Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade7
Mobilspel
Pågående20 310

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2014-12-23 18:29
Antal inlägg: 37631

Fantastiskt att du vet hur Adhd blir till ansök om nobellpriset

Bitte - Administratör2014-12-23 19:43
Antal inlägg: 24154

Slutkäbblat , Och ingen väljer att få cancer eller ADHD eller någon sjukdom .

Bitte

Bitte - Administratör2014-12-23 19:43
Antal inlägg: 24154

Vad det gäller detta med att vara överviktig så kan "smala" människor ha många åsikter utan att veta nått, Jag har ett mångårig samarbete med läkare i just den fråga och som sagt det är inte bara att äta mindre och röra på sig som många tror utan det finns så mycket annat som spelar in.

Bitte

mz_lzrd2014-12-23 20:02
Antal inlägg: 2498

Nej, man väljer inte att få cancer eller adhd. Många allvarligt sjuka har inte gjort ett enda dugg för att åsamka sig sin sjukdom. Det måste man alltid komma ihåg.

Men i mitt yrkesliv har jag sett väldigt många som misskött sin hälsa rejält och som är mycket förvånade över att det resulterat i ohälsa. De tycker liksom inte att det är deras sak, att se till så att de äter bra, rör på sig, inte dricker för mycket alkohol, inte röker. Istället tycker de att doktorn ska lappa ihop dem och skriva ut mediciner och så blir de arga när medicinerna inte fixar deras problem så att de kan fortsätta precis som vanligt.

Det är omöjligt uppdrag, att "bota" livsstilssjukdomar om inte personen själv bjuder till. Det är ingen mänsklig rättighet att få röka cigaretter t ex. Men det finns gott om rökare som mer eller mindre hävdar det.

Och Bitte har fullständigt rätt om övervikt, övervikt är ett komplext problem. Det handlar bl a om ärftlighet, fettvävnadens expansionsförmåga, signalsubstanser som reglerar aptit och mättnad, tarmbakterier (ge en tjock persons tarmbakterier till magra möss och de magra mössen blir överviktiga - utan att öka sitt kaloriintag eller minska sin fysiska aktivitet.) och mer därtill.

tanja772014-12-23 21:34
Antal inlägg: 465

Så länge man inte har rent fysiska problem så ska kroppen röra på sig.
Hälsohets? Jag tycker det är bra att folk har blivit mer medvetna om hälsa och kropp.
Och fettma håller på att bli ett 2000 talets folksjukdom med andra sjukdomar som följd.
Mätkligt tycker jag att folk tar bättre hand om deras bilar än investera i sig själv. Med vettig kost och lite träning.

tanja772014-12-23 21:34

Fetma"

Sote2014-12-23 22:17
Antal inlägg: 3557

Hälsosam och ekomat i skolan. Joråsåatt....... Vet inte hur jag ska kunna göra detta inlägg kort gällande detta men jag försöker. Om man serverar hälsosam mat i skolan såsom tex råris, fullkornspasta, färre tillfällen med korv , rött kött och griskött, serverar mer vegetariska rätter, grönsaker, rotfrukter m.m då ÄTER INTE barnen!! Och då klagar föräldrarna på att barnen är hungriga för att inte tala om personalen!! Jag ser dagligen sk pedagoger som tar mer av sovlet men inte av det andra och så försöker jag lära barnen att man ska äta balanserat och först äta upp det man har på sin tallrik innan man hämtar mer. Vi får INGET gehör från personalen angående detta för deras syn på skolmaten är att barnen ska äta sig mätta även om dom så bara äter köttbullar och ingen sallad alls. Skit samma bara dom blir mätta för då är som inte så jobbiga. Gud förbjude att personalen skulle vara rvugna att jobba pedagogiskt med barnen även i matsalen! Nej var och en tar sin mat, äter den och lämnar sedan matsalen. Vi jar barn från ett tilltio år. Kan även tillägga att vi lagar maten själva och har riktigt god och bra mat men står nu inför att införa mer vegetariska dagar och mer fullkornsprodukter och dra ner på tex köttet för att ha råd att köpa mer ekologiska produkter. Men att tillaga all mat från grunden är inte populärt bland barnen alla gånger. Vi gjorde egna pannbiffar en gång och lade ner massor av arbete men inte sjutton ville barnen äta det. Dom vill ha färdiglagade pannbiffar. Gymnasiet i kommunen lagar allt från grunden som princip vilket innebär att dom inte längre serverar köttbullar, blodpudding eller pannkakor då det är alldeles för tidskrävande att laga detta från grunden. Ekvationen går inte ihop. Mer tillagning från grunden innebär enklare maträtter eller mer personal- vilket tror ni cheferna väljer?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-23 23:10
Antal inlägg: 2728

