Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 509 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maoli - Ej medlem längre | 2006-01-03 15:20 | |
![]() | hahaha ja ja så är det säkert ;) | |
| Beckah82 | 2006-01-04 03:41 | |
![]() | Har ni missat en av de allra värsta? Jag får spel när folk säger "schickla". Som i "näää sluta schickla mig" eller "åh jag är så schicklig". gah! Det heter kittlig! | |
| Gharmon | 2006-01-04 16:14 | |
![]() | Där slog du huvudet på en av de allra största spikarna, Beckah! | |
| pilutta-dej | 2006-01-04 18:00 | |
![]() | I senaste numret av Målföret, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg, ondgör sig en skribent över att det bara används ett enda adverb nu, och det är OTROLIGT. Jag har inte tänkt på det, men nu märker jag också det. Det är inget fel på ordet i sig, men det blir så fattigt när man inte varierar sig! | |
| kaprifolia | 2006-01-04 18:23 | |
![]() | Oj, oj, oj.... Vilken härlig tråd! Jag får ofta knipa ihop läpparna för att inte verka alltför besserwisseraktig vad gäller språkbruk. Men det är förbannat svårt när man hör ord som "egengkligen", "schickla", "förståsch". Asseptera har jag också svårt för. Men vad som verkligen kliar i benmärgen på mig när jag hör är "hands-out" när våra föreläsare ska lämna ut åhörarkopior. Bildade människor!! Hör de inte hur fel det låter att säga hands-out istället för hand-outs?? Tydligen inte, för de allra flesta säger så. Funderar på att dra igång en kupp, så fort någon föreläsare säger hands-out så borde vi studenter sträcka ut händerna framför oss.... | |
| jssfrk | 2006-01-04 23:16 | |
![]() | pilutta-dej: Det används väl jättemånga adverb hela tiden? Fast det kanske stämmer att "otroligt" används betydligt mycket mer än andra förstärkningsadverb. Jag brukar nog dock använda "fruktansvärt", "oerhört" och "fantastiskt" oftare. Särskilt "oerhört" är oerhört användbart :) Kaprifolia: IMHO borde man rimligtvis inte använda ordet "handout" alls, det låter ju hemskt. "Ja och till redovisningen så ska ni ha förberett en handout till de andra i klassen." Usch och fy! Språknämnden föreslår "stödpapper", men det låter ju helt vrickat. Själv gillar jag ju ordet "stencil", det har härliga mellanstadievibbar. "Åhörarkopior" var inte så dumt... Något annat förslag på vad det borde heta? | |
| kajix | 2006-01-04 23:29 | |
![]() | var det inte Arne i Kurt Olsson som sa otroligt hela tiden? | |
| Blue Ztar | 2006-01-05 00:16 | |
![]() | Nåt som sticker i mina ögon är när folk skriver "mer" istället för "fler". | |
| Akebono | 2006-01-05 10:52 | |
![]() | Har slutat märka ord nästan helt. Klarar dock inte av när folk säger expresso. Eller t om Kaffechino. Jösses | |
| jssfrk | 2006-01-05 11:45 | |
![]() | Ajajaj, expresso. Den är inget vidare... Säger folk verkligen kaffeccino?! Det är synd om människorna, som Indras dotter sa. | |
| eurythmech - Ej medlem längre | 2006-01-05 17:38 | |
![]() | Har vi missatt att folk uttalar ordet "intervju" som antingen "interljuv" eller "inteljuv"? | |
| eurythmech - Ej medlem längre | 2006-01-05 17:38 | |
![]() | alt. "inteju" | |
| jssfrk | 2006-01-05 18:17 | |
![]() | Tror att det är påpekat tidigare. | |
| eurythmech - Ej medlem längre | 2006-01-05 22:07 | |
![]() | ah | |
| pilutta-dej | 2006-01-06 10:53 | |
![]() | Jag retar väldigt lätt upp mig på ord och uttryck som plötsligt blir moderna och överanvänds, för att snart efterträdas av andra landsplågor. Det heter inte längre ett tänkesätt, utan ett tänk. Ett tag var allt klockrent, och sen skulle vi alltid "sätta ner foten". Inget fel på uttrycken i sig (fast tänk låter löjligt), men det blir så tjatigt.Vi språknördar kan väl försöka gå i täten för att variera språket. Sen är det ju så att man själv oftast inte märker när man använder ett uttryck väldigt ofta. När min son var liten började han plötsligt säga precis i var och varannan mening, och då upptäckte jag att det gjorde ju jag också och det lät ju väldigt osjälvständigt och fånigt. Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus! | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2006-01-06 12:20 | |
![]() | Jag har slutat att upp röra mig över sär skrivningar. Jag tycker fort farande inte om dem, men det är bara att inse att de har kommit för att stanna. | |
| Legobiten | 2006-01-06 17:23 | |
![]() | Nej... hemska tanke. Det som är ännu hemskare är att jag har börjat få förutfattade meningar om att männsikor som särskriver är mindre begåvade. Eftersom man nuförtiden ofta "lär känna" folk via nätet så blir det ju att man gör en bedömning nästan enbart på deras skriftspråk. Tycker alla borde tänka sig för lite mer. Annars har alla affärer tids nog kassa medarbetare som säljer lös glass och en och annan skum tomte... | |
| Viet Cong | 2006-01-06 18:06 | |
![]() | Varför säger folk Vietnamn? | |
| Gharmon | 2006-01-06 20:48 | |
![]() | Det var en svår fråga du, Viet Cong. Jag har funderat ett par timmar nu, men måste nog erkänna att jag inte har en aning. Frugans kompis påstår att hon fick 102 poäng för sin senaste skrollning, vad hon nu kan mena med det. | |
| kramgo_72 | 2006-01-06 21:20 | |
![]() | Ähhh, alle prat ju int rikssvenska... Eftersom vi bor på olika platser i vårt avlånga land och varje landsdel har sitt eget uttal av ord så e de väl inge å bry sig i... *S* Tyck nog att de e lite charmigt me små egna uttal av ord - men om de e i offentliga sammanhang så kanske man bör tänk till lite mer... En annan e ju norrländska från början å nu bor man i Dalarna - ji kan ju tänk er hur de låt när ja prata... Kram | |