Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-07-27 15:51
Antal inlägg: 4429

Wildman... Man väver när filerna går ihop. Inte vid skylten så klart. Man knör ihop och utnyttjar fulla filer så länge som möjligt helt enkelt.

limona2010-07-27 19:31
Antal inlägg: 420

Jag tror inte det är högre hastighet som är den stora faran, men vilken uppmärksamhet man har på övrig trafik samt den känsla man har för trafikflöde.
Tant Agda kan mycket väl köra i endast 50, men kör hon med händerna kramade runt ratten och stirrar på hastighetsmätare är det hellre Loco som spanar in omgivande vägmiljön jag möter när jag skall över gatan.
Tant Agda kommer nog varken att bromsa eller styra undan.

Tanten M - Ej medlem längre2010-07-27 23:12
Antal inlägg: 5126

Jag kör som Loco, jag retar mig på samma som Loco o jag förstår Loco till fullo.

Det är som att i stadstrafik vara gående. Man tittar till vänster o höger, kollar flödet på bilarna o går sen över. Även om det är långt ifrån övergångsställe.
Å jag trycker aldrig på stoppknappen. Trafiklysena är inställda o anpassade efter trafiken, det är bara att vänta tills det blir lucka.
Hellre det än att sabba för biltrafiken med ett extra stopp.

remvanrijn2010-07-27 23:43
Antal inlägg: 16488

jag lärde mig att uppsikt på trafiken bakom är lika viktigt som att ha koll på trafiken framför. helt enkelt uppskatta med vilken hastighet nästa autobahns strykjärn kommer närmare och närmare i din backspegel så du kan köra åt höger i tid.

Vävningen.. det gör man väl där filarna går ihop. onödigt att odla en dubbel så long kö. det är väl då det uppstår irritation när 1 blåser förbi i det tomma körfältet..om man tar 1 Vänster /1 höger borde väl båda köarna gå lika snabb/långsam? eller har jag fel där?

F ö så ville väl inte högre instans pröva fallet med lastbilschaffissen som lekte polis och stängde av vä körfält med sitt fordon? eller har jag inte hört hela utgången?

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-28 01:15
Antal inlägg: 3768

Tanten M:
Den där hade jag glömt. Folk som absolut ska trycka på knappen på övergångsställen fast det inte kommer bilar och sen ändå inte väntar på grön gubbe. Den gröna gubben kommer ju givetvis 20 sek senare när jag kommer med bilen och då får man snällt stå där och vänta på att ingen går över gatan för de har redan gått över gatan.
Högst omiljövänligt och väldigt märkligt beteende...

Hoodman - Ej medlem längre2010-07-28 01:18
Antal inlägg: 2826

Dom trycker ju på knappen bara för att det är ett inlärt beteende. Sen inser dom att dom inte orkar vänta vid en tom gata...

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-28 01:26
Antal inlägg: 253

Locomondo, Vad är din poäng. Alla trafikolyckor med personskada beror på för hög hastighet..eller fordon i mötande körfält (=idiotisk omkörning). Vet Du Locomondo!! Ta dina KICKAR till andra arenor än vägarna...

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-28 01:43

Slagruta:
Du verkar dels ha missförstått praktiskt taget allt jag skrivit och dels missförstått en hel del angående trafikolyckor.

Läs om, läs rätt.

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-07-28 02:15
Antal inlägg: 174

Finns många svartvita förare som Locomondo därute. De anser att hög fart och hög uppmärksamhet är den bästa kombinationen i trafiken och spottar på alla som inte är kapabla till mer än hög uppmärksamhet och lagstadgad fart. Det är stressbilisterna som orsakar olyckor då de skapar oro i trafiken med sin körstil, tyvärr tror de att det är precis tvärtom.

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-07-28 02:17
Antal inlägg: 174

Forts. Locomondo mfl. "superförare" är inte trafikens gåva till mänskligheten, det är bara mitträcken och vajrar som skyddar oss när oförutsedda situationer uppstår. Givetvis är snabba omkörningar ett måste, men att ligga och nosa andra i baken för att man anser att tempot skall höjas är ett inlärt och korkat beteende.

