Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 116

Forumkategorier

Användare Inlägg  
everthorns2009-11-03 10:01
Antal inlägg: 74

Från en veterinärstudent. Nej, jag kan "ingenting" ännu, men följande vet jag för vi läser just om förgiftningar;

Paracetamol är LIVSFARLIGT för katter till och med i väldigt, väldigt små doser. 10-40mg per kg katt (dvs 60mg till en 6 kg katt) ger toxiska symptom. Det vill säga, en 10 kgs katt som satt i sig en enda 500 mg alvedon-tablett (vilket blir 50 mg / kg) är i stor fara för att dö.

De drabbas av nekros i levern (dvs, levercellerna dör) och methemoglobinemi (järnet i hemoglobinmolekylerna i blodet oxideras; lätt sagt, det blir brunt istället för rött och kan inte längre transportera syre. tänk er själva vad som händer när blodet inte längre kan transportera syre..! det har det distinkta kliniska symptomet bruna slemhinnor.).

Hundar tål paracetamol mycket bättre än katter. Toxisk dos är 100+mg per kg, och 500mg/kg har gett dödsfall. Dvs en hund på 20 kg som sätter i sig ett paket med 10 st 500mg-tabletter blir förgiftad (kontakta alltid veterinär, behöver behandlas!) men kan överleva, då han fått i sig bara 250 mg per kg kroppsvikt, men en 10 kg hund som äter samma 10 st 500-mg tabletter är i stor fara för att dö. Hundar drabbas också av levernekros och methemoglobinemi.

I övrigt har hundar normal kroppstemp på 38-39 grader, och om min hund haft över 40 hade det räckt för att oroa mig. Över 41 och jag hade varit påväg till närmsta (bra) veterinär innan termometern slutat pipa.

I övrigt #2. Information om läkemedel finns på FASS på webben, även hur de används på djur. Sådant går att ta reda på själv, istället för att sitta och gissa hur många alvedon man ska stoppa i katten. Men samtidigt, självmedicinering utan kunskap är INTE att rekommendera. Många läkare (läkare..!) har gjort misstaget att tänka att de "vet" vad de gör, och har helt glömt bort att en katt/hund är inte en "liten" människa, utan har en helt annan metabolism... dvs ämnen hanteras annorlunda av kroppen och påverkar kroppen annorlunda. Vi veterinärstudenter påminns sådär tio gånger om dagen hur olikt olika djur kan reagera på olika smittoämnen eller medeciner. Det gäller att komma ihåg alla dessa skillnader (i övrigt har läkarna det lätt, de har bara ett "djur" att lära sig...).

Hur som helst, självmedicinering är inte att rekommendera. Inte ens om du är läkare. Det är bättre att kontakta veterinär en eller tre extra gånger. Eller åtminstone slå upp i FASS Vet..!

Lycka till nu med hunden. Jag förlorade själv en hund till cancer för två år sedan och vet hur obeskrivligt smärtsamt det är. Hoppas du istället får vara med om ett tillfrisknande!

oskärpt - Ej medlem längre2009-11-03 10:53
Antal inlägg: 9

Borås blå stjärnan är fantastiska. Vi har aldrig under våra år haft några som helst problem, de har skakat fram tider och veterinärer till alla våra akuta besök. Underbara sköterskor och veterinärer på alla sätt. Telefonsamtal, punktliga, från veterinär på avtalade tider och otroligt trevligt bemötande.
De är kanske dyrare, men det trevliga bemötandet gör det hela värt det.
Tråkigt att du har en annan syn på dem, men vi är ju alla olika.

Lycka till vovven!

mattlo2009-11-03 11:31
Antal inlägg: 38

Min tolvåriga, fina, rara, senila, döva Springer Spaniel har länge varit gammal, men iförrgår fick han en hjärnblödning. Han struttar runt nu som om ingenting hänt, men förmodligen var detta bara början.

Så... jag är lite i samma situation, bara det att min vovve är gammal och ja, inte KAN bli bra. :(

Jag håller tummarna för din och för dig, och för att min vän får ett lugnt insomnande.

nella356492009-11-03 12:05
Antal inlägg: 282

Tittar på min friska hund o får tårar i ögonen tänk att allt kan förändras så fort.. En tanke utan min älskade Selma finns inte.. Lycka till leker hoppas allt har gått bra. Djur är ju underbart:)

leker2009-11-03 12:40
Antal inlägg: 733

Tack till er alla!!

