Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 245

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dilivio2010-03-12 01:42
Antal inlägg: 643

ja vafan, kan inte tänka mig att det här är kul nyktert..

fashiion - Ej medlem längre2010-03-12 01:42
Antal inlägg: 2419

Hata hata hata! *agressiv*

bj-olle2010-03-12 01:48
Antal inlägg: 3350

fan vad jag svamlar på...

sen kan det lätt bli en lite ideologisk/konstruktivist isk touche på hela rasket om man jämför nån slags "politisk attityd" med verkligheten för varenda individ.

"mina bästa vänner söp ihjäl sig; jag vet ett och annat om alkohol; kom inte och snacka med mig" möter "jag dricker ett glas då och då; jämför inte mig med dina supande polare jag inte känner; folk får väl för fan sköta sig" det går ju inte att få nåt vettigt ur en sån jämförelse.

särskilt inte om man blandar in "min släkting dog i lungcancer, det var fruktansvärt" och "rök luktar blä och vi rullstolsbundna kan inte rulla iväg från röken; vi får cancer!" med "min man slår mig när han är full"
tillsammans med "senaste trenden i vitt vin är chablis i södra europa, asien, afrika, och de amerikanska kontinenterna" och "cohiba är en upplevelse"

bobo flux2010-03-12 01:54
Antal inlägg: 11371

Grundsnygg, då skulle det vara en följd av alkoholförbud. Jag tror dock att de positiva effekterna rent samhällsmässigt skulle överväga de negativa, om inte folk tvunget måste dricka sprit och går under jorden med det istället.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-12 01:59
Antal inlägg: 3451

bobo, jag tror som du att samhället skulle tjäna på att alkohol inte fanns. Men nu gör den ju trots allt det och ett alkoholförbud skulle ställa till otroligt mycket problem under lång tid tror jag.

fashiion - Ej medlem längre2010-03-12 02:01
Antal inlägg: 2419

Åh ! Ett alkoholfritt land fyfaaan va najs :)

TASKMÖRT2010-03-12 02:25
Antal inlägg: 266

Nej fan ett alkoholfritt land, det vore bara trist.

Dessutom tycker jag faktiskt att det finns en väsentlig skillnad mellan alkohol och tobak, som motiverar att man behandlar dessa olika, t.ex. infört rökförbud på krogen och de flesta offentliga platser. Nämligen att tobaksröken skadar folk omkring rökaren enbart genom brukandet (passiv rökning för t.ex. övriga kroggäster) medan alkohol inte gör det. Alla de samhällsfaror man brukar räkna upp i samband med alkohol regleras redan av gällande lag (misshandel, våldtäkt, fyllekörning etc.). Du får inte bruka våld, köra full eller vara helt redlös på krogen, dessa regler finns redan.

Alltså, förutsatt att du inte bryter mot de regler och lagar som redan finns är det omöjligt att direkt skada andra genom att dricka själv. Detta gäller inte rökning och därför anser jag att det är moraliskt rätt att reglera rökningen hårt i det offentliga rummet, men tillåta bruket av alkohol med förbehållet att Svea rikes lag gäller även dig som är full. Däremot kan jag hålla med om att man borde vara restriktiv vad gäller reklam, både för tobak och alkohol.

klobba2 - Ej medlem längre2010-03-12 05:29
Antal inlägg: 2332

Var är Karin Söder när man behöver henne??

Enkeli82 - Ej medlem längre2010-03-12 07:40
Antal inlägg: 353

Hade granne som var alkis.
Hon var hopplöst..Kom o tjatade att hon ville klappa mina vovvar, jag sa nej flera ggr.
Ändå envisade hon o jämt full o ringde på dörren flera ggr om dagen o frågar om jag ville dricka ihop med henne.

Jobbig kärring men nu har hon dött eller flyttat.
skönt.

