Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade25
Mobilspel
Pågående19 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lightningpaw2010-09-21 14:44
Antal inlägg: 380

ur dn: "Sverigedemokraterna vill stärka kulturarvet och är beredda att skjuta till en halv miljard kronor. Det blir hembygdsföreningar, folkdanslag, spelmanslag, Riksantikvarieämbetet och olika museer som får dela på pengarna, uppger Sveriges Radios "Kulturnytt". Partiet vill också avveckla det statliga stödet till kultur som syftar till att chockera, uppröra eller provocera. I stället vill man ha en mer bred och folklig kultur."

Gillar verkligen den typiske SD-anhängaren verkligen folkdans och spelmansmusik? Lars Vilks lär ju inte få bidrag för att rita muhammedteckningar iallafall..

lightningpaw2010-09-21 14:44

- 1 verkligen..

M_knight2010-09-21 14:49
Antal inlägg: 179

Bara trångsynta vänsteridioter som säger att egoismen ökar bara för att alliansen ökar. Tvärtom folk förstår att för allas bästa röstar man borgerligt. Folk förstår att det är mer solidariskt att rösta borgerligt, folk förstår att man måste tänka lite längre än att ge bidrag är att vara omtänksam. Att vara omtänksam är att ge alla större mojligheter till ett bättre liv. Alla människor är lika värda men inte likadana. Alliansen har gjort ett suveränt jobb de här fyra åren och de är otroligt skönt att de kommer göra det fyra år till, med eller utan MP. Vänsterpartister är de som är egoister, trångsynta och totalt okunniga vad det gäller sammhällsekonomi. Dessutom visar de sig vara mycket dåliga förlorare också nu med fortsatt många falska påhopp, slag under bältet med mycket hat o aggresivitet utan verklighetsanknytning.

Och NEJ de blåser inga högervindar i Sverige, snarare liberala vindar =). Vi har inget direkt högerparti Sverige (Om räknar bort SD som e lite överallt och svåra att enkelspårigt pinpointa på den konventionella vänster högerskalan). Moderaterna i Sverige e ju mer som Labour i UK. Hoppades iof på mer röstar på FP som också har det bästa programmet för intergration och invandring i Sverige, synd att det var för fega att våga prata om den. Tyvärr fick SD en massa röster nu och deras politik ökar bara motståndet mellan olika grupper o gynnar segregeringen ännu mer. Men jag förstår varför SD fick så många röster, vi har allvarliga problem med intergrationen i Sverige och de konventionella partierna har inte vågat erkänna det, en del förstår inte det och en del vågar inte prata om det och det är mycket tragiskt!

Men summan av kardemumman är att jag är glad att Sverige får en fortsatt ansvarsfull regering som faktiskt är för allas bästa (även de som inte förstår det själva). Snart vet vi hur den borgerliga regeringen slutgiltligen kommer att se ut.

Nimaquee2010-09-21 15:00
Antal inlägg: 128

Håller med om att vänsterpartisterna har gjort vissa dåliga och ogenomtänkta uttalanden, kanske inte alltid ser till helheten osv. MEN, alliansen har fan inte gjort ett bra jobb. Det finns INTE ett uns av solidaritet kvar i detta landet!

EpsilonNoll - Ej medlem längre2010-09-21 15:31
Antal inlägg: 493

JÅ:s krav om inlärning av " svenskarnas sociala koder och kroppsspråk??!!" . Det är ju faktiskt vi som har allt att lära om det! Av invandrarna - tyvärr får vi alla ta åt oss att det har uppstått ett ideologiskt vakuum i invandrinsfrågan; Vi borde umgås med nysvenskar,släppa in dem i alla sammanhang, inkl. de sociala nätverk vi - trots vår kultur (världens högsta singelhushållsfrekvens t.ex.) - fortfarande har kvar.
Vilket utbyte vi skulle få/ha av det!

Lika bra2010-09-21 15:39
Antal inlägg: 437

Light
Här är nog snarare den typiske SD-anhängaren.
www.youtube.com/watc...z8 ouDycw5I

OBS detta är inget skämt, grabben gör den här musiken på allvar och han står med på SDs lista för Filipsstad. (beklagar om någon postat det tidigare). Undrar vad Åkesson tycker om denna kulturyttring?

