Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 77 |
Mobilspel
| Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bobo flux | 2010-04-13 14:53 | |
![]() | Jag har aldrig bott i någon storstad, dock tror jag att alla städer, stora som små, skulle bli mer harmoniska med fri kollektivtrafik. Det skulle jag kunna ta en skattehöjning för. "Ska ha"-attityden utgörs i mina ögon främst av de som inte har förmåga att se konsekvenser som sträcker sig bortom den egna personliga sfären, inte av stockholmare "per se". | |
| Gunilla _ | 2010-04-13 14:57 | |
![]() | Tess 08, vad jag menar är att skattepengar går till allehanda funktioner många inte nyttjar av förståeliga skäl. (Sen att åtskilliga miljoner hamnar hos scientologerna och annat märkligt - det är en annan femma). Dessutom, eftersom kollektivtrafiken gynnar miljön, så är den naturligtvis av högre värde i större städer än i småkommuner som t ex Bjurholm eller Norsjö, det känns rätt självklart... Själv åker jag väldigt sällan kollektivt, men anser ändå att den borde vara helt skattefinansierad. För övrigt tror jag inte alls att fri barnomsorg skulle gynna barnafödande. Jag har mycket svårt att tro att någon väljer bort barn för att förskolan kostar :) | |
| nettan23 | 2010-04-13 15:05 | |
![]() | Gratis kollektivtrafik det hade varit superbra! Frågan är bara vart pengarna ska komma ifrån. Tycker oxå det är på tok för dyrt i dagens läge. Visst det är billigare än bil, men dyrare än att åka eu-moped. Sedan är det alltid förseningar, inga bussar tidigt, dålig trafik helger m.m. m.m. | |
| nettan23 | 2010-04-13 15:06 | |
![]() | åker för övrigt med västtrafik inom gbg och kba | |
| nettan23 | 2010-04-13 15:07 | |
![]() | Ska man behöva betala så mkt för ngt som inte sköts på ett bra sätt? Det är ju inte många valmöjligheter man har heller | |
| kermis | 2010-04-13 15:26 | |
![]() | wildman: Jag kan nog inte hålla med dig. Försökte kolla på resa till Malmö. Normalpris med SJ, för en person, tur och retur härifrån (Fagersta, 60 mil ifrån) går på omkring 2400 kronor. Jag KAN få det till under 2000 om jag tar en fyra timmar längre (enkel) väg, med fler byten, men då förlorar jag alltså åtta ytterligare timmar... 120 mil med bil blir ca 1500 kronor i bensin, enkelt räknat. Är vi två som åker blir det VÄLDIGT enkel matte. Inte ens om jag räknar med alla andra kostnader i bilkörandet så kommer jag i närheten av 4800 kronor för resan... Det är något som är vansinnigt fel. Jag VILL ta tåget men vill inte ruinera mig. Bil har jag redan, skatten och försäkringen betalar jag oavsett... SJÄLVKLART tar jag bilen istället för tåget... Jättetrist. | |
| ewokerna74 - Ej medlem längre | 2010-04-13 15:43 | |
![]() | Fast om du hade bokat din biljett 90 dagar innan avgång så hade det blivit MYCKET billigare. Själv åker jag för dryga 300 kr från Kiruna till Uppsala och för drygt 190 kr tillbaka. Skulle jag åka bil den resan så skulle det kosta skjortan oavsett om vi var en eller två i bilen. | |
| Lillstölla | 2010-04-13 16:14 | |
![]() | Fruktsoda: Ber om ursäkt om någon redan frågat dig detta, orkade inte läsa alla andra inlägg just nu. Men jag åker vagnen när jag är i Göteborg och hälsar på brorsan och undrar varför det nästan alltid blir en rivstart, har man inte hunnit sätta sig ( om det nu finns någonstans att sitta) eller klamra sig fast vid något som är fastnitat så riskerar man ju att dimpa i golvet varenda gång. Så hur kommer det sig, anlitar Västtrafik bara fardårar till chaufförer eller är det nåt annat? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-13 16:23 | |
![]() | Jag tycker att det är svårt i Götet där jag bor, men är i Stockholm denna vecka och är som vanligt sjukt impad över hur smidigt det är att ta sig fram kollektivt här. Otroligt bra! | |
| Zmrzlina | 2010-04-13 16:24 | |
![]() | För den som vågar är SJ förhållandevis lätta att planka på, givetvis förutsatt att man inte försöker göra det från tågets startplats. Och då menar jag inte att man ska gömma sig på toaletten i 5 timmar, utan bara gå på och se uttråkad ut, som om man hade suttit där länge. Har själv lyckats med detta ett par gånger. (Och aldrig misslyckats heller.) | |
| Megaherz | 2010-04-13 16:25 | |
![]() | I någon stad här i Tyskland (kommer inte ihåg exakt vilken) får man inte längre köra bil/moppe/mc inne i staden. Istället finns det taxis som, oavsett hur långt och länge man vill åka, alltid kostar 50cent (ca 5kr). Fungerar tydligen jättebra, och miljöutsläppen har minskat väldigt mycket. Har för mig att alla taxis är miljöbilar :o) | |
| Kewla | 2010-04-13 16:59 | |
![]() | Håller med Kermis med det där med Bilen. Min pojkvän har en bil som vi brukar åka med. Åker vi båda i den blir det billigare för oss att åka bil mellan Ängelholm och Helsingborg (ca 100 kr i bensin tur och retur) tur-retur med skånetrafiken kostar 200 kr för oss tur retur alltså dubbelt så mycket. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-13 17:06 | |
