Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Morristown - Ej medlem längre2007-09-11 22:56
Antal inlägg: 7710

Minns att det var fotboll den kvällen i Allsvenskan. Kändes overkligt. Att någon kunde bry sig om en fotbollsmatch när man trodde världen skulle sättas i brand

pilutta-dej2007-09-11 23:58
Antal inlägg: 1689

Jag hade varit hos optikern och hämtat mina glasögon. När jag körde hem ringde min man och berättade att ett flygplan flugit in i WTC. Jag trodde först att det var en olycka, men när jag kom hem och satte på teven och förstod att det handlade om två plan förstod jag att det inte skett av misstag. det kändes overkligt. Jag tänkte på när jag som turist var uppe i ett av tornen och stod och tittade ner på marken. Fy sjutton vad högt, det kändes som att man skulle falla ner och jag fick svindel. Att sen se människorna som hoppade...Jag var också mycket rädd för vad det skulle leda vidare till.

SheDeVille2007-09-12 01:42
Antal inlägg: 2243

Jag hade TV:n på och zappade mellan kanalerna och på CNN såg jag vad som hänt och ropade till min dåvarande man som är f d US AirForce att ett plan flugit in i WTC. Han trodde jag lurades men jag ropade igen att du måste komma ner och titta. Med förskräckelse såg vi när det andra planet kom och sedan rapporterna från Pentagon och kraschen där. Det kändes overkligt och man undrade "vad håller på att hända i världen".

Den 11 september 2003 så var jag på Kommunförbundets hus i Stockholm på möte då beskedet om Anna Lindhs död kom. Jag gick från söder till centralstationen och det var den mest kusliga stämning jag någonsin mött i Stockholm. Var jag än gick mötte jag folk som grät och vid riksdagshuset myllrade det av människor med en eller flera rosor som de lade ner där. Alla mycket tysta och himlen kändes tung.

Den 11 september betyder påminnelse om sorg och om människans sårbarhet för mig.

Huzan2007-09-12 08:16
Antal inlägg: 1920

den 11 sept kunde ha varit en dag som ingen skulle minnas om d inte va för att d va just amerikaner som dog..
håller me om att d va synd att dom missade vita huset.. då hade kanske nån smart snubbe vart president nu ist..

alla ni som tycker att de tär såååå tragiskt.. kan ni förklara för mej varför ni tycker d?

skogstorparn2007-09-12 08:21
Antal inlägg: 2287

huzan! har du suttit packad på det där söderhaket sen dess,eller?..man kan ju undra..

Huzan2007-09-12 08:23

hahhaa!! näää.. men förklara ist..

skogstorparn2007-09-12 08:34
Antal inlägg: 2287

allt handlar ju om mediabevakningen,eller hur?hade all världens tv-kaneler direktsänt dygnet runt från en liknande händelse i tex afganistan eller rwanda så hade det säkert blivit ihågkommet,eller hur?amerikaner är inte mer värda än andra människor,men inte mindre heller,dessutom är inte alla i usa högerkristna krigshetsare..

Huzan2007-09-12 08:46

allt handlar om att d e amerikaner, eller hur? folk vet att d svälter barn i afrika å bombas i irak men skiter i d, eller hur?
högerkristna krigshetsare e dom väl överlag hela bunten..

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-09-12 08:54
Antal inlägg: 3298

Nu var ju inte frågan vad vi anser om denna händelsen utan frågan var "Vad minns du av den händelsen? Var befann du dig?" Håll er till ämnet så slipper det spåra ur. Vill ni ha en seriös diskussion om krig och mediebevakning kan ni starta det under "seriöst".

Jag minns att jag var på ICA och en vän där inne sa till mig att jag skulle skynda mig hem för att det verkade som om det blivit krig i USA då nån anföll landet. Och när jag kom hem ringde en annan vän till mig och tyckte jag skulle sätta på TV'n. Självklart blev jag lite skraj över det mina vänner skrämde upp mig med.

vulcan2007-09-12 09:44
Antal inlägg: 7666

Jag hade lett ett modelleringsmöte hela dagen och både jag och gruppen började bli ganska möra när min mobil nån gång efter fyra ringde. Det var min fru (dåvarande) som berättade vad som hade hänt, det hon då visste. Jag berättade naturligtvis för de andra på mötet och vi kom mycket snabbt överens om att sluta, eftersom all fokus försvann. Åkte sen hem omgående eftersom jag starkt kände att jag ville vara med familjen.

