Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 213 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Linn79 - Ej medlem längre | 2010-03-21 15:24 | |
![]() | Ydh, jag menar ur ett samhällsperspektiv, alkoholen skördar många offer. Du har svårt att förstå att någon börjar röka, andra har svårt att förstå hur man kan börja dricka. Din motivation är att alkohol är gott - de som röker tycker det är gott att röka. Jag håller med om att rökning är en ofräsch vana, jag tycker inte det luktar gott. Jag tycker inte heller en öl eller vindoftande andedräkt är så särdeles fräsch och attraktiv. Men vad som är fräscht eller inte är inte diskussionen, utan hur man ska hantera missbruken ur ett samhällsperspektiv. | |
| mattieh - Ej medlem längre | 2010-03-21 15:29 | |
![]() | Om de som använder stora mängder alkohol och röker visade respekt för oss som inte gör det och inte behandlade oss andra som det är något fel på oss så skulle jag inte störa mig alls mycket på det (förutom brott som begås pga alkoholmissbruk osv). Jag orkar inte räkna hur många gångre jag fick stå utanför busskuren i ösregn när rökare i kuren inte ville släcka sin cigarett eller ställa sig en bit bort. Som astmatiker så är det faktiskt ansträngande med cigarettrök. Iaf med lika svår astma som min. Inte heller trevligt att välja mellan att sitta bredvid en person som kedjerökt ett halvt paket tills minuten innan denne klivit på bussen och att stå efter en 10h fysisk arbetsdag. | |
| Satyra | 2010-03-21 15:29 | |
![]() | Ydh - "Alkohol skadar inte andra människor på samma sätt." ?? :-o Vet inte vilken värld du lever i men i min värld så sker våld/brott/skadeverkninga r i betydligt högre grad genom brukandet av alkohol än av tobak i alla fall. Att du anser att rökning är äckligt är totalt irrelevant i frågan. Skulle ju kunna kontra med vad jag har för syn på människor som dricker alkohol, men jag hoppar över det, eftersom det i sig inte har med saken att göra. | |
| Satyra | 2010-03-21 15:33 | |
![]() | Linn - 2010-03-21 15:24 Tack, så slapp jag skriva det. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-03-21 15:37 | |
![]() | Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan väl tycka synd om rökare? Det är ju bara att sluta! Jag rökte ca en ask om dan i 15 år och slutatde över en natt. Vad är problemet? Det är inte synd om rökare. Rökare påtvingar andra en fysisk belastning. Det är ju det som är avgörande. | |
| Satyra | 2010-03-21 15:41 | |
![]() | Tvålis - Har någon sagt att det är synd om rökare? Är det det tråden handlar om tror du? I så fall får du nog läsa om första inlägget igen, för då har du helt missförstått hela poängen. | |
| Satyra | 2010-03-21 15:43 | |
![]() | Tvålis - "Rökare påtvingar andra en fysisk belastning. Det är ju det som är avgörande." Du anser inte att ett alkoholbrukande gör detsamma och till och med i större utsträckning? Sett ur samhällsmässig synvinkel menar jag nu, inte ur enskild brukares aspekt alltså! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-03-21 15:46 | |
![]() | Njae, du kan dricka sprit utan att belasta din omgivning, majoriteten av alkohol intag är faktiskt ganska oskyldigt. Det är faktsikt helt omöjligt med rökningen att nyttja utan att påverka din omgivning fysiskt. | |
| Satyra | 2010-03-21 15:46 | |
![]() | Sett ur samhällsmässig synvinkel menar jag nu, inte ur enskild brukares aspekt alltså!!!! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-03-21 15:50 | |
![]() | Ja om man bara kan diskutera genom att hålla sig till din synvinkel, så blir det ju inte så givande och inte så mycket till tråd. För min del är det logiskt med att förhindra människor att bruka något som oundvikligen leder till påverkan på andras miljö negativt. | |
| bobo flux | 2010-03-21 15:54 | |
![]() | Satyra: Att både alkohol och rökning är beroendeframkallande och utgör en samhällskostnad är det väl ingen tvekan om, men det tar ju inte bort det faktum att det är hälsofrågor som grenar sig åt två olika håll efter de inledande nämna likheterna. Jag skulle inte klaga om de skar ner på alkoholreklamen också, men jag är mer än lovligt nöjd på det sätt rökningen har begränsats i det kommersiella och sociala rummet, och jag ser det som ett samhällsmässigt sundhetstecken att rökning hos de flesta människor betraktas som något äckligt. Vill man propagera för att samhället ska ta hårdare tag mot alkohol så gärna för mig, men min poäng är att rökning och alkohol som samhällsfrågor måste hållas isär. Dessutom, det kanske är så att samhället idag inte har ekonomiska och sociala resurser att föra ett fullskaligt tvåfrontskrig mot både alkohol och tobak samtidigt? | |
