Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 18 757 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Succulent - Ej medlem längre | 2011-01-19 20:39 | |
![]() | just det, det är det som räknas, bravo Yamma | |
| Lyyn_ | 2011-01-19 20:55 | |
![]() | www.youtube.com/watc...0j DJ-wsMYI www.youtube.com/watc...hH NONAbheE Dom här är bra! | |
| _abc_ | 2011-01-19 23:31 | |
![]() | Jag får för mig att trådskaparen sett fredrik härens klipp från 2008 eller dylikt? Varfrö det inte är så intressant att jämföra att indier eller kineser inte kan våran statsministers namn är för att det inte är rimligt på något sätt. De kan troligen Bush, Obama och Blairs namn, varför ska de ha kunskap om sketna länder som Norge, Finland och Sverige med en nationell befolkning som understiger deras huvudstads. Varför intresserar sig 4000 människor på det här forumet under kategorin seriöst för vargjakt och ca 6000 i tråden om SD medan en tråd om dödstalen i Irak har under 100 intressenter? Varför har klipp på youtube med t ex Richard Dawkins eller Steven Hawkins ett par miljoner views på sin höjd medan musikvideor med Rihanna har 30, lolcatz 20 och chocolate rain 10? | |
| henrik_l | 2011-01-19 23:35 | |
![]() | för att iaf jag väljer att lägga min tid att lära mig saker som intresserar mig. vad andra människor håller på med intresserar mig knappast. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-01-20 12:48 | |
![]() | Även om jag vet vad ett lands statsöverhuvud heter innebär väl inte det att jag vet/inte vet en massa saker om det landet? Fattar inte riktigt poängen med att kunna namnen på "alla". | |
| Zmurfy | 2011-01-20 13:27 | |
![]() | ..och alla tycker vi om att glänsa lite med vår kunskap. Allra bäst är det då vi får sätta dit någon annan. Tråden började ju trevligt, och Tvålis var tillräckligt ödmjuk för att erkänna hålen i sin allmänbildning. Sen gick det i vanlig ordning utför. Det här är för övrigt en intressant fråga. Varför tenderar vi att känna till vissa länder mer än andra? | |
| elgen5 | 2011-01-20 17:51 | |
![]() | Att inte minnas namn handlar mera om dåligt minne än okunskap. Jag har kasst namnminne kan inte enns komma ihåg namnen på mina grannar om jag sanckat med vid 20. Alla har vi oika bra minnen, för mig måste det var kopplat till en känsla för att jag ska minnas. Sedan så tror jag också att vi inte lägger all kraft på världsproblem när vi inte har koll i vårat eget liv, Arbetslöshet å allt annat skit som e, om det nu e så att vi e deppade eller har fullt upp med annat som e viktigare tex våra egna barn. Vi orkar inte heller ha världens alla problem på våra axlar, så för min del är det inte okunskap att rädda sig själv och sina närmsta innan man räddar världen. Vi måste alla välja vad som e viktigt att minnans i våra liv : ) | |
| elgen5 | 2011-01-20 17:52 | |
![]() | Mycke handlar ju också om vad vi intrresserar oss för alla kan inte vara intresserad av politik eller konst eller mat eller sport | |
| Sojuz - Ej medlem längre | 2011-01-20 18:02 | |
![]() | _abc_: haha, ja, lokaliserade också snabbt källan. :) Vem tog ginnet? | |
| elgen5 | 2011-01-20 18:11 | |
![]() | vad dukigt kanske meeeeeeningen ha ha ha | |
| Sojuz - Ej medlem längre | 2011-01-20 18:15 | |
![]() | För den som vill se föreläsningen (en mycket intressant, om än snorkig) så hittar ni den här: del1: www.youtube.com/watc...0j DJ-wsMYI del2: www.youtube.com/watc...hH NONAbheE Men ja, som svar på originalposten så ligger det väl mycket i det Fredrik pratar om - och även Hans Rosling - att vi fortfarande ser t.ex. Kina och Indien som U-länder i viss mån. Vidare så inmundigar vi ju kopiösa mängder amerikansk kultur, och kan således ett gäng amerikanska politiker och historiska personligheter, medans vi i Kina kanske känner till tre; Hu Jintao, Mao och Deng Xiaoping. Däremot kanske man inte ska dra alltför stora växlar på öst, kontra väst. Hur många kan nämna Kanadas ledare? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-01-20 18:20 | |
![]() | Hade inte medierna älskat USA så mycket/80% av all tv kommit från USA hade jag antagligen inte vetat vad deras president heter heller. Jag har inte den blekaste aning om vad Danmarks eller Norges statsminister/president (inte ens det vet jag) heter heller. Finlands vet jag endast för att det är en kvinna med ett roligt namn, vilket även media tycker. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-01-20 18:58 | |
![]() | Jag såg föreläsningen för ett par år sedan på TV och jag tycker att den är tänkvärd. Jag är faschinerad över dom gigantiska kratrarna av kunskap inom områden som jag egentligen är intresserad av. Jag vill faktiskt veta dom här grejerna, men lik förbannat så har jag bättre koll på att den första automatiska spinmaskinen hette "Spinning Jenny" efter tillverkarens hustru, att bastiljen hade 3 fångar när den stormades och att stearinsyra har formeln c17h35cooh och vad Björn Ranelid hasplar ur sig. En teori är att vi kanske saknar referenspunkter att hänga upp våra minnen i? | |
| Behringer | 2011-01-20 19:29 | |
![]() | Varför är det såhär? Intresse och engagemang för samhällsfrågor är idag förmodligen lägre än på länge. Dessutom är det som andra varit inne på så att i mediabruset nämns Barak Obama oftare än än vad-de-nu-heter i Kina och Indien. Kanske finns också en språklig aspekt? Anglosaxiska namn kan vara lättare att ta till sig än asiatiska? | |