Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 13 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 865 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kiwiskal | 2014-09-12 23:11 | |
![]() | Såhär, man kan inte utgå från ett normperspektiv hos någon som inte tillhör normen då det inte är dennes fel att hen inte tillhör normen. Samma som att jag inte utgår från att alla jag träffar är heterosexuella. Utgår man från normperspektivet blir det väldigt lätt att diskriminera. Istället för att då anpassa samhället till alla ska vissa ses som avvikande och vara i direkt behov av olika tjänster som tex färdtjänst eller assistent för att ta sig dit man ska. Eller att man måste be någon att ta fram rampen (om det finns någon)så man kommer in i affären Säger inte att det är dåligt med dessa verktyg, utan att utgå från normperspektiv och stänga ute folk med funktionsvariationer. | |
Sten_Saxpåse | 2014-09-13 07:51 | |
![]() | "Då kan ju en person som bara orkar jobba 60 timmar i veckan vara funktionsnedsatt jämfört med den som jobbar 90 timmar. " - Har du någonsin jobbat någonstans? Vet du hur många timmar en normal arbetsvecka är? Hur kan jag säga "normal" arbetsvecka? Är en normal arbetsvecka fortfarande 40 timmar om man råkar prata med en deltidsanställd? "Om alla hade fått samma tillgång till samhället, hade det funnits funktionsnedsättningar då?" - eh ja? En funktionsnedsättning och ett hus med en ramp är INTE samma sak. Ett samhälle är ett samhälle och en funktionsnedsättning är en funktionsnedsättning. Det ena är en icke fullt fungerande människa, och hur jävla mycket du än bygger om samhället så kommer inte den där människan att fungera bättre i alla fall. Hen kommer kanske ta sig runt lättare, men ställer du hen brevid en människa utan funktionsnedsättning kommer du fortfarande märka skillnad. Tänk såhär, om vi bygger handikappsramper till en friidrottsarena, kan då funktionsnedsatta och icke funktionsnedsatta tävla jämsides och rättvis helt plötsligt? Suddar den där rampen ut ALLA skillnader? "Tänk vad funktionsnedsatta vi varit utan en mobilkalender att planera i eller en klocka som ringer på morgonen :)" - nej, det hade vi inte varit. Kanske hade vi varit försenade lite oftare och missar en del möten, men vi är inte funktionsnedsatta bara för att vi saknar vissa verktyg eller saker. I så fall skulle alla fattiga vara funktionsnedsatta, och det menar du väl ändå inte? Du har skrivit mer dumheter som skulle vara roligt att se dig försöka förklara men det blir för mycket text i ett inlägg så jag slutar här för den här gången. | |
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2014-09-13 09:56 | |
![]() | Om likabehandling vore att ge alla samma saker skulle ingen få bära glasögon. Då skulle många ha en funktionsnedsättning. I ett samhälle som inte fokuserade så mycket på text skulle människor med läsproblem inte vara funktionsnedsatta. Funktionshinder är definitivt synnerligen kontextburna! | |
kiwiskal | 2014-09-13 14:56 | |
![]() | Herr Sten, min poäng var att alla inte har samma tillgång till samhället.. varför då kalla de funktionsnedsatta and call it a day? Med olika redskap och hjälpmedel sjunker "funktionsnedsättningen" rätt drastiskt. Har inte menat att funktionsnedsättningar inte ska finnas som begrepp, men klart man är funktionsnedsatt om man inte göra vissa saker utan hjälpmedel. Återigen kan du lägga ner dina personliga åsikter om mig. | |
kiwiskal | 2014-09-13 14:58 | |
![]() | Men ska vi vara personliga tycker jag du har en rätt ofräsch människosyn. Gå fram till någon i rullstol och säg att den inte är en "fullt fungerande människa". I dare you. | |
kiwiskal | 2014-09-13 14:58 | |
![]() | Men ska vi vara personliga tycker jag du har en rätt ofräsch människosyn. Gå fram till någon i rullstol och säg att den inte är en "fullt fungerande människa". I dare you. | |
kiwiskal | 2014-09-13 15:05 | |
![]() | Tack Gnillot som verkar förstå vad jag menar. | |
kiwiskal | 2014-09-13 15:09 | |
![]() | "FUNKOFOBI - fördomar, utestängande och särbehandling av/om personer med normbrytande funktion T.ex. - otillgänglighet, t.ex. en trappa eller en före- läsning utan hörselslinga och teckenspråkstolk- lärare utan kompetens om t.ex. NPF. Lär dig backa, lär dig lyssna, men främst -Sluta behandla människor utifrån funktionsnormen" | |
Sten_Saxpåse | 2014-09-13 15:11 | |
![]() | vilka personliga åsikter? vet inte vem du är och bryr mig inte så mycket om det heller. att göra ett samhälle mer tillgängligt sänker inte funktionsnedsättningar. Det gör det mer tillgängligt för folk med funktionsnedsättningar. Förstår du skillnaden? En rullstolsburen person blir inte mindre rullstolsburen för att du bygger en ramp. Skulle du själv gå fram till en rullstolsburen och kalla denne för fullt fungerande? Det är en förolämpning det med, inser du inte det? Bara för att nån sitter i rullstol så är man inte automatisk dum i huvudet, många rullstolsburna har nog fattat att deras ben inte fungerar. Tycker du att det är fel att säga att någon trotsar sitt handikapp? För enligt dig så finns det ju inget handikapp, bara byggnaden är rätt byggd..? | |
kiwiskal | 2014-09-13 15:32 | |
