Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 907

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-04-20 21:25
Antal inlägg: 4429

Nu kan jag ju inte bli blodgivare eftersom jag är gravid. Men vanligtvis kan jag inte se något hinder bortsett från mitt väldigt låga boldtryck (100/60) typish... Är det någon som vet om det påverkar?

anneli72 - Ej medlem längre2010-04-20 21:27
Antal inlägg: 11612

Till alla som bor i Stockholm:

det står en blodgivarbuss utanför tv4-huset!

SplashDamage - Ej medlem längre2010-04-20 21:31
Antal inlägg: 71

Vad gäller blodtrycket...

"De blodtrycksgränser som vi anser att det går bra att lämna blod emellan är systoliskt tryck på 100-180 mm Hg och ett undertryck mindre eller lika med 100 mm Hg.
Den vanligaste mer obehagliga (dock sällan allvarliga) biverkan av blodgivning vi ser är s.k. vasovagala reaktioner. Detta betyder i klartext svimning. Det finns många orsaker till detta och en är lågt systoliskt blodtryck i vila. När vi tar blodtryck så registrera vi även pulsfrekvens och hjärtrytm, för att kunna eventuellt upptäcka rytmrubbningar. Den sista och mycket ovanliga orsaken är ett kraftigt förhöjt BT dvs >180, då det är en risk att tappa p.g.a. liten cirkulerande volym."

anneli72 - Ej medlem längre2010-04-20 21:32
Antal inlägg: 11612

Men man kan inte bli blodgivare vid första besöket...man måste

testas och fylla i en massa papper.

man ska helst inte ha besökt ett malarialand.

Linnea-872010-04-20 21:55
Antal inlägg: 5

Hej allihop!

Jag är absolut blodgivare! Det är för mig en självklar sak att hjälpa andra när man kan. Dessutom vet man inte om man själv skulle behöva lite någon gång. En olycka händer så lätt...

Ni som funderat på att gå dit "men det har inte blivit av", ta er i kragen och gå iväg! Man kan iaf gå dit och erbjuda sig, om man av något skäl inte får eller kan lämna blod så har ni försökt.

Jag ger blod för att jag tycker att det är för en bra sak men ska inte sticka under stol med att jag gillar presenterna man kan välja bland när man ger blod! Det är riktigt fina saker många gånger, jag har börjat samla på en porslinsserie tack vare blodgivningen :) Super!
De säger "tack för hjälpen" och är absolut en uppmuntran! Man känner sig lite som en hjälte varje gång man varit där och går hem med sin presentpåse! :)

Gå iväg hörni och ge lite blod!
Linnea

Fröken_E - Ej medlem längre2010-04-20 22:15
Antal inlägg: 74

Linnea-87 - Ja som en slags vardagshjälte! Livräddare. Själv har jag inte börjat samla på någon gåva där men vet att många gör det. Ibland när jag lämnar blod kan man höra hur någon blir lite besviken att någon gåva är slut just för att de håller på att samla ihop till en liten serie fat, koppar eller vad det nu är. Hehe

Binebone2010-04-20 22:25
Antal inlägg: 123

Jag var blodgivare en gång i tiden. Sen fick jag ett väldigt stort intresse - Tatueringar! Då la jag ner blodgivningen då jag måste vänta ett halvår efter varje tatueringing innan jag får lämna blod igen. Och jag tatuerar mej ganska ofta. Så ingen ide. Men jag skulle absolut kunna tänka mej att börja sen igen nångång, när jag är färdig gaddag.

everthorns2010-04-20 23:09
Antal inlägg: 74

Får inte ge blod då jag har för lågt blodtryck. Tänker väl ge blod när jag är äldre och blodtrycket gått upp lite, som det helt naturligt gör när man blir gammal och blodådrorna blir mindre elastiska.

(Frågade en gång en läkare vad jag skulle göra åt mitt låga blodtryck. Hans svar var... "glädjas?")

Svärtingebo2010-04-20 23:26
Antal inlägg: 2152

Var blodgivare ett par år men blev så dålig i magen av järntabletterna. Försökt få dit min man med jättefina ådror att sticka i men han är spruträdd så det har jag inte lyckats med

Guavan2010-04-20 23:29
Antal inlägg: 41

Jag har fobi för allt som finns inuti kroppen, så det är tyvärr en omöjlighet för mig... :S

blue_moon2010-04-21 05:08
Antal inlägg: 9713

Var blodgivare för många år sen och gav några gånger med ojämna mellanrum men fick sluta på grund av sjunkande järndepåer. Åt järntabletter, leverpastej och gröna grönsaker men det hjälpte inte.

Men till alla som kan vill jag säga: Tveka inte att lämna blod. Du gör en livsviktig insats för sjuka medmänniskor. Det kommer kanske en dag när du själv behöver.

Goajag802010-04-21 06:58
Antal inlägg: 42

Jag ska bli blodgivare!

Om allt går vägen. Precis som sagt innan, är det det minsta man kan ge andra och dessutom sig själv och sina barn om den dagen infaller.

Maja G2010-04-21 10:50
Antal inlägg: 10730

Har varit blodgivare från 1989-2007. Fick sluta eftersom jag var oerhört svårtstucken, och av någon anledning så funkade endast höger arm. Är alldeless ärrig i armvecket nu, men det gör ingenting. Blir påmind att jag har gjort något bra för världen..

Åt heller inte järntabletterna eftersom jag har väldigt högt blodvärde, men blev rekommenderad att äta dom eftersom man kan tydligen få men för livet efteråt. Och jag är en lydig kvinna, så jag knaprade på med järnet. Blev lätt illamående av dom minns jag, men gjorde så att jag bara tog en om dagen istället för två o då gick det bättre..

Tveka inte som blue_moon skriver, om ni kan alltså!

wildcard2010-04-21 10:53
Antal inlägg: 1966

Jag är blodgivare och dessutom donator till Tobiasregistret och alla användbara organ.

Jag har aldrig ätit järntabletterna och har aldrig mått dåligt av att lämna blod, det är en självklarhet för mig att alla friska människor ska lämna blod.

xian2010-04-21 11:05
Antal inlägg: 59

Jag har också varit blodgivare en gång i tiden, vet inte riktigt varför jag slutade men ska nog börja igen.

dellartista - Ej medlem längre2010-04-21 11:09
Antal inlägg: 105

Fröken_E

Du skriver: "Sedan finns det även undersökningar som visar att risken för hjärt-kärlsjukdom kan minska om man lämnar blod. Vore det så är det ju mycket positivt."

Kan man läsa om det nånstans? Skulle vilja veta mer om det.

dellartista - Ej medlem längre2010-04-21 11:12
Antal inlägg: 105

Hittade faktiskt en text själv ang. blodgivare och hjärt- och kärlsjukdom: www.medicallink.se/N...ew sID=1368

JonasPia2010-04-21 12:10
Antal inlägg: 12

Är blodgivare, eller har varit under många år. Fick sluta då jag fick cancer. Kommer definitivt ställa upp igen när jag är friskförklarad.

baki2010-04-21 12:30
Antal inlägg: 2

Skulle vilja men får inte. Har en kronisk tarmsjukdom så det kan bli direkt farligt om det e så att jag just då skulle ha dåliga värden.

Catzy2010-04-21 13:16
Antal inlägg: 17

Är blodgivare och tycker att det är ett enkelt sätt att hjälpa till. Inför nästa omgång har jag även anmält min mamma som ska få följa med och testa sig. Många behöver just ett stöd eller kompis som hänger med ifall att man kanske är nålrädd eller bara tycker det känns ovant i början.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?