Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade57
Mobilspel
Pågående18 759

Forumkategorier

Användare Inlägg  
eeistan2010-12-09 18:41
Antal inlägg: 1542

Tragiskt att tradition i det 1000 åriga konungariket sverige blivit fult!

eeistan2010-12-09 18:53
Antal inlägg: 1542

Den nya "Svenska" generationen föstår inte ens varför vi har det så bra som vi har det i Sverige... man tar det bara för givet! Tragiskt!

Traditioner är viktigt i alla avseende i ett civiliserat samhälle.

Yamma2010-12-09 19:09
Antal inlägg: 2285

Döpte inte då vi är agnostiker, och det kändes som för mycket av ett ställningstagande. Inte helt poppis hos pappa prästen... =)

Vi gifte oss däremot kyrkligt pga tradition.

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-09 20:32
Antal inlägg: 37631

jag är kristen, men mina barn är inte döpta,jag är med i en hopslagen mission och baptistkyrka,och numera är alla kyrkor frikyrkor, man kan barnvälsigna som alternativ,jag tycker att barnen får ta det beslutet själva när dom själva vill

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-09 20:32
Antal inlägg: 37631

jag är kristen, men mina barn är inte döpta,jag är med i en hopslagen mission och baptistkyrka,och numera är alla kyrkor frikyrkor, man kan barnvälsigna som alternativ,jag tycker att barnen får ta det beslutet själva när dom själva vill

Peddape2010-12-09 20:55
Antal inlägg: 647

Barnvälsignelse>Barndo p.

annelie492010-12-09 23:04
Antal inlägg: 67

Är själv döpt, konfirmerad och vigd i kyrkan i första giftet.
Döpte mina barn.
Konfirmation, vigsel och dop för att det så skulle vara.
Men....... för 30 år sedan gick jag ur kyrkan och gifte senare om mig borgeligt.
Skulle idag inte "döpa in" mina barn i kyrkan.
Mina barnbarn är namngivna, ej döpta och f.ö. har alla mina nära och kära gått ur kyrkan.

lalilur2010-12-10 13:52
Antal inlägg: 45

jag är inte religiös. Inte döpt. Inte påtvingad men har fritt fått besöka kyrkans aktiviteter under min uppväxt; scouter och julgransplundring osv. Känns som en bra och fri uppväxt och den fria viljan vill jag förmedla till mina barn en dag. Då ska de inte ha stöpts i kristna dopfunten eller påtvingats nån annan religion. Den dagen de revolterar mot min livsåskådning ska jag krama dem!

Emellertid2010-12-10 14:40
Antal inlägg: 154

Låt barnen själva välja om de vill bli kristna eller inte – låt alltså bli att döpa, omskära eller på annat sätt tvinga in barnen i något som det inte så säkert att de vill vara med i. Religionsfrihet! Det finns en bra bok som heter "Högtidsboken" eller något liknande, där det finns bra tips på profana namngivningsceremonier etc.

Tvålis - Ej medlem längre2010-12-10 15:50
Antal inlägg: 4429

Det här hjälper inte mig att avvika från min tanke om att jag har en övertygelse i att dopet bör vara ett eget val. JAg har speciellt svårt med en grej däremot och det är om barnet upplever avsaknaden av dop som ett hinder som är för stort att övervinna för att välja den kristna tron vid konfirmation. Sen å andra sidan så känner jag att en religion gärna får ha lite hinder, men väljas ändå. Det kanske inte ska vara ett strömlinjeformat lättsmält avsnitt i livet. Religion är viktigt och jag tycker inte det bara ska konfirmeras för att polarna gör det heller (läs presenterna). För mig är religion för viktigt för att bara köra förbi lite semitraditionellt.

Satyra2010-12-10 15:56
Antal inlägg: 4561

Fast nu innebär ju i och för sig inte ett dop idag att man "stöps in i en kristen religion", även om innebörden av dopet ska vara ATT man tas upp i den kristna gemenskapen (på papper) och blir medlem i Svenska kyrkan.

Satyra2010-12-10 15:59

Av mina vänner som har barn är jag nog i så fall den som mest besökt kyrkliga sammanhang med mina ungar. För att jag tyckt om det och uppskattat många av de aktiviteter för barn/ungdom kyrkan erbjudit (i min kommun i alla fall).

Övriga har nog inte besökt kyrkan och/eller något som haft med kyrkan att göra mer än till just dop, bröllop och begravningar så ... att ett dop automatiskt för med sig påtvingad kristendom är ju knappast sant. ;-)

bobo flux2010-12-10 16:06
Antal inlägg: 11371

Bara det faktum att ett litet barn, utan egen talan, via en viss ceremoni (dopet) tas upp i en religiös gemenskap vore för mig ett tillräckligt skäl att inte döpa det.