Jag åt nästan aldrig i plugget.
Det var alltid äcklig mat, nästan alltid kött och det har jag aldrig velat ha.
Jag brukade hämta ett par knäckemackor.

Jag överlevde ändå.

Moose72 - Ej medlem längre2014-12-23 23:24
Antal inlägg: 1910

Jag började skolan 1979 och jag har inget att klaga på maten som bjudits på under mina år i skolan. Skulle vara kålpudding eller blomkål då.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-23 23:28
Antal inlägg: 2728

Blomkål. Mums. Den hade jag velat ha:)

tanja772014-12-26 00:24

Ang skolmat.. den är som sagt katastrofal. Inte alla skolor har eget kök. Vilken innebär timmar i varmhållning och i sin tur att många vitaminer dör. Sen att det mestadels är halvfabrikat gör ju inte saken bättre .. För mycket salt, socker, fett och diverse E medel. De äter inte för det smakar illa. Det ska snålas in och portioneras . I helt fel ände if you ask me..
Ska barnen hållas alerta under en hel skoldag då bör de äta vettigt. Tex äta en tallrik äcklig osmakande minestronesoppa med överkokt spagetti och 1 bröd - det blir ingen tonårsunge lycklig av..inte heller mätt el håller blodsockret i balans.

kiwiskal2014-12-29 09:09
Antal inlägg: 2684

Nu har bantningsreklamerna kommit igång på tvn.

Jag åt också knäckebröd ofta i skolan pga äcklig mat. Jag överlevde, men man var ju inte särskilt aktiv i hjärnan på lektionerna sen. Särskilt inte om det stod idrott på schemat.
Lärarna åt bara i skolmatsalen om det var gott, så att det blev mindre kvar till barnen. HAHAH. Då jäklar var det noga med att bara ta två pannkakor.
Verkar inte vara mkt bättre idag. Det är Sodexo eller vad dom nu heter som levererar både till barn och gamla. Åt dagligen i ett halvår på en gymnasieskola för två år sedan och det var inte särskilt trevligt. En gång var det korvstroganoff och någon hade på allvar tappat ner ett halvt paket salt i den skiten... Stackars personal som fick ställa fram det och ta skit.

kiwiskal2014-12-29 09:11

Värsta är att se äldre som sitter fast på olika hem som äter bara för att dom vet att dom inte kan komma hem sen och få god mat, som de flesta andra kan :( Ändå blir dom undernärda.

ttiittii - Ej medlem längre2014-12-29 12:06

Vi hade en stor skål med vitkålsbitar en med kålrotsbitar och en med morötter,skolmaten gick att äta vissa dagar.Men varför kan dom i skolan inte koka spagetti i dag att dom inte klarade att koka spagett i förr kan jag förstå,men den är kokt minst 10 minuter för länge.

Jajja nu har dom börjat med banthysterin på tv .Jag har inte gått upp ett gram över Julen och det är drygt i längden,att läsa på alla löp : Så blir du av med julkilona ,kom i baddräkten till sommar ,så slimmad Du din röv till Påsk.är dessa piller så förbränner Du mer,gå dig smal
listan kan göras lååång .tydligen köper folk det eftersom det återkommer timme till timme hela tiden jämt

kiwiskal2014-12-29 12:35

Ja ingen verkar ju vara så inne på att må bra, utan det handlar bara om utsidan :/
Har alltid sett simhallen och dess damomklädningsrum som en frizon där man ser hur människor ser ut på riktigt. Men alla gånger jag varit där senaste tiden snackar kärringarna om att banta och blablabla.
Jag tänker iaf inte vara 60+ och ogilla min kropp eller må dåligt över lite julgodis. Inte ens 35 och stå och gnälla om min kropp framför eventuella barn. Usch.
Nästa gång tar jag med mig öronproppar.

