Spelrum
Giraffen31
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 360

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mishizaki2010-08-29 19:32
Antal inlägg: 2533

att prata om att kvinnors och mäns kroppar är skapade för olika sorters jobb motsvaras ju inte i arbetslivet idag och inte heller förr.
De tunga lyften görs ju av kvinnor i vården, på byggarbetsplatser där män jobbar används ju kranar m.m. Att pilla på datorer kräver ju inte en mans kropp direkt,men är vanligt i mansdominerad ekonomi och affärsliv. Att jaga, hur svårt är det? Titta i kikarsiktet och kröka pekfingret...

morsans syrr2010-08-29 20:19
Antal inlägg: 2311

Slänga älgen över axeln o med lätta steg trippa hemåt...
lätt som en plätt!

mishizaki2010-08-29 20:26

ok, lite tungt kanske.

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-29 20:41
Antal inlägg: 4429

Ja för det behövs det en riktig karl till. Dom brukar kunna dra iväg med 1 ton kött över axeln.

mishizaki2010-08-29 20:46

kvinnor kan säkert fixa det tillsammans på plats.....stycka älgen på plats, dra slädar, hjälpas åt

Jobbar2010-08-29 20:55
Antal inlägg: 503

SkySpy:

"Jobbar: Kan inte hålla med dig om det hur mkt jag än försöker. Ibland passar en tjej bättre på ett ställe och tvärtom, bara min åsikt"

Vad är det som jag har påstått som du inte kan hålla med om?

apbur2010-08-29 20:59
Antal inlägg: 9699

Jag reflekterar inte så ofta över om det jag gör uppfattas som manligt eller kvinnligt. Jag vill helst kunna behärska allting, lämnar sällan över ansvaret till någon annan, oavsett kön. Jag tror det uppfattas som en manlig egenskap.

Jag blir förbannad när jag inte klarar av sånt jag tycker jag borde klara av. Jag försökte lära mig slå med lie i somras. Jag fick inte till och har nu svårt att acceptera det.

Mandelbrot - Ej medlem längre2010-08-29 21:33
Antal inlägg: 143

Kvinnligt: Gå på växtfärgningskurs
Manligt: Backa med släp

mishizaki2010-08-29 21:35

mänskligt: allt
föda barn:kvinnligt

kverulanten - Ej medlem längre2010-08-29 21:52
Antal inlägg: 1130

Manligt: Mocka skit
Kvinnligt: Snacka skit
Mänskligt: Skita

Eller det var inget. Fan vad trött jag är :P

Jobbar2010-08-29 21:55
Antal inlägg: 503

Rätt så kul faktiskt Kverulanten

mishizaki2010-08-29 21:57

manligt: skita knäck
kvinnligt: skita snyggt
mänskligt :skita

Tokstollan2010-08-29 21:59
Antal inlägg: 110

Tråden handlar om manligt vs kvinnlig - och det tycker jag är intressant.

Om vi bortser från rent fysiska egenskaper som till exempel muskelstyrka (som ju faktiskt är en ganska ointressant egenskap i dagens moderna samhälle) så finns det ju egentligen inget kön. Eller snarare kanske man skulle säga att kön är en social konstruktion; en mall vi upprättat en gång i tiden (när den var ändamålsenlig, kanske) och som nu blivit en arkaism.

Jag tror inte att män kommer att försvinna, särskilt inte i just det biologiska perspektivet. Men jag är övertygad om att vi i framtiden inte kommer att särskilja kön i ett socialt perspektiv. Jag tycker redan att det märks i sexualiteten - många har idag ibland ett förhållande med en person av motsattkön, ibland ett med en av samma kön. Det viktiga är inte längre vad vi har mellan benen, utan hur vi är som människor.

SkySpy_2010-08-30 00:25
Antal inlägg: 4418

Jobbar:
"Någon frågade vad jämställdhet är. Det är när man blir bedömd som en individ vid t.ex. tillsättande av tjänster och inte beroende av vilket kön man tillhör (eller religiös åskådning, ursprung etc.)"

