Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 025

Forumkategorier

Användare Inlägg  
0zazza02010-10-29 12:35
Antal inlägg: 75

jag håller helt klart med le-lou
Kunde inte säga det bättre själv.

gullefjun90 - Ej medlem längre2010-10-29 12:40
Antal inlägg: 1175

Kastrera honom långsam med en slö kniv :-)
Neee hitta en ny

gullefjun90 - Ej medlem längre2010-10-29 12:40
Antal inlägg: 1175

långsamt*

Satyra2010-10-29 12:55
Antal inlägg: 4561

le-lou - Du får tycka att jag är hur mycket moralråtta du vill, jag skulle fortfarande INTE läsa min partners SMS, mail, brev - aldrig!

"hur många går från ett förhållande bara för att man TROR att han/hon ljuger?"

Om jag misstänker otrohet så frågar jag rakt ut och förklarar varför jag känner som jag gör. Om jag sen ändå inte tror på vad karln svarar så söker jag inte vidare efter bevis utan skulle lämna relationen om jag hade en inre övertygelse om ATT det var så att han bedrog mig, ja!

Att överhuvudtaget misstänka något sådant är ju brist på tillit i sig. Att sen då dessutom inte tro på människan när h*n ifrågasätts, utan snoka vidare efter "bevis" är ju ett snäpp värre. Nej, ett sådant förhållande skulle jag inte stanna i!

Dock ... vet man med sig själv att man är oresonligt svartsjuk/misstänksam och brukar se "troll" där inga finns, så att risken skulle kunna föreligga ATT man går ifrån någon som är "oskyldig" ... då har man nog sådana stora problem själv att man bör göra något åt dem innan man alls ger sig in i en nära relation med en annan människa ... Alternativt "bita sig i tungan" om sina misstankar.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-29 13:00
Antal inlägg: 4050

Om polisen frågade mig om jag brukar ligga runt och om jag är tänd på någon annan än min pojkvän och om jag fortfarande tänker på gamla ex, hade jag nog upplevt det som integritetskränkande.

Jag hade nog även i ett förhållande upplevt det som integritetskränkande att få den typen av frågor riktade mot mig (om det inte var befogat).

En fråga kan vara integritetskränkande och sårande särskilt om personen är oskyldig.
Börjar man ställa den typen av frågor har man redan misstänkliggjort sin partner.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-29 13:02

Misstänkliggjort -vilket konstigt ordval. Jaja, ni fattar.

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-29 13:03
Antal inlägg: 4429

Som jag skrev innan... Att läsa någons sms kanske inte är det bästa att göra. Men att hänga den som läser sms i lika hög utsträckning som den som är otrogen är orimligt. Det är som att anklaga någon som har bevittnat ett brott genom att snoka i lika stor utsträckning som brottet. Sen kanske inte alla här tycker det är så farligt med lite otrohet.. So be it.. Men för min del så är det ljusår i skillnad på att vara otrogen och att läsa någons sms...

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-29 13:06
Antal inlägg: 4429

Sen det här med intrigitet. Nog är det intrigitetskränkning att svika sin partner i en relation med att vara otrogen? Jag har svårt att komma på något mer kränkande att bryta det löftet...

Jag har en känsla av att folk som är så där himlastormande om intrigitet på deras område också har nåt att dölja. Vad är det som är så himla hemligt? Är ett sms från mamma lika farligt att läsa? Eller är det bara intrigitetskränkande när fuffens är på gång?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-29 13:08

Det innebär i alla fall att man kränker andras integritet om man går igenom mail eller sms från massor av personer som kanske talar ut om privata saker som inte har med otroheten att göra.

Guldplate2010-10-29 13:13
Antal inlägg: 1212

Tänkte skriva något i still med Tvålis inlägg (2010-10-29 13:03) fast hon uttrycket det tillräckligt bra för oss bägge två.

Sote2010-10-29 13:17
Antal inlägg: 3557

Le-lou, guatama ,tvålis och guldplate. Vilken tur att ni skriver det jag tänker så behöver inte jag skriva. Ni har så rätt allihop.

zlipzten - Ej medlem längre2010-10-29 13:17
Antal inlägg: 1466

Tycker det är beklämmande att skuldbelägga tjejen (ett inte ovanligt fenomen). Killen saknar förmodligen ingenting hos henne, utom möjligtvis att hon skulle finnas inom räckhåll dygnet runt då.
En del människor kan inte nöja sig med en partner utan roar sig, ljuger, sviker åt olika håll tills allt blir kaos. Att skylla på andra brukar också vara vanligt.
Tror inte att polisen klår upp en misstänkt pundare i förebyggande syfte heller men beter han sig uppenbart konstigt och har suspekt umgänge spanar de säkert på honom och anhåller honom vid bevis.

Cath: det är inte schysst att snoka och kan t o m vara brottsligt och ofta blir någon riktigt ledsen av det.
Om det är som du beskriver tycker inte jag att din kille har varit schysst på olika sätt, så jag förstår din oro och tvivel. Du har hur många år som helst framför dig och garanterat killar som kommer att göra dig glad. Försök hitta en sån kille och gör ordentligt slut med fjanten du är ihop med.

Guldplate2010-10-29 13:20
Antal inlägg: 1212

Jag får många gånger känslan av att många som tar upp integritet som argument i själva verket har saker att dölja för omvärlden. Att man inte riktigt vågar stå 100% för det man gör eller att man vet att man kommer bli dömd av andra som får reda på dessa saker.