EpsilonNoll - Ej medlem längre2010-09-21 15:41
Antal inlägg: 493

Internationellt sett - enligt en engelsk observatör åtminstone- är alla riksdagspartier, med små variationer, socialdemokratiska med alla honnörsord gemensamma.
Vår solidaritet visar sig i första hand i vardagen, i andra hand i politiken. Ett stort problem är att en sorts "demokratisk trötthet" kunnat breda ut sig såatt vi helst betraktar politiker som en särskild sorts folk som ska göra allt åt oss och som vi får skylla allt på. EU:s existens har spätt på intrycket av avstånd. Det går inte att nå en politisk representant ens via "Brysselcall"! Ok, ursäkta den!

lightningpaw2010-09-21 16:00

Lika bra: Levi Klausen igen! Jag antar du sett intervjun med honom. Nä, det där får nog inga statsbidrag, helt klart provocerande.

le-lou2010-09-21 16:02
Antal inlägg: 17500

tjing. I Grästorp har det här partiet fått ett mandat. Här har vi partiet som går något längre än SD.

www.gp.se/nyheter/va...i- grastorp

Här är partiets hemsida:(länkar till deras program)
www.svenskarnasparti...kt program/

Ja ni. Vart slutar det ...

zlipzten - Ej medlem längre2010-09-21 16:03
Antal inlägg: 1466

Bra inlägg le-lou - "2010-09-21 12:57".

Hur illa jag än tycker om SD, kan jag inte låta bli att tycka att det är fel med mobbning från de andra partierna. Det är otäckt att se att våra styrande behärskar samma mobbningsmentalitet (utfrysning och kränkande beteende) som förstör livet på många skolor och arbetsplatser.
Om SD räknas som så odemokratiska och icke rumsrena, borde de väl inte tillåtits ha ett parti i allmänt val?
Nu är skadan skedd och en del skuld i resultatet måste man väl ge statsministern själv, som i egenskap av sin position fört en aktiv anti-SD-kampanj inför valet.
Jag menar; "rösta inte på SD, rösta inte på SD" är ju som att tjata på barn att inte leka på svag is. Alltid är det några som måste ut på svagisen för att se vad som händer eller på rent trots. Och det är illa nog att ge dem ett martyrskap.

Lika bra2010-09-21 16:15
Antal inlägg: 437

zlipzten
Det du kallar mobbning är en del av vår demokrati. Lika lite som Reinfeldt skulle samarbeta med V kommer han att samarbeta med SD. Det är inte utfrysning, det är partipolitik. Sen kan man tycka vad man vill om Ohlys statement att vägra gå in i sminklogen tillsammans med Åkesson. Jag tycker principiellt att det var rätt agerat, sedan om det var taktiskt rätt är en annan femma.

Light
Jag har sett intervjun med honom, vet inte om den är underhållande eller bara tragisk. Oavsett, med sådana personer på sina listor kommer det partiet att gå under av sig självt.

le-lou2010-09-21 16:22

Jag känner själv till några som röstat SD. Min slutsats efter att ha diskuterat med dem är att de vet inte bättre, vilket jag sa till dem också. Den ene tog bort mig på facebook för det - 5 år har vi känt varandra. Verkar mycket känsligt. Han har själv påpekat jag inte är klok som röstar blått - fine han får tycka det. Själv har han legat på sofflocket i alla år och bara gnällt. Men när jag sa samma sak, och det enbart på att han saknar ju helt argument i SDfrågan ja då - vips - jag försvann visst. Ujuj.

Att "att de vet inte bättre", det är något som jag inte lika självklart kan säga om den som röstar tvärtemot mig själv - men i just SD:s fall så kan man lugnt säga att det partiet attraherar verkligen människor som ...för det första: inte har något direkt politiskt intresse - det är de där som ser problemen men inte förstår orsakerna.

Sen har vi två undergrupper: de som har brist på vanligt enkel kunskap om omvärlden - brist på utbildning, brist på viljan att leta korrekta fakta och/att tänka kritiskt på den informationen man får eller så handlar det om brist på vanlig hederlig intelligens.

Antingen det eller så är man bara helt enkelt en rasist i grund och botten.

remvanrijn2010-09-21 16:25
Antal inlägg: 16500

(S)olidariteten ger jag inte mycket för Nimaqueen.

Alla skattebetalare fick vara med och prösa för Micheal Wiehe´s medverkan på (S) valshow i nåt län i Norrland..

