Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
temperance2014-02-27 12:53
Antal inlägg: 2314

Förresten var det en ganska dryg kommentar som inte tillförde särskilt mycket. En het kandidat till retartråden?
Du menar att framgångsrika personer alltid kommer i tid, jag hävdar att det är magstarkt. Kanske jag tillförde något ändå?

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 12:57
Antal inlägg: 1471

Jag sa att i min värld kommer dom som är framgångsrika i tid. Hur det är i din vet jag inte.

temperance2014-02-27 13:01
Antal inlägg: 2314

I min värld klingar den kommentaren bara konstigt.

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 13:01

Vi har alla olika referenser.

Sote2014-02-27 13:02
Antal inlägg: 3557

Som trådskapare så tar jag mig friheten att kommentera i tråden en sista gång.
Jag har inte gjort någon skillnad i trådstarten på hur många minuter försening vi talar om utan försening överlag som företeelse både inom arbetslivet och privat. Jag har som sagt erfarenheter av människor som kommer riktigt sent och på samma sätt som flera här i tråden tycker att några minuter hit eller dit inte spelar någon roll så tycker dom att den tidsgränsen är betydligt generösare. För dom är det jättekonstigt att man inte är ok med att dom kommer när dom kommer helt enkelt. Detta är då privat. I arbetslivet så kommer dom sent men inte så sent som privat. Så för min del som trådskapare så är det högst relevant att diskutera i tråden även om Satyra anser att det inte är det.
För det verkar ju vara så att dom flesta tycker det är stor skillnad på några minuter och betydligt mer. För min del så handlar det om att komma sent öht. Jag gör det varken privat eller i arbetet för jag tycker det är lika viktigt átt vara i tid oavsett. skitnödigt? tydligen för vissa.

Jag har heller inte sagt att det definierar någon som person huruvida man kommer sent eller ej. Min bästa och käraste väninna besitter ingen som helst förmåga att komma i tid och just detta upplever jag som ett respektlöst beteende men i övrigt är hon väldigt respektfull och en underbar människa. Det är alltså för mig inte så att jag anser att en person ÄR nonchalant och respektlös som person utan det är själva agerandet som är det mot omgivningen. Om omgivningen och platsen man ska till är helt oberoende av en särskild tid då är det ju heller inte respektlöst att komma sent. Är det däremot ett arbete där alla andra kommer i tid och alltid får vänta på en som är sen då är det ett respektlöst beteende. personen ifråga kan vara fantastisk på alla sätt ändå.
Temperence-det är ju verkligen inte självklart i tråden att komma i tid till arbetet. Det är ju det som är själva grejen. Om det vore så så vore det ju inget att skriva om.

Satyra2014-02-27 13:02
Antal inlägg: 4561

Porla - Exakt vad menar du med framgångsrik? Nyfiken bara, ingenting annat.

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 13:05

Dom har dom högsta posterna i mitt företag. Dom har mest lön. Dom har mest makt.

(Nu kommer väl nån att säga att det inte är livskvalitet eller något annat skit, men det får jag väl ta då.)

Satyra2014-02-27 13:23

Nej Porla, det tänker jag inte säga, för vad som är framgång/livskvalité för dig avgör inte jag.

Men däremot blir jag lite småleende av det du räknar upp, för ska jag utgå från samma mall på de arbetsplatser jag befunnit mig genom åren, så är det tvärtom de som ständigt är sena, (och då inte bara några minuter ens), som besitter de högsta posterna/makten och största lönen. Så uppenbarligen är verkligheten väldigt olika på olika arbetsplatser. ;-)

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 13:26

Så är det ju. Speciellt tydligt ser man skillnaden om man jobbar kommunalt/statligt kontra privat.

Satyra2014-02-27 13:32

Förmodligen och jag har bara jobbat på privata företag - egna eller andras. Bortsett från de perioder jag vikarierat som musiklärare.

Bitte - Administratör2014-02-27 14:53
Antal inlägg: 24199

Visst spelar några minuter på morgonen roll även om man nu säger sig både hinna med och jobba över, på mitt förra jobb hade vi morgonmöte varje dag och den som nu alltid kom några minuter störde faktiskt ordentligt, och detta var ett privat företag .

