Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-05-04 22:23
Antal inlägg: 4429

Men hela världen är ju full av yrken som ingen vet nåt om men har massor av åsikter om.

Katitzi652010-05-04 22:26
Antal inlägg: 81

Ska väl nämna att jag arbetar som ordförande för Lärarförbundets lokalavdelning. Är förskollärare med semestertjänst men sitter ju ständigt i dessa diskussioner med medlemmar, arbetsgivare och fackliga förtroendemän. Så insikt har jag, men även åsikter som sagt. De behåller jag dock för mig själv och håller mig till fakta.

krillo184422010-05-04 22:26
Antal inlägg: 442

Jag är för deras sommarlov.

boyakasha2010-05-04 22:29
Antal inlägg: 526

Mm. men vi alla har inte varit i direkt kontakt med dess yrken. Den skola vi känner och kommer ihåg från för finns inte längre. Dagens läraryrke är mer än att "bara"" lära ut.

ramsay - Ej medlem längre2010-05-04 22:31
Antal inlägg: 9204

alla jobbar för mkt. i min branch är det kutym att sätta på datorn och jobba vidare mellan 8 - 23 på kvällen. söndagar är också workday. inte får jag ngt sommarlov. men men jag tjänar lite bättre iaf:)

boyakasha2010-05-04 22:37

Varför jag är för 40-timmarsvecka är att det är som jag ser det, den bästa möjlighetten för lärarna att visa vilket jobb de lägger ner under en ordinär vecka. Men då måste de våga lägga ner arbetet 16.00 och inte, som idag, smygjobba gratis hemifrån. Nu måste jag avsluta denna kväll, för i morgon ska jag vikariera för min kollega i matematik.
Gunatt

Tindra2010-05-04 22:46
Antal inlägg: 2

Arbetsgivaren vill väl inte reglera arbetstiden fullt ut som jag har förstått det, väl medvetna om att tiden inte räcker till. De vill därför spara ngr ynka timmar till hemarbete, i hopp om att samma mängd rättning och för-efterarbete ska klaras av hemma som nu- utan betalning. Och med tanke på hur hur mycket lärare ställer upp gratis (disko, resor, föräldrasamtal hemma osv) så skulle det mycket väl kunna bli så...Den ökade bundna tiden i skolan ska inte inrättas för att lärare ska få mer tid till utökad administration och dokumentation utan fyllas med mer undervisningstid, som då genererar med rättning, för-efterarbete, dokumentation och utvecklingssamtal. Och för detta vill arbetsgivaren tjonga in 2000 mer i lön. Kort sagt: en besparing. Som naturligtvis drabbar både elever, lärare och samhälle.

granit692010-05-05 14:20
Antal inlägg: 340

Vilka skolor har ni era barn på?I min kommun ska föräldrarna rätta läxor,anordna diskon,följa med på skolresor(nån lärare är naturligtvis med på klassresan men har då betalt för det).Utvecklingssamtalen ska man helst ha på dagtid.skolan stänger fem dagar per läsår för planering och studiedagar.APT:n har de den dagen i veckan barnen börjar sent,alltså på morgonen.På skolan finns en administratör som skaffar vikarier.I de klasser där det behövs finns elevassistenter för de elever som av nån anledning behöver det.Rastvaktar gör oftast elevassistenterna eller praktikanter.

granit692010-05-05 14:22

För-jag är för 40 timmarsvecka.

Pseudonymf2010-05-05 14:26
Antal inlägg: 8282

Vissa vill införa sommarskola så vi lärare ska få jobba över sommarlovet också. Själv anser jag att det är upp till var och en hur man vill göra med sin semester. Jag jobbar som fan och kommer fortsätta göra det för att kunna ta alla mina veckor på sommaren. Men som det ser ut nu så är det förskollärare som fallit på min lott och det ger mig inga privilegier. Men det struntar jag i. Låt folk ha sin semester. Eller ännu bättre, alla andra kan ju prova på läraryrket under sin semester... crap vilken kass diskussion.

Förmodligen så är det samma personer bakom denna fördummade diskussion som är bakom tyckandet över höjdarnas fallskärmar. Det senare kan de inte göra nåt åt, så då ska de in och peta i det som de kan påverka. Låt oss vara.

