Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 848

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vigren2011-05-30 12:29
Antal inlägg: 1146

Robbish (sid 1): Vem fan vill det? ;)

SpelarRoll - Ej medlem längre2011-05-30 12:35
Antal inlägg: 316

Detta är verkligen en icke-fråga. Vem f-n bryr sig om nationalsångens varande eller icke? Snart är det väl rasism att sjunga om en VIT jul också! :)

Ordfobi2011-05-30 12:41
Antal inlägg: 66

Jag tycker att vi borde byta nationalsång. Håller med om att den är sunkig. Den andra versen handlar ju om att det var så himla tjusigt när vi var imperialister och styrde över större delen av norra Europa. Sedan fortsätter texten: "Jag vet att Du är och Du blir vad Du var."
Vad är det för jävla skit vi sjunger om egentligen? Hur många ställer sig bakom tanken på att utvidga Sveriges gränser?
De som tycker att den inte passar på skolavslutningar har rätt.

Entragian - Ej medlem längre2011-05-30 12:53
Antal inlägg: 426

Ta inte i så du spricker nu Ordfobi.. Det är ju en tolkningsfråga om det verkligen är imperialism det handlar om ? eller hur. "Du blir vad du var" kan ju vara Sverige utan skåne? Personligen tycker jag den är sjukt vacker och sjungs alldeles för lite. Varför går du tolkningen "fornstora dar" till att handla om utvidgade gränser ?

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-30 12:54
Antal inlägg: 37631

SpelarRoll haha bra skrivet

Entragian - Ej medlem längre2011-05-30 12:55
Antal inlägg: 426

Och den hade blivit ännu bättre med tillägget. -Gud

Louise Ahléns tillägg från 1910 [redigera]
(Ses normalt inte som en del av sången och sjunges därför sällan)
Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
Dig trohet till döden vill jag svära.
Din rätt skall jag värna med håg och med hand,
/:Din fana, högt din bragderika bära.:/
Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
/: Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden!.:/

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-30 12:58
Antal inlägg: 4429

Jag vet inte jag. Jag är inte så nationalistisk. Skulle vara att vi är på vippen att vinna VM eller något:) Annars så känner jag mig mer som europé än som svensk. Jag har mer gemensamt med en person från Helsingör än från lappland.

Mindymoo2011-05-30 13:09
Antal inlägg: 1743

Jag är snart 60 och har 1: aldrig sjungit nationalsången på nån skolavslutning. 2: aldrig haft skolavslutning i kyrkan.
Så var det på min tid. Då fanns inte den debatt som surrar nu...
Angående nationalsången och ev rasistiska toner - när vi firade nationaldagen i Slottsskogen /Göteborg/ förra året deltog massor av folk med rötter på annat håll, och såvitt jag kunde se sjöng alla nationalsången. Fast den är både seg och töntig.

bosse_s2011-05-30 13:11
Antal inlägg: 366

fornstora dar då ärat ditt namn flög över jorden! Det är naturligtvis en tolkningsfråga vad det innebär... men ser man det i det sammanhang vari låten skrevs (mitten av 1800-talet) så är det väl inte rimligt att det syftade på fornstora dagar som de då vi (åtminstone) vi hade Norge under våra vingar.

Pandina2011-05-30 15:10
Antal inlägg: 727

Vill flika in ett litet inlägg i den här tråden om hur underbart jag tycker att det är - helt underbart - att länderna i världen har skrivit en sång för att hedra vart de kommer ifrån.

Tänk, så mycket det gör som representant för kulturen i landet - vilken sammanhållning det visar på, när alla medborgare i ett samhälle kan samma visa med text och melodi, och kan när som helst samlas för att sjunga.

Medborgerlig sammanhållning anser jag, faktiskt, vara någonting av det vackraste som finns.
Därför är jag mycket missnöjd med Sveriges hantering av sin nationalsång. Och hur den medborgerliga sammanhållningen ser ut här.

SiriusMusta - Ej medlem längre2011-05-30 15:32
Antal inlägg: 3325

Håller helt med dig Pandina. Vi ska vara stola över vår nationalsång. Den står för gemenskap och sammanhållning!

Locomondo - Ej medlem längre2011-05-30 15:36
Antal inlägg: 3768

Förmodligen är det fler som kan hela Diggi-loo Diggi-ley, kanske kan "nationalisera den"?

Proserpina - Ej medlem längre2011-05-30 15:40
Antal inlägg: 285

Synd om de som inte har gyllene skor.

Mindymoo2011-05-30 15:55
Antal inlägg: 1743

Det finns en del exempel på länder som bytt nationalsång, senast var det väl Schweiz tror jag. De bytte både text och melodi.
Visst skulle vi kunna få något bättre?

Tvillingbror - Ej medlem längre2011-05-30 15:56
Antal inlägg: 270

bättre? vi har redan en klockren :)

Pandina2011-05-30 16:20
Antal inlägg: 727

Jag sitter här och läser igenom texten till vår nationalsång. Att överhuvudtaget kalla den för varken rasistisk eller nationalistisk - inget stämmer av det.
Det är en väldigt vacker text. Men inte förrän i tredje eller fjärde versen tycker jag att det låter som en riktig nationalsång, då Sverige verkligen omnämns som Sverige och inte bara Norden.
Med tanke på vår Lätt och Lagom-mentalitet, anser jag att vår nationalsång speglar landets kultur mycket väl. Varför byta ut den mot en mjäkig midsommarsång?

lewarcher2011-05-30 18:57
Antal inlägg: 2035

Eftersom vi inte har någon officiell nationalsång kan vi heller inte byta, bara införa eller inte införa.

Kh-collies2011-05-30 19:09
Antal inlägg: 374

Har heller aldrig sjungit nationalsången på skolavslutningen, när jag var ung var det "Den blomstertid nu kommer" som gällde. Idas sommarvisa var inte skriven då.
Men SJÄLVKLART skall nationalsången få sjungas och blågula flaggor få viftas närhelst man vill visa sin glädje över att vara svensk! Ser INGET rasistiskt i det, hoppas att alla "nysvenskar" också förr eller senare kommer att känna samma glädje!

lewarcher2011-05-30 19:31
Antal inlägg: 2035

Vi har, som sagt, ingen officiell nationalsång och inte heller någon riksomfattande tradition att sjunga den inofficiella på skolavslutningar.
Det är väl knappast heller fosterlandet som firas just då.
På nationaldagen kan väl den eller någon annan regionalchauvinistisk visa framföras fritt under ivrigt flaggviftande. För de flesta tror jag att det räcker.

-Robbish- - Ej medlem längre2011-05-30 19:55
Antal inlägg: 1232

Off topic kan jag nämna att jag aldrig sjöng med i "Den blomstertid nu kommer". Vem vill minnas plugget när det härliga sommarlovet står för kyrkporten. "De skola oss påminna...", bah!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?