Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 298

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-08-24 12:17
Antal inlägg: 17500

jag med.

Jag tycker skolan borde börja med nåt projekt, nån typ av fadderskap i samarbete med ålderdomshem. Att någon timme i veckan så åker man och hälsar på en gammal människa, och denna gamling ska vilja det på frivillig basis. Skulle kunna tänka mig att det gynnar båda lägren. Varför inte? De gamla är på intet sätt värdelösa (som jag tycker vi behandlar de som, sitt på ett rum tills du dör, ajö). De har så mycket erfarenhet och kan säkert lära ungdomar ett och annat om livet.

bobo flux2010-08-24 12:17
Antal inlägg: 11371

Finns det något sådant äldreboende idag i Sverige som klarar av att hantera att t ex tio olika seniorer vill åka till tio olika platser samtidigt?

apbur2010-08-24 12:57
Antal inlägg: 9699

Jag tror det var uppdrag granskning som för ett tag sen tog upp den här frågan om att de äldre inte fick möjlighet att komma ut. En anhörig berättade att det var så jävligt för hans gamla mamma fick aldrig komma ut och det såg han för han var minsann där varje dag.

Man kan ju undra hur folk är funtade när de hälsar på sin mamma varje dag och beklagar sig över att hon inte fått komma ut på flera månader. MEN TA UT DIN MAMMA SJÄLV DÅ OM DU ÄR DÄR VARJE DAG.
Hallå liksom.

Man kanske bara ska erbjuda äldreboende till de gamlingar som inte har några barn eller andra anhöriga.

le-lou2010-08-24 13:02

Hum.. betalar man för att bo på ett hem så ska det inte ligga på de anhöriga att ansvara för den boende. De betalar ju för det. Det är så att säga meningen med bemannade hem vad jag vet. Annars kan man lika gärna ha den äldre boende hemma.

le-lou2010-08-24 13:03

bobo, i dag ordnar många boenden inte ens gemensamma utflykter för de gamla.

apbur2010-08-24 13:19
Antal inlägg: 9699

le-lou, fast vi var väl ändå överens om att pengarna inte räcker? Eller har du plötsligt löst problemet? Man betalar fullt men personalen skiter i sina arbetsuppgifter?

namesur - Ej medlem längre2010-08-24 13:23
Antal inlägg: 43

GRYMT

Snowlion2010-08-24 14:57
Antal inlägg: 273

Nej, ge dom lite djur, sällskap och ta med dom på turer.

zoof2010-08-24 15:00
Antal inlägg: 106

"Vad och hur skulle man kunna ändra så att de här människorna som bor där har ett drägligt boende"

ja, det hjälper ju inte att skära ner på vården för att finansiera skattesäkningar med 100 miljarder kr (true story)

le-lou2010-08-24 15:41

zoof - en skyllning på alliansen är alltid i sin ordning. Fakta är det skurits ner mest hela tiden.

"Den ekonomiska krisen i början av 90-talet ledde till stora nedskärningar inom sjukvården. Under decenniet lades var tredje akutsjukhus ner. Personalen minskade med 20 procent och antalet vårdplatser sjönk till hälften.

Men Sveriges kommuner och landstings nya rapport visar att minskningen av vårdplatser har planat ut under 2000-talet och nedläggningarna har minskat. Dessutom har vårdtiderna minskat kraftigt."
sverigesradio.se/sid...el =2920063

Försök snälla inte göra detta till en tråkig rödgrön vs alliansen fråga. En simpel tråd om de äldre i Sverige och det blir som vanligt en mosig valfråga. Ajö.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-24 15:45
Antal inlägg: 4050

Djur var ett bra förslag. Jag vill definitivt bo på katthem när jag blir gammal!

25ton2010-08-24 15:52
Antal inlägg: 70

hejsan. jättebra ide med clowner för då kanske inte min mamma e så grinig när man kommer på besök en gång i halvåret.

Dammen2010-08-24 17:02
Antal inlägg: 646

Har läst hela tråden och undrar nu: hur många av er har egentligen kontakt med någon som bor på ett äldreboende - kontinuerligt?
Så ni därigenom själva kan se och uppleva hur de äldreäldre verkligen har det?