Jymden2_0 - Ej medlem längre2010-07-28 02:20
Antal inlägg: 429

Ja det är inte klok vad folk beter sig i trafiken.

Jymden2_0 - Ej medlem längre2010-07-28 02:26
Antal inlägg: 429

Se bara hur dem kör!

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-28 09:33

Sweetlime:
Att hög uppmärksamhet i trafiken är bra kan du väl inte säga emot?
Men läs gärna vad jag skrivit igen. Jag säger inte någonstans att hög fart genomgående är det bästa, jag säger däremot att jag anser att det finns flera andra aspekter som i större utsträckning är bidragande till olyckor än hastighet. Om hastighet var den enda orsaken till olyckor borde vi då inte sänka maxfarten till 30 km/h överallt i hela landet?

En sak är uppmärksamhet och en annan att "hjälpa varandra" i trafiken för att den ska flyta bra och ej skapa irritation åt något håll. En irriterad förare är med all sannolikhet lite sämre (större risk) än en lugn.

Vajrar är bra för att inte riskera frontalkrockar. Om man kör bil. Fråga de som kör motorcykel vad de tycker om att armar och ben slits av kroppen då de fastnar i vajrarna om de går omkull. Det finns ingen universal-lösning som passar alla, alltid.

En sista fråga. Jag tolkar flera inlägg här som att man tycker att jag minsann måste anpassa mig till framförvarande och köra saktare än vad jag vill (ni som är emot utgår alltid ifrån att de framför mig ligger precis på hastighetsgränsen medan jag vill köra 100 för fort) men bör inte även personen framför mig anpassa sig till trafiken och inte hindra den? Oavsett om de håller hastigheten så hindrar de "flytet" i trafiken genom sitt felaktiga (men icke olagliga) beteende.

Jag kan ha fel, men jag kommer förmodligen inte ändra mitt sätt att köra...

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-28 09:46

Locomondo, Du borde ändra ditt beteende i trafiken, vägnätet används för transport..., inte för att höja sin profil.
Ang. vajerräcken, anser Du att de ska tas bort, eller vad avger Du för kryptisk kommentar?
Sedan förstår jag inte ditt resonemang angående framförvarande, menar Du att det är din syn på vad som är rätt trafikrytmn som ska gälla...oavsett vad trafikreglerna säger :) ?

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-28 09:56

Slagruta:
JESUS !!!
Kan du läsa vad jag skriver för något från början i tråden och inte än en gång anta att jag vill att alla ska gasa på om jag vill köra fortare.
Har du körkort? Och är du en av de som gärna ställer dig i vägen för bakomvarande trafik bara för att du inte vill köra lika fort? Och nu snackar jag om skillnader på mellan 10-30 km/h.

Vad är problemet? Jag anser att trafiken skulle flyta mycket bättre och så som det är tänkt om folk höll till höger så fort det inte fanns en anledning att ligga till vänster.
Ge mig NÅGOT som bevisar motsatsen.

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-28 10:02

Locomondo, Jag har körkort och jag tror snarare att det är Du som är i vägen för mig :) men jag accepterar att Du , så länge Du inte kör regelvidrigt, håller din egen takt.

Megaherz2010-07-28 10:11
Antal inlägg: 3304

Många förare fokuserar endas på de andra bilarna och glömmer oss cyklister. Det verkar vara helt okej att ställa sig rätt på cykelvägen, eller bara köra rakt över utan att kolla om det kommer en cyklist. Vi har faktiskt företräde, även om ni är större och starkare!

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-28 10:12

Megaherz, Håller helt med dig.

juggs7092010-07-28 10:17
Antal inlägg: 61

Hm. I storstäder finns det cyklister, i norrland finns det renar.
Av dom två så tror jag nog att renarna har bättre trafikvett än de flesta cyklister.

Snowlion2010-07-28 10:26
Antal inlägg: 273

både blivit påkörd samt nästan påkörd ett x antal gånger vi övergångsställen... Fast jag kollar ordentligt.. Grrr

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?