Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
granit692010-05-05 20:06
Antal inlägg: 340

P.S.
Mina erfarenheter från skolan som mina barn går i är just så som jag beskrev dem.Det kan ingen ändra på.Att vi får rätta läxorna innebär inte att jag anser mig vara en utbildad pedagog.Således tar jag inte lärarens jobb.Jag jämförde skolan mina barn går i med de skolor ni beskriver,det fanns visst nån mer i tråden med liknande erfarenheter.

boyakasha2010-05-05 20:15
Antal inlägg: 526

Semestertjänst. Till storyn hör också att jag arbetar nära flera lärare och är gift med en. Så jag har sett hur mycket tid det går åt utanför den reglerade och oreglerade arbetstiden

dashuri - Ej medlem längre2010-05-05 20:29
Antal inlägg: 37

@granit69

- du skrev att i din kommun ska föräldrarna rätta läxorna - och jag funderar över vad problemet med det är. Kanske lärarna anser att föräldrarna ska göra det för att de märkt att många/de flesta/alla elever kommer tillbaka med en massa fel - sålunda har inte föräldrarna någon koll?! Det lät som att du tycker att föräldrarna får göra så mycket jobb med läxor, discon, resor samt utvecklingssamtal på dagtid, att lärarna egentligen jobbar så lite att de inte alls behöver några 45 timmar/vecka. Så uppfattade jag dig iaf.

granit692010-05-05 21:02
Antal inlägg: 340

Jag läste nåns inlägg där en arbetsbeskrivning av läraryrket ingick.Det stämde inte med mina barns skola.Den arbetsbördan ni beskriver finns inte här.Liten skola ca 95 elever,små klasser, hög lärartäthet osv.Nu har det ju visserligen kommit sparkrav här också men jag förstår att lärarna här har det förhållandevis bra.Ändå beskriver de sin arbetsdag precis som ni gör.Vet att det uppfattas som gnällighet av folk i andra yrken här på bygden!Inklusive av mig.
Ett exempel:I 5-6 är det 16 elever.Klassen har en lärare på 100%En lärare på 30%(som har en del stödundervisning)En fritidspedagog som går in under skoltid i klassen som resurs. En elevassisten finns också i klassen hela skoldagen.Gympan har de med en annan fritidspedagog.

pandanr92010-05-05 21:19
Antal inlägg: 43

Läraryrket är världens bäst betalda halvtidsjobb. Om man jobbar för mycket som lärare (i förhållande till lön och ledighet alltså) är man ju bara dum i huvudet själv och ser sig själv som någon slags Florence Nightinggale.

Alltså, dåligt pröjs = lite jobb utfört!

Säger en lärare som jag känner....

Tvålis - Ej medlem längre2010-05-05 21:25
Antal inlägg: 4429

Men rättar inte alla föräldrar sina barns läxor? Det känner jag ingår i min arbetsbeskrivning som mamma så länge jag klarar av att göra det. Det kan inte vara det som lärare bör pyssla med? För mig är en lärare den som leder utbildningen och har som ansvar att ge barnen de verktyg som behövs för att klara av det som krävs idag och det som krävs som grund för morgondagen.Sen retar jag mig halvt ihjäl på att alla terminer börjar med en studiedag utan barnomsorg... Varför lägger man det så?

dashuri - Ej medlem längre2010-05-05 21:58

@granit69

- jag arbetar också i en liten skola, med förhållandevis hög personaltäthet. Men... De "utanför" som ser det har naturligtvis inte en aning om hur det ser ut _i_ en liten skolklass; jag kan ta en av våra som exempel:

25 elever varav två utåtagerande elever (ej diagnostiserade, ej några assistenter) som det händer väldigt mycket kring främst på raster och fritids, men även i klassrummet, samt två mycket lågpresterande elever (varav en med grava språkproblem) som är ett-två år efter sina klasskamrater och behöver någon som i princip sitter bredvid hela tiden (nej, några assistenter finns det inte). Går ekvationen ihop?

Det värsta är att så ser det ut i väldigt många av dagens skolklasser och förutom att läraren (och evt. fritidspersonal) givetvis ska se till att ungarna når målen och mår bra, också agera kurator för elever OCH föräldrar(!), fostrare (höll på att skriva till elever OCH föräldrar även här, men det var kanske elakt, hehe), skriva diverse handlingsplaner och kvalitetsredovisningar, reda ut konflikter (utan att det tar tid från undervisningen förstås) osv. osv. (inga nyheter antar jag).

