Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade37
Mobilspel
Pågående20 082

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Fattaringet2010-10-30 02:38
Antal inlägg: 684

Som tur är så är det portkod hos mig och resten av trappuppgången är bosatt av alkisar och andra skumraskfigurer, så jag slipper tiggande barn. Missförstå mig inte, jag tycker det är kul som fan med halloween (maskerader osv), men vi kan väl komma överens om att barnen håller sig till att tigga godis på skärtorsdagen?

Lill-IT2010-10-30 10:50
Antal inlägg: 31605

OT men läste precis om bästa efterrätten på halloween..
chokladpudding serverad i hundbajspåsar.. mina ungar hade ääälskat det för ett par år sen:)

alcohol2010-10-30 11:25
Antal inlägg: 101

bara jag som inte öppnar?

bj-olle2010-10-30 11:55
Antal inlägg: 3350

på irland en gång kom det barn och knackade på dörrn sent om en afton. vi tvingade de små att sjunga en sång innan det vankades godis.

fast om det hände nu skulle jag under ett sånt hot som "trick or treats" ge bort godis med det genaste. ett "trick" är ju säkert att de hackar ens facebook eller nåt sånt..

slånbär2010-10-30 12:07
Antal inlägg: 5539

Tragiskt att så många har såna problem med att vara lite glada och snälla mot ungar som har hittat en grej som dom tyckler är kul att gör aen gång om året. Påsktraditionen är ju nästan helt borta och den verkar ju ingen ha haft problem med men det fattar väl vem som helst att det är mycket roligare att kunna klä ut sig till häxor, monster m.m än att sätta på sig ett förkläde, sjal och lite fräknar!!! Konceptet är ju det samma-ungar klär ut sig och går runt och tigger godis av grannarna i kvarteret. Låt bli att öppna då om ni tycker det är så hemskt men öppna fan inte och skäll på ungarna!!! Ni som är så emot det -gjorde ni ingenting liknande som barn? Fast då förstår jag ju hur ni har blivit såna elakingar. Om det är för att det är en Amerikansk tradition (som det heller inte är egentligen) så skulle vi ju inte ha mycket att fira i vårt land eftersom det i princip bara är midsommar som är en riktig svensk tradition. Midvinterblot kanske vi skulle ha men glöm julklapparna och pyntet. Vi skulla kanske också kunna tänka oss att tända en o annan brasa vid valborg för att skrämma bort otyg inför vårsådden men fyrverkerierna går ju bort dom också.

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-30 12:27
Antal inlägg: 4429

Grinollar finns det gott om i den här tråden... Det är ju nästan så att man hoppas att dom inte får besök av några glada ungar när dom sitter där på hemmet och gnäller för att det inte är en svensk tradition... (Vilket jag fortfarande inte riktigt har klurat ut vad nu det skulle vara för någon tradition....)

Miss_jk2010-10-30 12:35
Antal inlägg: 8941

Jag sade just till sambon att jag tycker det är trist med portkod en sån här dag. Annars hade jag gjort små godispåsar och gett till sötisarna som ringde på.

bj-olle2010-10-30 12:38
Antal inlägg: 3350

grintvålis kan du va själv, pilutta! :)

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-10-30 12:41
Antal inlägg: 439

ska dom inte ha godis på lucia med? eller? jag vet inte. Öppnar inte min dörr för nån som inte har aviserat sitt besök i god tid.

Tess 082010-10-30 20:45
Antal inlägg: 18003

Hade köpt godis enkom för detta tillfälle, men här är det ingen som går... lite tråkigt, faktiskt (bor i ett område med mestadels pensionärer och de verkar inte gilla att klä ut sig)

bizzzy - Ej medlem längre2010-10-30 23:52
Antal inlägg: 3169

Ni som är för detta här, tycker ni inta att man ska respektera folk i deras egna hem? Bör man inte som förälder fråga sig vad det är man faktiskt säger till sina barn när man tillåter dem leka leken trick or treat, innebörden av dessa små ord.. Hade ett gäng som kastade in sopor i hallen ett år.. Och såna små elaka dvärgar tycker ni att man ska ge godis för att man ska slippa bli utsatt för vandalism. För det är ju faktiskt en fin linje där mellan skoj eller vandalism.. Mina ungar får inte delta i såna "lekar" däremot har vi hallowenfest där vi klär ut oss och har kul utan att blanda in folk som inte vill delta i den sjuka leken trick or treat. Kommer några ungar hit och ringer på i år så ska jag skrämma skiten ur dem iklädd en läskig mundering så att de aldrig mer vågar leka trick or treat.. hälsningar häxan surtant

-baudibitch - Ej medlem längre2010-10-30 23:55
Antal inlägg: 690

det knackar på dörren.... jag öppnar snabbt och drämmer ett rått ägg i huvuet på den närmsta personen och skriker "BUUUUUUS!!!!"

PowerYoga2010-10-31 08:53
Antal inlägg: 713

baudibitch; den var bäst! :D

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-31 09:10

"Romersk-katolska kyrkan införde redan på 700-talet Allhelgonadagen den 1 november, en dag för att minnas de helgon som inte hade några egna dagar. En tanke med dagen var också att den skulle ersätta den gamla hedniska keltiska traditionen Samhain, som firades den 31 oktober för att markera vinterns början. Samhain, som betraktades som en gränsöverskridande natt då döda antogs återvända till jorden, firades med eldar, skämt och upptåg."

Angående den "nya" traditionen....

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-31 09:11

"Den hedniska traditionen ville dock inte ge vika och på 1000-talet införde katolska kyrkan ytterligare en dag, alla själars dag, den 2 november. Då skulle de levande be för de dödas själar."

Så egentligen så är det alla helgona som är den nya traditionen....

bizzzy - Ej medlem längre2010-10-31 09:17
Antal inlägg: 3169

baudibitch, klockrent! Ger man sig in i leken får man leken tåla.. haha

Tess 082010-10-31 10:20
Antal inlägg: 18003

Tvålis och BAUDI- Tumme upp!!! :D

bobo flux2010-10-31 10:40
Antal inlägg: 11371

bizzzy 2010-10-30 23:52 - tummen upp!

sjukt att bli utpressad av småungar på godis för att inte bli utsatt för vandalism.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-31 10:46
Antal inlägg: 9204

jag brukar lungt be om bus för det är så kul att se deras paffa miner. en gång välte en liten kille försiktigt en tom blomkruka utanför min dörr efter någon minuts tvekande:)

Maja G2010-10-31 12:07
Antal inlägg: 10730

Det är ingen som ringer på hos oss nu när vi bor i stan med portkod..

Men jag kommer ihåg en halloween för några år sedan då jag skrämde slag på några ungar som plingade på.
Jag hade tagit på mig en gummimask, föreställande en gammal gubbe, och öppnade dörren bryskt och frågade vad de ville??
Jädrans va rädda de blev:)

En annan gång, då det hade varit jättemånga hos oss och godiset var slut, så gav jag de en godispåse med knäckebröd. Tror inte det var så poppis faktiskt...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?