Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 360

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bobo flux2010-08-30 20:02
Antal inlägg: 11371

"Och vad beträffar äkta kärlek som du pratar om så är det väl verkligen inte det som TS pratar om i såfall."

slånbär, kan du ge den universellt korrekta definitionen av kärlek då?

twistedmind2010-08-30 20:21
Antal inlägg: 123

Era mammor tycker inte om er!

slånbär2010-08-30 20:22
Antal inlägg: 5539

Bobo- Jag har verkligen inte någon universellt korrekt definition av äkta kärlek. Det jag säger är att jag tror inte att det är möjligt för någon att verkligen känna kärlek för alla på samma förbehållslösa sätt som vi älskar tex våra barn. Jag skulle aldrig kunna sätta mig själv så högt över dom allra flesta människor och påstå att jag hade den förmågan-då måste man nog vara som typ Dalai Lama eller Gandhi. Och det kan vi nog gissa att dom allra flesta av oss inte är. Jag skulle ju som sagt inte ens vilja älska alla människor-fu f*n vad jobbigt det skulle vara, det är mycket lättare att hålla avstånd eller tom tycka att folk i allmänhet är lite lagom jobbiga.

mrperfect2010-08-30 21:36
Antal inlägg: 11437

Bra ide. Skulle fler resonera så så skulle det förmodligen bara en bättre värld vi levde i :)

Jag hänger på och älskar härmed Mijailovitch, Tomas Quick, Svartenbrandt ( som heter Lars Ferm numera) och några andra knäppisar.

Om det fnns några vackra kvinnor här inne som vill bli älskade så hör av er :P
( liten förmögenhet inget hinder )

bobo flux2010-08-30 23:01

Men för TS handlar det ju inte om att förbehållslöst älska, utan att möta med kärlek. Ett respektfullt bemötande gentemot en främling kan väl exempelvis vara nog så kärleksfullt utifrån de förutsättningarna? :)

slånbär2010-08-31 08:01

Bobo-jag tycker det är två helt olika saker. Jag jobbar inom skola/barnomsorg och möter människor i mitt jobb dagligen. Jag är alltid mycket noga med att bemöta alla med respekt och på ett trevligt sätt även dom som jag tycker är absoluta idioter och bara inte står ut med. Det är för mig absolut inte samma sak som att möta med kärlek.

bobo flux2010-08-31 09:09

slånbär, då måste du väl ha en egen definition av vad kärlek är?
För mig omfattar kärlek ganska många plan och dimensioner...amorös, parental, filantropisk, broderlig/systerlig...
En kärleksfull människa kan ju möta sin fru med en amorös kärlek som exempelvis kan yttra sig sexuellt. Han kan även möta sina barn med kärlek, men på ett sätt som inte omfattar de amorösa aspekterna han möter sin fru med. I min bok kan samma människa också möta en utsatt främling på gatan med en filantropisk kärlek, som innefattar respekt och viljan att hjälpa.

slånbär2010-08-31 09:26

Bobo-jag håller med dig men det jag menar är att dom allra flesta av oss inte förmår att leva så och bemöta alla på detta sätt. I mitt yrke måste jag ju självklart göra det men privat gör jag inte det för jag ser ingen anledning till att gå omkring och vara sån om dom jag möter är griniga och otrevliga. Jag förmår helt enkelt inte att vara trevlig i alla situationer och jag är en ganska kantig och avståndstagande person så det ligger mer för mig att vara lite rapp i käften och cynisk. Jag kan inte gå omkring och låtsas vara något jag inte är hela tiden. Dock är jag en väldigt hjälpsam och trevlig person för det mesta och skulle te aldrig gå förbi någon som ramlat ihop på gatan oavsett orsak. Men att gå omkring och kvittra ligger inte för mig.

bobo flux2010-08-31 10:14

Jag är också ganska cynisk i grunden, på gränsen till misantropisk i vissa avseenden, men jag tycker de som går in med TS inställning är beundransvärda. Ansatsen är induktiv, man kommer aldrig med 100% säkerhet veta att man kommer att möta nästa person med kärlek. Att däremot ha ansatsen att göra det är i mina ögon fullt möjligt och eftersträvansvärt, och det tror jag är fullt möjligt att göra utan att man behöver kvittra i varenda uppkommen situation.

reallynx2010-08-31 15:08
Antal inlägg: 534

bobo flux är en mycket klok man.

JefautjOuer2010-08-31 15:43
Antal inlägg: 373

Så bra. Har folk inställningen att älska alla (vilket jag tycker innebär att respektera och bemöta människor väl, som man själv vill bli bemött och respekterad) och man sedan lyckas mer och mer medan man utvecklas i den riktningen och försöker...what a wonderful world it would be. Jag är inte heller förtjust i allt detta kramande och är lite av en ensamvarg. Men det väl är som sagt inte kramar och partyparty för jämnan TS avser utan ett förhållningssätt till mänsklgheten och livet. Peace and love på er ;)

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-08-31 18:31
Antal inlägg: 3451

Kan bara meddela att min "Älska alla" fungerar alldeles utmärkt. Ni anar inte vad glada personalen på bensinmacken blev i morse när jag tanka.
Självklart tror jag inte att man kan älska alla, och det var inte det jag skrev i trådstarten heller.
Men mitt korståg för vänligheten fortsätter.
Kramisar och annat tjafs funkar dock icke på mig.

SUPERDONNAN12010-08-31 19:08
Antal inlägg: 86

risk för att du blir kvarterets byfåne

SUPERDONNAN12010-08-31 19:27
Antal inlägg: 86

och vem älskar inte dem, så ditt mål kommer nog att bli uppfyllt!

Miss A2010-08-31 19:46
Antal inlägg: 201

Genom att älska mår man bra mycket bättre än att hata.. det föder bara frustrationer och stjäl energi. Man har alltid ett val på hur man ser på saker. Oftast tänker vi inte på det utan följer gamla mönster eller kanske tom tar andras värderingar som sina egna.
Kay Pollak skriver bra i boken " Att välja glädje "

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-08-31 19:49

Just Kay pollak har jag lite svårt att älska, men om jag möter honom ska jag vara vänlig mot honom.

Superdonnan1: Att vara byfåne är nog inte så dumt.

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-31 20:51
Antal inlägg: 37631

ja, att vara byfåne är bra mycket bättre än mycket annat

slånbär2010-08-31 21:38

Grundsnygg-här håller jag verkligen med dig. Angående Pollak alltså. Herregud vilken jobbig stolle. Jag har sett hans föreläsning " Att välja glädje" och det var nog något av det dummaste jag någonsin har lyssnat på för att inte tala om hur fruktansvärt jobbig den mannen är att se. Snacka om kvalificerad hjärntvätt och alla arbetsgivares drömföreläsning. -du kan inte göra något åt andra du kan bara ändra på dig själv- gilla läget helt enkelt. Stressigt på jobbet för läraren fick helt plötsligt tio elever till på samma arbetstimmar-gilla läget och se det positiva med det men klaga inte för då är du negativ. Men du ska bemöta din arbetsgivare med glädje ändå för annars dräneras du på energi. Lord oh Lord......

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-09-01 00:42

Kärlek,till mig själv.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-09-01 00:46

till alla

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?