Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Skugga2011-01-10 10:23
Antal inlägg: 6559

Hur hög var medelåldern på Gustav Vasas tid? Hur sjuka var befolkningen? Vilka bristsjukdomar bl.a.? Hur många levde det i Sverige i jämförelse med brukad jord? Mm. mm.

lalilur2011-01-10 10:43
Antal inlägg: 45

Tack och lov behöver vi inte gå tillbaka till nödddagar med härsken sill och potatis som på den tidens vintrar.

Nu får jag tacka för mig för idag. Ska fira födelsedag istället!

magnusito2011-01-10 10:45
Antal inlägg: 4985

Titta på Fablernas värld!
"Djuren är väl också människor, ja det är just vad de är..."

Skugga2011-01-10 10:53
Antal inlägg: 6559

Grattis på födelsedagen, lalilur! :)

slånbär2011-01-10 11:12
Antal inlägg: 5539

Belsebus-men snälla.....hur gör man för att odla för självhushållning när man bor i stan? Du vet väl att dom allra flesta i vårt land gör det. Och vad gäller att odla -jo absolut -på sommaren!!! Men nu är det liksom så att det här är ett sånt klimat att det faktiskt inte går att odla någonting ens i skåne under fyra till sex vintermånader. Snön la sig redan i början av november och har sedan dess stannat. Försvinner säker inte förrän i slutet av mars. Försök odla purjolök då om du kan.

LisaLong2011-01-10 11:13
Antal inlägg: 2725

Måste säga det var den dummaste tråd titeln jag någonsin läst

LisaLong2011-01-10 11:14

Tvillingbror nopp vi är inte rovdjur....inte när det gäller maten varjefall

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-10 11:25
Antal inlägg: 1466

Kul. I natt har alla veganer blivit aktiva jordbrukare. Jag känner inte en enda vegetarian som är självförsörjande. De handlar nästan bara importerade produkter i form av ris, pasta, sojaprodukter, nötter och andra baljväxter samt helfabrikat från Hälsans (?) Kök i Israel. Det var ju ett glädjande framsteg att de numera kan producera sitt näringsbehov själva!
För att inte tala om sjögräs och speciella vitaminprodukter (?) framställda på suspekt vis i bortre Asien.

belsebus2011-01-10 11:50
Antal inlägg: 135

slanbar...
jag sager inte att alla KAN gora det heller. Men man KAN handla narproducerat aven i stan. eller?

Vixen2011-01-10 12:02
Antal inlägg: 163

Till Tess,

Jag är inte vegetarian. Jag älskar att äta kött. Gris är det godaste som finns. Men däremot så vill jag inte äta plågade och sjuka djur.

Eftersom du nämnde filmen jag tipsade om, har du sett den? Och skulle du verkligen vilja äta kött från djur som haft det på det viset?

www.djurrattsallians...es tar.html

LisaLong2011-01-10 12:13

Vixen jag förstår hur du tänker, men jag tror varenda gris är ett plågat stackars djur som blir slaktat. Deras intelligens är bevisligen högre än hundens. Vi människan är så lika grisen i väldigt många avseenden.
Och jag tror varenda stackars gris vet vad det är dags för när dom står med dödsångest i slaktkön.

LisaLong2011-01-10 12:14

zlipzten lite svårt kanske att odla vissa saker i sverige. Om man är självförsörjande eller inte har väl inte med saken att göra

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-10 12:50

LisaLong: Nej, det tycker inte jag heller. Det var bara lite klena argument att vegetarianer skulle kunna vara självförsörjande eller belasta miljön mindre än oss som äter närproducerade animalier.

Jag har nyss ätit egen fiskad fisk, förresten och egenodlad potatis.

dwight2011-01-10 12:53
Antal inlägg: 210

hund är gott, men inte så mättande.

slånbär2011-01-10 13:06

Belsebus-såhär skriver du "om man bara vill sa gar det, om man bara kan undvara lite tid till att jobba i tradgarden sa gar det.
sa javla daligt klimat har vi faktiskt inte i sverige"

Det är liksom där jag undrar hur du tänker? Var det väldigt länge sedan du var i Sverige under vintern?
Din paralell med Gustav Vasas tid känns inte heller jätteaktuell.

