Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 453

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Eemmelii2011-11-27 21:58
Antal inlägg: 253

Ingen alkohol för mig!

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-27 22:05
Antal inlägg: 37631

jag tycker att det är sjukt beteende att dricka alkohol varje helg,och det sjukaste av allt är att vi som inte dricker måste förklara varför,och barnen blir likadana när dom växer upp och det är också normalt,och behöver inte ifrågasättas

Hillegnu2011-11-27 22:08
Antal inlägg: 710

Å Tommy man kan vara alkoholist trots att man dricker endast en gång i veckan. Det kommer liksom inte an på hur ofta man dricker utan de problem som följer med drickandet.
Å jag tycker att barnen kan få slippa fulla vuxna omkring sig alla dagar på året

-Delika-tess2011-11-27 22:08
Antal inlägg: 1968

Kopierar SP:
Nej, jag dricker julmust, vi har ingen tradition av supande.

-FaMo- - Ej medlem längre2011-11-27 22:15
Antal inlägg: 2999

Växte upp med fyllhundar. Till jul o alla andra helger, röda eller inte.
Vardagar fanns det också emellanåt, men mer måttligt.
Men var det helg så skulle det "groggas".
Aldrig förstått det där med att man ska "fira" sin ledighet med alkohol.

Så glad att varken jag, sonen eller hans fästmö finner alkohol speciellt intressant. Inte nykterister, men inte heller vanedrickare.

Anden_88 - Ej medlem längre2011-11-27 22:23
Antal inlägg: 313

Alkohol är väl inte bästa alternativet någon helg. Och är barn med i bilden ska inte alkohol vara med oavsett helg är min ståndpunkt. Julen är ju extra mycket barnens högtid, det ska vara trevligt och familjärt. Jag har personligen aldrig hört från någon att dom varit med om supande föräldrar på julen... Fast det verkar ju uppenbarligen ske, så det är väl inget det skryts om kanske.

Julmust är gott för övrigt :)

nyckelpigan_2011-11-27 22:26
Antal inlägg: 543

För er som kanske inte riktigt förstår varför just jul och andra högtider kan vara jobbigt för barn med föräldrar som dricker kan jag tala om det.

Inför högtider speciellt julen så skruvas förväntningar upp om gemenskap, julklappar och god mat. Speciellt för barnen vill jag påstå.

Barn vill vara som alla andra. De hör hur andra har det och gräset är grönare på andra sidan brukar det låta som ialla fall.

En vanlig jul i min uppväxt kunde vara att vid julmiddagen innan tomten kom och Kalle Anka börjat så undrade man om inte pappa skulle låta bli att dricka. Hoppades! Var orolig och nervös.

Jodå, nubb o dryck. Blev "gladare" även dummare.... Man skämdes. Tyckte synd om mamma som fixat med städning, mat och bjudning. Fick ont i magen. Tittade på Kalle Anka. Så kom alla in i vardagsrummet och tomten skulle komma. Jodå - pappa nu än mer berusad och dum.

Efter julklappsutdelning så fika. Då skulle det diskuteras och snackas.
Märk väl att kanske ingen var stupfull. Det räckte ändå.

Varje jul, varje påsk, varje midsommar.

När man kom tillbaka till skolan så frågades det alltid hur julen varit. Man skulle rita teckningar och skriva om det. Ont i magen!

Så därför kära vänner - avstå från alkoholen! Är det bjudna och barn med så vet man faktiskt inte om någon har alkoholproblem - vill nog påstå i de flesta bekantskapskretsar är det så. Fast de flesta blundar, slätar över och håller minen.

Visst är det tragisk de andra helgerna också men givetvis är det mer jobbigt dessa högtider!

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-27 22:29

Amen

Gautama2011-11-27 22:58
Antal inlägg: 6854

Har skrivit förr i denna tråd, men tar det igen. Jag har också vuxit upp i ett alkoholisthem, där jularna oftast bestod av mycket fylla från min fars sida. Min mamma var nykterist.
Trots det så har jag inte förespråkat helnyktert i mitt hem. Men absolut ingen fylla heller, varken jul, nyår, påsk, vanlig helg osv.
Fylla i miljö med barn= fel
Alkohol i miljö med barn= behöver inte alls vara fel

Allt handlar om hur man sköter saker och ting. Likaså som barnen får god läsk vill jag har gott vin till min mat på fester. Inget konstigt i min familj, för det är inte så upphåsat.
Nu är mina barn vuxna, min son dricker som jag, ett glas vin och någon öl i trevligt sällskap. Mer de gånger som han fester loss givetivis, vilket sker en gång i månaden kanske.
Min dotter dricker aldrig i stort sätt, hon gillar helt enkelt inte alkohol.
Så att barnen skulle bli skadade för att man dricker måttligt på fester är bullshit i min värld. Vet inte många länder som har så ansträngd åsikt om alkohol som sverige.
Allt är inte sup och värsta fyllan eller helnyktert, det finns mellanting, där de flesta håller sig tror jag.

