Spelrum
Giraffen16
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade26
Mobilspel
Pågående19 932

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-25 03:56
Antal inlägg: 316

Jag inser att min sista delfråga, det där om meriter enbart, gör att du faktiskt svarade på det jag frågade, även om jag inte efterlyste svar från någon där ansökan *inte* haft betydelse.

knästark - Ej medlem längre2012-10-25 04:26
Antal inlägg: 34

Jag skrev inte att min ansökan inte var avgörande på något sätt. Det är väl alla ansökningar som ger jobb?

knästark - Ej medlem längre2012-10-25 04:29

"Jag tror inte min ansökan stack ut på något sätt utan att de gick på meriter och specialkunskaper" är enligt mig inte samma sak som att ansökan inte haft någon betydelse.

Hur fick du ditt jobb?

Mindymoo2012-10-25 04:40
Antal inlägg: 1743

Kaffevåffla; Jag jobbar också med språk, och tror att du varit otydlig med skälet till att du ställer frågan. Jag vill gärna veta varför.
Allmänt: Utformningen av ansökan leder naturligtvis inte till jobb. Trist och torr eller yvig och blommande spelar mindre roll.
Det som leder till jobb är meriter, erfarenheter och personlighet - och för att riktigt nå fram med sin karismatiska personlighet krävs att man har tur och hamnar på intervju. Inte audition som är så populärt nu, utan en vanlig jobbintervju.
Jag har hjälpt ganska många med just personliga brev och vet att dessa brev i alla händelser ett par gånger ledde till intervjuer, nån gång till jobb. Då lyckades vi få den sökandes identitet att lysa igenom - det finns självklart sätt.
Ärlighet, rent språk, lagom med personliga detaljer och gärna kort nämna en oväntad grej som en hobby. Eller använda formen storytelling, fortfarande modernt.
Men tyvärr finns det så många andra aspekter att man inte kan lita på att en aldrig så välskriven ansökan duger.
Jag fick ett jobb en gång genom att i förbigående nämna att jag var en av företagets nöjda kunder. Till ett annat jobb var jag en av de två sista likvärdiga kandidaterna (den som vann bodde på orten, jag skulle fått pendla). Den gången kom jag till intervjuer för att jag skickade med få arbetsprover men uppmanade arbetsgivaren att googla mitt namn... fick sen höra att det signalerade självförtroende utan skryt.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-25 05:54

Mindymo: Utformningen kan visst leda till jobb... det beror på i vilken bransch du är. Den här gången var det frågan om att människor skulle vilja berätta vilka formuleringar som möjligen lett dem vidare. Jag ska inte behöva redogöra för varför jag ställer en fråga, det blir lite löjligt nu kan jag tycka.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-25 05:56

Vill även tillägga att sätten att få jobb på är hur många som helst, själv blev jag rekryterad till ett jobb utomlands av min kund. Så där, nu har jag också skrutit. Kan vi återgå till min frågeställning?

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-25 06:04

För att klargöra:
1. Utan meriter är du inte aktuell (om du inte blåljuger).
2. I konkurrens med hundratals *kan* din ansökan vara det som skiljer ut dig, många är faktiskt likvärdiga. Så vad har du skrivit och på vilket sätt, på vilket sätt bidrog din ansökan till att du kom igenom vallen? Gärna exempel som sagt. Det är exempel jag är ute efter, inte beskrivningar.

SkySpy_2012-10-25 08:38
Antal inlägg: 4418

Det visade sig att jag hade samma intressen som chefen hade där jag sökte och gjorde intervjun. Vi satt mest och samtalade om allt möjligt. Vet inte riktigt varför jag fick arbetet men skulle kunna tänka mig att det var för att vi fick en väldigt bra kontakt helt enkelt. Erfarenhet hade jag inte.

slånbär2012-10-25 08:48
Antal inlägg: 5539

Det är väl ofta så att man inte själv blir informerad om just precis vad det var som fick mig att sticka ut. Och dessutom så är det väl inte alltid som man får veta hur många sökande det var till en tjänst.

pabster12012-10-25 11:11
Antal inlägg: 707

Du har lite fel i frågeställningen.... En ansökan leder inte till ett jobb det gör en bra anställningsintervju. Frågan är således hur ska man formulera en ansökan på bästa sätt för att få komma på intervju.

Idag dränks alla arbetsgivare i ansökningar pga korkade regler om jobbsökeri. Så börja med att tidigt i brevet förklara att du är en kvalificerad sökande. Sedan beror det helt och hållet på vad det är för ett jobb hur resten av ansökan ska se ut.

BrudPatt - Ej medlem längre2012-10-25 11:30
Antal inlägg: 4

Kaffevåffla, jag förstår inte riktigt ditt agerande i den här tråden.
Du är intresserad av synpunkter och ger en svepande frågeställning om ett brett ämne som knappast kan sägas ha definitiva svar.
När sedan folk skriver sina synpunkter, broderar med fina tangenter och exemplifierar genom att återge situationer så dundrar du in och kräver absolut specifika svar utan något svammel.

