Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 651

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MysanH2010-12-13 22:47
Antal inlägg: 31

Jag firar en vit jul, har inga problem med det. Min man tar sig kanske en julöl och en snaps till sillen, jag har inga problem med det heller.

Våra barn har aldrig sett oss berusade, men de har sett oss dricka ett glas vin till maten, eller en öl. Händer dock väldigt sällan, eftersom jag lika gärna dricker Loka-vatten! :)

Måns_E2010-12-13 23:00
Antal inlägg: 12028

Nån öl och en eller ett par snapsar till julmaten hör till, jag tror inte att det är särskilt skadligt för mina systerbarn. Men naturligtvis ingen julfylla.

talvala2010-12-13 23:48
Antal inlägg: 127

Alkohol har aldrig varit en del av vår jultradition. Mamma kunde och ville inte dricka något pga njurfel, men jobbade i princip varje julnatt och eftersom hon inte hade körkort kunde inte heller pappa dricka - han var ju tvungen att köra henne till jobbet. Så jag har jättesvårt att se en en öl som något som hör julen till, det ska ju vara julmust laget runt ;-)

Visst kan jag dricka en (1) öl när dottern är med, eller ett glas vin, men det är max. Och på julen vill jag inte - då vill jag ha julmust, kaffe och champis (läsken alltså). Vet inte om det är så moraliskt, jag är bara löjligt traditionsbunden.

adami - Ej medlem längre2010-12-14 00:10
Antal inlägg: 526

Varför hyckla på julen?

dricker folk x antal öl om dagen så drick dom.

zlipzten - Ej medlem längre2010-12-14 01:10
Antal inlägg: 1466

Adami: Dricker du öl varje dag?

Jag tycker att det är skillnad på middagsdrickande och supande men av tradition från både min och min mans släkt dricks det inte alkohol på julafton. Det är en dag då ingen borde behöva vara ledsen, varken små eller stora men alla som jobbar inom vård och utryckning vet att så tyvärr inte är fallet. Hög alkoholkonsumtion för nästan bara nackdelar med sig. Sörjer man för att man inte får bli full på julafton har man nog problem som borde lösas.

sebgra2010-12-14 01:18
Antal inlägg: 175

Tanten M:

"Förstår inte ursäkten att man ska kunna ta sig ngt.
Ungefär som att nu e det fredag, nu ska jag ta mig en jäkel."

Sen när behöver man en ursäkt för att dricka en öl?

alexon2010-12-14 04:19
Antal inlägg: 1173

julafton är väl en typisk inte-dricka-dag? eller har jag missat något?

numsan2010-12-14 06:52
Antal inlägg: 6327

Jag lär absolut dricka alkohol på julafton. Både glögg, julöl och snaps. Det har nog min familj alltid gjort vad jag kan minnas men det har väl inte direkt varit det centrala i julfirandet. Jag har aldrig någonsin sett någon av mina föräldrar fulla och kommer högst troligt aldrig att göra det. Berusade har de kanske varit några gånger men då har det varit när jag och mina systrar varit vuxna.
Jag tycker precis som Svindruvan att det känns väldigt konstigt att jämföra familjer där barn tvingas växa upp med alkoholiserade föräldrar med familjer där man kan hantera alkohol på ett bra sätt. Alkoholism är en sjukdom som bör behandlas. Det handlar om ett missbruk och inte ett bruk. Och det har inte särskilt mycket med jul att göra överhuvudtaget.
För mig handlar julen om njutning, fest, umgänge med människor man verkligen bryr sig om. Hur man väljer att spendera den är upp till varje människa, men att påstå att barn blir traumatiserade av föräldrar eller andra i deras direkta omgivning som dricker alkohol är väl ändå att ta i så man spricker. Snarare tror jag att mina föräldrars öppna och sunda sätt att se på alkohol har fått mig att ha vettiga värderingar när det gäller denna rusdryck. Jag känner mig inte ett dugg traumatiserad och har aldrig tyckt att det varit jobbigt när vuxna druckit alkohol i min närhet eftersom jag alltid vetat att de kan hantera det.