Det gick bättre än jag vågade hoppas på :D

Svullnaden beror på en cysta som sitter ovanför tanden.
Febern är ju också pga det.

Så nu blir det antibiotika en vecka och sedan tillbaka för att skära bort knölen.
Det kunde dom inte göra nu när hon är såpass dålig som hon är.

Så nu är vi hemma, hunden är jättegroggy efter sövningen, men mår ok iaf.

Feberna har gått ned lite.

Så nu känns allt såååå mycket bättre :)

Denna gången får jag erkänna att dom var mycket bra på Blå stjärnan här :)

nella356492009-11-03 12:43
Antal inlägg: 282

Åhh va skönt, hoppas du slipper mer elände med dina djur. Finns ju inget värre än när dom är sjuka o inte kan säga vad felet är.

mattlo2009-11-03 12:49
Antal inlägg: 38

Gud vad bra för dig! Heja vovven :-)

le-lou2009-11-03 12:57
Antal inlägg: 17500

jippi vad glad jag blir av att läsa det, har följt tråden sen du startade den - och grattis till att det gick så bra :)

mrperfect2009-11-03 13:01
Antal inlägg: 11437

:)

Tvålis - Ej medlem längre2009-11-03 13:19
Antal inlägg: 4429

Hej Leker,

Vår lille kille, som ju inte heller är liten, går hos Kullaviks vetrinären. Det tar väl drygt en timma från Borås att ta sig dit, men det är svårt att hitta en mer seriös och pålitlig vetrinär. Det är ju inte gratis, men jisses vad han ställer upp i tid och otid.

Lilla Busan2009-11-03 13:21
Antal inlägg: 896

Leker.. vart komemr dina grandisar från? Jag har med en hel hög grandisar hemma..

Jättekul att det löste sig o hoppas bortskärning osv går lika bra.. kram

Ps du kan maila mig om du inte vill skriva ut här vart dem kommer från.. :-)

Sote2009-11-03 13:22
Antal inlägg: 3557

såna här trådar tycker jag om. Dom liksom inbjuder inte till alla idiotinlägg uten det blir faktiskt en tråd som är intressant att följa och man väntar med spänning och oro på att höra hur det gick. Den här gången gick det ju bra och det var ju jätteskönt.

nettan232009-11-03 13:27
Antal inlägg: 4086

Tvålis: Kullaviksvetrinären säger du! :) Vi brukar åka till Djurkliniken i Kba med våran kattgubbe, har även varit på deras mottagning i Mölndal. Dom är väldigt hjälpsamma och har väldigt erfarna vetrinärer, som ställer upp snabbt.

Så Leker borde ju kunna hitta ngn närmare sig kke :)

micro1132009-11-03 13:31
Antal inlägg: 17542

Skönt att det löste sig :)

leker2009-11-03 13:36
Antal inlägg: 733

va gulliga ni är! Glad jag blir!

Hon började pipa som sjutton här nyss, men hon ville bara ut å kissa och benen bar inte.. stackarn.

Ja, jag hoppas det går bra i nästa vecka att skära bort den eländiga knölen som orsokat henne allt detta.

run-marie2009-11-03 13:59
Antal inlägg: 1806

Leker, kom just hem från jobbet och läste den glada nyheten. Så härligt att det "bara" var en cysta som går att ta bort. Det går säkert jättebra, vovven är ju normalt ung och stark och när han inte längre har en infektion i kroppen kommer han ju att vara pigg igen.

Verkligen roligt att läsa om den glada nyheten. Har tänkt på er hela dan faktiskt och det första jag gjorde var att kolla om du hade någon information om hur det hade gått.

Jättekul, grattis! :)

run-marie2009-11-03 13:59
Antal inlägg: 1806

Förlåt såg nu att det inte är en han utan en tik. ;)

gummirumpa2009-11-03 14:41
Antal inlägg: 128

Grattis till att det löste sig

Bara undrar, finns det bara EN veterinär på orten? Jag skulle ju ha kontaktat en annan förstås, om det inte fanns tid hos den vanliga... Kanske har stått i tråden men har väl missat isf.

sanlin2009-11-03 16:34
Antal inlägg: 1462

Vad skönt att det gick så bra! =)

R-M2009-11-03 23:45
Antal inlägg: 265

Vad skönt att allt gick bra!:-D

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?