Spelrum
Giraffen | 8 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 7 |
Inloggade | 15 |
Mobilspel
Pågående | 19 589 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Härejagigen - Ej medlem längre | 2016-08-30 23:24 | |
![]() | Det får de ju inte ! | |
Härejagigen - Ej medlem längre | 2016-08-30 23:51 | |
![]() | Orkar inte skriva långa utlägg men det vet vi ju Titti att kvinnor inte tillåts klä sig hur de vill i vissa kulturer ! | |
Johan_pe | 2016-08-30 23:54 | |
![]() | Finns ingen lösning... Det finns alltid orättvisa, avundsjuka och folk som stör sig på minsta lilla. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-08-31 08:40 | |
![]() | Om kvinnor inte får klä sig som dom vill i vissa kulturer,då får dom jobba med det.jag tror att dom muslimska kvinnorna vill gå runt iinlindad i tyg | |
kryddeluntan | 2016-08-31 13:01 | |
![]() | Vilken forskning säger så Ttiittii, eller har du pratat med alla muslimska kvinnor? Du svamlar. | |
Tindris | 2016-08-31 13:09 | |
![]() | Där jag bor finns en man som vill att hans hustru ska ta av sig sina sjalar, men hon vill inte. Och det kan vara så här, att det blir besvärligt inom släkten, för det råder olika meningar om saken. Sen är det ibland äldre kvinnor som levt med rädsla hela sina liv och är vana vid att det är männen som bestämmer. Det handlar om att göra fel och inte få ro i sina umgängeskretsar. Känslan att bli tvingad att ta av sig sina beklädnader, kan vara som för oss andra att ta av oss i trosor och bh. Dom känner sig halvnakna. Så det är inte bara religiöst och påtvingat. Men man önskar att de försöker befria sina barn. Men det är nog inte lätt. | |
VildaVittra | 2016-08-31 15:49 | |
![]() | Etthundrasju: Om du inte varit med om detta, kan du tänka dig att det finns möjliga orsaker till detta? Som att du alltid följer samhällets krav på hur vi "ska" se ut? (ex att du inte är för tjock eller för smal, eller att du aldrig färgat ditt hår knallblått osv) Eller att du tillhör dom som ser sådana kommentarer som så pass normalt att du inte reflekterar över dom? För faktiskt tror jag inte på att du missat detta totalt. :-) ttiittii: Lolololo: Nej, feminister vill att kvinnor ska ha samma "värde" som män i de delar där männen har det bättre. De brukar däremot inte vilja släppa på sånt som gagnar kvinnor mer. Det du beskrev är ekvivalister. :-) Kryddeluttan: "Om jag däremot går runt på en allmän badplats skulle nog många komma med kommentarer, typ "äldre kärring med taxöron till bröst, bukhäng, kort och krumbent med keps och mörka solglasögon, öh?" " Hehehe, det där fick mig att minnas en sak. För många år sedan jobbade jag extra på ett ålderdomshem medan jag studerade och en sommarmorgon var större delen av personalen sjuka, varpå jag bad den 15-årige sommararbetaren om han kunde ta upp en av de enkla damerna, vilket han gick med på. Denna dam närmade sig hundra år, hade fött nära på tvåtaligt med barn och sedan hade hon gått ner 30 kilo de senaste åren. Min lille manlige sommararbetare kom sedan ut likblek och kallsvettig och sa "När jag drog upp trosorna på henne fastnade brösten i dom". Jag tror han aldrig kommer klaga på om hans flickvänner har lite celluliter eller har en hängrumpa. :-D | |
kryddeluntan | 2016-08-31 18:35 | |
![]() | VildaVittra, tack för ett gott skratt :-) | |
kajix | 2016-08-31 19:19 | |
![]() | I inga sammanhang jag har befunnit mig i har män haft synpunkter på kvinnors klädsel. Kvinnor däremot... | |
lolololololo | 2016-08-31 19:19 | |
![]() | Aha, VildaVittra. Alltid trevligt att lära nytt. Jag som trodde att jag var feminist. :) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-08-31 22:56 | |
![]() | Dom muslimska kvinnor jag talat med har alla sagt att dom inte är riktiga muslimer om dom inte har huckle.och det går inte att visa hår och för mycket hud då är dom inte riktiga muslimer. Jag förklarade att äkta tro sitter i hjärtat och inte i kläderna...Dessutom så ser ni inte kloka ut. Sedan berättade hon för sina väninnor vad jag sagt och då hade dom skrattat åt mig. Fattar inte vad som var kul ,tror dom skrattar av osäkerhet Så det stämmer vad oxen skriver. | |
VildaVittra | 2016-09-01 09:23 | |
