Spelrum
Giraffen29
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade44
Mobilspel
Pågående18 732

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Zmurfy2010-03-07 10:57
Antal inlägg: 117

Hetsjakt på rökare?? Det var roligt. Precis som skrikande grannar, festande grannar, kriminella grannar osv kan rökande grannar utgöra ett störande moment.
Är man inte med på festen stör den ju för att göra en jämförelse. Festas det jämt, då kan man ju helt klart lämna in ett klagtomål till styrelsen, ÄVEN om alla har "rätt till" att ha fest.
i
I en BRF gäller dock en skriftlig klagan till styrelsen i första hand. Sen är det nog upp till dem att bestämma hur det ska hanteras (här finns inga allmänna bestämelser utan det är upp till varje BRF)

Jag bodde tidigare i en BRF där väggarna var lövtunna, man hörde allt på vi vissa lägenheter. Några lade till en vägg. Vad det gäller ljud kan man ju åtgärda det med ex vaderat tak osv men med lukter och odörer är det ju svårare.

Ibland kan man, om ekonomin i brf är god, få någon slags hjälp med ev. åtgärder säg exempelvis att man kan behöva en förstärkt vägg, så kanske man kan få bidrag till själva väggen medans man får betala exteriören (tapetsering osv) ur egen ficka.

"Problemet" med en BR är att man äger lägenheten men ändå inte får göra precis vad man vill i lägenheten, man har ett visst ansvar även i ombyggnader.

Jag skulle gissa på att något står inte helt rätt till med ventilationen, är den inte åtgärdad på några år kan det tänkas att BRF är skyldig till att byta ut den. Lycka till.

RITAD2010-03-07 10:59
Antal inlägg: 94

hur ganmmal är du ??? SLUT
här hunsas ingen jag tycker bara att det var bättre förr när ni gnällspikar inte fanns

Miss_jk2010-03-07 11:04
Antal inlägg: 8941

Du verkar inte helt hundra. Du skriver ju att du får stå ute som en idiot, varför gör du det då om du tycker att det är okej att förpesta sin omgivning? Rök på för fan och visa lite stake. Stå för det du uppenbarligen anser vara rätt.

Gnällspikar? Det är ju du som gnäller över att du måste gå ut och röka. Pajas.

lycopersicon2010-03-07 11:08
Antal inlägg: 355

RITAD: Ditt inlägg 10:59 är så fruktansvärt dåligt skrivet att man inte kan få DIN ålder att stämma med din bild.

nippertippan2010-03-07 11:09
Antal inlägg: 792

Jag har dålig isolering eller nåt i min ytterdörr, eller så åker lukt ut genom brevlådan. Jag hade tänt rökelse och mina grannar ringer på och frågar om det brinner!
En enda rökelse..

Ordinerad - Ej medlem längre2010-03-07 11:14
Antal inlägg: 274

Ha ha :-))

-Butterfly- - Ej medlem längre2010-03-07 11:18
Antal inlägg: 219

Jag har samma problem och har påtalat detta för hyresvärden ett flertal ggr men det tycks inte som att man kan göra nåt åt det tyvärr...
Jag är rökare själv men röker bara på balkongen.
Grannen röker, både det ena och det andra, och ibland luktar det rejält med inpyrd rök på min toalett som ligger vägg-i-vägg med hans lägenhet.

Tidigare var han sambo med en kvinna som födde upp hundar. Då bodde de 2 vuxna, en tonåring, 2 stora hundar och 11 valpar i 1 rum ock kök...och lukten från dessa valpar förpestade både inne hos mej och i trappuppgången.
Ibland fick kvinnan för sej att gå ut och spaya parfym i trappuppgången för att dölja lukten och det gick också in genom mitt brevlådeinkast och ända in i mitt sovrum som ligger längst in i lgh, det hände att jag vaknade på natten av att det stank billig parfym inne i lgh.
Det enda jag kunde göra var att tejpa igen brevlådeinkastet, inget annat gjordes åt det....
Tidningsbudet fick sätta tidningen i handtaget på dörren så den var också borta vissa mornar...heltrist!

mrperfect2010-03-07 11:50
Antal inlägg: 11437

Hälften av de som drunknar är nyktra, Drick Sprit!