![]() | tankar om kollektivtrafik? har inga tankar kring det. har inte nyttjat det mer än en gång på fyllan för snart 15år sedan. | |
| wildman | 2010-04-13 17:08 | |
![]() | Kermis, nu syftar jag kanske mest på den kollektivtrafik som man köper månadskort på. Köper du månadskort på SJ betalar du inte så mycket för resan heller. Sen kan man säkert hitta enstaka exempel på dyra resor inom kollektivtrafiken, men 99,99% av resorna ÄR billiga. Och bara bensinkostnad kan man ju definitivt inte räkna på. En nyare svenssonvolvo kostar runt 40 kr/mil att köra enligt konsumentverket. Bobo Flux, måhända spar du in litegrann på vägunderhåll, men det är antagligen ganska lite eftersom tung trafik och tjäle sliter på vägarna ändå. Förmodligen blir vägunderhållet marginellt lägre på de flesta vägar. Dessutom så kommer det om det blir som du säger orsaka en kraftig skatteintäktsminskning iom att bilister är duktiga kassakor till staten. Så hur ska du då finansiera det hela? För i reda pengar kommer det knappast spara pengar i någon ända. | |
| wildman | 2010-04-13 17:08 | |
![]() | Kewla, och alla andra. Man kan INTE bara räkna bensinpengar för en bil. Ett vanligt fel som ickebilägare gör.... | |
| bobo flux | 2010-04-13 17:45 | |
![]() | wildman, det är väl där skattehöjningen kommer in i bilden? Vad är vi beredda att betala för? Och minskade trafikutgifter gör väl att folk får mer pengar att spendera på andra håll i närings- och tjänstesektorn? Om jag ställer bilen och börjar åka fritt kollektivt så lär ju knappast skattehöjningen sluka den besparing jag gör på bilen, eller? Sedan är väl poängen med fri kollektivtrafik just att den är bekostad och således fri? Kortsiktigt innebär det ju givetvis en kostnad, men långsiktigt (säg t ex en period som sträcker sig bortom vår livstid) har jag svårt att se att nackdelarna skulle överväga fördelarna, både ekonomiskt och ekologiskt. | |
| kermis | 2010-04-13 17:54 | |
![]() | ewokerna74: ja, bara en sån sak... Alla kan inte planera tre månader i förväg. Jag kan inte tycka att det är vare sig vettigt eller rättvist att ta olika priser för samma resa. Två personer som sitter bredvid varandra och åker lika långt betalarlika mycket.. eh? Bilen kostar densamma oavsett om man åker om tre månader eller om fem minuter. Eller ja, ok, bensinpriset skiftar ju, men ändå... wildman: om du bara räknar på en specifik resa så är det inte 40 kronor milen som gäller. ... Nu testade jag konsumentverkets bilkalkyl och den ger mig en milkostnad på 24 kronor milen = 2880 kronor för min resa till malmö och tillbaka. Två pers i bilen = 1440 kronor per person... Om man pratar "pengar jag måste betala för resan nu." så är det ju fortfarande bensinpriset som gäller... Bilen kostade ju samma i inköpspris oavsett om man reser eller inte. Man byter inte däck inför just den här resan. Man betalar skatten oavsett just den specifika resan. Ju mer man åker desto lägre milkostnad.. Alltså kommer jag ner i milkostnad om jag tar resan till Malmö med bilen istället för tåget... :) Faktum kvarstår i vilket fall. Ska jag åka till Malmö i helgen så ska jag "bara" betala bensinen nu, inget annat. | |
| wildman | 2010-04-13 18:54 | |
![]() | Boboflux, tankarna är måhända intressanta. Men sen kan man ju iof fråga sig hur många fler som verkligen skulle åka kollektivt om det blev fritt. Iom att det faktiskt inte är dyrt idag så tror jag inte skillnaden skulle bli så dramatisk. Hade dock varit intressant testa under något år och se. Kermis. Var hittar du kalkylen för just en resa? Och vilka prametrar räknar du då på? *ärligt nyfiken* Jag hittar bara denna kalkylen: www.konsumentverket....be rakning/ Dessutom kan man ju faktiskt inte riktigt prata "pengar jag måste betala för resan nu", det är ju rent falskt. Ta ett SMS lån så kostar resan inget alls nu liksom ;-) 40 kr milen är om man har en bil för ungefär 250', kör 1500 mil om året och äger bilen i 5 år. En ganska normal kalkyl. Självklart kommer man ner i pris per mil om man kör mycket, men oavsett så är bilen dyrare än "bara bensin" som många verkar räkna på. | |
| wildman | 2010-04-13 18:59 | |
![]() | Sen Kermis kan jag hålla med om att jag tycker att SJ:s prissättning är märklig... | |
| tydal | 2010-04-13 19:17 | |
![]() | kermis: Tre månader i förväg gäller för att få de lägsta priserna på de populäraste avgångarna. På mindre populära avgångar behöver du inte vara ute lika mycket i god tid för att få skaplig rabatt. Till exempel på sträckan Fagersta-Malmö så får du en enkelbiljett för 499 kronor om du köper en månad innan, medan en vecka innan kostar 782 kronor. En vecka innan ger alltså en rabatt på 43%. Faktum är att jag ser att det i morgon faktiskt finns biljetter kvar för 848 kronor, alltså 39% rabatt bara man köper biljetten en dag innan. För att sammanfatta så måste man antingen vara ute i god tid, eller välja en avgång då inte så många åker, för att få stor rabatt. | |