![]() | "Dom muslimska kvinnor jag talat med har alla sagt att dom inte är riktiga muslimer om dom inte har huckle.och det går inte att visa hår och för mycket hud då är dom inte riktiga muslimer." Och hur kan du veta att du inte talat med muslimska kvinnor som inte bär slöja? Merparten av de jag talat, arbetat med och känt har inte burit slöja. Som i Västafrika såg jag inte en enda en med slöja, där var det till och med helt accepterat att sätta sig och amma publikt samt knata omkring med bar överkropp. Och varför de skrattade? Tja, jag brukar också skratta åt folk som kläcker ur sig urbota dumma och otrevliga saker. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-09-01 21:57 | |
![]() | Visserligen har jag lite halvtaskig syn men så dåligt ser jag inte att jag ser skillnad på huckle eller hår.såg få i både nord och väst Afrika med huckle. En del är inte gifta. | |
VildaVittra | 2016-09-01 22:30 | |
![]() | Ttiittii: Du menar att de huvudbonader (typ turbaner i olika fantasifyllda kreationer) som kvinnor från Västafrika bär till fest eller dekoration (som vi sätter på oss snygga mössor eller flätar håret)? De är inte religiösa, jag har själv burit en sådan på fest. Ibland har de dom för att dölja att de inte flätat håret/satt i löshår, andra gånger är det för att skydda huvudet från den brännande solen. Jag hoppas verkligen att du kan se skillnad på nordafrikaner och västafrikaner, då nordafrikaner i regel har ett arabiskt utseende och västafrikaner är det vi i regel tänker på som afrikaner. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-09-02 06:35 | |
![]() | Vilda.jag är helt säker på att Du vet vad jag menar. Varför Du vill missförstå allt är egenheter en del har. Har en släkting som gör likadant | |
VildaVittra | 2016-09-02 08:36 | |
![]() | Nej, jag förstår inte vad du menar, därav frågar jag. Försök nu inte dribbla bort dina felaktiga påståenden genom att försöka skjuta över skulden på mig, du får själv ta ansvar för vad du skriver. Jag har liksom bott i Västafrika, du tror inte att jag vet vad jag talar om då? När var du där senast? | |
mz_lzrd | 2016-09-02 09:55 | |
![]() | Jag upplever det som att det blivit mycket mer viktigt för muslimska kvinnor i väst att inte visa håret på senare år. Jag har ett par ostafrikanska vänner. Kvinnan täcker sitt hår när hon jobbar, främst för att andra muslimer här i Sverige tar illa upp annars och påpekar det för henne. Det kan säkert vara annorlunda i Västafrika. Är det verkligen västafrikaner vi i regel tänker på när vi säger afrikaner? Jag tänker på subsahariska Afrika, men termen kan förstås ha blivit omodern. Jag har också en kompis som jobbade i äldrevården som ung. Han kan sedan dess inte känna sig attraherad av kvinnor som har större bröst än en apelsinklyfta ungefär, han har sett så mycket svampinfektioner under hängbröst. Så visst kan äldrevården påverka en mans inställning till kvinnokroppen. | |
VildaVittra | 2016-09-02 10:09 | |
![]() | Mr_lzrd: Nej, vi tänker som du säger på de subsahariska folkslagen, men varför jag tog just västafrikanerna som exempel var ju för att Ttiittii med största sannolikhet inte tänkte på att de nordafrikanska är mer "arabiska" i utseendet och Västafrikanerna förekommit i diskussionen. Och ja, det är en enorm skillnad mellan Väst och Östafrika, exempelvis i Gambia som är ett muslimskt land är kvinnlig omskärelse förbjuden. | |
sus50 | 2016-09-02 11:52 | |
![]() | Kommer inte ihåg vem i tråden som aldrig hade fått en negativ kommentar. Vill därför berätta en episod som jag själv varit med om. Jag stod 12 år gammal i korvkön i Hökarängen. Framför mig i kön stod en salongsberusad man. plötsligt vänder han sig om och tittar in under min kapuschong (vinter). Åh fy faan vad ful du är. | |
Tindris | 2016-09-02 12:02 | |
![]() | Usch sus vilken dum gubbe att säga så till ett barn.. förmodligen har de flesta fått höra något dumt från de här svinen..fast man förträngt, eller det passerar minnet.. När jag var ung och gjorde slut med en kille som tyckt tidigare att jag var så söt så, blev plötsligt det fulaste han sett, han ville ändå inte ha en ful tjej.. Sen var jag också med om som ung en full gubbe som tiggde cigaretter, när han inga fick sa han : Fyfan vad du är ful.. Det kom jag på nu. Och en annan kille som önskade att jag vägde mindre för du skulle jag bli riktigt snygg, vägde 65 och var 30..själv hade han ölkagge och dåliga tänder, men det hade jag aldrig sagt. Varför ska man hugga på utseenden? man är ju den man är för bövelen ! | |