Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 527 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-07-06 00:44 | |
![]() | Att det mest är nerdar som har allergier, närsynthet, astma, plattfot och intresse av fågelskådning. Varför är det så? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-07-06 00:49 | |
![]() | Av samma anledning som det mest är jurister som har förutfattade meningar. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-07-06 00:55 | |
![]() | Haha. Jaså, vilken är det? | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-07-06 06:16 | |
![]() | Men haha, nerdar. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-07-06 11:00 | |
![]() | Jag tycker att det är nördigare med inlevelsehandikapp och elakhet. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-06 11:02 | |
![]() | Jag är stolt nörd. | |
| blue_moon | 2012-07-06 14:28 | |
![]() | Jag också och jag har varken astma, allergi eller plattfot. | |
| le-lou | 2012-07-06 14:43 | |
![]() | skillnaden mellan intolerans och allergi för övrigt : intolerans mot nåt involverar till (skillnad från allergi), INTE immunsystemet och är icke livshotande. Laktosintoleransen är ett bra exempel på just intolerans, det handlar om försämrad upptagning alltför oftast. | |
| temperance | 2012-07-06 21:27 | |
![]() | Hjälp, jag lider av allt utom intresse för fågelskådning. Vad gör jag nu? :( Nya underkläder? Slätar över en kändis? Muskelbygge? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-06 21:28 | |
![]() | Det är nog kört. | |
| Aswedish74 | 2012-07-06 21:36 | |
![]() | @temperance Jag tror du ska hålla på med fågelskådningen eftersom det är enda gången du inte lider;) | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-07-06 21:37 | |
![]() | ah, du ser! de hör ihop. fågelskådningsintresset kommer nog. annars är det undantaget som bekräftar regeln och yada hi. men mönstret finns där. forskningen kommer att bekräfta det i sinom tid. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-07-06 21:39 | |
![]() | aswedish, slipen gör sig bäst okommenterad. | |
| Aswedish74 | 2012-07-06 21:43 | |
![]() | :) Jag menade inget illa | |
| boffertomte | 2012-07-06 21:46 | |
![]() | le-lou, jag tror jag förstår hur du menar, om du menar att man inte får histaminfrisättning och anafylaktisk chock av intoleranser. Och det är riktigt. Men t ex glutenintolerans ger upphov till allvarliga inflammationer i tarmen, och vid alla inflammationer är immunförsvaret engagerat, det är immunsystemet som medierar inflammationer. | |
| icy | 2012-07-06 22:25 | |
![]() | Jag har lite blandade åsikter angående allergier. Jag tror på teorin "Lite skit i hörnen" och drar gärna paraleller om hur det var när jag själv växte upp. Jag har inga allergier själv, ingen astma och inga andra besvär. Levde sidan om, på, under, bland hundar och hundhår under min uppväxt och antar att jag hade dött om det skulle vara enligt dagens mått...:) Jag tycker att man daltar för mycket med barnen nu för tiden, man ger dem penicillin för minsta lilla och hujedamig om de får in lite grus i munnen..! Men nu blev det så att jag har fått tre barn som alla har lidit av immunbrist och astma och då har det blivit lite andra regler. Vi har fått undvika folksamlingar, spritat leksaker, städat mer än vanligt, tvättat kläder oftare m.m, m.m... Det har varit svårt att samtidigt ge dem förebyggande penicillin, klä dem varmt och hålla det nästan kliniskt rent samtidigt som man bara ville säga "Ut och lek i smutsen, skit i jackan...du behöver stärka ditt immunförsvar"... Fast jag tycker det ännu.... Funkade ju för mig...:) | |
| apbur | 2012-07-06 22:28 | |
![]() | Histamin ingår ju inflammationsprocessen så den distinktionen är ju inte heller helt riktig. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-07-06 22:33 | |
![]() | tycker icy ser för välbyggd ut för att vara plattfot astmatiker. | |
| metmasken | 2012-07-06 23:05 | |
![]() | Som nån sa tidigare så ostar lagrade över 3 mån är laktosfria. Dvs som tumregel sådana man kan hyvla. Så visst passar de bra åt barn också! Men för att återgå till ALLERGIER, jag läste just idag i tidningen om att man bör uppsöka läkare vid varje getingstick också om reaktionen är bara lindrig just för att det vid något stick kan utveckla en allvarlig reaktkon, en sk anafylaktisk chock (samma som vissa kan få av just av skaldjur, mjölk, nötter, selleri, kiwi mm). Det var nytt för mig, vad kan en läkare göra för att förhindra en sån utveckling? | |
| boffertomte | 2012-07-07 08:35 | |
![]() | De kan ge antihistamin och kortison, och luftrörsvidgande och blodtryckshöjande om sådan chock skulle inträffa. Men givetvis kan man inte springa till doktorn för vartenda getingstick. Vet inte vad det var för tidning du läste det i. Men man kan ju sätta sig i akutens väntrum och sitta där tills risken är över, så hämtar de i bästa fall in en om man börjar se blek och bäftig ut. Börjar man svullna i munnen/halsen, blir yr och mår illa, el får liknande allvarliga symtom då ska man självfallet till doktorn bara så jävla snabbt det går. Utökad lokalreaktion innebär inte ökad risk för anafylaxi. | |