Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 107

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2013-09-24 12:50
Antal inlägg: 14052

jelly>> jag vet ju att det inte är sant, så det provocerar mig inte. Om någon kallar MIG för hora så blir jag möjligtvis provocerad av att man tar sig rätten att försöka förolämpa mig; men jag varken är hora eller ser ner på den som är det.

jellyflower2013-09-24 14:05
Antal inlägg: 1108

Nulltj, det är ju trevligt för dig men knappast en allmän regel? Jag kan låta mig provoceras av absurda påståenden, som t ex nyss, i en annan tråd, där en skribent påstod att våra sjukhus står halvtomma.

Jag vet att vårt sjukhus här absolut inte står halvtomt, det är överfullt. Men enligt dig skulle det att jag blev provocerad av påståendet betyda att jag håller med om att vårt sjukhus i Hbg står halvtomt och att jag dessutom har dåligt samvete för det.

nulltj - Ej medlem längre2013-09-24 14:18

Men du, jag skriver inte hur det ÄR och hur alla andra uppfattar saker, jag skriver hur JAG ser på saken. Det är en åsikt, som du är fri att förkasta.

carlmartin - Ej medlem längre2013-09-24 14:21
Antal inlägg: 4590

"får man inte panik blir uttråkad blekfet och stel rastlös eller avtrubbad mentalt av all den lediga tid folk verkar ha?

ni som dagligen är "lediga" vad går det ut på, är det inte långtråkigt. vad händer i livet, står det inte still och ser mer eller mindre likadant ut när man blickar tillbaka?"

Alla behöver meningsfull sysselsättning och alla som kan måste försörja sig själv. Men om man använder nästan all sin vakna tid till att vara aktiv och produktiv, får jag lust att ställa den motsatta frågan - vad är det som gör att du inte kan vara stilla?

nulltj - Ej medlem längre2013-09-24 14:30

Jag tror att jag kanske varit otydlig i hur jag menar.
Om någon t ex påstår att alla som har mycket pengar är giriga och har en hemsk människosyn (lånar exempel från en annan tråd) så låter jag det inte stå oemotsagt; men det betyder inte att det provocerar eller irriterar mig. Det är ett absurt uttalande, och jag kommer att diskutera emot det; men det sårar mig inte. Jag kanske gör fel som kopplar ihop provokation och sårande? Mycket möjligt att jag använder mig av fel ord.

carlmartin - Ej medlem längre2013-09-24 14:34

många av de aktiviteter vi utför är onödiga.

När jag var yngre jobbade jag tre gånger så mycket som jag gör nu, med vissa uppgifter. Idag får jag ett bättre resultat med mycket mindre arbete.

sen, att ha ledigt kan vara en plåga, som allt annat, om man inte är närvarande, och själv väljer att göra det man gör.

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-09-24 14:41
Antal inlägg: 31064

Jag fascineras av det faktum att corlini provocerar så många och att jag inte provoceras ett ögonblick, trots att jag själv är en dönick mer än en arbetsnarkoman. Här kommer ett par synpunkter: 1) Jag tror inte att en skrävlande man hade fått så mycket mothugg utan tvärtom ett hov av uppvaktande forumhonor efter sig. Jag gillar corlini just FÖR ATT hon är kvinna men "okvinnligt" rak och tydlig som stål. 2) Corlini förkroppsligar för mig någon slags utdöende arbetarklassmoral där man skall "göra rätt för sig" och "inte ligga andra till last", och för detta respekterar jag henne. 3) Ni som tycker att hon är så nedsättande, har ni missat att hon faktiskt ofta bjuder på sina egna tillkortakommanden? Har ni missat att det bakom provokationerna finns en omtänksam och uppmärksam person som bryr sig om och uppmuntrar andra? Bara undrar.

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-09-24 14:47

Ps. Corlini skall vara tacksam för att jag har för lite att göra, annars hade jag aldrig haft tid att sitta på ändan och skriva detta. ;)

carlmartin - Ej medlem längre2013-09-24 14:50

Uttryck som "pöbel" och "den dumma grå massan", flitigt använda, ofta utan exakt adress är en av anledningarna till att jag backar litegranna :)

Jag tycker att man bör låta bli att kritisera sådär lite generellt - om det är behov för kritik är det inget fel i att ge det, men se då till att kritiken hamnar där den ska. Annars sprider man dålig stämning, lite på måfå. Dumt tycker jag.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-24 15:10
Antal inlägg: 2906

Om man nu får skriva så direkt om en annan, så visst är corlini en hjältinna som även visar prov på omtanke och ett genuint intresse för hur andra lever.
Det finns orsaker till av vi har reglerad arbetstid och lagstadgad semester eller perioder för återhämtning. Väl bekomme den som ändå klarar dubbla arbetspass och lite vila. Jag påminner bara om att den egna kroppen och förhållandet till närstående kan ta mycket stryk av arbetsmani.
Det är inte riktat mot ts som kvinna utan tvärtom minst lika mycket till män! Jag, som många andra, har sett vänner, fruar och barn (!) ge upp eller vara mycket bittra mot mannen som aldrig var närvarande när det behövdes. Karln själv (eller kvinnan) lider senare i livet av utanförskap och en kropp som har farit illa.

