Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mouche - Administratör2009-03-15 11:11
Antal inlägg: 24193

Kanske har just vanligt hyfs inte fungerat pga att det sällan går att diskutera på det sätt vi nu gör Katalias...lugnt, sansat och övertänkt?

Har vi tur så kanske det är just det som behövs göras.

Det finns som redan sagts trådar där flams, trams och ta mig sjutton det mesta (inom en viss gräns vill säga) tillåts och de har fått vara i stort sett orörda eftersom även de i våra ögon fyller en funktion.

Vad jag/vi efterlyser är respekten mot andra skribenter, alltså de som -inte- vill ta del av just den sortens mer lössläppta trådar, att de tillåts skapa trådar, föra sin sorts diskussion/-er i lugn och ro...detta UTAN att bli, mer eller mindre, nertryckta i skorna.

Mouche

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 11:11
Antal inlägg: 2032

Där skiljer vi oss en hel del, mbp. Jag tycker inte att gliringar och humoristiska avstickare från ämnet har att göra i en tråd startad av någon som faktiskt vill ha svar/hjälp på en specifik fråga. Sådant hör hemma i tramstrådar och i chatrum. Inte i forumtrådar.

mimmipigg12009-03-15 11:13
Antal inlägg: 370

Bra rutet Mouche :)

Det skulle vara SÅ mycket roligare i forumet om alla tog till sig dina ord..

Och självklart blir det tråkigt om alla bara vill vara politiskt korrekta hela tiden, det är ju inte meningen, men att visa varandra tillräcklig hänsyn att inte tjafsa sönder varenda snacktråd, det vore himla skönt!

Modest Y - Ej medlem längre2009-03-15 11:13
Antal inlägg: 424

Inkonsenkvensen är hög bland värdarna/ägarnas egna inlägg när det kommer till de utsatta reglerna för detta forum.

Så länge det är så extremt viktigt att få uttala sig i diverse frågor att man förbiser gällande praxis kommer det alltid att följas av medlemmarnas kompulsivitet att göra detsamma.

Trist men sant.

mbp293 - Ej medlem längre2009-03-15 11:16
Antal inlägg: 119

Ja, du har säkert rätt katalias. Jag själv brukar ha fel allt som oftast.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 11:16

Självklart håller jag med dig, Mouche, och jag tycker att det ultimata vore om dylik respekt kunde hållas. Men så länge det finns medlemmar som tycker att trams och gliringar gott kan få utrymme även utanför dessa fria trådar så kommer inte respekten att ges någon prioritet. Det är ungefär som i barnuppfostran och djurinnehav. Man måste dra en gräns, och man måste markera. Tydligt.

Som det är nu är forumreglerna ganska tydliga, men medlemmarna i stort läser inte reglerna. De lär av varann, härmar varandras beteende, och så länge trådarna inte modereras konsekvent och strikt efter reglerna kommer dessa "brott" att fortsätta. Det är i alla fall min övertygelse.

Fast ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte så jättemycket. Märker att jag ägnar mindre och mindre tid åt forumet, just för att jag finner det för flamsigt. Det finns roligare saker att göra.

Mouche - Administratör2009-03-15 12:15

Där har vi just det jag befarar katalias, alltså att människor tröttnar på att skriva.
Du själv t.ex tillför oerhört mycket av värde genom dina intelligenta och väl genomtänkta inlägg.
I alla diskussioner är såna gåvor av största värde och uppskattas högt av de av oss som vill diskutera på en (relativt) seriös nivå.

Att många uppenbarligen tror att bara för att en post placeras i Snack, ja då kan man härja runt som man vill, är helt och hållet fel.

Även här i Snack kan man mycket väl placera saker man vill få vettiga svar på.

Det som skiljer Seriöst från Snack är att i ämnen som tas upp i Seriöst bör det finnas utrymme för en fortsatt, oftast mer djupgående, diskussion, detta i jämförelse med Snack där man kanske bara behöver "prata" av sig om ett problem, en sak som gjort skribenten glad, överraskad etc...
Snack är alltså en mer "avspänd" kategori men för den skull inte automatiskt ett ställe där man får finna sig i att vackert se på när folk totalt förstör sammanhanget och kanske öser galla över att en bokstav för mycket/lite slunkit in/ut!

Mouche

bobo flux2009-03-15 12:15
Antal inlägg: 11371

Bra skrivet, katalias. Jag håller med till till 100 %.