Den solidariteten kan jag vara fri från.

remvanrijn2010-09-21 16:41

Får jag lägga till Le lou´s inlägg om vilka hon tror röstar sd..

du säger de som ser problemen men inte förstår orsaken. Det är möjligt, men jag vill lägga till; de som ser problemen men inte ser nåt politiskt parti som gör något åt det. Att prata om att det är ett problem är inte ens ok. Möjligtvis har de bef. partier hängt upp sig på att det inte är ok att prata om invandring, medans större delen av sd väljarna kanske endast syftade på problem med integrationen, men då får båda blocken gå en kurs i hur man kommunicerar ut sitt budskap.

Om man ser på Landskrona t.e x. SD gick -6,5% i kommunvalet medan FP gick + 7.5 Efter förra valet fick samtliga politiska partier upp ögonen för vilka problem det finns i staden och sd fick över 22% Under mandat perioden har FP vairt med och styrt . hållit sd utanför-, lyssnat på problemen och börjat med åtgärdar. och vips en massa förra detta sd väljare ser att de blir hörda och sedda och lämnar sd till förmån för FP som gör något åt stadens sorgliga utveckling.

le-lou2010-09-21 17:00

ja remvanrijn - att deras väljare säkerligen inte har så mycket förtroende för politiker är nog en sanning.
Det enda jag har sagt om SD innan, som de har rätt i - och som jag tycker är befogat att skriva - är att deras framgångar visar att det finns en fråga som bör diskuteras öppet och rakt av övriga partier.
Invandringen har varit självklar för politikerna och därmed har den aldrig diskuteras särskilt öppet.

Men det - är ju en helt annan fråga än att SD skulle vara bra för oss att ha med i riksdagen. Det är en katastrof i mina ögon, av flera skäl.

Quicka2010-09-21 17:41
Antal inlägg: 644

Gautama: SD vill inte minska invandringen med 90%. Fel i ditt påstående där. Det är så att invandrare som vill arbeta är mer än välkomna men anhöringinvadringen och asylsökande mm ska regleras till 90% - en jäkla skillnad!
Clinton: Helt rätt det är inte 95% som röstar emot ett parti som vissa andra påstår.
Skönt att Sd kommit in i riksdagen!!

lightningpaw2010-09-21 17:50

Quicka: ja det är ju skillnad. Man vill alltså bara ta in invandrare som man är helt säkra att man kan tjäna pengar på. Ja förutom de 10% då. För de är väl traumatiserade och kan inte jobba, rent slöseri att hjälpa sånt folk.

remvanrijn2010-09-21 18:12

Att vissa saker är självklarheter för politiker men inte för befolkningen ( nu handlar sd bara om 5,7 %) tyder ju på en distans mellan makt & folk, vilket jag anser är bra att den kommer i dagsljuset.

EU och euro visar på liknande exempel på där nästan alla politiker är övertygade om nödvändigheten, men väljarna är av en annan uppfattning. ( I fallet EU blev det med knapp majoritet visserligen ja i likhet med politikens åsikt, men långt ifrån samma stora majoritet som politikerna jublade ja )

Att hålla kontakten med gräsrötterna är något som bef partier lätt glömmer.. några år i riksdagen och man lever bara i rika riksdagssfären.

I princip är väl uppkomsten av alla nya politiska partier ett bevis på att de befintliga har förbisett en stor målgrupp/område ? Om jag tänker på miljöpartiets vagga, hade några partier på den tiden haft en miljöpolitik som heter duga, hade MP väl aldrig haft en exitensgrund?

Mammaoxå2010-09-21 18:14
Antal inlägg: 494

Det gäller ju att någon som är bra på att argumentera får alla att förstå att SD inte har något att komma med. Att prata om att förbättra för pensionärerna var ju bara för att få fler röster. De har säkert inget bättre att komma med än övriga partier. Lova går ju om man inte behöver hålla det man lovar.

remvanrijn2010-09-21 18:21

det bästa vore ju att ge dem regeringsmakt, då kan de själva om 4 år argumentera varför det gick som det gjorde.
att spara 78 miljarder på minskad invandring är en sak, men har man sparat in dem så har man, då är besparingsinkomsten förbrukat. Användningsområdena till dessa nya pengar var väl mera av bestående karaktär, lik pensioner och sjukvård, då får man efter några år en finansieringsbrist.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?