Visst går det att köpa närproducerat även här men som sagt det är betydligt svårare på vintern. Man kan äta klimatsmart och använda säsongsgrönsaker tex nu på vintern sådant som faktiskt går att långtidsförvara som betor och rotfrukter, men sallad, tomat och gurka går ju bort om man ska vara klimatsmart. Antingen är det transporterat långt eller odlat i växthus som även det kostar skjortan att hålla i drift.
Sedan är det tyvärr som så mycket annat att det är betydligt dyrare med ekologiska varor så för tex låginkomsttagare med barn så är det inte ett realistiskt alternativ. Man kan inte göra ett sådant val om man har dåligt med pengar. Att skuldbelägga folk som inte har råd att köpa det dyrare alternativet är inte rätt.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2011-01-10 15:37
Antal inlägg: 1377

Många bra inlägg har det blivit här i tråden. *tummen upp*

belsebus ex. skrev ett vettigt och sakligt inlägg:

belsebus 2011-01-10 09:57
”Jag bor i Frankrike,
har min egen tradgard och lever ett helt ar pa de gronsaker jag odlar. Nu t.ex. ar det brysselkal, morotter, purjolok, kal, endiver, machesallad m.m i min tradgard. Har frysen full av tomater, broccoli, blomkal, aubergine, squash m.m och gor varje ar en massa konserver sjalv.
I september snor jag massa applen och paron och forvarar ca 6 manader i garaget och resten av aret koper (eller plockar) jag bara sasongsfrukt...”
========================= ===============

Visserligen bor hon i Frankrike, men hennes vettiga förfaringssätt går helt att applicera till våra förhållanden.
MAN FRYSER IN (- och torkar), eller förvarar på något annat fungerande sätt.

De enda ingredienserna som behövs för att detta ska fungera är lite vilja, planering, en del arbetsinsatser och naturligtvis ett intresse för det levernet. - Och inte behöver man tillgång till egna odlingar heller för att detta ska fungera (fast en egen täppa är iochförsig en ren lycka).

* Under sommaren och hösten fyller man frysarna med det mesta som går frysa in; grönsaker, bär, rotfrukter, kryddor mm.
Jag har t.ex en moster som odlar precis allt själv och hon till och med river sina morötter och fryser in i portionspåsar.
Själv älskar jag bär och fryser in av många sorter – skulle aldrig förstöra bären t.ex genom att koka osv.

* Sådant (broccoli, mangold, grönkål, brysselkål mm) som man inte har möjlighet eller inte vill odla själv kan man under sommaren och hösten köpa i större mängder på torget (lokalproducerat) eller på stormarknaden och frysa in.

* Likadant gör man alltså med bären. Antingen plockar man dom själv (eller någon annan åt en), eller köper på torget och fryser in.

* Svampen plockas själv eller köps på torget.
Några i vår släkt är hängivna svampplockare och det mesta av svampen torkas.
Brorsan min (storebrorsan, han den superduperkloka) har byggt egna (enkla och så jäkla fiffiga) torkapparater, och han till och med torkar bär i dom (torkade bär, med nötter mm, är fiffigt och ha med som snacks/mellis). Fungerar hur bra som helst.

* Lokalproducerat, ekologiskt är prio ett. Alternativ två är inhemska produkter överhuvudtaget.
Saknas t.ex tillgång till lokalproducerade, ekologiska tomater, gurka mm (den aktuella årstiden), så köper man ju hellre konventionellt odlade inhemska än ekologiska utländska.

Och jag köper t.ex aldrig utländska äpplen. Äter våra vanliga (oftast icke-ekologiska) svenska så länge det finns. Men jag köper faktiskt bananer – alltid ekologiska dock.

Jag skulle kunna skriva om det här ämnet nästan hur mycket som helst, men stoppar här. :)

coolguy9år2011-01-10 16:02
Antal inlägg: 14

KÖTT! men endast svenska, friska djur.

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-10 16:16

Det låter härligt, lillsyrran.

Men om vi nu blir dubbelt så många eller fler som blir vegetarianer och försäljningen av kött minskar, krymper de inte bara djurstallarna då och fortsätter föda upp, frakta och slakta under samma vidriga förhållanden?
Av snöd vinning utnyttjar man ju varenda kvadratcentimeter av både lokaler och djur. Det måste till nya lagar som förbättrar djurens villkor, inte bara i vårt land utan över hela världen.
I t ex Kina verkar de ha ett helt okänsligt sätt att se på djur som om de inte ens vore levande varelser . Såg ni t ex hundlastbilen på tv, där hundar hopsamlade på kinesiska landsbygden fraktades packade, liggande, krälande på varandra in till staden där de flås levande och till slut blir köttgryta.

Challe_B - Ej medlem längre2011-01-10 16:56
Antal inlägg: 5853

Enda sättet att veta säkert hur grisarna har haft det i sitt liv är ju att föda upp själv och slakta. Allt med "ekologiskt" och "frigående" är mest skitsnack , enligt mig.

slånbär2011-01-10 16:56

Själv köper jag hellst inte svenskt nötkött utan Sydamerikansk som är betydligt bättre kvalitet då det kommer från frigående djur. Jag tycker det svenska köttet är jättedålig kvalitet jämfört med det sydamerikanska, dyrt, segt och tråkigt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?