Nattravn var inne på ett intressant spår tidigare i tråden. Är det ok med för ämnet helt irrelevanta utsvävningar i en tråd även de är vänligt menade, t ex "kramar xx", komplimanger i stil med "vad fin du är" etc etc?
Jag tycker inte det. Visst är det trevligt att få och ge komplimanger, men det är (i de allra flesta fall) inte vad trådarna handlar om. Sådana inlägg öppnar ju dessutom inte sällan dörren för andra inlägg som är helt off-topic. I mitt tycke blir komplimanger medlemmar emellan som inte har ett dyft med tråden att göra kontraproduktiva för ett bra forumklimat, hur trevliga komplimangerna än må vara.

Mouche - Administratör2009-03-15 12:26

I fråga om just det du nämner (och som andra också nämnt) bobo flux så, javisst har du rätt.
I vissa trådar bör det definitivt inte förekomma känsloyttringar av vilket slag det vara må.
Där måste man ibland ta bort/radera inlägg som inte "passar in" och då blir det i allmänhet vilda protester från de som fått sina inlägg borttagna.
Det kan också mycket väl vara så att man som forumvärd helt enkelt missar vissa saker som inte borde finnas i en tråd.
Om man som skribent upptäcker sånt så blir jag personligen väldigt glad över en liten påminnelse via mail eller PM.

Fel gör vi, som jag sagt många ggr tidigare, alla.
Jag, du, vi, de...alla felar vi, men jag tror fortfarande på den inbyggda egenskapen, nämligen att de flesta av oss kan känna empati och vänlighet och att vi genom att vi utnyttjar den Gåvan ska kunna samsas, ha kul, diskutera, disputera, vara oense, smågräla eller...varför inte...skicka en liten cyberkram till varandra och allt detta utan att någon ska bli ledsen och sårad.

Mouche

Kirkelina2009-03-15 12:27
Antal inlägg: 972

Om kramen eller komplimangen har med det någon skrivit att göra tycker jag det är okey. Alltså att man tycker skribenten sa något bra och därför vill påpeka det med en kram eller på något annat sätt. Att däremot heja på en person som man kanske inte sett i forumet på länge med kramar eller utan är mer störande och kan som tidigare sagts inbjuda till andra utsvävningar.

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-15 12:34
Antal inlägg: 11612

Jag tycker att man kan klicka in sig på Bittes kramtråd om
man bara vill kramas.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 12:51

Tycker att frågeställningen om "positiv" urspårning är intressant. Jag tycker också att en vänlig yttring som bifall till någons eventuellt kloka inlägg är helt okej, det stör jag mig inte på alls (även om just "kram", "puss", diverse blomster- och smileykoder sticker i lite i mina ögon och sänker nivån till fjolleri).

Jag vet att jag ibland intar en rigid ställning och förmodligen anses vara lite väl hård, men i det här fallet tycker jag verkligen att hårdare moderering, uppstramning av regler och en särskild tramsflik behövs för att städa upp i forumet och göra det mer inbjudande till roliga och stimulerande diskussioner. Även som forum för de som har frågor och vill ha hjälp av den otroligt stora kunskapsbanken som betapetarna de facto utgör.

Ja, Mouche, jag tror faktiskt att fler än jag tappat intresse för forumet på grund av det utbredda tramsandet, påhopp och trista kommentarer. Jag vet att jag tidigare haft stor glädje av och känt engagemang för trådar men nu hakar jag bara upp mig på ovidkommande kommentarer och lämnar oftast tråden direkt utan att delta (eftersom dylika inlägg brukar dyka upp redan i trådens inledning). Och detta bara när en tråd har en intressant titel, tänk då alla trådar med ointressant, intetsägande eller trista titlar som jag inte ens öppnar.

(Tycker för övrigt att du, Mouche, hade kunnat sätta en tydligare rubrik, men den var i alla fall intresseväckande.)

Tidigare kunde jag ignorera dylika inlägg men allteftersom sänktes toleransen. Jag kunde jag inte låta bli att (ilsket) kommentera sådana inlägg varpå mitt humör förstås sänktes generellt, och nu har jag alltså gett upp och håller mig vanligtvis borta eftersom jag föredrar att vara på gott humör.

Om diktaturen Betapet tog på sig hårdhandskarna och städade upp i forumträsket, varnade de främsta trådförstörarna samt hänvisade dem till en flamsflik tror i alla fall jag att många fler skulle börja starta trådar och diskussionerna/samtalen i dessa skulle hålla en betydligt bättre, sakligare och trevligare nivå.

Som det är nu vill man ju knappast starta seriösa eller frågetrådar eftersom man vet att de snabbt blir trashade.

Sakliga mothugg, väldigt gärna! Vad vore en diskussion utan sådana? Men sarkasmer, personliga påhopp och löjliga tramsinlägg är bara förstörande och leder till att färre vill delta i trådar, och ännu färre starta trådar. Tror jag.

