Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 19 885 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kiwiskal | 2014-08-11 18:08 | |
![]() | RambleTamble, du är smal men vill ha råd om att gå ner i vikt och sluta röka, i fantasin. Nej, det vill du nog inte. Skulle du råka bli fet tror jag faktiskt du vet själv hur man går ner i vikt om du skulle vilja det, eller att du har mål i mun att själv fråga om hjälp. Jag lovar, hjärncellerna försvinner inte för att man går upp i vikt. Jag tror att vi behöver sluta diskutera kroppar och "hälsa" så jäkla mycket. Samt sluta göra nåt jävla statement av att visa upp sin kropp hit och dit. Behövs en till Instagram hashtagg där unga tjejer och kvinnor visar sin kropp? Vilket är vad Molly Sandén skapat websta.me/tag/%C3%B6...lt akropp/. Hon menar säkert inget illa men det blir bara för mycket och för sjukt. De flesta bilder med överviktiga är "före"-bilder. Zzz. | |
kiwiskal | 2014-08-11 18:14 | |
![]() | Titta på Instagramkontot fetkvinna och säg att det är ett okej bemötande. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-11 18:39 | |
![]() | Tala för dig själv, kiwiskal. Så talar jag för mig. Jag skulle utan problem kunna ta sådana oombedda råd utan att ta det minsta illa upp, även om inte du skulle det. Förutsatt att de framfördes på ett korrekt sätt, givetvis utan nedvärderande attityd. | |
Bitte - Administratör | 2014-08-11 18:40 | |
![]() | Säger det igen att jag som varit överviktig och har kontakt med många som är/har varit det vet att vi har en tendens att överreagera på bla vårdpersonalens frågor och åsikter . Och dessutom tolka dom som om de är elak fast de egentligen bara ställde en fråga som de bör ställa eller kommenterade nått som de borde. Bitte | |
kiwiskal | 2014-08-11 19:05 | |
![]() | Ramble, Vad jag vill säga är att får man kommentarer hela tiden sätter det sig i huvudet och man blir less. Varje person man möter tror att de är den första som både ser och påtalar vikten. Jag ifrågasätter inte att man bör vara hälsosam, oavsett vikt, men att bli dumförklarad och omyndigförklarad är inte acceptabelt. Ingen, kolla kontot instagram.com/fetkvinna Tråden var inte menad för att diskutera hälsa utan om det är okej att behandla folk på det där sättet pga deras kropp. | |
kiwiskal | 2014-08-11 19:12 | |
![]() | Bitte, fast om jag går till en gynekolog vill jag inte höra att jag är tjock och borde gå ner i vikt. Det är något av det lägsta jag varit med om. För vi vet ju hur härligt det är att gå till gynekologen i första taget. Och "känslig" blir man när man vet att det värsta som finns i heela världen, typ värre än cancer, att vara tjock och har fått och får höra det hela livet. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-11 21:25 | |
![]() | Jag har hela tiden sagt att det inte är ok. Och "information" på ett Instagramkonto..ursäkta, men jag är någorlunda källkritisk och kan omöjligt köpa allt som påstås i dylika medier. | |
kryddeluntan | 2014-08-11 21:45 | |
![]() | Vi har problem med fetma, det är konstaterat och bevisat. När jag var överviktig ändrade jag kost och gick på gym, är väl lite rultig fortfarande. Men, jag lärde känna "Bantar Björn", en otroligt fin människa. Hans berättelser om hur folk spottade på honom, pekade finger och beskrev skrek var beklämmande att höra. | |
kryddeluntan | 2014-08-11 21:45 | |
![]() | Inget * beskrev* | |
kiwiskal | 2014-08-11 21:49 | |
![]() | Det är inte "information" det är människor som delar med sig av anekdoter ur sina liv. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-11 22:07 | |
![]() | Så länge sanningshalten i det inte går att verifiera väljer jag att bortse från det. | |
kiwiskal | 2014-08-11 22:11 | |
![]() | Precis som jag gör med ditt exempel att du vill ha gå-ner-i-vikt-råd så fort du söker för minsta öroninflammation,i ditt låtsasexempel där du var tjock. Cheers. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-11 22:26 | |
![]() | Du har inte läst vad jag skrev. Jag hade inget låtsasexempel där jag var tjock. Jag skrev att jag skulle kunna ta information och råd från vårdpersonal om annat om det var befogat och framfördes på ett korrekt sätt. Därför att jag anser att vårdpersonal bör få göra sitt jobb. Och det är att se till att människor får den hjälp och de råd de behöver. | |
Bitte - Administratör | 2014-08-12 07:29 | |
![]() | Det är även gynekologens jobb att påtala detta med övervikt till sina patienter , för det första så har överviktiga väldigt mycket svårare att bli gravida, blir de det så är deras övervikt en riskfaktor för olika sjukdomar under graviditeten så här är det även barnmorskan jobb att prata om övervikten , samt att övervikt är en stor bidragande orsak till olika cancerdiagnoser. Så alla läkare ska diskutera detta med sina patienter oavsett vad de söker för de ingår i deras jobb. Sedan detta med kommentarer ute på stan och annat jag har funderat och funderat och inser att detta är något jag själv aldrig råkat ut för under min tid som överviktig. Bitte | |
le-lou | 2014-08-12 11:24 | |