| Satyra | 2010-03-21 15:54 | |
![]() | Tycker dessutom att alla som intar alkohol i närheten av barn är extremt ansvarslösa. Det behövs ingen större mängd alls innan barnen märker av förändringen och fråga vilket barn som helst och jag kan nästan svära på att de tycker att den förändringen är obehaglig. Det där lilla "oskyldiga" intaget kanske inte är så oskyldigt som många vill tro. Vad är det som är så "fint" och "normalt" med att tillföra sig själv något som får alla ens sinnen att trubbas av/alternativt speedas upp? Och helst ska man göra det i grupp också, för att det ska ses som lite "extra" mysigt. Sitta i grupp och bli avtrubbad/konstlat upphöjd, är det verkligen något att sträva efter? Begriper inte varför alkohol är så otroligt heligt? | |
| Satyra | 2010-03-21 15:55 | |
![]() | bobo - "men min poäng är att rökning och alkohol som samhällsfrågor måste hållas isär" Och min poäng är att de båda är högst jämförbara. | |
| oligarkerna | 2010-03-21 15:57 | |
![]() | Jag håller med Satyra i hennes åsikt. Alkohol är en sinnesförändrande drog. Nästan allt våld i samhället förorsakas av fylla. Det talas föhållandevis lite om detta. | |
| Hebbelelle | 2010-03-21 15:57 | |
![]() | Jag ser stora problem såväl med alkoholnyttjandet som med rökandet, jag tycker som precis som Satyra skriver att alkoholkonsumtionen behöver problematiseras mycket mer än idag. Rökning tycker jag borde förbjudas på allmän plats och att man istället har så kallade rökkurer (som leder bort röken från marknivå) placerade en bit från där folk brukar vistas. Jag håller med Mattieh om att det är absurt att man tillåts röka precis innan man går på bussar och på hållplatser. | |
| Hebbelelle | 2010-03-21 15:59 | |
![]() | Jag tror inte att man enbart kommer åt våld i hemmet genom att ta bort alkoholen, där måste vi också arbeta med vår attityd till våld såväl som med jämställdhet. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2010-03-21 16:00 | |
![]() | Att röka, dricka eller bruka narkotika är fria val. Likaså att köra för fort, äta för mycket eller stressa sig till en hjärtinfarkt. Kanske är jag blödig, men nog känner jag empati för människor som fastnat i missbruk, kört ihjäl sig när de kört för fort eller dör p.g.a sin fetma. Tror inte man kommer någonstans med filosofin "skyll dig själv". Samhället betalar ett högt pris för alla ovanstående exempel och det borde ligga i allas intresse att förebygga och hjälpa. | |
| Satyra | 2010-03-21 16:02 | |
![]() | Tvålis - "Ja om man bara kan diskutera genom att hålla sig till din synvinkel" Jamen det är ju ur den synvinkeln jag tänkt när jag startade tråden och frågeställningen i den. Har du lust att diskutera alkohol/rökning ur annan vinkel så blir ju det OT, eftersom det inte är vad jag vill diskutera. Och tycker du att det blir trist att hålla dig till det jag vill diskutera så starta en tråd med annat perpektivseende. Förövrigt tycker jag detsamma, att det ÄR bra att man begränsar och regelsätter rökarnas brukande på offentliga platser. Har du inte förstått det ännu? Men jag tycker att man då ÄVEN ska ta i hårdare med brukandet av alkohol som ju OCKSÅ samhällsmässigt är högst förödande och inte tvärtom där bli mer släpphänt! | |
| Satyra | 2010-03-21 16:05 | |
![]() | Hebbelelle - "Jag tror inte att man enbart kommer åt våld i hemmet genom att ta bort alkoholen" Själv är jag helt övertygad om att man skulle dra ned på ofantligt mycket våldsbrott - i och utanför hemmet - genom att ta bort alkohol. Men det är ju inte rimligt att man kan/vill göra så, så därför är ett alkoholförbud inte ens med i min tanke. Linn - "Tror inte man kommer någonstans med filosofin "skyll dig själv"." Nej, känns inte särdeles konstruktivt alls. | |
| Enkeli82 - Ej medlem längre | 2010-03-21 20:42 | |
![]() | Kanske dumt skriva här men.. Undrar varför folk säljer hundar till alkisar?. Har dom verkligen råd till vovvar när dom dricker sprit o.s.v?. En kvinna tappade bort vovven p.g.a hon var asfull o mindes inte ens nästa dag, hon letade vovven nästa dag ...Sen såg hon nånstans att vovven är hos polisen, hon gick dit o hämtade vovven.. Stackars vovven.. Varför säljer dom vovvar till alkisar? Hur tänker dom?. Alkohol är ju farligt.. | |