Som så många andra reagerar jag också negativt på mindre smickrande uttalanden om sjuka, arbetslösa och invandrare. Eller varför inte pöbeln och den dumma grå massan...

Sote2013-09-24 15:19
Antal inlägg: 3557

Men varför tror ni att det som sägs är provocerande bara för att man säger emot? Är inte själva meningen med att föra diskussioner i forum och andra ställen att man ifrågasätter andras påståenden och bestrider sånt man själv inte håller med om. Jag är inte ett dugg provocerad av en sån som Corlini och tar verkligen inte åt mig personligen på något sätt men jag anser ju att det hon säger verkligen är galet och eftersom hon säger det här i forumet så borde det betyda att det är ok att säga vad man själv anser utan att för den saken behöva bli anklagad för att vara provocerad. Jag har en åsikt i en forumdiskussion och den framför jag och står för, är det ok eller ska vi lägga ner alla trådar som innebär någon form av meningsmotstånd och bara ha kvar trådar i stil med chattråden, retartråden och div list och andra intressetrådar?

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-09-24 15:20

Jag läser nog corlini med välvilliga glasögon för jag har lyckats missa den sortens plumpheter... Min bild av henne är att hon ser ner på folk som inte strävar och tar ansvar, som inte försöker uppnå sin fulla potential - inte folk som begränsas av olika konkreta omständigheter.

nulltj - Ej medlem längre2013-09-24 15:24

Sote>> du får tycka som du vill, självklart. Och blir du inte provocerad behöver du ju heller inte alls ta åt dig av att jag uppfattade dig så.

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-09-24 15:26

Sote, självklart. Jag menade att corlini generellt har en tendens att provocera, inte bara i den här diskussionen. Hon väcker ofta folks småaktiga primitiva sidor till liv, det var det jag syftade på. Du bör nog inte känna dig träffad.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-24 15:43
Antal inlägg: 37631

tycker inte corlini provocerar,men sen finns det dom som låter sig bli provoserade av allt,sen om det handlar om en katt som skiter eller en människa som är förstoppad spelar ingen roll

Klungan2013-09-24 15:47
Antal inlägg: 394

Jag tycker det är fantastiskt skönt med tid som jag ägna mej åt vad jag vill! Ledighet känns för mej skönare ju äldre jag blir.

Måns_E2013-09-24 16:17
Antal inlägg: 12028

Jag tycker nog att corlini provocerar emellanåt (även om det har blivit allt mer sällan)

Om hon inte menar att provocera så kan jag tycka att hon borde tänka på hur hon uppfattas av andra när hon uttrycker sig i skrift. Om hon vill provocera så får hon väl fortsätta göra det, men då också räkna med att andra ifrågasätter det hon skriver.

vase2013-09-24 17:16
Antal inlägg: 188

Nu får ni skärpa er!! Påhoppa inte en viss person...som har arbetsmoral. Jag driver själv ett eget företag. Inte 40-timmars arb.vecka för min del, utan vida däröver. Nu provocerar jag ev. Jag skapar arb.tilfällen, skatteintäkterna mm. Men är "stenhård" mot mig själv o mina anställda- som ju givetvis belönas o får feed back. Om ngn är berättigad till sjukersättning, försörjningsstöd, pension, föräldrapenning mm, så är det ok. Men avskyr "latmaskar o fuskare" som är i yrkesverksam ålder o inte "vill stud. el arb." o som utnyttjar samhällets system.

mönjelilja - Ej medlem längre2013-09-24 18:07
Antal inlägg: 3613

Jag håller med sote, jellyflower och carlmartin.

Självklart ska man jobba och försörja sig själv om man kan. Men kan man inte jobba av olika skäl, så ska man inte bli föraktad och bespottad.

Man kan vara stolt över sig själv om man tycker att man har fog för det, men lite ödmjukhet är alltid klädsamt.

Se inte ner på andra - du vet inte varför det har blivit som det har blivit.

temperance2013-09-24 18:22
Antal inlägg: 2314

Vase, de flesta är väl överens om att det är förkastligt med latmaskeri och fusk på samhällets bekostnad..?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?