__SaNnIs__2010-12-10 16:10
Antal inlägg: 105

Jag väntar min första.
Vi kommer att inte döpa våra barn för jag vill inte "sätta" in mitt barn i en religion som inte den vill ha sen typ. Vet inte hur jag ska formulera mig rätt. Mitt barn ska få välja senare om den vill gå med i kyrkan eller något annat inte jag!
Min sambo gick ur kyrkan men jag är fortfarande kvar.

Vi kommer dock ha en namncermoni, ungefär som ett dop fast hoppa över vigtvatten, prälle och kyrka. Utan det får bli ett litet kalas för barnet och dens namn!

Satyra2010-12-10 16:10

Ja, alla resonerar vi olika. För mig känns det inte alls som ett övertramp på barnen. Allt man som förälder gör är ju i enlighet med vad man anser är för barnens bästa. Och så märkvärdigt är det ju knappast att gå ur Svenska kyrkan igen, om barnen sen väljer så.

Satyra2010-12-10 16:19

Är faktiskt lite förvånad över att så många verkar ha så negativ syn på dop/kyrkliga sammanhang. Eller rättare sagt då ... att så få verkar ha någon som helst tro numera.

Och hur långt ska man då dra resonemanget - i vilket läge ÄR det okej att man som förälder tar beslut åt barnen? Det gör man väl alltid mer eller mindre ändå, i sin fostran av dem?!
Varför ses det som en så oerhört stor grej att behöva gå ur Svenska kyrkan som äldre, om man nu vill det? Tror att motsatssituationen är bra mycket mer krånglig och även lite pinsam för "barnet", att som tonåring gå och döpa sig. Kan tänka mig att många skulle avstå en sådan process om h*n inte var verkligt urkristen, bara ur pinsamhetsaspekt, menar jag. Och måste man ha det för att tillhöra Svenska kyrkan, enligt er - en stark Gudstro?

Jag har inte det, en stark övertygelse, men tillräckligt ändå för att känna mig hemma med att ingå i ett kyrkligt samfund, utan att för den skull alls vara nödd att faktiskt aktivt utöva religionen, om jag inte vill.

Lillstölla2010-12-10 16:31
Antal inlägg: 23831

Man kan ju faktiskt ha tro även om man inte tror på en Gud!

Jag är döpt och konfirmerad, och kan ju säga att 99% av de som konfirmerades i min grupp svarade när de fick frågan "varför vill du konfirmeras" att det var för att få presenter och att det var bara nåt man gjorde. Var bara någon enstaka som gjorde det för att h*n var troende. Men prästen min grupp hade var väldigt modern och vi hade inte så mycket bibelstudier utan pratade andlighet i alla de former, körde även anden i glaset och planerade spökvandring.
Men jag själv måste ju säga att hade man konfirmerats när man var äldre, runt 20 år så hade jag aldrig gjort det. Hade mer koll på vad jag verkligen ville då jämfört med när man var 14-15 år, men är väl rätt uppenbart kanske.

bobo flux2010-12-10 16:35
Antal inlägg: 11371

Tja, just i fallet Svenska kyrkan så tycker jag att de är ruttna. Jag har en viss spirituell övertygelse, men den ligger inte inom ramarna för det kristendomen representerar.

För övrigt tror jag att om någon skulle avstå ett dop av pinsamhetsorsaker så har denna person antagligen inte någon tro att tala om.

Satyra2010-12-10 16:38

Ja Lillstölla, det var likadant när jag skulle konfirmeras en gång i tiden och av den orsaken avstod jag från det också. Som en slags motprotest. ;-) Men fortfarande - det är ju inte så att man åtar sig några som helst religiösa förpliktelser varken genom dop eller konfirmation egentligen, mer än att man blir medlem i Svenska kyrkan och - igen - det medlemskapet är det ju inga svårigheter med att avsäga sig igen. Därför förstår jag inte riktigt vad det är som är så farligt med att låta döpa sina barn, om man nu känner att det är en ceremoni man vill tillföra sig och sitt barn?

Lillstölla2010-12-10 16:44
Antal inlägg: 23831

Nej men som du säger, är det nåt man vill tillföra sig så är det ju inga hinder.

Men personligen har jag ingen gudstro och inget som helst samröre med kyrkan och tycker därför det vore hyckleri att låta döpa mitt barn i kyrkan. Det får barnet själv avgöra när det är så pass gammalt att det kan ta beslutet. Blir namngivningsceremoni hemma om jag får bestämma.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?