Skulle jag driva företag och ha personal som missköter tiderna så skulle den personen inte bli kvar länge så enkelt är det, det handlar för mig om vanligt folkvett att passa bestämda tider.

Bitte

Megaherz2014-02-27 15:35
Antal inlägg: 3304

Punktlighet kan variera. På jobbet är det viktigt att man är ombytt och klar 6:15 så nattsköterskan kan rapportera och sen gå hem. Där märker man tydligt om någon kommer fyra, fem minuter för sent. Om kvällsskiftet kommer 10min sent gör inte så mycket, där är spelrummet större. Samma arbetsplats, olika situationer.

På middagsbjudning håller jag med Satyra om att det är oartigt att komma tidigt. Hellre 10min efter sagd tid.

Väntar jag på en kompis på stan bryr jag mig inte om några minuter, tunnelbanorna kommer fram olika - någon måste helt enkelt vänta.

Är en sån som alltid kommer i (väldigt god) tid, väntar hellre än att bli väntad på. Kroniska sen-kommare stör jag mig på, speciellt om det är pga skitsaker varje gång, men alla kan väl bli sena ibland. Men om man är alldeles för tidig känns de där få extra minuterna man måste vänta på någon naturligtvis längre

Jusia - Ej medlem längre2014-02-27 15:44
Antal inlägg: 172

När det gäller jobbet då ska man absolut vara noga med tider, när det gäller att träffa vänner,familj så spelar det ingen roll om man kommer 5 minuter sent eller 5 minuter tidigt, bara man inte väntar för länge..

apbur2014-02-27 17:05
Antal inlägg: 9699

Är folk lika ängsliga kring tid när det gäller rast? Vad händer om man tar sin rast fem minuter för sent och kommer tillbaka fem minuter sent? Tänk om man ska avlösa nån som ska behöva ta sin rast när stora visaren står på fem och inte tolv.

Satyra2014-02-27 17:11

Bitte - Men du kan ju inte bestämma ATT det är generellt viktigt överallt, när jag säger att det INTE är det på de platser jag arbetat/arbetar. I dina exempel är det tydligen det JA, men inte i mina. Varför är det så svårt att inse att det inte fungerar likadant överallt, som det gör där du befinner dig?

Jag har ju drivit företag och min personal blev inte sparkad pga några minuters förseningar. Skulle de däremot, mitt i ett arbetsmoment som inte var slutfört, packa ihop och dra bara för att arbetsdagen tog slut just då - då skulle de fått gå för gott.

Megaherz2014-02-27 17:12
Antal inlägg: 3304

Rast på jobbet vore skönt :)

Tycker absolut det är viktigt att försöka ta rasten punktligt om någon annan skulle vänta på avlösning!

Bitte - Administratör2014-02-27 17:38

Därför att JAG tycker det är viktigt i mitt liv är tidspassning heligt, flexade raster kan det bli i vissa jobb men åter igen är den 15 minuter så är den det, då handlar det om att bara de de minuterna man har rätt til

Bitte

Bitte - Administratör2014-02-27 17:39

Men å anda sidan får jag ju inte tycka det är viktigt för det är ju bara en skitnödig åsikt

Bitte

kryddeluntan2014-02-27 18:17
Antal inlägg: 12360

Enligt arbetstidslagen så är det enda lagstadgade din egen lunchrast på 30 minuter. Allt annat är pauser, så rasten/ pausen på 15 minuter på för- och eftermiddagen är upp till arbetsgivaren att bedöma. Du betalar själv din lunchrast men inte fikapauserna.

Minta2014-02-27 18:32
Antal inlägg: 20042

Det värsta i kategorin opunktlighet jag hört talas om var en trubadur som hade sitt barn på ett föräldrakooperativt dagis där min kompis hade sitt barn. Han lämnade barnet när som helst, oftast vid 11, 12. de försökte föreslå att de lämnade barnet tidigare eftersom det låste alla på dagiset, de kunde inte lämna dagiset eller göra någon utflykt förrän detta barn var på plats. Men han vägrade och hävdade sin rätt att lämna sitt barn när det passade honom.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?