Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 611

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mollee - Ej medlem längre2010-04-15 23:53
Antal inlägg: 6087

Om ens dotter är 25, ogift, utan arbete och med lösa förhållanden och dessutom gravid. Är man då en dålig förälder?
Givetvis kan man inte reglera sina barn i samma utsträckning och chanserna att dottern skall bli gravid ökar ju.
Men även en 14-årig tjej kan hamna i en situation som följdaktligen gör att hon blir gravid. Detta kan gå mkt snabbt. Tjejen kan komma från en bra familj, ha goda betyg och en stabil vardag. Sedan träffar hon en snygg 18-årig kille på en sån där ungdomsfest. De fattar tycke för varandra och tjejen har kanske druckit en cider eller två utan föräldrarnas vetskap, och sedan gör dom det dom inte borde göra.
Är det fortfarande föräldrarnas fel?

justforfun2010-04-15 23:57
Antal inlägg: 406

Smultronet81 22:30
"och nej, hon är inte utsatt för ett brott då pojken också är minderårig."

justforfun2010-04-15 23:59
Antal inlägg: 406

Ovanstående var svar till Regression och Dyslekso.

regression2010-04-16 00:03
Antal inlägg: 1563

Soft. 13-åriga föräldrar.

regression2010-04-16 00:07
Antal inlägg: 1563

Förresten, vad menas med ''kanske'' i trådtiteln? Sannolikheten att ett grav-test skall visa positivt fast det är negativt är i det närmaste obefintlig.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-16 00:09
Antal inlägg: 4050

Mollee: Förstår inte vart du vill komma. Jag är ingen barnmorska men jag skulle tro att det är sämre för kroppen att bli gravid, föda, abortera, äta p-piller, dricka sprit osv, desto mindre utvecklad den är.

Maximerat - Ej medlem längre2010-04-16 00:19
Antal inlägg: 40

"Kopparspiral finnes".

Spiral till en 14-åring? Ibland är du otrolig Anneli72.

mollee - Ej medlem längre2010-04-16 00:21

Larvbrud, givetvis. Trodde det handlade mer om den moraliska biten mer än den fysiologiska.
:)

mollee - Ej medlem längre2010-04-16 00:22

dessutom är kroppen redo för en graviditet vid 14 år. Tror t.o.m att det är en fördel att föda barn vid en lite yngre ålder än en allt för mogen ålder.
16-25 är nog helt perfekt ur en biologisk synvinkel.

mollee - Ej medlem längre2010-04-16 00:24

det jag ville komma fram till, trots många avkrokar, är:
Föräldrarskapet påverkar givetvis ungomarnas beteende, men även andra faktoter runt omkring kan bidra till att man blir gravid i tidig ålder. Man beröver alltså inte vara en dålig förälder bara för att ens barn blir gravid i en tidig ålder!

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-16 00:27

Ansvarsbiten? Den är väl större ju yngre barnet är pga just den fysiologiska biten samt att barnet också torde kunna vara lättmanipulerat (det skriver många att alla tonåringar faller för trycket, måste gälla sex också då).

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-16 00:29

16-25 då är man byxmyndig.

mollee - Ej medlem längre2010-04-16 00:30

Ja, men fattar du ej vad jag menar.
Jag håller med om att ju yngre barnet är desto mer kontroll ska man ha som förälder eftersom att vid den ringa ålder är man oförmögen att fatta egna beslut. Men jag menar också att man inte alltid som förälder kan hindra att ens barn blir gravid, hur mkt man än beskyddar.

Lilla Busan2010-04-16 02:04
Antal inlägg: 896

Visst har föräldrarna ett ansvar osv.. MEN fortfarande så händer såna här saker .. Som förälder kan man inte vara med 100 procent då barnen börjar gå ut o träffa vänner , börjar festa eller ha sex..

Men allt kan inte läggas på föräldrarna.. oavsett om du har en superbra uppväxt där du får lära dig rätt o fel o skydda dig osv så sker ju detta..

Vad fan om inte ens vuxna kan klara av att sätta på sig en kondom under tillfälliga sexförbindelser eller under fylla hur skall man då kunna ta för givet att barnen gör det trots att man pratat till döddagar om hur allvarligt det är?

O jo åldrarna då det gäller att börja med röka sex o sprit sjunker drastiskt o visst kan det ha vart en eller annan här som var likadan för tio år sen som ngn skrev.. Jag syftade kanske på lite längre tid tillbaks då jag själv var yngre men men allt skall misstolkas eller ändras på..

Så klart vi föräldrar har ansvar men med grupptryck osv sker saker man ej kan råda över även om man är superföräldern liksom..

Jag visste redan tidigt att jag skulle skaffa barn i tidig ålder. har alltid vart mogen för ålder o längtat efter barn.. Min första förlorade jag mellan 5-6 månaden o vid 17 år föddes min förstfödda ängel.. Efter nästan två år kom hans älskade bror.. Inte en gång har jag ångrat det ..

Har väl haft tur med mina barn som inte finner det superkul att vara ute sent eller festa eller starta med sex... Vi kan sitta o diskutera sånt här i evighet o dem är väldigt måna om att det skall kännas rätt då det väl sker, sexdebuten.. Sen vet man ju aldrig vad som händer såklart..

WCstol - Ej medlem längre2010-04-16 03:44
Antal inlägg: 746

Klädhängare.

Cybertron2010-04-16 09:49
Antal inlägg: 254

byxmyndig...alltså, man införde den där gränsen för att skydda unga flickor (och pojkar) från att bli sexuellt utnyttjade av vuxna, inte av jämngamla, dvs. om två femtonåringar vill ha sex med varandra begår de inget brott, om en 50-åring däremot har sex med samma femtonåring kan han bli dömd för pedofili istället för sexuellt utnyttjande på vuxen och således få ett högre och mer skäligt straff

Ässät2010-04-16 12:58
Antal inlägg: 4824

Nu har jag inte läst alla kommentarer till detta men om killen i detta fallet är över 15 så har man väl ändå ett ansvar att anmäla honom om man som vuxen vet om att han haft sex med en 13åring? Kan man inte åka dit på något sätt för att man hållit inne med något brottligt?

Ässät2010-04-16 12:59
Antal inlägg: 4824

Det var inget...hade jag läst alla så hade jag sett att även han är minderårig

mrperfect2010-04-17 12:35
Antal inlägg: 11437

Jag tycker att detta ämnet passar bättre i seriöst

Zmurfy2010-04-17 13:16
Antal inlägg: 117

Spiral sätter man bara in om kvinnan har fött barn. Jag har inte läs alla inlägg men är pojken över 16 har han begått ett brott. Nu verkar det som om han är jämnårig och då har juridiken inte så mycket med det hela att göra. Moraliskt sett bör förstås inte barn ha sex, även om det är med andra barn. Men inte helt överraskande har flickan dåliga hemförhållanden (rätt vanligt med otrygga barn och tidig sexdebut)

Det skulle kunna vara ett fall för socialen faktiskt. Här bör man i sådana fall kliva in som vuxen och anmäla saken till soc. oavsett vad flickan tycker (minns att hon är 13 år ung) Jag blir inte överraskad att många insändare skriker på "sluta dömma henne" Det handlar förtusan inte om att dömma det är enkelt. Om fler vuxna friska och sunda människor visade större civilkurage och anmälde missförhållanden, kanske fler barn skulle räddas ur en misär icke värdig någon. Saker och ting löser sig inte automatisk, vissa saker måste man kriga om.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?