Tvålis - Ej medlem längre2010-12-14 07:58
Antal inlägg: 4429

Jag ammar denna jul, så alltså helvit för mig. Mannen, å andra sidan, tror jag nog tar sig en snaps eller två och en whiskey eller cognac. Kanske blir han lite mer jovialisk än vanligt. Det har varken jag eller barnen problem med.

Det ända jag kan känna med alkohol,så här efter att ha varit nykter ett år, är väl att man blir trött på ett sätt som är tråkigt. Speciellt dagen efter. Man får inte samma sömn och har sämre ork. Trötthet är nog en större bov i mitt liv.

slånbär2010-12-14 08:03
Antal inlägg: 5539

Många här verkar tycka att jämförelsen mellan vanligt drickande och familjer med alkoholproblem inte är relevant när det gäller juldrickandet. Jag kan absolut hålla med om att man visst kan dricka en julöl och en snaps utan att barnen far illa av det så länge det finns åtminstone en stabil vuxen som inte dricker i sällskapet. Det som kan vara ett problem och faktiskt är det för många många barn är att familjer med alkoholproblem alltid nån gång är i startgroparna så att säga och perioden av förnekande och "jag har minsann inga problem med drickandet" kan vara i flera år för många. Det är för många barn själva vetskapen om att julaftons öl och snaps ofta innebär ett eskalerande i drickandet dagarna efter jul då släkt och vänner inte finns i närheten längre som gör att dom mår dåligt och blir oroliga inför julen. Jag kan garandtera att även om ni säger att ni dricker normalt och utan fylla så skulle ni inte kunna avgöra om en av era familjemedlemmar låg i startgroparna till att ha alkoholproblem för ingen är bättre på att dölja ett begynnande missbruk än den som lever i förnekelsefasen. Dom som är av den meningen att man inte ska dricka alls har ofta haft personlig erfarenhet av problem med alkohol och då finns det inget som heter normalt drickande.
Jag har förståelse och egen erfarenhet av båda sätten att fira jul på och personligen så tycker jag också att det är trevligt med en snaps,lite visor och glögg men fanns det minsta misstanke om att någon i min närhet hade problem så skulle all alkohol gå bort direkt.

Tanten M - Ej medlem längre2010-12-14 08:16
Antal inlägg: 5126

sebga, vid tillfällen som: nu är det äntligen semester - fram med alkoholen, nu är det helg - fram med alkoholen. Det finns fler tillfällen.
Det jag menar är att det så vanligt att det ska till alkohol för att det ska "firas".
Varför?

Tanten M - Ej medlem längre2010-12-14 08:18
Antal inlägg: 5126

PS Jag är inte nykterist, men kan tycka att julen ska vara vit o att man inte dricker bira till lunchen för att man ligger under ett parasoll.

le-lou2010-12-14 08:31
Antal inlägg: 17500

"så skulle ni inte kunna avgöra om en av era familjemedlemmar låg i startgroparna till att ha alkoholproblem för ingen är bättre på att dölja ett begynnande missbruk än den som lever i förnekelsefasen."

Förnekelsefasen säger du? Jag skulle hävda den raka motsatsen - att det i de flesta fall är just familjemedlemmarna som märker det först. Vad gäller förnekelsefasen så pågår den ju under i princip hela alkoholisttiden, det är ju när den släpper som de flesta söker hjälp - förhoppningsvis.
Även om problematiken med alkoholism finns och i ganska omfattande grad i det här landet- så tycker jag att man inte ska dra alla som nyttjar alkohol över en och samma kam, och det är lite så jag uppfattar den här tråden faktiskt.
Det blir väldigt svart och vitt och snacket att ett barn som ser en förälder som dricker alkohol per automatik blir ångestladdad och traumatiserad : Så är det inte och jag gillar inte att man skuldbelägger föräldrar som är begåvade med sunt förnuft och som INTE har alkoholproblem, men som ändå dricker måttligt med alkohol under jul. Det finns faktiskt vuxna människor som klarar detta galant.