Jag tycker att inverkan av kön kan ha betydelse och borde ha betydelse dels vid tillsättande av vissa tjänster för att få arbetsplatsen jämställd. Flera kvinnor eller män beroende på det sociala spelet.

Sen tycker jag även att arbetsgivaren i vissa fall av arbeten har rätt att välja ut män eller kvinnor beroende av vad som passar bäst för företaget. Är det ett arbete som kräver tunga lyft enbart så kanske män passar bättre i något fall kanske även en rysk kulstöterska skulle platsa också om hon nu kan hålla sig till att lyfta istället för att stöta bort männen.

raisingirl2010-08-30 00:42
Antal inlägg: 253

Alltså SkySpy det låter som att du är väldigt snäv i det där tänket, "Ibland passar en tjej bättre på ett ställe och tvärtom, bara min åsikt". Sen ger du som exempel "ett arbete som kräver tunga lyft enbart", sånt existerar ju knappt idag. Och eftersom du är för jämställda arbetsplatser så är det väl isf bara bra om det kommer in några ryska kulstöterskor? Jag tycker iaf att det låter helt galet, håller med Jobbar. Och Tokstollan och Tvålis, heja heja! :)

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-30 07:30
Antal inlägg: 4429

Tokstollan, jag tror att vårt konstruerade "kön" inte kommer att försvinna så länge vi inte lever i en sådan brist situation att vi inte har råd med "lyxen" av det. Jag är övertygad om att den maktfördelning som är idag är en frukt av det orimliga (enligt biologiska mått mätt) överflöd som finns idag. Därför har man behövt konstruera en fördelning som begränsar olika individers tillåtelse att ta del av denna makt. Det är ju inte bara kvinnor som får finna sig i att inte vara med i den innersta kretsen. Tänk dig att vara en homosexuell man i lägsta rang i Indien. Det är nog inte helt enkelt.

I ett samhälla av perfekt balans så skulle vi inte haft råd med att slösa på resurser hos människor. Det får mig att tro att det tidigast kan ha uppstått under bondesamhället.

Att fördelningen har blivit som den har, tror jag däremot har med rent biologiska faktorer att göra så som barnafödande och det som krävs för fortplantning samt ren fysisk rädsla hos den svagare. Det ligger ju alltid någonstans där.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-30 15:39
Antal inlägg: 4050

Eftersom smarta personer ofta är androgyna kommer samhället så småningom toppstyras av hermafroditer. På botten har vi såna som tycker om att varje dag påminna sig själva om sin könstillhörighet. (Antingen genom att skrika högt under sexakten (kvinna) eller lyfta bilar (man). Man kan ju aldrig vara FÖR säker.)

Om 50 år är inbördeskriget i full gång. De "riktiga" männen och kvinnornas riktiga barn vs nördarnas genmodifierade provrörsbarn.

Take Aim - Ej medlem längre2010-08-30 15:57
Antal inlägg: 460

Jag älskar ditt inlägg, Larvbrud! :)

SkySpy_2010-08-30 16:35
Antal inlägg: 4418

raisingirl jag tog ett exempel. Blir för mkt att skriva om jag ska rabbla upp massa olika arbeten. Rysk kulstöterska var synonym för stark tjej.

Larvbrud: Vad har du för belägg för att androgyna personer skulle vara smartare?
Jag känner mig som en man och gillar att göra manliga saker. Men jag har även varit med i en syjunta för ett tag sen, stickade och virkade. Kanske inte så manligt, men rätt kul att pröva på. Jag som är kille hade svårt för att virka med mina stora händer. Där skulle en tjej i genomsnitt vara bättre. Känner mig inte så fingerfärdig.

Tokstollan2010-08-30 16:40
Antal inlägg: 110

Tvålis, det är klart att det finns en (eller flera) anledningar till att vi konstruerat könen och maktfördelning tror jag också är en viktig sådan. Jag tycker att det du påpekar är jätteintressant och borde få oss alla att tänka vidare!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?