Och snälla jämför inte en 70-80 åring med en 90-100 åring - det är ofta stor skillnad.

Min mamma fyller nästa gång 101 år!!!! Vissa dagar löser vi korsord och lägger patiens - andra dagar orkar hon inte vara uppe någon längre stund. Andra dagar tar vi rullstolen ut till någon servering eller bara för att sitta i solen.

Att det behövs mer pengar stämmer tyvärr inte alltid. Mycket kan göras som inte kostar pengar. Men - utan att göra någon av er som jobbar på äldreboende illa - så undrar flera av oss anhöriga, om personalen måste sitta och diskutera sina semestrar, arbetstider och annat i stället för att intressera sig för just de boende?

Tyvärr verkar det iaf i Stockholm många gånger vara ett genomgångyrke att jobba inom vården. Speciellet nu under sommaren kan man plocka outbildad och många gånger helt ointresserad pesonal från "gatan".

Jag brukar tillsammans med andra anhöriga spela något spel eller tala om de boendes tidigare liv och erfarenhet. O.k. det är klart att de inte alltid kan hålla tråden - men vad gör det? De får ju litet hjärngympa och gemenskap för en stund.

För att mamma skall slippa tänka på döden varje sekund och få ångest kostar jag nu på Taktil-massage - något som verkar mycket lugnande och som jag själv kan tänka mig få i framtiden.

Visst jag kan hålla med om att åldrandet, skröpligheten, utsattheten och hjälplösheten till slut blir ganska ovärdigt. Att fråntas alla de tillgångar jag som människa en gång hade.
Men som anhörig anser jag att det är min skyldighet att nu hjälpa min gamla mor att få så värdigt slut som möjligt.

bobo flux2010-08-24 18:54
Antal inlägg: 11371

M_Gräddnos, är du medveten om vad en sådan satsning skulle kosta?

Ska vi ha en generell diskussion så får vi väl försöka vara överens om vad som generellt sett kan betraktas som kvalitativa livs- och arbetsvillkor på ett äldreboende? Jag tror att det politiskt korrekta svaret kommer ligga långt ifrån vad som är reellt möjligt att genomföra i verkligheten utan att enbart inkludera vårdtagare som är extrema höginkomsttagare.

vita_syrener - Ej medlem längre2010-08-24 19:25
Antal inlägg: 22144

Jag jobbar på ett demensboende som gruppchef med omvårdnad. Och vet ni vad det svåraste är? Jo, det är att få med sig personal som endast har siktat in sig på personalbrist. Att vara fler personal betyder inte att omvårdnaden blir bättre. Det gäller att använda tiden rätt. Den döda tiden dvs. när den boende vilar, utförs sysslor som förråd, städning etc. all annan tid ska användas till den enskilde. Men alltid får man höra "tänk om vi var fler" jo mer snack då...personal emellan.....Och röster höjs...boende SKA aktiveras....och vilka värderingar följs då? En promenad för mig på en timme kan vara fem minuter för den äldre, knäppa en knapp, kamma sitt hår, vara med i matlagning, korsord, högläsning...listan kan bli lång. Men genomgående tror jag mig se en röd tråd.....sina egna värderingar....det är inte det vi arbetar för. Individen i fokus.
Sedan håller jag inte med om att åldrandet är ovärdigt. Här finns en oerhörd kapacitet av livserfarenhet om även ibland i glömska men letar man minnestrådar så kan man uppnå en bra livskvalitet. Att mötas där personen är just då. Att validera tillbaka i nutid utan att kränka. Det enda jag begär och önskar av min personal är att:
Släpp egna värderingar och se varje individ som den är och möts där.

Maja G2010-08-24 20:22
Antal inlägg: 10730

Vita: Så sant som det är sagt!

Bobo: Skriver ju att det just är i fantasin som vi planerar ÄBO Tjoflöjt, men idéer och tankar om hur man vill ha det, kan förverkligas bara man har alla med sig..En liten tanke idag kan bli verklighet i morgon!

Dammen2010-08-25 10:40
Antal inlägg: 646

Vita_syrener.

