Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 8 |
Inloggade | 27 |
Mobilspel
Pågående | 19 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2016-01-12 22:09 | |
![]() | Det är inga problem alls. Etnisk kurd, kulturellt svensk. | |
Måns_E | 2016-01-12 22:11 | |
![]() | Visst, fast etnicitet är inte riktigt samma sak. | |
Sote | 2016-01-12 22:20 | |
![]() | Min yngste son anser sig vara håde svensk och Chilenare. Svensk för att han är född här med svensk mamma och svensk kulturell tillhörighet och chilenare för pappa är därifrån. Han har aldrig varit där, aldrig umgåtts med Chilenare och pratar inte spanska men han framhåller alltid att han är både och ändå. Genom blodet. Han är dessutom oerhört stort över att vara åttondels Mapuche Indian. Min älste son är svensk. Punkt. Han anser inte att han är chilenare nåonstans förutom att hans pappa är därifrån. För honom betyder det inte att han är chilenare. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 22:27 | |
![]() | Lågintensiv: Du sade det så bra. "Känner man sig svensk, kommer man bli betraktad som det - oavsett hudfärg" Men detta var ju var Micro hade invändningar emot när jag sade exakt samma med lite andra ord. Inga invändningar denna gång Micro när det kommer från Lågintensiv? | |
micro113 | 2016-01-12 22:35 | |
![]() | Måns_E Jag har problem med att han inte kan se att det finns något som är etniskt svenskt - samtidigt som han själv hänvisar till att han är etnisk kurd ... Lågintensiv Jag håller med om han uttryckte det så - det gör han inte, han anser att är "lika svensk" som etniska svenskar - samtidigt som han sätter en ära i att förlöjliga svenska kulturyttringar .. och hävdar att vi inte har någon kultur -- till skillnad från kurderna då ... | |
micro113 | 2016-01-12 22:37 | |
![]() | Locomondo Gå tillbaka i den stängda tråden och se hur jag svarade Rhotheta ... OM du anammar det svenska så kommer du ses som "svensk" - icke etnisk dock - till skillnad om du håller fast vid en främmande kultur och främjar dig från det som är svenskt .. Alltså är fortfarande färgfixeringen dina egna fördomar.... | |
Måns_E | 2016-01-12 22:46 | |
![]() | Jaha micro, har han sagt det? Det kan ju vara så att han skämtar, eller att du missuppfattar? Sedan så är det förvisso intressant vad etnisk svensk skulle vara. Det kanske har att göra med att vi inte har så mycket konflikter? Jag vet å andra sidan inte riktigt vad en etnisk amerikan eller australiensare är heller. Men du kanske har någon idé även om det? Själv så finner jag det ganska ointressant. Jag förstår å andra sidan att förtryckta eller historiskt förtryckta minoriteter ser etniskt ursprung som viktigare. Det finns väl ett större intresse av att bevara något som är hotat än att i Sverige tycka att det är viktigt att man är svensk. Den största tillhörigheten i Sverige är väl vid stora internationella evenemang som exempelvis sport. Men även då känns det i a f inte för mig jätteviktigt att påpeka att jag är född i Sverige av svenska föräldrar. | |
micro113 | 2016-01-12 22:48 | |
![]() | Måns_E Ja han har sagt det - och det du har givetvis rätt -- att ha är kurd är sanning att han är lika svensk som jag ett skämt som jag givetvis borde skratta åt .. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-12 22:52 | |
![]() | Du blir upprörd över att någon annan känner sig svensk? Personen säger alltså inte till dig att DU inte får känna dig svensk utan han säger stt han är svensk och det gör dig upprörd? Och det är jag som har en diagnos? | |
micro113 | 2016-01-12 22:54 | |
![]() | Locomondo Som vanligt förstår du inte hela resonemang ... Jag blir upprörd när någon hävdar en etnisk tillhörighet men vill låtsas som att det inte finns en motsvarande svensk .. Soran får alltså gärna känna sig som svensk -- men han blir aldrig etniskt svensk oavsett hur han känner sig eller hur han försöker förringa att det finns en svensk etnisk befolkning .. Hans drivkraft är ju detta - att han aldrig kan ingå i den gruppen - lika lite som jag kan bli etnisk kurd.. | |
Måns_E | 2016-01-12 22:55 | |
![]() | micro, vad utmärker en etnisk amerikan eller australiensare eller för all del spanjor? Jag är lite nyfiken. | |
micro113 | 2016-01-12 22:56 | |
![]() | Sorans egna ord .. Sedan är det en annan sak att olika medborgare kan ha olika etniciteter, jag till exempel har kurdisk etnicitet. Men det är ett annat ord än nationalitet. Alltså: alla svenska medborgare är svenskar men alla svenskar är inte medborgare. www.svd.se/soran-ism...ha lvsvensk Sanningen är tvärtom - alla svenska medborgare är inte svenskar ... | |
micro113 | 2016-01-12 22:58 | |
![]() | Måns_E Amerikaner poängterar alltid ursprung så är det inte bättre att du ställer den frågan till en amerikan .? | |
Måns_E | 2016-01-12 22:59 | |
![]() | Jaha, om man är född av två svenska föräldrar och inte har svenskt medborgarskap är man inte svensk då? | |
micro113 | 2016-01-12 23:00 | |
![]() | Svenskamerikan är en amerikan med svenskt ursprung, ofta härstammande från den stora gruppen svenska immigranter som kom till USA i slutet av 1800- och början på 1900-talet. sv.wikipedia.org/wik...sk amerikan | |
micro113 | 2016-01-12 23:01 | |
![]() | Måns_E Det går ju inte att svara på utan att veta om du talar om etniska svenskar eller invandrares barn som får barn med invandrares barn .... | |
Måns_E | 2016-01-12 23:02 | |
![]() | Nu frågade jag dig, du som verkar vara expert på etnicitet. Eller åtminstone utger dig för att vara expert på det. Även om etnicitet betyder: Identifikation och tillhörighetskänsla med en etnisk grupp. Vilket du verkar motsätta dig. Jag känner exempelvis ingen identifikation eller tillhörighetskänsla med dig. | |
Måns_E | 2016-01-12 23:04 | |
![]() | Fast att alla svenska medborgare är svenskar är väl ganska självklart? Om din nationalitet är svensk så är du också svensk. Det är inte alls samma sak som att känna sig svensk. Det är två helt olika begrepp. | |
kryddeluntan | 2016-01-12 23:09 | |
![]() | Jaha, då gäller det för alla etniska svenskar att undersöka bakåt i sin historia, så att det inte har smugit en icke- svensk- etnisk- svensk anfader. Ni härstammar nog från hästmördare i Småland. Själv är jag ättling till ryska björnjägare från 1500 talet, på min farmors sida ( förutom finne förstås) Hur vet man det? Det har funnits många präster med noggrant gjorda anteckningar i släkten | |
kiwiskal | 2016-01-12 23:09 | |
![]() | Får jag fråga var någonstans det är intressant vem som kallar sig vad? Frågar inte för att vara näsvis utan för att jag på riktigt inte fattar. | |