Tvålis - Ej medlem längre2010-03-12 08:22
Antal inlägg: 4429

Men jisses Enkeli, det var nog det kallaste jag någonsin läst. "Jobbig kärring mennu har hon dött eller flyttat. Skönt" För att hon alltså besvärade dig är det skönt att hon kanske dött så att du slipper snacka med henne? Extremt läskig inställning.

brynske - Ej medlem längre2010-03-12 09:02
Antal inlägg: 123

Det handlar uteslutande om en enda sak,som alltid.Den enda parameter som finns,nämligen pengar.Man skulle aldrig tillåta reklamen om det inte vore för det,men man är beredd att göra vad som helst som är ekonomiskt lönsamt oavsett ev. skadeverkningar.

ankabarn2010-03-12 09:42
Antal inlägg: 174

reklam för alkohol är en eu-grej, men inte för cigg. Båda sakerna skadar och min egna åsikt är att man inte bör göra reklam för något av det, men då kanske vi skulle ta bort reklam för godis oxxå, fler och fler blir ju fetare och det blir ett större problem, fetma kanske inte skadar andra så som passiv rökning och aggressivt fylle-beteende, men är det rätt att göra reklam för något som akns skada?

reklam är reklam, jag ignorerar det lika väl som hm julreklam elelr bert kalsson

apbur2010-03-12 11:10
Antal inlägg: 9699

Satyra, jag valde att se det hela från ett litet annat perspektiv, nämligen det att alkoholhaltiga drycker finns i så många olika goda varianter. Alkoholen i sig kan vara mycket destruktivt, visst kan det det.
Ett vin bör inte bara ses som en alkoholhaltig dryck. Det ligger mycket tanke och arbete bakom ett gott vin. I det sammanhanget tycker jag nästan att alkoholen blir sekundär, det är nåt som kommer på köpet med ett vin, något man heller inte kan utesluta ur ett vin.

Hur ska personalen på bolaget förhålla sig till marknadsföring tycker du?
Om du kommer in och frågar efter ett gott vin, ska de då svara dig att de inte kan rekommendera något eftersom vin innehåller alkohol och att alkohol är dumt?

Jag kan tycka att det är orättvist mot exempelvis vinproducenten eller ölbryggaren om de inte får marknadsföra sin vara som alla andra.
Precis som jag tycker att tobak som tillverkats med omsorg och med fokus på aromen också bör få marknadsföras.

Satyra2010-03-12 12:59
Antal inlägg: 4561

TASKMÖRT - "Alltså, förutsatt att du inte bryter mot de regler och lagar som redan finns är det omöjligt att direkt skada andra genom att dricka själv."

Nejmen dåså, då är det ju inga problem med att folk (oftast med alkohol i kroppen) misshandlar andra, sina barn, fruar, män, djur, okända på gator och torg, kör över andra fulla etc etc. Det finns ju lagar som säger att man inte får det. :-O .... :-/

Satyra2010-03-12 13:09

apbur - Mm, jag tycker ju dock inte att man KAN bortse med all skada alkohol faktiskt åsamkar och då pratar jag igen inte om alkoholism utan på alla möjliga vis, som ren konsekvens av alkoholbrukandet.

Men visst - om din tanke är den att man då även borde kunna låta bli att fullständigt spotta och fräsa och anse alla tobaksbrukare vara svin, som enbart betynger samhället genom kostnader, så känns det väl mer ok, ur min synvinkel.

Det är just det där totala föraktet för brukandet av cigg, kontra det upphöjda i att "ta ett fint glas vin" som får mig att må illa.

apbur2010-03-12 13:17
Antal inlägg: 9699

Satyra, men det är ju ändå trots allt lite skillnad på att röka ett paket level och dricka ett glas vin.
Jag tror inte det finns så stort förakt mot folk som röker pipa.
Man brukar heller inte tycka det är så fint att hälla i sig en flaska Diamant till frukost.

Man får nog bara acceptera att det inte är förknippat med status att röka ett paket cigg.

Satyra2010-03-12 14:18

Mm, beror på med vems ögon man tittar. ..

Enkeli82 - Ej medlem längre2010-03-12 14:28
Antal inlägg: 353

Tvålis nej du uppfattat mig fel.
Jag är bara glad att jag slipper henne hon stör NÄSTAN varje kväll runt 00-04 kan du förstå då?? jag sover då.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-12 17:23
Antal inlägg: 4050

Apbur, LSD görs med kärlek och omsorg tror jag och det handlar mer om en upplevelse än enbart några bokstäver som folk hänger upp sig på.

Bj-Olle, haha, klockrent inlägg.

bj-olle2010-03-12 17:30
Antal inlägg: 3350

tackar. jag kan säga att jag både drack och rökte när jag skrev det :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?