le-lou2010-12-14 08:41
Antal inlägg: 17500

en annan aspekt - finns det alkoholism i familjen så lär problemen inte försvinna bara för att julen hålls vit. Barnen lider i alla fall - nej jag säger inte att då kan man supa för det och jag, jag fattar att det är trist för barnen (been there) - utan bara att det verkar bli ett himla fokus på julen och att då FÅR absolut ingen ska dricka. Vad hjälper det mer än för stunden, om man nu har alkoholproblem? Det blir ju en falsk fasad och ännu mindre hjälp för barnen då färre ser eländet.
Sånt här ska man vara vaksam på året runt och bara för att någon håller sig nykter på just julen, så innebär det inte att barnet i den familjen inte lider av densamme förälders missbruk de övriga dagarna på året.
Det är väl snarare tur för en del barn att det finns tillfällen då det ens uppdagas, det är ju vid tillfällen som just jul och liknande som sånt här faktiskt märks för andra, då folk samlas.

Savi2010-12-14 08:46
Antal inlägg: 1176

Här det en absolut alkoholfri julafton varje år.Högsta procenten på julbordet är julölen på ca 2 procent

Tommy 19792010-12-14 09:05
Antal inlägg: 1188

Kan vi vara överens om en sak? Folk har olika hög alkoholtolerans. Vissa kan hälla i sig litervis utan att så mycket som sluddra, andra blir packade bara av att öppna en flaska.

Det går inte att dra alla över en kam, och jag tycker att den rigida, moralistiska inställning som alltför ofta märks i de här sammanhangen (jag syftar inte på just den här tråden, utan rent generellt), är direkt motbjudande. Är det något jag har extremt svårt för överhuvudtaget så är det människor som slår sig för bröstet och påpekar att de minsann är så rejäla och så duktiga, samtidigt som de sätter sig till doms över andra.

Pocaloca2010-12-14 09:13
Antal inlägg: 2156

numsan. Jag har 4 vuxna barn, och har alltid gjort som dina föräldrar.....så jag håller med dig fullt ut...sen är det ju otroligt tragiskt att en del barn får julen traumatiserad p.g.a. att s.k. vuxna människor är så egoistiska, att dom inte kan se barnen.... kram

Tvålis - Ej medlem längre2010-12-14 09:15
Antal inlägg: 4429

Jag har andra grejer som skrämmer mig mer i kombination med julfirande. Det värsta är folk som stressar isönder julen med att allt ska vara perfekt. Perfekt gran, perfekta julklappar, perfekt julpynt, perfekt julmat, perfekt städat, perfekt klädda ungar. Jag kräks på perfekt och allt som ska vara så jäkla helylle. Folk som lever som om deras vardagsrum varje dag skulle kunna fotas av en inredningstidning och skäller på ungarna för att dom leker med julpyntet. Dom stressar alla till att ställa upp på deras version av perfekt jul, med dom perfekta vännerna på perfekta jäkla glöggkalas med perfekta små snittar... Ni vet vilka jag menar.....

vildman2010-12-14 09:29
Antal inlägg: 224

Vit jul hos mig (ja det är ju alltid vitt faktiskt).
Uppväxt med alkoholism hemma. Men jag skiter i om andra vill supa, eller dricka eller vad som.
Tommy, du har helt rätt i att tolerensen är olika. Men dilemmat är ju ingen vet när dom trillar dit i alkoholismens klor. Du tror väl inte på fullaste allvar att dom som är alkoholister ville bli det? Det är en långsam smygande process. Och även om de allra flesta klarar av det så är det ju så oerhört tråkigt för den och dess familj som drabbas.
Så moralisera över andra kan jag göra "in my mind", men däremot har jag inget önskemål om att förbjuda det. Det vore bättre om var och en insåg det själv.

bahytt2010-12-14 09:35
Antal inlägg: 26

Läser alltid om när Röde Orm dricker jul hos Harald Blåtand på jul och då går det inte att undvika julölen..."Det är timjan i korven, sa Toke med bruten stämma."

Vin och sprit går bort, med undantag för glögg om man har varit ute.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?