Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 920 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| temperance | 2007-11-14 14:34 | |
![]() | Åh, Astrid- underbara människa! Älskar de flesta av hennes skapelser, men Pippi ligger mig nog varmast om hjärtat. Vilken cool tjej! | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2007-11-14 19:52 | |
![]() | Favorit: Karlsson på taket. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-11-14 19:54 | |
![]() | Samma här som Persans! | |
| Minta | 2007-11-14 19:54 | |
![]() | Favoriter som barn: Pippi, Saltkråkan, Barnen i Bullerbyn, som vuxen Emil. | |
| Ajdan | 2007-11-14 20:23 | |
![]() | Pippi, Madicken och så älskade jag Kokalollole Boblolomomqoqvovisostot- böckerna. (Hm, undrar om det blev rätt nu.) | |
| Gentiana | 2007-11-14 20:52 | |
![]() | Astrid Lindgren står för sunt förnuft, kärlek, humor etc och hon borde upphöjas till barnens nationalhelgon, det hon har sagt och skrivit om barnuppfostran borde ligga till grund för alla förskolors och skolors pedagogik och obligatoriskt läsas av alla barn (=blivande föräldrar). Jättekram till dig på din 100årsdag! | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2007-11-14 22:16 | |
![]() | Ronja!! Vilken härlig unge.. (Som lite var det saltkråkan med alla härliga karaktärer). Min som är döpt till Birk medan min dotter har Ronja som andranamn.. | |
| Okej - Ej medlem längre | 2007-11-14 22:27 | |
![]() | Som många andra har jag en hel del barndomsminnen förknippade med Astrids böcker och filmer. Jag glömmer aldrig hur arg jag blev på min kompis, som avslöjade hur Mio min Mio skulle sluta, när vi såg på TV. Hennes mamma hade berättat det för henne, så att hon skulle våga titta. Madicken är nog annars min favorit. Jag kunde identifiera mig mest med henne rent utseendemässigt. I böckerna hade Madicken rakt, brunt hår som jag själv, inte ljust, lockigt som i filmerna. Madicken var dessutom en riktig förebild, modig (tänk, när hon som enda elev vågade protestera när Mia fick stryk av överläraren!), omtänksam och påhittig. Som vuxen besökte jag Junibacken (flera år innan jag blev mamma, med min egen mamma). Alla som inte har varit där och åkt sagotåget : gör det! Det är en fantastisk upplevelse! Min dotter är bara drygt ett år än. När hon blir äldre, ska jag läsa om Emil, Pippi och alla de andra för henne. Det ser jag fram emot! Man brukar sjunga "Javisst ska hon leva ut i hundrade år", men när det gäller Astrid, så kommer hon leva mycket, mycket längre än så, tack vare sina många böcker! | |
| pilutta-dej | 2007-11-14 22:55 | |
![]() | Jag önskar att dagens föräldrar ska läsa Astrids böcker för sina barn och inte bara låta dem uppleva hennes berättelser på film. För även om flera av filmerna är bland det bästa som finns i barnfilmväg når de ändå aldrig upp till böckernas magiska stämning. När jag var barn på femtiotalet hade hon ännu inte skrivit alla böcker. Mina favoriter då var bullerbyböckerna -oj vad jag önskade att jag skulle ha växt upp så - och Mio min Mio. När det gäller filmatiseringarna tycker jag man har gjort en del ändringar från böckerna som bara har varit till det sämre. Då tänker jag framför allt på Nils Karlsson Pyssling, där han i boken bor i ett råtthål som han fått hyra av en råtta som flyttat till sin syster i Södertälje, inte ett ord mer om råttan där. När man gjorde filmen fick råttan plötsligt en viktig roll som skräckfiguren Tjoffsan, som om historien inte bar utan skräck. Det poetiska i sagan kom därmed i bakgrunden. Bland mina käraste ägodelar är ett brev från Astrid där hon på ett mycket personligt och trevligt sätt tackar för ett brev jag skickade till henne. Visst känns det som att man kände henne. Idag har jag varit i kyrkan tillsammans med sådär en 300 barn och några musiker och sjungit Astrid Lindgren-sånger. Härligt! | |
| vulcan | 2007-11-15 00:04 | |
![]() | Nu är snart 100-årsdagen slut... Precis som andra författare med stor produktion hade väl Astrid Lindgren sina toppar och dalar. I dagens AB läste jag att en del av böckerna börjar bli ganska "utdaterade" nu - inte många barn läser Bullerbyn och Mästerdetektiven Blomkvist nu. Men Pippi m.fl lever i högsta grad. Jag är skarpt förtjust i Emilböckerna och har med nöje läst om dem som kvällslektyr för mina söner. Men det ojämförliga mästerverket i hennes produktion är för mig Bröderna Lejonhjärta. Det är en saga som med sin perfekt uppbyggda intrig och sitt oerhört kraftfulla vis att ställa klassiska moralfrågor uppfyller allt man kan begära av en saga. Och den visar Astrid Lindgren som den skarptänkta och långtifrån naiva person hon faktiskt var. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2007-11-15 00:59 | |
![]() | Perpersa och Äppelkatten hur kan ni ha karlsson som favorit? Han är ju inget annat än en sunkig bilförsäjlare. Jag önskar att han övar bröstsim och råkar dra igång sin propeller. | |