Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 19 442 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 18:33 | |
![]() | Så vi ska göra allt som SD vill för att slippa SD? Vilken märklig logik!! | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 18:38 | |
![]() | susila. Är det bra för dom eller är det bra för dig? | |
Mormodern49 | 2015-06-24 18:45 | |
![]() | Det är väl bra för oss alla . | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 18:48 | |
![]() | Vi ska hjälpa dem att komma tillbaka till sina hemländer med hjälp av påtryckningsmedel via EU. Då kommer de per automatik förmodligen att försvinna ifrån gatorna. Att det skulle gynna dem att vi genom att sluta ge dem är bara skitsnack. För så länge de kommer så lönar det sig för dem. punkt. | |
susila | 2015-06-24 18:52 | |
![]() | Det är bra för mig, Nora. Jag ömmar inte för tiggare. Hade jag gjort det hade jag öppnat mitt hem för dem, inte givit dem fickskrammel. Vi ger via EU bidrag till tiggarnas hemländer där dessa pengar skall gå till att hjälpa dem till liv där de kan försörja sig själva, t ex gm att låta sina barn gå i skolan. Detta bör ske i hemländerna där de kan tala språket och har sina rötter. Det är ingenting som kommer att ske genom att de sitter och tigger utanför Konsum eller rycker i folk och ska tvinga dem köpa snacks på ÖB. För mig är det sättet att försörja sig på inte ok, såvida man inte menar att de utför ett arbete - men då ska de betala skatt och sociala avgifter. | |
hokku | 2015-06-24 18:54 | |
![]() | Ta en egen kopp och sätt dig bredvid | |
AnnaHanna1 | 2015-06-24 18:58 | |
![]() | susila: Lite nyfiken på vad i mitt inlägg som osar förakt och von oben-mentalitet. | |
ingson | 2015-06-24 19:00 | |
![]() | Det där om att EU ska "lösa" situationen genom oåtryckningar på tiggarnas hemländer betraktar jag bara som pretantiöst svammel f.n | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 19:04 | |
![]() | Och? Därför? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 19:07 | |
![]() | hokku. Varför då? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 19:09 | |
![]() | Susila. Du kan väl åtminstone läsa på lite om romernas situation innan du ger dig in i en debatt. | |
susila | 2015-06-24 19:14 | |
![]() | Nora, jag har flitigt läst på om rumänska och bulgariska romers situation. Därför anser jag inte att den optimala lösningen på problemet står att finna på trottoaren utanför Konsum. Jag är inte imponerad av härskarteknik på forum, fö. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 19:18 | |
![]() | Susila. Förakt och von-oben mentalitet är något som annars stämmer in bätre på dig än på Anna_Hanna. Du tycker dig förmodligen stå i högre i rang än en stackars tiggare, det kan man uppfatta. Det är lätt att göra när man är född i Sverige där ingen någonsin har behövt att tigga. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 19:20 | |
![]() | Susila. Borde du inte svara på Anna-Hannas fråga? Hon har frågat två gånger nu. Snacka om von-oben. | |
Måns_E | 2015-06-24 19:25 | |
![]() | susila, om det inte vore lönsamt för en fattig tiggare att komma hit så skulle inte en fattig tiggare komma hit, alltså så är det en lösning på deras egna problem. Men visst vore det bättre om EUs strukturfonder användes i högre grad till vad de är tänkta för i Rumänien och Bulgarien. Dock så är jag helt säker att den enskilde tiggaren knappast kommer att lyckas bättre genom att protestera i Sofia, jämfört med att åka till rikare västländer och tigga. Jag tror rent av att synligheten av romska tiggare i länder som Sverige, Norge, Tyskland och Danmark sätter mer press på rumänska politiker, än om de hade protesterat utanför parlamentet i Bukarest. | |
ingson | 2015-06-24 19:53 | |
![]() | Nu är ju inte strukturfonderna gratis för de tilltänkta länderna. Visst övertyga Tjeckien,Ungern,Grekland, Portugal m.fl att ösa pengar över Rumänien. Lycka till i EU | |
kryddeluntan | 2015-06-24 19:56 | |
![]() | Här håller jag med dig Måns. Man kunde läsa om romernas situation i deras länder för rätt länge sedan. Bilder på TV nyheterna bekommer oss inte speciellt mycket, men när tiggarna finns utanför våra dörrar då reagerar vi. Mitt tidigare inlägg var försök till ironi ( är dålig på det). "Det jag inte ser, finns inte". Jag tror att situationen kommer att bli värre i framtiden med de enorma flyktingströmmarna som finns i världen just nu. Hunger och fattigdom har alltid tvingat människor till flykt. Hur var det i Sverige kring sekelskiftet 1800/1900? folk svalt ihjäl här. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 20:24 | |
![]() | kryddan. Borde ha förstått att det var ironi för jag blev väldigt förvånad att du skrev något liknande. Enfaldighet är inte ditt signum. :) | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2015-06-24 20:25 | |
![]() | Självklart ska lagstiftningen mot tiggare syfta till att hjälpa svenska medborgare, vem ska de annars hjälpa. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-06-24 20:26 | |
![]() | * förvånad över. (slarvig svenska är mitt signum.) | |