Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 245

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2010-03-21 00:29
Antal inlägg: 11612

Så är det..eller.

apbur2010-03-21 00:30
Antal inlägg: 9699

Satyra, nu börjar det mer likna nåt barnsligt surande där du känner dig orättvist behandlad som rökare för att du inte får röka dina giftpinnar ifred när folk minsann får dricka alkohol. Du som är nästintill absolutist. Du om nån borde ju få röka ifred. Liksom.

Byt ut ciggen mot en 3.5:a när du väntar på bussen och sluta klaga.

anneli72 - Ej medlem längre2010-03-21 00:35

Apbur..du är säkert beroende av nåt..du med.

socker..?

bobo flux2010-03-21 00:38
Antal inlägg: 11371

Satyra: nej, jag röker inte. Men jag blev väldigt intresserad av att veta vad det har med saken att göra? Oavsett om jag röker eller inte tar det väl fortfarande inte bort det faktum att det blir svårt att diskutera rökning när rökare tar kritik mot en av deras levnadsvanor som en kritik mot hela deras person?

Satyra2010-03-21 00:38
Antal inlägg: 4561

apbur - Begriper du inte innebörden i det jag skrivit på annat sätt än att jag personligen bara skulle sitta och sura så är det ju synd men inget jag kan göra något åt.

Satyra2010-03-21 00:42

bobo - Det har mycket med saken att göra eftersom man som ickerökare förmodligen inte märker av den saken.

Och igen - jag startade inte den här tråden för att försvara rökning, diskutera oss stackars rökares utsatthet, eller förbjuda alkohol.
VAD jag hade för tanke står att läsa i första inlägget (och fler därtill, eftersom jag förtydligat vad jag menade ett antal gånger...).

apbur2010-03-21 00:46

Jag tycker att det är skitorättvist att rökare får röka på allmän plats men jag får inte knäcka en bira på torget. Jäkla hetsjakt. Nä, hoppas det blir en attitydsförändring.

Satyra, dina senaste inlägg innehåller inte så mycket annat gnäll som gäller dig som person, hur du känner dig.

anneli72 - Ej medlem längre2010-03-21 00:47

Jag såg rynkorna idag..shit vad jag mår dåligt!

kan vara bättre att snusa...äh jag vet inte.

Satyra2010-03-21 00:51

apbur - Du ser inte att mina senaste inlägg i frågan är försök att förklara den personliga känslan enbart för att jag fått en direkt fråga om den?

bobo flux2010-03-21 01:02

"bobo - Det har mycket med saken att göra eftersom man som ickerökare förmodligen inte märker av den saken."

Satyra, jag tycker ditt argument haltar. Med den utgångspunkten så skulle ju det resonemang jag precis framförde enbart kunna legitimeras om premissen är ATT jag röker.

Antag att jag skulle använda din utgångspunkt som grund för mitt resonemang. Då skulle jag anse att du, eftersom du röker, inte skulle kunna ha en kritisk åsikt kring min tillvaro som icke-rökare, eftersom du inte är en icke-rökare.
Det blir ju helt fel.

apbur2010-03-21 01:10

Satyra, nej, du har försökt göra din högst personliga känsla av orättvisa till nåt allmängiltigt.

Du jämför alkohol och cigaretter. Du tycker det har dykt upp massa rökförbud här och där. Ett bevis på att attityden gentemot rökare är dålig.
Kan du berätta för mig på vilka platser det är ok att dricka alkohol och vilka det är ok att röka på.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-21 01:12
Antal inlägg: 3451

Hos oss på krogen får man gärna dricka men inte röka.

apbur2010-03-21 01:19

Precis Grundsnygg. Mycket begränsat. Rökarna däremot, de kan bara gå ut så är det fritt fram.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-21 01:25
Antal inlägg: 3451

Men fan tar den som bär mig sig en öl ut från krogen för att ta ett bloss.