Precis som Du beskriver har "vi" anhöriga upplevt situationen. Verksamhetschefen syns till Påsk och Jul då hon kommer upp med blommor till avdelningarna, sköterskorna visar sig ytterst sällan - mest vid utdelning av depådosrullen - medicinerna delas ut av biträdena. Undersköterska finns en, men han kan ju inte arbeta jämt. Så vem skall handleda vårdbiträdena?

De flesta vårdbiträden kommer också från andra länder, många talar dålig eller otydlig svenska, vilket medför att de äldre, som ofta hör illa inte begriper. Och vice versa.

Så mycket kläder som har förstörts för min mamma kan jag inte komma ihåg. Men vilken någorlunda van person som handhar tvätt, skulle komma på den idéen att tvätta ett par nedsölade sommarsandaler tillsammans med en vit bh och en blå jumper?????
Alla tre sakerna blev ju helt förstörda.
Vackra och dyra yllejackor har vattentvättats OCH centrifugerats och hur mycket tvätt som blandas vitt, rött och blått hursomhelst - allt blir sjaskigt.

Problemet är naturligtvis ett ledningsproblem. Anställer man bara en fysisk person, som inte är förberedd/kunnig för sin uppgift, så blir det så här.

Själv fasar jag för min tid på hemmet - om det nu blir så.

Men ovärdigt tycker jag nog att det är. Mamma själv tycker likadant. Hur mycket värdighet hon än försöker uppamma så hör och ser hon de facto samre, klarar inte toalettbestyren själv, måste ha hjälp med allt i det minimala badrummet som knappt rymmer en rullstol f.ö. Går jag inte dit och sköter hennes naglar så rymms det allt möjligt under dem? Är det värdigt?????

Hon har minskat i vikt så pass mycket att hon skulle behöva byta hela sin garderob från 42 till 36. Alltså hänger alla kläder på henne. Men vem har råd med det??????? Varken hon eller jag. Är det värdigt?

Zaskia - Ej medlem längre2010-08-25 11:17
Antal inlägg: 576

Inte clowner men annan underhållning skulle vara en bra idé på äldreboende.

Kewla2010-08-25 11:32
Antal inlägg: 195

Jag är vårdbiträde på ett boende i nv skåne.
ALLA våra boende har rätt att komma ut minst 2 ggr i veckan med oss som jobbar.
Jag kan säga att hos oss är inte problemet att vi inte hinner, utan att dom boende inte VILL komma med ut.
Är det inte kallt så blåser det, och blåser det inte så regnar det, och regnar det inte så är det för varmt.

1 gång var 3:e vecka får alla boende naglarna fixade, både herrar och damer, damernas naglar målas om dom vill.
Efter varje dusch har alla damer rätt att få sitt hår rullat om detta önskas och på huset finns både frisör och fotvård att köpa.

Som underhållning har vu bingo 1 gång i veckan, morgonjympa och tidningsläsning finns varje vardag utöver detta har vi ibland extra underhållning, t.ex. i lördags var det en blåsorkester och hade konsert hos oss på gräsmattan.

Sen Dammen: att din mamma har gått ner i vikt är självklart jättetråkigt, men tyvär gör många gamla detta, även om dom får protein och energi berikad mat så bryts kroppen ner fortare än den byggs upp.

le-lou2010-08-25 12:28

Kewla - det låter som ett bra äldreboende måste jag säga. Min kompis som jobbar på äldreboende här i stan säger att de är så underbemannade så det är vansinne. En person på natten på en hel avdelning med 15 boende är inget ovanligt. Rulla hår är bara att glömma.
Att ta ut dem hinns inte med, det ligger på de anhöriga. problemet är när det finns äldre som inte har anhöriga - eller att anhöriga inte vill/kan/hinner med dem. Det är inte de äldres fel, det är vårt som satsar för lite på dem. Ett välfärdssamhälle ska gå in och ge ett humant och värdigt liv för våra gamla, jag pratar inte om resor och dylikt - men bra mat och tid att ta de gamla ut på en liten promenad då på regelbunden basis -. hur fasen kan det vara en så omöjlig uppgift?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?