Minta2010-03-07 11:50
Antal inlägg: 20042

Miss-jk, jag har också betalat dyra pengar för min lägenhet liksom mina grannar. Trots det har vi inte rätt att ha helt luktfritt i våra lägenheter. Det är ett gammalt hus och det skulle bli absurt om ingen tålde parfymlukt, matos, röklukt. Det är en fråga om grad naturligtvis och blir det ett stort problem får man se över ventilationen i huset.

mrperfect2010-03-07 11:54

Man ska inte bo i lägenhet, det är bättre med villa för då slipper man grannproblem av detta slag...

Ordinerad - Ej medlem längre2010-03-07 12:00
Antal inlägg: 274

Villagrannar eldar å andra sidan i sina öppna spisar och förpestar tillvaron på det sättet. :-)

Hälften av alla som drunknar har gylfen öppen. Skaffa mysbyxor. ;-)

mrperfect2010-03-07 12:04

Så blev man ordinerad påkissning.........

Minta2010-03-07 12:05

Men jag har aldrig varit med om skitlukt från grannarna.

Minta2010-03-07 12:07

Villagrannar (eller kanske husgrannar) kan ha hästar och kor (som orsakar lukt) och hundar (som kan orsaka buller. Det finns mycket att klaga på, det har man sett i Grannfejden.

bobo flux2010-03-07 12:43
Antal inlägg: 11371

"Man ska inte bo i lägenhet, det är bättre med villa för då slipper man grannproblem av detta slag..."

mrperfect, med det resonemanget ska man ju inte ha öppettider på banken eftersom den kan bli rånad.

Minta2010-03-07 12:51

Jo förresten, när jag flyttade till min lägenhet för 18 år sedan bodde en äldre man på bottenvåningen där det luktade. Det luktade piprök, stekt ägg och smutsig kropp från hans lägenhet ut till uppgången. Vi var väl väldigt timida allihop för ingen sade någonting och efter ett par år dog han. Jag vet inte om toleransen försämrats eller om grannarna försämrats, men jag tycker man hör mycket om grannproblem nuförtiden.

PumpkinQueen2010-03-07 13:02
Antal inlägg: 2

Tänk om man kunde göra så här: Prata med grannarna. Fråga dem om de också har något problem med ventilationen. Jag är ju ingen expert, men vad jag förstått är det sällan som ett problem bara finns i EN lägenhet i en fastighet. Ni kanske skulle kunna gå ihop på nästa styrelsemöte och höra om det finns några pengar i nån renoveringsfond, eller om man kan tänka sig att höja avgifterna i fastigheten för att fixa husets ventilation?

Du har självklart betalt pengar för din bostadsrätt och har rätt att tycka att den ska vara luktfri. Problemet är dock att dina grannar betalt pengar för SIN lägenhet och de i sin tur har rätt att röka och att förtära alkohol i sitt hem. Det som du äger är DIN lägenhet, inte deras. Det enda du har rätt att styra över är den lägenhet du köpt - inte grannarnas. Kommer det in rök i ditt sovrum får du åtgärda det. Grannarna har ingen skyldighet att bry sig om det.

Om man finner det väldigt påfrestande att ha grannar nära inpå sig bör man kanske överväga att bo i villa istället, så att man får vara ifred och slipper störas av att andra människor festar, röker, grälar, älskar, lagar kryddig mat, tänder rökelse, har skrikande barn, möblerar om, hoppar hopprep, spelar musik, glömmer att slå på hörapparaten och sedan tittar på "våra bästa år"-maraton i 30 timmar, dammsuger, med mera.

Minta2010-03-07 13:03

En bostadsrättsförening har ju också husmöten. Där kan man ta upp problem och tala om hur man gemensamt kan lösa problemet, och om det går att lösa. Om man inte kan lösa det själv med silikon som nämnts tidigare.

Maad Max2010-03-07 13:04
Antal inlägg: 1123

Bra inlägg, Pumpkin!

Minta2010-03-07 13:05

Jag tror inte på "lägga lappar i brevlådan".

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?