Sen finns det förstås andra yrken där man har hög arbetsbelastning och folk arbetar obetald övertid osv. Men de diskuteras ju inte i den här tråden =)

bulll2010-05-05 21:59
Antal inlägg: 365

Men ni som anför som argument för förtroendetidens varande att Kalles mamma måste få ringa och prata en timme på kvällen, etc - varför är det så himla självklart? Vilken annan yrkesgrupp ska vara ständigt nåbar? Jag ringer aldrig hem till min tandläkare även om det gör ont i visdomstanden på kvällen och inte heller min banktjänsteman. Om man reglerar arbetstiden i tydliga kontorstider, där det framgår när man finns tillgänglig, så borde väl ändå detta räcka?

Tvålis - Ej medlem längre2010-05-05 22:01

Jag förstår inte heller varför man ska ta av en lärares lediga tid för att diskutera sina barn? Går inte det att göra på arbetstid?

bulll2010-05-05 22:04

Nä, jag har funderat på vad som skulle få mig att ringa upp läraren i sitt hem på kvällen... och tja, nåt riktigt krisigt som måste tas tag i på en gång möjligen, allvarlig mobbning eller någon som farit väldigt illa på något sätt, men i övrigt... nej. Allt går att lösa på morgon- eller eftermiddagstid.

Tvålis - Ej medlem längre2010-05-05 22:06

Jag har i och för sig skickat mail på kvällen efter det att min ena dotter hade berättat en riktigt allvarlig grej som hänt samma dag på skolan.

Sen pratade vi om det lite senare i veckan när jag hämtade.

Gitarrmagnus2010-05-05 22:08
Antal inlägg: 5045

Jag tycker vi ska sluta prata om att lärare har sommarlov. Lärare har enligt nuvarande arbetstidsavtal 45 timmars arbetsvecka. Det en lärare gör att den tar ut den tid som den arbetar över de 40 timmar per vecka som är normalt för andra grupper i arbetslivet under sommar, påsk och jullov. Det är inget annorlunda jämfört med skiftarbetare som är längre lediga i vissa perioder för att kompensera att dom jobbat mer under en annan period. Sen att lärare är lågavlönade jämfört med andra grupper inom arbetslivet som har samma långa utbildning, studieskulder och ansvar är en helt annan fråga.

bulll2010-05-05 22:13

Jomen det är ju liksom finessen med att maila, att man stör ju inte personen i tv:n, maten, umgänget med sina egna knodds osv. För det kan ju inte vara meningen att man som lärare ska ha ständig bakjour för pratsjuka föräldrar (för så upplever jag att det är ibland). En kollega till mig hade en förälder i klassen som gärna ringde både fredag- och lördagkvällar för att diskutera. Mindre kul när man själv vill laga mat och dricka vin.

dashuri - Ej medlem längre2010-05-05 22:22

Det är väl det många inte förstår (ungefär som jag skrev tidigare i tråden) - att folka utan skrupler klampar in i skolan och talar om vad läraren ska och inte ska göra, likväl som de utan att skämmas ringer hem till dem för att diskutera petitesser. Och jag kan lova att det är INTE lämpligt att stöta sig med föräldrar. Då kan man få ett rent h-e... =/

bulll2010-05-05 22:27

Nä dashuri, jag tycker också att det är himla intressant. Kan riktigt se hur det rör sig däruppe "Åkej, jag själv arbetar på bank och läraren har utbildat sig till detta i fyra-fem år och sedan jobbat X antal år för att utbilda barn, men undrar om inte jag vet liiiiite bättre ändå vilka områden de borde beröra/vilken undervisningsmetod som är bäst/hur konflikthanteringen ska gå till/om det är rätt antal läxor och prov eller inte/om betygen är rättvist satta. Stor suck.

Moogi2010-05-05 22:53
Antal inlägg: 6

40 timmars arbetsvecka som högstadielärare räcker INTE! Då skulle eleverna MÖJLIGEN få sina betyg i mitten på juli tex. Dessutom vill arbetsgivarna reglera när lärarna ska ta ut sin semester vid semestertjänst d.v.s under den period då eleverna är lediga = sommalov, jullov, sportlov, påsklov. Ingen individuell valfrihet att ta semester under terminen. Som lärare kan man väldigt sällan lämna jobbet på arbetsplatsen pga av den tillgänglighet som föräldrar förväntar sig. Du förväntas kunna redogöra för Stinas måluppfyllelse vid köttdisken eller lösa en mobbingkonflikt kl 7 en söndagmorgon samt naturligtvis skicka personliga redogörelser om "bara min dotter/son" i en klass med 29 elever. Nä, sommarlovet har vi arbetat in och mer där till! Och det är få lärare som kan använda samma lektionsplanering 20 år i följd. Vi har också mål och förordningar från myndighet att följa.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?