![]() | Jag har gått upp i vikt efter att jag fick barn nr 2. Aldrig hört NÅN säga nåt om den saken, trots att magen glatt putar ut och celluliterna fladdrar. Jag är inte fet men säkerligen en smula överviktig och själv bryr jag mig inte nämnvärt. Alla verkar nöjda och glada med att man ser ut som majoriteten av småbarnsmammor. Däremot var det annat innan jag fick min son - jag har alltid varit smal och nätt, så nätt att man minsann "fick ta" kommentarer. "men vad smal du är , äter du inget? " "du är så smal..mår du bra? " " har du gått ner i vikt? " "DU som är så liten, du får äta grädde till frukost" "Ta nu lite till" "Ska du äta sallad? Men ta nu nåt annat, du som är så tanig" Att bli nypt i midjan hörde till. Ibland gick jag med dubbla brallor bara för att slippa de här kommentarerna. Dessa uttalades av familj, vänner och arbetskamrater. Det är ingen hejd på dessa "vänliga påpekanden". Min mamma sa att jag "får akta mig annars får jag anorexia".... trots att jag aldrig haft några som helst problem med mat och ätande. Och då ska ni också veta att jag aldrig varit underviktig, utan bara nätt i hela mitt liv... om det nu är ett ord som beskriver en kroppsform. Det är snarare ett hetsande mot de som är smala i samhället kan JAG tycka då som ser saken nu ur två håll. Det må kastas glåpord av elaka och korkade människor MOT feta människor. Men det är MYCKET mer socialt accepterat för VEM SOM HELST att kommentera en smal människas kropp. Därmed sker det mycket mer regelbundet och oftare vilket gör att vi verkligen kan tala om hets. Hets på en mycket närmare nivå än den som tidningarna sänder ut. Nu snackar vi hets hemma, i den mest innersta kretsen, inom familjen, på arbetet, bland grannarna. Är du fet så är det synd om dig, är du smal ska du tryckas ner. Det är sjukt. Fokuseringen på kroppar och utseende rent allmänt är bara otroligt sorglig när den går för långt, och tyvärr tror jag att just den här vanliga övervikten som många bär på gör att svartsjukan odlas.. man är sugen på att trycka ner den som är smal för att må lite bättre själv? Det är ju i 9 fall av 10 kvinnor som berättar för andra kvinnor hur smal du blivit. En del menar att det alltid fokuseras på det smala idealet men det är media som gör det. I verkliga livet tycker jag mer att det känns som att vi ständigt fokuserar på att hylla övervikt som något positivt (hylla = hålla tyst om det alt. starta kampanjer om hur bra det är med bilringar) och dissa de smala (det går utmärkt att håna och poängtera hur mager nån är). I bloggar osv så är det till 99 % extremt många fler arga ilskna och elaka kommentarer som riktar sig till tjejen som är för smal, för benig än till den som står och visar upp lite fett. Blondinbella blev hyllad över sin bikinibild med lite mage - Kissie blir kallad benrangel och äcklig när hon gör likadant. "Var stolt över din kropp" - ja bara om den är lite mullig då el ? | |
kryddeluntan | 2014-08-12 22:09 | |
![]() | Ett bra inlägg le- lou, man duger inte hur man än ser ut. Själv gick jag ner rätt mycket pga biverkningar av en blodtrycksmedicin och stress. Jag sökte läkare, som undrade vad som egentligen var fel, "nära och käras oro, omgivningens kommentarer, du är för mager, skinn och ben..." Det var absolut inget fel på mig, jag var den friskaste personen i min ålder som han hade träffat på på länge. Jag har ett lugnare jobb, ny medicin och har gått upp 7 kilo, så nu känner folk igen mig. | |
jellyflower | 2014-08-12 23:00 | |
![]() | Smala människor får utstå andras avundsjuka, överviktiga får hantera andra människors fettskräck. Tänk vad duktiga vi är på att vara ansvarsfulla å andras vägnar =) Väldigt många av oss skaffar oss självförtroende genom att jämföra oss med andra. En viktig ingrediens i fetthatet är självtrösten. Nåja, jag har kanske några kilo för mycket, men jag ser ju åtminstone inte ut SÅDÄR. Nu får man hata feta. Förut fick man hata hundar (hundägare) men det funkar ju inte nu när varenda präktig medelklassfamilj har hund. Innan dess fick man hata rökare men det är ju inte lönt längre för det är bara såna man kan vänta sig det av som röker numera. Att hata är en så skön känsla. Framför allt för att man slipper ta itu med sina egna bekymmer, man kan ägna sin ork och energi åt att hata andra. | |
kryddeluntan | 2014-08-12 23:04 | |
![]() | Men vilket fattigt och futtigt liv de måste ha, ägna sin tid åt att hata och få näring av det??? Övergår mitt förstånd. | |
kiwiskal | 2014-08-13 13:14 | |
![]() | Brukar folk kommentera hur äckligt det är med smala människor som gymmar? Eller som köper sallad på restaurang? En fördel med att vara smal är att man inte ses som dum i huvudet iaf. Och ni är i första hand en person, som är smal. Tjockisar är tjockisar som kanske har en personlighet. | |
kiwiskal | 2014-08-13 13:16 | |
![]() | Kissie är ju rätt aktiv, och har varit länge, med att proklamera att smal är det enda rätta, bilder på hennes futtiga mattallrikar osv. Då kan väl tjockisar göra samma sak? TITTA hur mycket jag åt idaag | |