Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 38 |
Mobilspel
Pågående | 19 629 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-02 21:56 | |
![]() | Snoosy,näsan? cyckelbba ? stolpe/ribba/kryss ? vill du förklara dom ? | |
mrperfect | 2011-03-02 22:01 | |
![]() | Minns ej, kurragömma? Jag sportade mest, spelade fotboll å å så :D | |
MrTeaser | 2011-03-03 03:55 | |
![]() | Under örnens vingar... | |
Leeeeena | 2011-03-03 07:17 | |
![]() | Kurragömma...brännboll..h opprep...twist...jag minns inte allt men det fanns alltid något att göra och det fanns många barn att leka med ute på gården...härligt på vintrarna när en pappa spolade lekplatsen så det blev is och vi kunde åka skridskor... | |
hi-hii | 2011-03-03 08:22 | |
![]() | Kurragömma och Dunk mej, lekte vi mkt..Och naturligtvis så spelade vi stenkula när våren lankades. | |
Vixen | 2011-03-03 09:08 | |
![]() | Inser att jag verkligen ska försöka gå ut med barnen i vår och leka Burken och Knutgubbe med dem. Världens roligaste lekar! Och när jag var barn, var det allra roligast när föräldrarna också ville vara med. Det är en sån himla känsla att leta efter sin pappa (som kanske har gömt sig uppe i en björk) och sen sprinta som en galning mot burken för att slå ut honom. Det var liksom mer utmaning än att slå ut sin lillebror ;-) Men vad tusan är Näsan ??!! | |
Tregga | 2011-03-03 09:21 | |
![]() | Vi lekte dunkgömme, röda/vita rosen - riktigt elaka var vi (fast killarna vågade inte vara lika elaka mot oss tjejer som vi var mot dom ;)) Kring jul roade vi oss med att springa runt i andras trädgårdar och släcka julbelysningen. Mycket fotboll blev det också. Skridskor på vintern och bad på sommarn. | |
Tregga | 2011-03-03 09:25 | |
![]() | och just det.. det leken alla har olika namn på kallade vi för ett, två, tre - rött ljus En annan grej vi gjorde mycket var att man hade en tennisboll och så stod man på led riktad mot en vägg. Den som stod först kastade bollen mot väggen och så skulle man typ "grensla" bollen när den studsa i marken varpå nästa i ledet skulle ta den innan den studsade igen, klarade man det inte åkte man ut. Kommer inte ihåg vad vi kallade leken. Någon som känner igen den? | |
AMF | 2011-03-03 09:28 | |
![]() | Förutom nämnda lekar som Burken, Förstelnad, Brännboll, Kurragömma, Ryska posten, Sanning o konsekvens så lekte vi Trädkull. Alla barn ställer sig vid ett träd och en står utan träd. Barnen ska sedan byta träd med varandra och den i mitten ska försöka kulla någon som lämnar sitt träd. Den som blir kullad får stå i mitten. När alla stått i mitten är leken slut. | |
AMF | 2011-03-03 09:32 | |
![]() | Finns en bok av Pija Lindenbaum som heter Halli Hallo. Den tar upp allsköns lekar från både nu och då. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-03 09:43 | |
![]() | Tack alla! jag har den boken,förstenad ?träd kull lekte vi också vi kallade leken för alla fåglar byter bo,mera mera | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-03 09:47 | |
![]() | vi smög på äldre människor vi lekte detektiver,vi var på en vind och nere i källare,och sprang jag var rädd för källargubbar och sopgubbar | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-03 09:48 | |
![]() | under örnens vingar? | |
schmuppisch | 2011-03-03 09:50 | |
![]() | Hahah, vi lekte samma lek fast vi kallade den för Ett, Två, Tre, Rött Ljus! Annars spelade vi King. Fyra stora kvadratiska rutor. En person i varje. En fotboll. Sedan skulle bollen en gång studsa på min och sedan snabbt över till en annan av rutorna. Hoppade den mer än två studs på min ruta eller att den åkte utanför när jag lobba iväg den så åkte jag ut. Otroligt roligt! Många håltimmar har slagits ihjäl med denna lek :) | |
Tregga | 2011-03-03 10:00 | |
![]() | Ja. King hade jag helt glömt av | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-03 10:04 | |
![]() | ja kommer ihåg king nu ,det var målade rutor på skolgårdarna | |
Bim1964 | 2011-03-03 10:17 | |
![]() | Gröna lyktan lekte jag med men kommer inte ihåg att vi kallade den så. Sedan var det ju kurragömma, röda vita rosen, boll stå, och bollen i gungan. Bollen i gungan kom vi på en gång när vi inte hade något att göra. På vår lekplats hade vi en gungställning med 8 gungor på rad. Alla satte sig i var sin gunga, och tog fart. Den som stod framför gungorna hade en fotboll. Han kastade den mot någon som gungade. Benen var fria men inte resten av kroppen. De som gungade fick lov att sparka bort bollen. Och den som var fick då hämta bollen och kasta därifrån bollen landade. Den som blev träffad fick då byta med den som var. | |
Mamah | 2011-03-03 10:32 | |
![]() | Jag byggde kojor, gjorde chokladbollar av grus o lera som ja rullade in i pärlsocker o lurare grannpojken att äta, kastade macka på bäcken bakom huset, gjorde små banor i sanden i pappas carport så kulorna i min angenäma kulsamling fick rulla i backar och gropar....En favorit i skolan va väl ingen lek, men vi hade tepåse samlingar som vi bytte med varandra...Minns att en vanilj tepåse vad favorit bland många... | |
floderus | 2011-03-03 10:52 | |
![]() | Vi spelade kula med grop eller pyramid. Vi lekte kull och kurragömma. En kurragömmalek kallades "påven bannlyser" Den som skulle leta måste först blunda och räkna till hundra. Hoppa bock över varandras ryggar i en lång rad roade vi oss också med. Den lek som här kallas "förstenad" minns jag. Så fanns det "bollskola" med en två eller undantagsvis tre bollar mot en slät vägg. Man skulle göra en del konster i viss ordning och ett stigande eller sjunkande antal gånger. Som riktigt liten minns jag "Bro, bro breja. Ingen slipper här fram, här fram, förrän han säger sin kärastes namn" Den kunde förstås också fungera inomhus. Detta var på 30-talet, en tid då de flesta betapetspelare ännu inte hade hunnit ut och leka. | |
floderus | 2011-03-03 10:53 | |
![]() | Hoppa hage glömde jag. Det började så snart snön smält undan och man kunde rita rutor med klacken eller en pinne i sanden. | |