som är utmärkande för en psykopat är det inte bara en bristande empati utan också en bristande impulskontroll.

Dock kan jag mkt väl tänka mig att en person säger något sådant i ett badhus och sen kanske själv inte tycker att det var så smart sagt. Det har jag sett ett antal exempel på när någon impulsivt säger något som det senare känner är idiotiskt och sårande och det kan vara ganska rejält kränkande saker. Det skulle vara intressant att prata med de där människorna hur de tänker för det är ju en rätt konstig sak att säga.

vigren2012-05-25 13:25
Antal inlägg: 1146

Svårt att definiera ondska egentligen...

I din brors fall tror jag det först och främst handlar om ett ouppfostrat, korkat och empatilöst beteende. Det är nog så illa.

När jag tänker på ondska så är det ett mer "planerat" beteende, typ långvarig systematisk mobbning eller typ Breivik...

Din bror verkar trots allt ganska stark men förstår att det är jättejobbigt för honom. Idioterna som öppnar käften vill säkert inte byta...

MrAtomic2012-05-25 13:32
Antal inlägg: 452

Ja Breivik är nog det yttersta exemplet på ondska. Att så utstuderat se till att träna bort sin empati för att kunna utföra välplanerade massmord och göra detta under lång tid. Bakom sådan ondska brukar ofta ligga blind ideologi där människor bara är schackpjäser för större syften. Bakom ideologin ligger andra psykologiska mekanismer såklart

Offtopic förresten.

X-ra Small - Ej medlem längre2012-05-25 13:34

Jo, ondska är kanske fel ord, men att det finns människor som är så empatilösa övergår mitt förstånd.
Som vigren skriver, så vill nog ingen byta med honom...smärtan, att du måste köpa byxor i XXL, för att de ska komma över rumpan, när du egentligen är en M, vilket gör att kläderna sitter som en säck i övrigt...
Man får ju hoppas att de som yttrat sig, pekat och skrattat åt honom, ångrar sig.
Men jag vet inte om man har den förmågan att leva sig in i andras smärta och dåliga självbild, när man gör något sånt.
Självförtroendet ökar ju inte direkt när man får höra hur nedsättande ord, om något du inte kan rå för...

Dezziz - Ej medlem längre2012-05-25 13:46
Antal inlägg: 115

Det finns onda människor tyvärr:(

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?