LovaLin2010-03-21 07:34
Antal inlägg: 2

Rökares skador i samhället är väl ingenting att tala om, egentligen. Om man nu inte ska se fenomenet ur en andlig synvinkel.
Alkohol å andra sidan är någonting som verkligen smutsar ner. Jag träffar ständigt på människor som tycker de har 100% koll på sitt alkoholintagande. Men, även dessa människor förlorar kontrollen när de blir berusade. Bara det händer en endaste gång. Det spelar ingen roll. Kommer ihåg en kille från mina tonår. Han var överlag en väldigt reko kille men efter några glas så hamnade han i en väldigt icke smickrande situation där bl.a en tjej under 15 var inblandad.

Tvålis - Ej medlem längre2010-03-21 07:58
Antal inlägg: 4429

Den dagen min bordsgranne måste ta sig en sup varenda gång jag tar mig en sup så tycker jag att alkohol ska lyda under samma lagar som cigaretter.

Man förbjuder inte rökare att röka. Man förbjuder rökare att tvinga i andra andrahands rökning. Kan ni som klagar på detta verkligen inte inse att er cigarettrök skadar andra eller skiter ni bara i det?

På samma sätt som man inte får ruinera men ruinera sig själv, slå andra men slå sig själv så får du gärna röka utan att det påverkar andra.

Sen att komma dragande med folk som begår övergrepp när dom dricker är ju ingen nyhet. Folk får sämre omdömme när dom dricker men det är inte en förutsättning att vara full för att göra dumma grejer. Dom allra flesta kombinerar till och med alkhol med trevligt umgänge. Däremot så är just rökning en förutsättning för andrahands rökning.

Satyra2010-03-21 13:44

Men herregud - jag HAR ju sagt flertalet gånger att jag INTE är ute efter att tala om att rökförbud på offentliga ställen är fel, ELLER att jag tycker att man ska förbjuda alkohol.

VAD jag har sagt är att jag blir irriterad över att man å ena sidan verkligen tar i med hårdhanskarna gällande rökning och å andra sidan tycker att det är helt ok att till och med sprida reklam på TV för alkoholhaltiga drycker!!

DET är vad jag stör mig på! Hur många gånger ska jag behöva klargöra det?

Och i ren skadejämförelse känner jag att alkohol för med sig mycker MER skador för allmänheten, eftersom VÄLDIGT många brott som direkt eller indirekt skadar andra begås MED just alkohol i kroppen! Inte lika många begås för att man tagit sig en "vanlig" cigg.

SKILLNADEN i synen på "drog" och "drog" - det är DET som irriterar mig. Ingenting annat!

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-21 13:58
Antal inlägg: 4279

Hur skulle du vilja ha det då, om du fick bestämma?

Robbanhof - Ej medlem längre2010-03-21 13:58
Antal inlägg: 552

Jag tycker att det är lätt att hålla med Satyra i hennes åsikt. Självklart är det väldigt inkonsekvent att förbjuda reklam för cigarretter och samtidigt tillåta alkoholreklam. (Är det förresten helt förbjudet med cigarrettreklam? Jag ser iaf ingen sådan reklam nuförtiden).
Visst är det farligt att röka, men i min värld är alkoholen skadligare - inte minst gentemot andra och tredje part.

bobo flux2010-03-21 14:15

Fast alkohol och rökning är väl två olika droger?
Varför måste man bara för att man tar i med hårdhandskarna mot den ena drogen, följaktligen ta i med hårdhandskarna mot den andra?
Ett sånt "allt eller inget"-resonemang känns ganska onyanserat, och det blir ju ännu svårare om man ska använda rökning som en slags moralisk/samhällskostnads mässig måttstock för en eventuell reglering av alkohol.

Jag förespråkar en hårdare reglering kring alkohol, men ska de argumenten grundas på basis utifrån vilken uppfattning som råder i samhället gällande rökning och rökare blir de ganska ihåliga.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?