Prositi2009-03-15 12:56
Antal inlägg: 539

Jag tycker det här är den absolut bästa tråden som skapats i forumet.
Det här är något som gäller i samhället i övrigt med, inte bara på forumet.
Folk verkar mer och mer ha behov att såra andra.
Genom att håna, göra narr av, mobba med mer.

Min teori är att det är sig själva de är arga på egentligen, men det är mycket lättare att ta ut ilskan på andra än sig själv.

Personerna i fråga kommer ALDRIG erkänna detta för sig själva, de vill inte ens tänka tanken.
Det är för mycket jobb att ta tag i sitt egna liv.
Det är lättare att såra andra.
Synd bara att de inte tänker längre än arslet räcker.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 12:58

Förtydligande: Som jag tidigare skrivit, jag ÖNSKAR att vanligt hyfs och respekt kunde vägleda ALLA forumsskribenter. Men bevisligen är så inte fallet, och endast därför skulle jag önska ovanstående hårda linje och storstädning i forumen.

pennyjenny2009-03-15 12:58
Antal inlägg: 528

Nä, folk verkar i allmänhet ha svårt för att respektera andras åsikter. Sen kan man självklart diskutera saker, det är en sak, men klanka ner på andra för att de tycker si eller så, det är en annan sak.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-03-15 13:00

håller med katalias, har själv ofta försökt diskutera det här, men snabbt fått se mina trådar i ämnet bli fulla av försvar för sitt beteende att förstöra trådar och att man minsann får räkna med det om man öppnar i "snack", men har på sista tiden märkt att det finns fler som tycker som jag.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:01

Prositi, skulle inte förvåna mig om du har rätt. Men jag kan tänka mig att gå ännu ett steg i den tankebanan. Det är inte bara så att trådförstörarna är arga på sig själva, utan även att de verkligen gillar sig själva och vill framhäva sin fantastiskhet genom att racka ner på andras små tankevurpor och syftningsfel. Jag tycker ofta att de taskiga inläggen andas "spana in mig, vad smart jag är".

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-15 13:01
Antal inlägg: 7605

Även forumvärdar gör fel ibland, är partiska, personliga och hänger sig åt lustigheter.
I verkligheten är folk inte alls så frispråkiga och utmanande för varandra. Även jag är faktiskt en väldigt snäll, mjuk och hjälpsam tant. På betapet har jag utvecklat ett mera sarkastiskt och häcklande beteende mot dem som jag själv uppfattar som _otrevliga_.
Rättvisa är ett mycket starkt ledord för mig.
Som irl grips man ibland av folks öden och vill ge en kram, likaså om man känner stor sympati för vederbörande.
Däremot känns det motbjudande med pussokram hit och dit och någon sorts mammapappabarn-lek med låtsasförhållanden. Det är ju knappast frågor eller debatt.
Ja, jag drogs med lite i det tramset förut.
Sånt borde man kunna hålla i en privat chat av något slag. Kan inte låta bli att tycka synd om anhöriga till dem som leker heller.
Rätta mig om jag har fel.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:08

pennyjenny, precis. Och inte bara klanka ner på folk för att de tycker annorlunda, utan för att de kanske inte är lika tränade i argumentationsteknik eller har lika många akademiska poäng. Jag tycker att jag ofta har sett någon stackare bli totalt nedgjord bara för att denna inte argumenterat sin sak "rätt".

Jag tycker att man ska kunna backa upp påståenden med saklig info (exempelvis via länkar eller på andra vis hänvisa till källor), men i stället för att skälla ner en person som missat att göra så kan man helt enkelt påminna om att det kanske vore bra med en sådan länk.

Forumet skulle då fylla en viss pedagogisk funktion också, som en bonus. De som är duktiga debattörer skulle kunna visa vägen för oss noviser och genom att då våga delta i debatter lära sig hur man bygger upp sin tes.

För som jag tidigare sagt, betapeterna besitter en mycket stor samlad och bred kunskap. Fatta vilket värde det här forumet kan ha.

En snubbe som inte kan formulera sig för fem öre, och verkligen inte stava, ska också kunna känna sig välkommen. Även om han inte har en endaste liten akademisk poäng så besitter ju även han stor kunskap på andra sätt. Han kanske är begåvad snickare och kan tipsa oss som har tummen mitt i handen om enkla sätt att fräscha upp köket. Varför skulle det vara mindre värt?

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 13:10

mommes, även om man HAR deltagit i trams och haft typiskt trådförstörande beteende är det väl inget som säger att man inte kan få en chans att bättra sig?

Och att häckla häcklare... är inte det lite för mycket öga för öga-mentalitet? Visst, jag är också frestad att ge igen med samma mynt, mycket ofta, och har även gjort mina försök. Men jag tror att en helt annan strategi vinner i längden: föregå med gott exempel.

Eller?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?