Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 731

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SunsetBiker - Ej medlem längre2008-02-04 19:52
Antal inlägg: 150

Pavane av Gabriel Fauré: www.youtube.com/watc...Sx 1xQFwp84

Eftersom du frågar efter bra tolkningar, så kan jag nämna att jag har fastnat för "The very best of Hooked on Classics" med The Royal Philharmonic Orchestra. Det är en box med 4 CD som kan vara svåra att få tag på, men i skrivande stund finns två st på Ebay.

Här är några smakprov:
www.youtube.com/watc...q1 dmf3wzaA
www.youtube.com/watc...TH gayUB99g

tifina2008-02-04 19:52
Antal inlägg: 58

Chopin är en stor favorit hos mig. Jag börjar nästan grina varje gång jag hör denna nocturn:
www.youtube.com/watc...l6 WWz6XdJ4
även versionen med bara piano är mycket vacker.

tifina2008-02-04 20:12
Antal inlägg: 58

och det här hittade jag precis:
www.youtube.com/watc...U& amp;NR=1
helt fantastiskt!

pilutta-dej2008-02-04 22:09
Antal inlägg: 1689

mamman, du är antagligen ute efter "Intåg i Sommarhagen" av Wilhelm Peterson Berger.
Mozart är även min favorit, men det finns mycket annat. Jag tycker mest om melodiös och vacker musik och då är förutom Mozart och Haydn t.ex. Gluck ett bra val. Hans "Dans på de saligas ängder" ur Orfeus och Euridiche är nog det vackraste som skrivits. Men klassisk musik kan också vara dramatisk. Själv har jag bl.a. blivit väldigt berörd av "Oh Fortuna" ur Carl Orffs Carmina Burana. Även Verdi har gjort mycken vacker musik, för att nämna något av hans mest kända "Fångarnas kör" ur Nebukadnesar. Elle rvarför inte "Triumfmarsch" ur Aida. Vilka orkestrar som gör det bäst har jag ingen uppfattning om.

blue_moon2008-02-04 22:59
Antal inlägg: 9713

Ja pilutta-dej, "Dans i de saligas ängder" är absolut något av det vackraste som skrivits. Jag har många starka minnen förknippade med denna musik!

Maybach2008-02-05 18:53
Antal inlägg: 2664

Bästa klassiska stycket utan piano, youtube.com/watch?v=...nR m4Ipx8Eg

temperance2008-02-05 19:18
Antal inlägg: 2314

www.youtube.com/watc...re =related

mamman - Ej medlem längre2008-02-05 20:59
Antal inlägg: 6379

tack pilutta!!
Nu när jag ser det så vet jag att det är den jag söker!!!
TACK!

mrperfect2009-07-09 23:59
Antal inlägg: 11437

Några tips på klassisk violinmusik:

anneli72 - Ej medlem längre2009-07-10 00:03
Antal inlägg: 11612

Palestrina tycker jag om.

Om jag nämnt det förr , så please forgive me.

mrperfect2009-07-10 00:07

Jag föredrar den romantiska eran men även Wienklassisisterna faller mig på läppen...eller trumhinnan :)

UlfTjur2009-07-10 00:10
Antal inlägg: 807

när övergår populärmusik till att bli klassisk...'
Finns ju en hel del orkestrala verk vilka det står rockband bakom

mrperfect2009-07-10 00:16

Ja Frank Zappa skrev visst ett antal Stråkkvartetter t ex. tror jag hörde en på radion en gång, man hörde att han var begåvad!

Viktor_M - Ej medlem längre2009-07-10 00:46
Antal inlägg: 1637

Jag tycker Haydns cellokonsert no.2 i D-dur eller varför inte hans trumpetsvit är mycket exemplariska stycken om man vill tycker om den sköna Wienklassicismen. Deras musikaliska struktur är dessutom mycket tidstypiska. Och i Wienklassicismen så har vi ju även Beethoven (även om denna man kom att troligen omedvetet ge en ordentlig start på den tidiga romantiken)

Själv är jag mycket inne på tyskt/österrikiskt 1700-tal överlag. På den fronten så är väl de största bland annat Händel och Mozart som båda har en stor mängd bra operor men också mycket annat. Jag kan tipsa om Händels "Wassermusik" (Water music) och hans "Music for the Royal Fireworks". På Mozartfronten så är förstås "Le Nozze Di Figaro" och Trollflöjten de varmast rekommenderade.

För att bara nämna ett romantiskt stycke så har vi ju Chopins "Valse Brilliante" som jag själv tycker är ett underbart pianostycke.

Samtliga nämnda titlar finns tillgängliga på Spotify och lär knappast vara svåra att hitta på youtube eller på cd heller.

Bästa ställena att handla klassisk musik på är förståss över nätet. Ginza har mycket billigt och ett stort sortiment. För det största utbudet finns förstås MDT med över 65000 titlar
www.mdt.co.uk/MDTSit...te gory/CD/

Hoppas du kommer igång med den klassiska musiken och känner dig hemma, Jesper. Det är en underbar värld ^^

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?