Du nämner att du jobbar med lingvistik och undrar hur svårt det kan vara att hålla sig till ämnet. Jag utläser då att det borde vara enklare för dig som språkvan att förmedla det du vill uppnå med tråden. Att lyckas intrumfa bättre i den osäkre vad som är aktuellt i denna tråd, snarare än att komma in och beklaga sig över vad folk skriver. Jag anser det för övrigt ofint mot övriga skribenter, som hållit sig inom ramarna för din breda frågeställning och samtidigt hållit god ton. Du framstår också som gnälligare än nödvändigt du då sällan ger uttryck för positiva intryck, jämfört med negativa.

Du skriver att du inte ska behöva redogöra för anledningen till frågeställningen. Kanske är det en hint om att du inte varit tillräckligt tydlig.
Du verkar väldigt ifrågasättande mot en del inlägg, på ett sätt som sällan varit särskilt mjukt formulerat. Det får ofta folk att fundera över vad som verkligen duger. Även detta kan ligga bakom frågorna du får från andra kring trådens funktion och dess syften.

Hade du vinnlagt dig om att ställa frågan oerhört specifikt redan från början hade jag kanske kunnat förstå missnöjet.
När du själv skrivit om en tangent som tydligtvis inte hör till den frågeställning du önskar svar på (Jag tänker närmast på passagen om att identifiera sig med den sökande, snarare än att se enbart till meriter.) är det ju inte konstigt att tråden går i den riktningen.

Som avslutning kan jag säga att jag aldrig skrivit någon CV.

knästark - Ej medlem längre2012-10-25 12:30

Läs vad du skrev 05.56 Kaffevåffla.

"Vill även tillägga att sätten att få jobb på är hur många som helst, själv blev jag rekryterad till ett jobb utomlands av min kund. Så där, nu har jag också skrutit. Kan vi återgå till min frågeställning?"

Märker du vad du skiver? "Så där nu har jag också skrutit". Det är ju att direkt påstå att andra i den här tråden har gjort det enligt dig. Du startar trådar där du vill att personer ska svara på dina frågor och om de/vi inte gör det blir du irriterad. Men några av dem som svarat anser du tydligen har skrytit och hur du över huvudtaget efter det tror att folk vill återgå till din frågeställning känns märkligt enligt mig.

knästark - Ej medlem längre2012-10-25 12:31

Hade det funnit en "Gilla"-knapp hade jag använt den till BrudPatts inlägg

JefautjOuer2012-10-25 13:25
Antal inlägg: 373

smart Birgerkung, första sidan

Relax742012-10-25 13:36
Antal inlägg: 160

Har precis fått ett jobb där det var stor efterfrågan på tjänsten... Jag har nu pratat med chefen om varför just jag fick detta jobb och fick till svar: Din CV var så bra, man ville bara träffa dig. Sen när vi träffades ville jag ha just dig för din utstrålning o personlighet. Så summa av detta är... Min CV är kaxig men inte smörig... Den är inte lång och tung att läsa, den är snyggt utformad.

Sen steg två... När jag var på intervju, ja då var det personkemi... Men tips är iaf att vara ärlig, rak och charmerande :)

LYCKA TILL!!!

numsan2012-10-25 14:50
Antal inlägg: 6327

Nu har jag iofs aldrig sökt ett jobb direkt, men jag har blivit ombedd att söka och efter det fått det. Då slängde jag ihop en ansökan som var grym. Men då hade jag ju iofs ganska mycket på känn att jag skulle få det eftersom de ringt upp mig, bett att få träffa mig och frågat om jag kunde skicka in en ansökan, mest för formens skull antar jag.
I den ansökan var jag ganska kaxig.
Inledde med något i stil med "Jag tror att ni behöver just mig, och jag tror att jag behöver just er."
Det jobbet var det många hundra som hade sökt.
Kanske därför de kontaktade folk istället.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-25 15:54

Tack mumsan, det var intressant läsning. Precis sådana inlägg som ditt efterlyser jag!

125478 - Ej medlem längre2012-10-25 18:06
Antal inlägg: 8332

Bra skrivet BrudPatt!

Framemot - Ej medlem längre2012-10-25 18:25
Antal inlägg: 21

På 80-talet sökte jag jobb internt inom Arla som trainee inom deras data-division. Det var ca 400 som sökte. Uttagningen skedde med hjälp av psykologer som gjorde lämplighetstest och sållade ut de som hade potential att bli duktiga programmerare.

Jag hade bäst i test av alla sökanden och blev erbjuden jobbet.

Jag tackade ändå nej, haha, då jag i samma veva kom in på datateknisk linje på KTH. Fast då viste jag ju att jag var lämplig för detta jobb. sen bklev det ngt helt annat till slut iaf, fast det är en anann historia.

Birgerkung - Spelvärd2012-10-25 19:36
Antal inlägg: 2392

Om det kommer in 600 ansökningar så kan man nog utgå från att ingen kommer att läsa dem speciellt noga. Rekryteraren kommer bara att ögna dem mycket snabbt i jakt på dem som har bäst meriter. Så det är rätt bortkastat att fila för mycket på formuleringarna.

Av 600 sökande kanske 30 får komma på intervju, och efter intervjun så är det knappast längre utformningen av ansökan som är det viktiga. Då är det bara intrycket man har gjort, i kombination med ens bakgrund.

Det viktiga är att inte skriva en så dålig ansökan så att man blir bortsållad trots bra meriter. Men omvänt tror jag inte funkar. Räcker inte dina meriter så kan du inte rädda det med en bra ansökan.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?