... så minns jag det åtminstone. Förmodligen är det korrekt eftersom den här typen av minnen (som kallas för flashbulbs) graveras in i våra "minneskretsar" med särskild styrka. Säker kan man dock inte vara har det visat sig. Exempelvis gjorde en svensk minnesforskare som intresserat sig för ämnet en liten privat studie när Palme mördades. Han skrev ner alla detaljer om hur han fått beskedet, var han befunnit sig och så vidare. Åtskilliga år senare jämförde han sin minnesbild (som han upplevde som mycket stark och säker) med det nedskrivna. Det visade sig då att hans övertygelse om att han befunnit sig tillsammans med sin fru då beskedet kom var helt felaktig - de var inte ens i samma stad. Så förmodligen är det flera av oss minns om 9/11 inte helt korrekt, fast vi tror att det är det...

Huzan2007-09-12 11:14

ja var bara full..

XY_2007-09-12 11:47
Antal inlägg: 601

Jag befann mig på en psykiatrisk klinik - gjorde min praktik. Minns att tv:n stod på och att jag tänkte att det inte var klokt att den fick stå på och gång på gång på gång visa bilderna.

y not2007-09-12 18:35
Antal inlägg: 9014

och al quaida. Hur säker är man på att det var de som låg bakom. Jag har i alla fall inte blivit övertygad om den saken.

Nemi2007-09-12 18:57
Antal inlägg: 5952

y not: du får gärna debattera det där i tråden i "seriösa ämnen"men inte här eftersom det handlar om vad vi upplevde just den dagen.

y not2007-09-12 21:39
Antal inlägg: 9014

hur upplever du det att moderera vad som snackas i en ickeseriöstråd?

illiterate - Ej medlem längre2007-09-12 21:44
Antal inlägg: 6521

Den dagen blev jag ovanligt upprymd och exalterad. Dessutom fick jag gå hem från jobbet lite tidigare eftersom vårt huvudkontor inte fanns längre. :)

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-09-14 03:26
Antal inlägg: 4814

Jag satt på jobbet på eftermiddagen och chefen kom inspringandes, relativt upphetsad, och började prata med medarbetaren närmast dörren: "Gå in på tv4.se!"

Det visade sig att det var den enda svenska nyhetswebsida jag kunde besöka eftersom den inte var överbelastad av att ALLA med dator och internetuppkoppling samtidigt skulle läsa nyheterna. TV4 hade tidigt plockat bort alla bilder och texter som inte hade med själva nyheten att göra och endast de viktigaste bilderna publicerades.

Min bordsgranne utbrast, med något förväntansfullt i rösten, "nu smäller det!". Fick intrycket av att han syftade på att domedagen äntligen var här... Förstod inte riktigt varför. :)

FM-radion slogs på och vi kunde lyssna till rapporterna. Resten av dagen blev ganska lugn, på telefonen ringde betydligt färre kunder. Resten har jag glömt.

---

Minns inte alla 11 septembrar men här är några som jag tyckte lät viktiga:

1941-09-11 - Första spadtaget tas i byggandet av Pentagon (som attackeras sextio år senare)

1973-09-11 - Militärkuppen i Chile

1978-09-11 - Ronnie Peterson (svensk Formel 1-förare) dör i krasch på Monza-banan.

1994-09-11 - En berusad Frank Eugene Corder stjäl ett Cessnaplan och försöker dagen efter begå kamikaze genom att krascha det i Vita Huset men träffar i stället gräsmattan.

2001-09-11 - Terroristattacken på WTC och Pentagon. Attentat mot Vita Huset misslyckas återigen, sju år efter senaste "flygattacksförsöket".

2003-09-11 - Anna Lindh (svensk utrikesminister) dör efter att ha blivit knivhuggen dagen innan.

(källa är Wikipedia förstås)

matss - Ej medlem längre2007-09-14 12:56
Antal inlägg: 217

*Suck*
y not m. fl., läs noga igenom tråden om FORUM-REGLER innan du/ni klankar på övervakarna nästa gång. Men det är förstås lätt att vara spydig när man är anonym ...

Jag minns att jag tyckte det var lite på gränsen till osmakligt att SVT körde en musikvideo med Lisa Moskowsky samma kväll i en programpaus, den där hon sjunger "but what if the plane crash down...".

vulcan2007-09-14 13:50
Antal inlägg: 7666

I rättvisans namn bör det påpekas att y not och jag känner varandra från "andra sajten" och även har träffats IRL vid något tillfälle - så han är inte anonym i den bemärkelsen gentemot övervakeriet...

Bitte - Administratör2010-09-11 13:14
Antal inlägg: 24200

Det var nog en dag precis som denna en underbar höstdag och vi jobbade ute i rödgården"höstade" den,, jag gick in för att dricka och kikade lite snabbt på Tv minns ännu bilderna och ajg ropade på maken ko
kom och kolla vad fasen är det som händer

Bitte

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?