Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 970 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mindymoo | 2014-07-17 18:29 | |
![]() | Såg inte programmet men nu MÅSTE jag titta! Efter att ha levt ett par år - helt uthärdligt - en bra bit under existensminimum tycker jag att jag kan rätt mycket om snålande. Baka bröd är inget tidsslöseri, det sköter sig mer eller mindre själv när man väl blandat ingredienserna. Och man vet att det inte finns några E-nummer, sötningsmedel och annat konstigt i. Disken efteråt är det enda minuset... F ö rekommenderar jag appen Matpriskollen, den har sparat massor åt mig. Att planera sina middagar efter extrapriser, jämföra och handla det man behöver på billigaste stället, det är inte dumt alls. Jag, mitt kollektivtrafikkort och mitt tantsläp ägnar nån dag åt det ibland. | |
mollee - Ej medlem längre | 2014-07-17 18:35 | |
![]() | Vad duktig du är :-) | |
kiwiskal | 2014-07-17 20:31 | |
![]() | Gillar också Matpriskollen! Appen Tink är också super. Den håller koll på alla inkomster och utgifter så man tvingas se impulsköp och 7elevenkaffe. | |
kiwiskal | 2014-07-20 21:39 | |
![]() | Skaffa menskopp. | |
Rultatultan | 2014-07-21 00:04 | |
![]() | (Man kan komma i klimakteriet också, så slipper man en utgift... *muttrar*) Föra kassabok för att ha - eller få - koll på sina utgifter. Kan vara en ögonöppnare minsann! | |
annakarineli | 2014-07-21 08:36 | |
![]() | Swedbank har alldeles nyligen infört en "utgiftskoll"; himla bra att kunna se precis hur stora summor som går till vad! Det kan nog bli till att utmana sig själv mot hösten & se hur olika utgiftsposter kan minskas jämfört med tidigare månader! :-) | |
annakarineli | 2014-07-21 08:43 | |
![]() | Mitt bästa "spartips" är nog annars att blanda ner mycket grönsaker i maten samt att inte köpa dyra månadstidningar, typ inredningsmagasin. Jag älskar att frossa i inredning, men får numera lystmätet tillgodosett via Instagram & bloggar. :-) Möbler köper jag dessutom nästan enbart på Blocket. Har man bara lite is i magen så brukar man kunna hitta det man söker! "Knepet" är att få tag på saker från någon som är väldigt rädd om sina möbler/saker men som helt enkelt har tröttnat på just den saken & vill byta ut den utan att den egentligen är sliten! :-) | |
Uppspelt | 2014-07-21 16:20 | |
![]() | Låna i princip aldrig pengar! Bolån och studielån är ibland nödvändiga och i viss mån investeringar men i övrigt: Låna aldrig någonsin pengar (vilket givetvis inkluderar kredit- och avbetalningsköp). Att låna till resor och annan konsumtion är ekonomisk IQ fiskmås! Har man inte pengar NU till sin konsumtion så har man helt enkelt inte råd. Då får man spara istället för att amortera tills man har råd. Låna till bil är fruktansvärt dyrt. Amortera på (bo- och studie-)lån istället för att spara på bankkonto. | |
kiwiskal | 2014-07-21 21:04 | |
![]() | Förstå vilken klädstil du har och rätta garderoben efter det. Du kanske tycker det är jättefint med klänning men känner dig obekväm i det, ha inte på dig det då. Gå igenom garderoben och rata allt du inte använder längre eller använt en gång, var realistisk och hård. Sälj på loppis eller Tradera, skänk det som inte har något direkt säljvärde. Tänk igenom klädköp, passar plagget i din, numera, välsorterade garderob? ;) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-07-21 23:01 | |
![]() | bo hemma och studera och skit i att ta studielån utnyttja dina föräldrar till max.spara dina metaller och sälj dom direkt till en metallfirma,leta messingshylsor på skjutbanor 550 kronor för 10 liter OBS ni måste vara 2 stycken och åka på idiotiska tider,en plockar och en vaktar så att det inte kommer någon och skjuter.plocka bär koka sylt och saft för hela året | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-07-21 23:11 | |
![]() | utifall någon skulle missa att jag skrivit detta tidigare , så gå till bibblan och kolla stora fondboken,och sök fonder det finns mycket pengar att hämta,det finns tx en fond för alla som heter Bergström i efternamn som kan söka pengar i den,det finns fonder för konstnärer och för personer med 4 barn under 18 år,det finns fonder för ensamma kvinnor och fonder för studerande,boken går inte att låna hem,I många parker växer det rosenkvitten lär er hur busken ser ut och plocka dom plomonstora frukterna och gör marmelad. . | |
bobo flux | 2014-08-06 00:29 | |
![]() | Förespråkare för konsumtionssamhället kanske kastar hammare och skäror på mig nu, men jag tänker på kollektivt ägande av vissa produkter som kanske inte alltid används dagligen. Jag skulle till exempel lätt kunna dela hammare, såg, borrmaskin, vattenpass osv med övriga hushåll i min trappuppgång istället för att folk sitter med varsin verktygslåda vars sammanlagda totalkapacitet under en 20-årsperiod inte brukas mer än ett par procent. | |
le-lou | 2014-08-06 00:33 | |
![]() | bobo! det där är supertänk. Så har vi gjort på vår gata, vi delar på gräsklippare och andra trädgårdsredskap (har samlat det i ett gemensamt utrymme, är ett villaområde). Funkar kanon. | |
bobo flux | 2014-08-06 00:38 | |
![]() | Underbart! :) | |
Mindymoo | 2014-08-06 08:22 | |
![]() | Bra idé Bobo! Jag brukar låna ut stege och vattenpass och skruvdragare till grannar men det vore ju bättre med en gemensam verktygslåda - om folk är rädda om grejerna. (BTW Min mamma, f -19, berättade att när hon var barn var dammsugare nåt nytt och dyrt som inte alla hade... Ungarna hade som hedersuppdrag att stolt kånka runt morfars dammsugare till olika släktingar. Det ni!) | |
punatulkku | 2014-08-06 10:44 | |
![]() | Hmm..ingen som har lite udda spartips? Jag har iaf helt slutat köpt fryspåsar, drar av en radda vid varje handling. Funkar utmärkt som "ostförvaring" och frysa in livsmedel..Nu är visserligen fryspåsar inte jättedyra men när det finns stora rullar i affären så why not? ;-) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-06 12:07 | |
![]() | hushållspapper är en helt onödig produkt som inte behövs,har aldrig köpt en enda rulle. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-06 12:08 | |
![]() | fryspåsar?har jag heller aldrig köpt onödigt | |
dinodog | 2014-08-06 13:27 | |
![]() | Fryspåsar är ett måste hos mig. Min frys är alltid knöfull med mat och bröd bullar kakor. Köper ett gäng av de berömda Ullareds plastpåsarna när jag är där. När det gäller hushållspapper har jag Torky skulle inte vilja vara utan det, är bra till mycket. | |
bobo flux | 2014-08-06 13:31 | |
![]() | Kan man inte använda fryspåsar flera gånger om? | |