![]() | Att du tycker jag skriver dumheter är inte relevant. Har inte menat att man inte har någon funktionsnedsättning för att det finns en ramp till någon i rullstol, men nog fan blir det mer påtagligt när samhället är otillgängligt. Man kan inte fortsätta stänga ute folk med att hänvisa till att det minsann är dom som inte är normala. "Tycker du att det är fel att säga att någon trotsar sitt handikapp? För enligt dig så finns det ju inget handikapp, bara byggnaden är rätt byggd..?" Om jag har dyslexi kommer jag alltid ha det. Däremot om jag får hjälpmedel, var är funktionsnedsättningen då? | |
kiwiskal | 2014-09-13 15:36 | |
![]() | "Skulle du själv gå fram till en rullstolsburen och kalla denne för fullt fungerande? Det är en förolämpning det med, inser du inte det? Bara för att nån sitter i rullstol så är man inte automatisk dum i huvudet, många rullstolsburna har nog fattat att deras ben inte fungerar." Jag skulle inte säga något öht, det är skillnaden. Åh, är man inte dum i huvudet för att man sitter i rullstol? Ere sant? Kanske vi ska ta ifrån folk deras rullstolar och ba: men lilla vän dina ben fungerar inte, fattar du inte det, att du är inte normal? | |
kiwiskal | 2014-09-13 15:49 | |
![]() | Jag tycker man ska se individers förmåga och liv istället för att utgå från ett normperspektiv. Hur blir det annars? Ska folk med förståndshandikapp inte ha rösträtt? Ska homosexuella inte få skaffa barn för det är ju inte normen att två föräldrar är av samma kön? Ja, det finns det ju iofs folk som tycker.. | |
Sten_Saxpåse | 2014-09-13 16:21 | |
![]() | "Om jag har dyslexi kommer jag alltid ha det. Däremot om jag får hjälpmedel, var är funktionsnedsättningen då?" - Den finns fortfarande där. Dock avhjälpt med hjälpmedel så att du klarar av att läsa som dom personer som inte har det handikappet. Men du blir ju inte botad av det. Ta bort hjälpmedlet och funktionsnedsättningen finns kvar där, jag lovar. "Jag skulle inte säga något öht, det är skillnaden." - Inte nog med att du är sjukt fördomsfull och fantiserar fram att jag skulle förolämpa personer i rullstol genom att tala om saker de redan vet, du är dessutom en hycklare som menar på att du skulle vara bättre för att du bara tänker fördomsfulla saker och inte säger dom rakt ut. Hallå, du är fortfarande fördomsfull i det läget. Du fjantar till det och överdriver och pratar som ett barn i sista stycket 15:36. Bemödar mig inte ens att besvara det där tramset med mer än det jag skriver nu. Norm är inget fult, det är inte ett skällsord. Det är som att vi bara ska fokusera på minoritetsgrupper men fan ta den som erkänner att det finns en majoritet där nånstans med? Utan majoritetsgruppen har du inget att väga din minoritet mot. Sen hur du gör hoppet från att tillgodose alla handikappades behov till homosexuellas rätt till barn eller förståndshandikappades rösträtt går över mitt huvud. Det hör inte till diskussionen och liknar mest ett försök att fly ämnet. | |
Remiremi | 2014-09-13 22:46 | |
![]() | Någon med frukt är en drömmare o flummare känns det som. Eller ska man kalla det verklighetsflykt? Remiremi | |
mollee - Ej medlem längre | 2014-09-13 23:02 | |
![]() | Jag har ju add, vilket jag i vanlig ordning inte skräder att vara öppen med. För mig är det helt okej att man kallar det för en funktionsnedsättning... För det är ju en funktionsnedsättning att ha add och andra NPF-diagnoser, åtminstone i det samhälle vi lever i just för tillfället. Ibland fungerar inte jag så väl som jag önskar att jag gjorde. Jag sticker ut från normen i många avseenden, speciellt när det kommer till det sociala. Jag är impulsiv och känslig, vilket resulterar i svårigheter till att anpassa sig och hantera vissa situationer. Med åren blir jag bättre på att anpassa mig för att "överleva", men det är väldigt svårt. Jag har många gånger önskat att samhället kunde anpassa sig mer, men det är en naiv tanke. Samhället anpassas i regel efter normen, och föds man med personlighetsdrag som gör att man har svårt att anpassa sig, ja då får man helt enkelt öva på att stärka upp sina förmågor. Vi med funktionsnedsättningar behöver verktyg, så att vi på bästa sätt kan anpassa oss i ett samhälle som vi inte riktigt passar in i. Vi är inga offer, men vi är utsatta till viss mån. Jag har många gånger använt min diagnos som en ursäkt, känt mig som ett offer. Men jag är inte det. Och nu kämpar jag för att se på mina brister utifrån, som något jag måste arbeta med. Jag har en bit kvar. | |
kiwiskal | 2014-09-13 23:28 | |
![]() | Sten, det är du som sagt att en person i rullstol inte är en fullt fungerande människa. stå för det istället för att kasta paj på mig :) | |
kiwiskal | 2014-09-13 23:31 | |
![]() | Om samhället bara skulle anpassas till normen hade vi ju inte haft tex rösträtt för vissa eller låta homosexuella ingå äktenskap. Var är det att gå fly ämnet? Det är ju såna saker jag menar finns kvar idag, alltså diskriminering. Mycket i vardagen och på arbetsmarknad och i skola. | |
kiwiskal | 2014-09-13 23:33 | |
![]() | Åh en till som inte klarar sig från personangrepp. Surprise. | |
kiwiskal | 2014-09-13 23:35 | |
![]() | Ja, jag är så jävla flummig som tycker att man inte ska utgå enbart från vita heterosexuella icke-funktionshindrade personer när man bygger ett samhälle 2014. | |
kryddeluntan | 2014-09-13 23:35 | |
![]() | Jättebra inlägg mollee <3 | |