Och nu till julen, jag ska inte dricka någon alkohol, inte för moralen utan för att jag inte tycker det smakar med alkohol till julmat.

nyckelpigan_2011-11-27 23:13

Gautama, det du skriver är så sant. Detta med alkohol är inte precis lätt och det finns inga rätt eller fel.

Mycket komplext :-)

Verkar som du och barnen har hittat ett bra förhållningssätt!

Gautama2011-11-27 23:18

Ja, det känner jag att vi har gjort.:-)
Kan nämna att ingen av oss fyra syskon har blivit alkoholist trots att vi är uppvuxna i ett alkoholisthem. Vi lever helt normala svenssonliv. En utav oss är nykterist och vi andra normaldrickare.
Så allt behöver inte gå åt helvete så fort det är alkohol med i bilden. Det känns som vissa tror det här, tror man får mer problem om man alltid håsar upp användandet av alkohol.

gattan2011-11-27 23:18
Antal inlägg: 37

Gautama ; Håller helt med dig om ditt inlägg! Kunde inte uttryckas bättre.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-27 23:24

Det är bra när det blir annorlunda,ofta går barn i föräldrars fotspår

Gautama2011-11-27 23:30

Ofta går barn i sina föräldrars fotspår??

Jag tror inte alls det stämmer, inte ett dugg, det är nog mest en myt.

Sen att de som blir alkoholister oftast har det med sig från sin barndom betyder inte att alla som vuxit upp så blir alkoholister, långt ifrån.

anla2011-11-27 23:31
Antal inlägg: 41

Det är så många barn som far illa pga all sprit, spelar ingen roll om det är Jul eller nån annan helg...Tur är att BRIS är tillgänglig dygnet runt..

Hillegnu2011-11-27 23:33
Antal inlägg: 710

Intressanta försvar

Gautama2011-11-27 23:35

Försvar?
Vad menar du med det Hillegnu?
Så typiskt nolltoleransen att försöka skuldbelägga oss som dricker alkohol. Vad ger er rätten att göra det?
Om ni vill ha noll tolerans så varsågod! Men få det inte till att vi är sämre människor och föräldrar bara för att vi inte gör som er.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-11-27 23:36
Antal inlägg: 31064

Usch så sorgligt, nykelpigan. Bra beskrivning, man fattar hur du kände även om man inte själv upplevt det.

Tvålis - Ej medlem längre2011-11-27 23:39
Antal inlägg: 4429

Det finns ju den sensoriska sidan också. Egentligen så är jag inte så förtjust i snaps. Men den smakmässiga kombinationen av snaps till sill, kräftor och danska smörrebröd är outstanding.

På samma sätt som jag egentligen avskyr söta drycker till all form av mat men måste dricka julmust till frukosten på julaftonsmorgon.

Till ostfondue vill jag dricka te och till choklad vill jag inte ha nåt fancy amarone vin..Jag vill ha kaffe...

Men just till julmat så är smakkombon av en (!) snaps till sillen (men gärna bubbelvatten i övrigt) fantastisk och julölen är så vansinnigt god till skinkan och det småvarma.

För mig handlar det om smak först...

nyckelpigan_2011-11-27 23:51

Tack SylviaPlath! Det är svårt att beskriva men försökte i allfall.

Guatama - du har rätt i att alla alkoholistbarn inte blir alkoholister. Vi har väl alla saker i livet att tampas med? Om det inte är föräldrar som var alkoholister så kanske något traumtiskt dödsfall, egen sjukdom eller någon annan grej som man måste jobba sig igenom. Alla brukar väl få en skopa av det hårda livet.

Själv tycker jag rödvin är supergott! Men!!! Jag är så rädd för att hamna i drickaförmycket så tar kanske i lite för mycket ibland. Hur som helst har jag alltid koll på att det inte blir för mycket. Vänner tycker jag är överdriven men jag vill absolut inte hamna där!

Helt alkoholfritt på fester med barnen är det inte heller. Märk väl att det är skillnad på supa och dricka. Likaväl berusningsgrad såsom stämning.

Själv trodde jag inte på detta att hålla barnen från en helt alkoholfri miljö när de växte upp. Skulle bli konstigt! Men ovan har jag däremot varit noga med!

Om jag predikat avhållande från alkohol, inte gått på tillställningar med alkohol osv så tror jag deras barndom blivit konstigt.

En balansgång!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?