Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 626 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Vent Solaire - Ej medlem längre | 2010-04-27 21:04 | |
![]() | Det finns komvux i varje stad. Aldrig för sent att skaffa sig allmänutbildning. | |
| Vent Solaire - Ej medlem längre | 2010-04-27 21:06 | |
![]() | Man kan lära sig även här: sv.wikipedia.org/wik...3% A4nniska | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-27 21:08 | |
![]() | Min granne pratar om sig själv i 3:e person och med efternamn. Vi är väldigt olika men ändå lika. Spelar det nån roll? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-27 21:09 | |
![]() | Suck, folk blandar ihop ras och art som vanligt. Människan är en art som historiskt delats in i olika raser - den negroida, den kaukasiska osv. Men eftersom den uppdelningen är förlegad och kontroversiell förstår jag inte varför den skall diskuteras här och nu. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-04-27 21:39 | |
![]() | Jag blir fortfarande lite förvirrad över att folk tar detta så negativt? Eller missuppfattar jag både trådskaparen och alla som är emot tråden? Men ok, man måste väl först definiera vad man menar med ras antar jag och ur den aspekten så är väl människan en enda ras. Dock ser vi faktiskt olika ut över hela världen (det är sant). "What in the past had been defined as "races"—e.g., whites, blacks, or Asians—are now defined as "ethnic groups" or "populations", in correlation with the field (sociology, anthropology, genetics) in which they are considered" Antar att ni som tycker att människan är en och samma världen över även anser att det bara finns en enda färg. Den ser lite olika ut ibland bara? | |
| alex666 | 2010-04-27 21:39 | |
![]() | Svar på första inlägget: Vem har sagt att man delar in raser efter utseende? Och man kan absolut dela in människor i raser. Det är mer en beskrivning av deras genetiska särart och egenskaper. Att särbehandla dem efter ras är däremot något som de flesta anser vara fult. Case closed. | |
| SämstpåBeta | 2010-04-27 21:40 | |
![]() | ibland har ratingen inte helt fel! | |
| Sona | 2010-04-27 21:59 | |
![]() | Locomondo, är det den nye krill måntro? Samma unkna åsikter känns det som | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-04-27 22:03 | |
![]() | Sona: Suck....eftersom jag är 100% ickesvensk vore det väl riktigt dumt av mig att ha några "såna" åsikter som du syftar på. Allvarligt, om vi bara spekulerar eftersom vi inte är överens. OM det skulle finnas olika raser av människan. VARI ligger det negativa/nedvärderande/ra sistiska i det?? Jag säger inte att en ras är överlägsen den andra eller att någon skulle särbehandlas, absolut inte. Bara att det finns olika av oss. | |
| Sona | 2010-04-27 22:06 | |
![]() | Jag chansar vilt och tror du är finne. Varför skulle det legitimera unkna åsikter? Svenskar har inte monopol på att ha främlingsfientliga åsikter. | |
| kajix | 2010-04-27 22:06 | |
![]() | vad skulle det innebära om det fanns raser och en ras var intelligentare än de andra? | |
| Peddape | 2010-04-27 22:07 | |
![]() | En sådan här tråd kan man välja att se på ur olika perspektiv. Man kan välja att bli förbannad, eller inte. Jag tycker i vart fall det är lite intressant och spännande. Att man på en människas utseende kan försöka gissa vartifrån han/hon härstammar. Om man bara tittar på människogruppen som kan kallas vita så finns det ju en rad olika "folkslag", britter, ryssar, finnar osv. Det blir ju bara fånigt om man inte ens får diskutera sådana här ämnen. | |
| Sona | 2010-04-27 22:12 | |
![]() | Min kompis som är från Kongo tycker inte att det är så nice när finska alkisar kommer fram och ger honom beröm för att han och "hans bröder" är så duktiga på att dansa och spela instrument. Bara att plocka upp instrumentet och börja spela! positiv rasism som särskiljer honom som en speciell ras med speciella förmågor | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-04-27 22:14 | |
![]() | Sona: Nånting måste ha hänt dig då du verkar ta denna tråd ytterst personligt. Jag kanske är korkad men jag ser faktiskt inte det...felaktiga? otrevliga? främlingsfientliga i det jag skriver? Snälla, förklara för mig vad du finner så negativt i att diskutera om det finns olika raser/arter av människan. Finland är helt tokigt fel kan jag säga. Försök med många många mil rakt söderut... | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-04-27 22:17 | |
![]() | Sona: Jag skulle heller inte uppskatta om alkisar sade så till mig och jag uppskattar heller inte folks alla fördomar jag har fått höra under åren. Men det jag säger är ju inte att vita skulle vara överlägsna svarta eller något i närheten av det. Bara att människan är olika. "Alla olika, alla lika" som anti-rasismkampanjen sade för ett gäng år sen. | |
| Sona | 2010-04-27 22:26 | |
![]() | "Alla olika, alla lika" ja där kan jag hålla med. Inget har hänt mig personligen men min kompis råkar ut för saker nästan varje dag. Han blir ofta sedd som ett känslolöst sexobjekt också. LillBabs ville nyligen ta sig en omgång med denna ståtliga svarte man. True story, det är kanske så hon håller sig ung? | |
| strella70 | 2010-04-27 22:32 | |
![]() | vi är alla människor... vadå raser??? ska det va nåt att diskutera? | |
| Peddape | 2010-04-27 22:33 | |
![]() | Locomondo är du grek? Apropå alkisar och hudfärg. I vintras när det första snön kom så åkte jag spårvagn i gbg, brevid mig satt en alkis och två mörkhyade. Alkisen frågade om de sett snö förut, han fick ett glatt ja till svar. Kilimanjarooo? Frågade alkisen på bredaste göteborgska. Det tyckte jag var lustigt. | |
| SplashDamage - Ej medlem längre | 2010-04-27 22:39 | |
![]() | Haha Sona - är du man egentligen? Såna klyschor får vi kvinnor stå ut med dagligen =) | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2010-04-27 22:40 | |
![]() | Det finns ju olika hundraser! Självklart har vi således även olika mäniskoraser! Biologiskt sett alltså! Själv tillhör jag rasen tajgatattare, en av dom finaste raserna. | |