Sote2014-12-29 12:36

Tanja 77-hos oss är det precis tvärtom. Om vi tillagar tomatsoppa eller köttsoppa från grunden så äter dom mycket sämre än om vi gör färdigköpt i pulverform, det älskar dom. Tyvärr. Det är som alltid så att pengar är problemet. Vi skulle kunna servera allt från grunden men det skulle kräva fler personal och vi har inte ens tillräckligt som det är nu. Vi är två personer som lagar frukost, lunch och mellanmål till 200 personer plus att vi skickar 80 p till en annan skola. Vi ska dessutom hålla egenkontrollen med allt vad det innebär av daglig städning och temperaturmätningar. Tros allt så får vi väldigt mycket beröm för vår goda mat. Vårt problem är inte att barnen inte äter utan att dom äter för mycket och obalanserat. Vi har inga begränsningar så dom kan lätt äta tio pannkakor om dom vill. Vilket inte är hälsosamt. Vi har ofta föräldrar som hälsar på och äter och dom är väldigt nöjda. Till frukost så kommer det också ofta föräldrar och äter med sina barn justför att vi har så god och fin frukost. Jag vet att det blir fler och fler kommuner som i ser vikten av att ha egna tillagningskök men det krävs ombyggnationer m.m för att genomföra vilket kostar just skattepengar.

Vad gäller spagettin Ttiittii så är det inte att den är kokt för länge som är problemet utan att man måste koka så mycket på en gång och sedan varmhålla den. Det man kokar måste alltså vara ätfärdigt men ändå hålla en bra konsistens i nån halvtimma framåt. Pasta är liksom inte gjort för varmhållning. På en resturang är det annorlunda för där beställer du och man tillagar allteftersom men på en skola så måste man ha mycket mat färdig på en gång. Det ska gå fort, barnen har inte tid att vänta om maten tar slut.

ttiittii - Ej medlem längre2014-12-29 13:04

Eftersom pastan kokar efter så skulle pastan bli bra om den slutade att koka ,.5 min tidigare pastan skulle då bli al dente vid servering

Sote2014-12-29 14:07

Ttiittii- snälla du , det spelar ingen roll eftersom pastan sedan varmhålls och det är det som är problemet. Om man bara serverade pastan direkt och alla tog samtidigt så vore det inga problem men den ska ju stå i typ tjugo, trettio minuter. Det är för oss tekniskt omöjligt att alltid ha nykokt pasta redo.

kryddeluntan2014-12-29 14:23
Antal inlägg: 12360

Vad jag vet så älskar ungarna pasta och köttfärssås. Det är vi vuxna som har krav.

ttiittii - Ej medlem längre2014-12-29 15:28

Min pasta kan stå i 30 minuter utan att se ut som skolpasta.fast det är bara till 10 Pers iofs.

Nu kommer denna hets i början av januari alla löpsedlar
många radioprogram.och tv program kommer att handla om samma sak hälsa och träning det är så uttjatat Hur man gynnar med Siv.

Och så kommer Tvshop som en trojan över tv om alla maskiner Ala träning som ska minska midjemåttet. Omöjliga träningsgummiband .
Vårda din Zumba mage nr37.Det har precis kommit loss viktväktar reklam nu.
Det finns ingen gräns och det är så tröttsamt .Det kommer att hålla på till semestern Sen lägger dom i överväxeln,Då blir det smal inför semwestern bind händerna och gå ut och beta saftigt gräs så blir du perfekt.

För oss som redan är perfekta och som kommit på att vi duger som vi är.Så är det extremt tröttsamt

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?