Pseudonymf2010-05-05 14:27

"Vilka skolor har ni era barn på?I min kommun ska föräldrarna rätta läxor,anordna diskon,följa med på skolresor(nån lärare är naturligtvis med på klassresan men har då betalt för det).Utvecklingssamtalen ska man helst ha på dagtid.skolan stänger fem dagar per läsår för planering och studiedagar.APT:n har de den dagen i veckan barnen börjar sent,alltså på morgonen.På skolan finns en administratör som skaffar vikarier.I de klasser där det behövs finns elevassistenter för de elever som av nån anledning behöver det.Rastvaktar gör oftast elevassistenterna eller praktikanter."

Utgår från att det är ni föräldrar som gör IUP, följer upp barnens utveckling, planerar hela skolåret, lägger upp lektioner, undervisar 25-30 barn ur ett individuellt perspektiv och tar alla konflikter som sker mellan alla individer på skolan också?

timimi2010-05-05 15:00
Antal inlägg: 58

Som lärare skulle jag vilja jobba på den skola där Granit69 har sina barn. Vi stänger inte för planering, inga barn börjar sent, vikarie fixar vi själva (om det finns någon att få tag på annars får vi ta varandras klasser, elevassistenter finns endast i absoluta nödfall och rastvaktar det gör vi men trots det dras det en halvtimme för lunch (även om jag inte haft lunchrast den dagen). Inte ens i år ett finns utrymme för halvklasser vid läs- och skriv inlärning. Stora grupper hela dagen är inte bara jobbigt för lärarna utan även för barnen.

timimi2010-05-05 15:01
Antal inlägg: 58

Trots detta gillar jag mitt jobb. kan inte tänka mig något annat.

Pseudonymf2010-05-05 15:02

timimi, jag känner igen hela situationen. Det finns så mycket mer som många "tyckare" inte har någon aning om. Det är synd, för vi drar ett stort lass tillsammans med framtidens medborgare.

granit692010-05-05 15:03

Jag har förstått att det ser olika ut på olika orter,kanske lärare på mindre skolor(i mindre kommuner) skulle behöva större insyn i hur det ser ut där det verkligen är så illa som ni beskriver.När jag lyssnar på lärarna på "min"skola så har de en horribel arbetsbelastning.

Pseudonymf2010-05-05 15:05

Allt det horribla suddas bort och är värd allt besvär när det klickar till i en elevs huvud och de får en "aha"-upplevelse. Allt skit är värt det lilla goda :)

Yamma2010-05-05 17:47
Antal inlägg: 2285

Jag har inget sommarlov och har 40h arbetsvecka som lärare. Personligen tycker jag att man antingen får högre lön och har det som jag, eller att man har lägre lön men mer ledighet.

boyakasha2010-05-05 17:58

Är din lön acceptabel för det du utför då??

Tvålis - Ej medlem längre2010-05-05 18:03
Antal inlägg: 4429

PÅ min skola är det ganska mycket som Granit har det. Sen är pedagogerna mina hjältar ändå!

dashuri - Ej medlem längre2010-05-05 18:23
Antal inlägg: 37

Jag tror att din insyn är rätt dålig granit69, t.ex. när du säger att praktikanter har rastvakter - det är inte ens tillåtet. (Såvida de inte går dubbelt med annan personal).

Att föräldrar ska rätta läxor har jag aldrig hört talas om - men jag hoppas verkligen att ni föräldrar kollar igenom och får insikt i vad era barn egentligen gör och inte bara låter dem sköta det helt själva "för det klarar de ju"!!

Anordna discon och klassresor??! Ja det borde verkligen ligga på skolpersonalen. Duh - fett med ironi där!

Administratörer i skolan är i det närmaste bortrationaliserat liksom vaktmästare och skolvärdinnor.

Sen tror jag inte det finns någon yrkesgrupp (förutom politiker då) som får så jäkla mycket skit av "förstå-sig-påare" som just lärare. Folk går inte ens tillbaka till Ica och klagar om de hittar möglig potatis i påsen, men talar om för läraren hur den ska sköta sitt jobb - det gör de...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?