Nu är jag ändå för att vi ska värna om integriteten både mot omgivningen och mot samhället. Fast det finns saker som är långt mycket värre att göra än att kränka ens integritet. För min egen del är jag ganska övertygad om att jag kan förlåta någon som kolla på mina sms långt mycket snabbare än jag förlåter den som varit otrogen emot mig.

le-lou2010-10-29 13:22
Antal inlägg: 17500

jag kan berätta att jag kom på mitt ex med att läsa mina sms en gång tidigt in i vårt förhållande. Jag tog åt mig, inte för att jag blev sur för att han "kränkte" min integritet, utan för att det indikerade på att han inte litade på mig. Jag undrade vad jag hade gjort.
Det kom upp till diskussion och det visade sig att han hade blivit bedragen i sin historia och han sa rakt ut att han inte litade på någon.
Jag är inte en av de som tror att folk är tabula rasa individer, ingen är ett tomt blad från början i varje förhållande. Älskar man någon, så kan man också försöka att hantera det faktumet. För mig är det absolut ingen oöverkomlig synd att snoka, så länge det inte handlar om ett sjukligt svartsjukebegär från out of the blue, som aldrig slutar. Jag skiljer ordentligt på den som försöker äga och kontrollera en annan och allt man gör - och på den som helt enkelt har blivit sviken och försöker finna en trygghet. Jag säger inte att man ska acceptera allt, men ovanstående skäl OCH när man verkligen hittar tecken i sitt förhållande på att saker inte står rätt till...ofta är det tyvärr så, hör man hovklapper i korridoren så är det med största sannolikhet en häst och inte en åsna.
Tillit kan man säga mycket fint om, men det är inte alltid något som alla har för människor, beroende på vad man varit med om i sitt förflutna.
Lätt att säga att man inte ska straffa någon ny för vad någon gammal gjort men människor är människor, vi är inte maskiner. Att ge någon en chans kan lika gärna innebära att man backar från sin personliga integritet en smula, om det kan hjälpa saker framåt.

le-lou2010-10-29 13:26

vad jag menar är att man tänka sig för innan man sonika dömer ut någon för dennes handling och se till helheten. Allt är inte A och B här i världen.
Tack för mig, återgår till svettig tenta.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-29 13:39
Antal inlägg: 11463

Man lär ju ha mycket på fötterna innan man gör en "husrannsakan" och kollar sms m.m. och har det gått så långt har man förmodligen missat något alternativ på vägen ...

Satyra2010-10-29 13:41
Antal inlägg: 4561

Ni som läser era partners SMS (och mail/brev?), gör ni det alltid eller bara när ni misstänker något fuffens? Kan inte ens tänka mig i vilket samband man skulle ha en diskussion om ifall det är ok eller inte att läsa varandras meddelanden? För mig är det bara självklart att man INTE gör så och det beror inte på att JAG har något att dölja, som någon föreslog här, utan för att det bara inte är något som ingår i mina "rättigheter", som jag ser det.

Och OM ni nu bara läser det om ni misstänker fuffens ... om ni inte hittar bevis bland SMS:en, hur går ni vidare då? Lägger ni då ned vidare misstankar eller är det fortsatt jakt som gäller TILLS ni hittar bevis? Och ifall det sistnämda är det korrekta ... då ÄR ni ju redan så övertygade om att er partner bedrar er att ni väl lika gärna kunde lämna relationen utan det konkreta beviset? Och om det förstnämnda är vad ni gör .... känner ni er inte dumma som gått igenom partners privata samtal? Det skulle jag göra, helt klart.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-29 13:48

Alla förhållanden är inte på samma nivå. Vissa är ständigt på en låg nivå med fyllegräl, spanande efter andra, kontakt med exen osv. Helt enkelt på grund av att de inblandade saknar mognad nog att ha ett sk seriöst förhållande.
Jag undrar om såna personer fäster lika stor vikt vid integritet som en annan gör. Undermedvetet kanske man vill ha ett stormigt förhållande med drama. Man kanske vill bli påkommen?

apbur2010-10-29 13:54
Antal inlägg: 9699

Jag tycker verkligen det är pinsamt hur dåligt relationstränade folk generellt är. När man är 18 hör det väl till men tyvärr verkar få vara beredda att lära sig av sina misstag.

le-lou2010-10-29 13:56

Satyra som svar på din fråga handlar ju bevissökning om att antingen finna bevis eller inte finna. Finns det inget att hitta så stödjer det med all sannolikhet att det är en åsna som går i korridoren eller så är han/hon duktig på att sopa igen spåren. Det är ingen som har sagt att snokande ger resultat i alla lägen - men fördelen är ju att man känner sig sig tryggare i att man har gjort något alls. sen är det väl upp till var och en att använda den informationen som man behagar.
Människan i till sin natur en nyfiken varelse och snokandet ligger inte särskilt långt ifrån oss, oavsett om det nu handlar om att :
A. öppna badrumsskåpet hos nån vi är på besök hos för att kika vad de har där i.
B. öppna sambons mobil och se vad hon pysslar med om dagarna. Vi kränker integritet lite här och var mest hela tiden tycker jag.
Vi har moral men den är högst tvivelaktig och tenderar att svikta när vi dessutom befinner oss under stress eller mår allmänt dåligt.
Sorry, var tvungen att svara trots att jag INTE BORDE SITTA HÄR.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?