Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 299

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2016-06-05 20:37
Antal inlägg: 37631

MissCoco.Var det på Hedvig Ellionora Då ? har själv bott där på Storgatan

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-05 20:40
Antal inlägg: 129

Hedvig Eleonora kyrka låg en bit från mig.
Jag har aldrig varit där.

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-05 20:41

Jag gick i Nya Elementar Flickskola.

Boel73 - Ej medlem längre2016-06-05 20:43
Antal inlägg: 1980

Markoolio5,, jag bara berättade att det var Obligatoriskt när jag gick i skolan på -70 talet att examen var i Kyrkan,, !! Det var ingen som ifrågasatte det, vad jag vet, har faktiskt frågat min Mor,, !! Olika traditioner beroende på var man bor el bott!!

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-05 20:45

www.skolverket.se/re...n- 1.175509

VildaVittra2016-06-05 20:47
Antal inlägg: 386

Markoolio5:"Så fint ... du citerar mig när jag citerar ttiittii och därmed blev det MIN formulering. Spännande tankegång där!"

Jag följer med i diskussionen, så oerhört korkat av mig att inte inse att du enbart håller monologer även om du tilltalar andra. Men då vet jag att du svarar och opponerar dig utan att läsa det som faktiskt står.

"Jag har inte klandrat din språkförmåga, menar bara att du tolkar ttiittiis inlägg på ett helt annat sätt än vad jag gör. Jag läser in det i ett sammanhang, du rycker loss en mening och tittar på grammatiken."

Nja, jag läser exakt vad som står, du däremot väljer att lägga en helt annan tolkning till skriven text än vad övriga i Sverige gör. Jag rycker heller inte loss en mening, eftersom jag just följde diskussionen, återigen är det vad du däremot gjort.

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-05 20:53
Antal inlägg: 1825

Jag lyfter på hatten för VildaVittra, numera representant för övriga Sverige. My bad ... of course. Såklart att din tolkning är den enda sanna. Sorry igen.

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-05 21:05

Men lägg ner.Jag erkänner jag är typ sämst på att skriva.Men är typ bäst på det verbala.Så var glad att det är på nätet.

Sluta stångas Nu.
Jag slutade skolan 1978 ca.Det var obligatoriskt att gå 3 tunnelbanestationer för att lyssna på en präst i evigheter.
Nu är det iofs ingen präst längre.20,30.40,50,60 talet var det inte tradition eller har ni någon annan uppfattning ?

vigren2016-06-05 22:52
Antal inlägg: 1146

Har enbart haft avslutningar i kyrkan och jag slutade skolan 1973 ... Det är nog så att det är väldigt lokalt var man väljer att lägga sina avslutningar, där jag gick hade nog alla tyckt det varit konstigt om man INTE hade haft den i kyrkan för det var så det var. Kan tillägga att jag inte mådde dåligt eller tog skada av det och det gjorde nog ingen annan heller.

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-05 22:55

1973 var det bara 10000 invandrare.nu är det några fler.
Kyrkan ska vara frivillig.INTE något som Jimmie Åkesson ska tvinga folk med tvång.

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-05 23:03

Jimmie Åkesson var åtta år gammal när jag firade min första skolavslutning i kyrkan.

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-05 23:19

Inga religiösa inslag i utbildningen
Att skolan är icke-konfessionell innebär att det inte får förekomma religiösa inslag i utbildningen. Eleverna ska inte behöva utsättas för religiös påverkan i skolan. Det gäller även vid skolavslutningar eftersom det är en del av skolans verksamhet.
Det går bra att ha skolavslutning i kyrkan om den utformas så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron. Det får dock inte förekomma några religiösa inslag som bön, välsignelse eller trosbekännelse. Däremot går det bra att sjunga psalmen ”Den blomstertid nu kommer”. Den är sedan länge starkt förknippad med skolavslutningar och är i det sammanhanget snarare ett uttryck för tradition än religion.

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-05 23:20

Från Skolverkets sida.

vigren2016-06-05 23:29
Antal inlägg: 1146

Är det så säkert att invandrare tar skada av att vistas i en kyrka någon timme? Skulle inte tro de t... Men nu är det ju så att det är frivilligt om det går emot ens religiösa uppfattning och det är inget konstigt med det.
I mångt och mycket så är det svenskar själva som skapar dessa problem kring invandrare och vad de skall slippa "utsättas för" eller bli kränkta av.
Ju mer problem vi konstruerar desto större blir ju skillnaden mellan "vi och dom".
Allt är inte svart eller vitt.

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-06 00:30

Förstår inte invandrartjatet.
Vad har det med diskussionen att göra?

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-06 08:08

Den kristna psalmen går bra den måste vara farlig Den handlar om Gud.
Invandrare har ofta en annan tro en .Dom borde ha avslutningarna på neutralt ställe

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-06 09:23

Jo, Skolverket säger att skolan ska vara icke-konfessionell. Ändå tillåts religiösa friskolor (såväl kristna som muslimska, kanske tillhörande andra religioner också) av just Skolverket, som då uppenbarligen undantags från detta:

"Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell."

Läroplanen (Lgr 11) gäller tydligen efter tycke och smak ... om undervisningen i skolan är religiöst färgad anser jag det vara ett betydligt större problem än i vilken lokal man firar avslutning. För har man vid en så låg ålder en så stark tro att man "vill" gå i en religiös friskola är den troligen en produkt av det sociala arvet och inte ett tydligt ställningstagande.

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-06 20:36

Har haft barn i friskola med Montessori inriktning.Och det är inte okej att tjäna pengar på barn,taskigt material ingen gymnastiksal.inga skriv böcker.
Att driva skola på bekostnad av barn är FEL.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?