Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:12 | |
![]() | "Ressurection, så du tror att vi hade haft massor av terroristdåd här om vi inte hade FRA lag, fingeravtryck mm." Dålig retorik att försöka lägga bisarra åsikter i min mun. Bättre kan du. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:13 | |
![]() | Ovanstående är en indikation på att Datainspektionen fungerar. | |
| wildman | 2010-10-21 13:15 | |
![]() | Just nu ja.... | |
| wildman | 2010-10-21 13:17 | |
![]() | Och appropå retorik... " Att vi skulle ha ett Stasi-samhälle här om 50 år är ytterst osannolikt och jag har ändå sjappat för längesedan då (eller kolat vippen). " För det första har du inte en susning om hur det ser ut om 50 år. För 50 år sen tvångssteriliserade vi folk och hade lagar mot homosexualitet. För att sätta saker i perspektiv. Dessutom så är ju frågan var du ska försvinna eller varför du inte ska ta ansvar för samhället bara för att du är död? | |
| wildman | 2010-10-21 13:18 | |
![]() | Fö så fick folk kicken från sina jobb på 70 talet för att Säpo hade registrerat dom som kommunister. Så att tro att allt kommer vara så bra om 50 år anser jag vara en smula naivt. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:21 | |
![]() | Trenden tycks ju vara positiv utifrån de exempel du ger, så om vi extrapolerar lite kommer vi att leva i paradiset om 50 år. :) | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2010-10-21 13:35 | |
![]() | Jag tycker man är högst paranoid om man resonerar utifrån att hela befolkningar är potentiella brottslingar och måste övervakas. :-) Och visst, du har dött om femtio år, men dina barn och barnbarn då? Vad är det för typ av samhälle du vill att de ska födas in i? Hur är det egentligen här och nu? Här och nu kan du t ex få dina tillgångar frysta eller utlämnas till USA och hållas fången på obestämd tid utan att ens få veta vad du står anklagad för, om du har en misstänkt koppling till vad som i nuläget anses vara suspekta individer eller organisationer. Och inte är det väl så att PKU-registret rensas med jämna mellanrum? Alla vi som är födda efter 1975 finns ju med där om vi inte själva aktivt valt att få våra prover eliminerade eller om våra föräldrar fyllde i en sk Nej-talong när provet togs. Det provet finns ju kvar hela vårt liv. Än så länge får ju inte PKU-registret användas som ett allmänt DNA-register, men den dagen det sker, är det då tänkt att uppgifterna ska rensas ut med jämna mellanrum? Det är väl knappast själva tanken med registret. Det skulle väl knappast vara tanken med ett ev. fingeravtrycksregister heller? Annan potentiellt känslig information som telekommunikation och internettrafik får i nuläget sparas som längst i två år, men själva problemet är ju att vi steg för steg går med på fler och fler inskränkningar av vår personliga integritet med fler register, fler kameror och längre lagringstider. När är det läge att säga stopp? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:37 | |
![]() | "Och visst, du har dött om femtio år, men dina barn och barnbarn då? Vad är det för typ av samhälle du vill att de ska födas in i?" Jag tycker att det är helt okej om de föds in i ett samhälle där man har sitt fingeravtryck i passet ... | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:39 | |
![]() | Jag tycker man visar prov på bristande logik om man drar slutsatsen att folk resonerar utifrån att hela befolkningar är potentiella brottslingar och måste övervakas, bara för att de tycker att det är okej att ha med sitt fingeravtryck i passet. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2010-10-21 13:49 | |
![]() | Resurrection, nu måste jag säga samma sak till dig som du sa till wildman (13:12): "Dålig retorik att försöka lägga bisarra åsikter i min mun. Bättre kan du." :-) Poängen är ju att frågan om fingeravtryck i pass inte bara handlar om fingeravtryck i pass utan om så mycket mer, och det är den saken jag vill belysa. | |
| wildman | 2010-10-21 13:51 | |
![]() | Håller med Ulice. Det handlar om ett större perspektiv än bara fingeravtryck i pass. Kunde vi enas om att fingeravtrycken var den sista integritetskränkande åtgärden som utfördes så skulle jag gladeligen trycka dit min tumme. Men det är ett steg. eller ska vi säga ÄNNU ett steg. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 14:02 | |
![]() | "Kunde vi enas om att fingeravtrycken var den sista integritetskränkande åtgärden som utfördes så skulle jag gladeligen trycka dit min tumme." Ah, så det här med fingeravtrycket i passet är kanske inte så farligt egentligen? | |
| wildman | 2010-10-21 14:05 | |
![]() | Suck. Vilken tröttsam retorik. Lyft blicken liiiite snälla? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 14:06 | |
![]() | Ulice, jag trodde att du tyckte att dina meningsmotståndare - de som tycker att det är okej med fingeravtryck i passet - "resonerar utifrån att hela befolkningar är potentiella brottslingar och måste övervakas". Eller misstolkade jag dig? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 14:09 | |
![]() | Ha ha, wildman, vi tycker nog egentligen ganska lika, men jag kan inte låta bli att dra det här till sin spets. Jag tror att det kan vara farligt att fatta - eller inte fatta! - beslut utifrån ett scenario som ingen av oss vill ha. Steget till ett Stasi-samhälle är trots allt väldigt långt, även efter att du har satt din tumme i passet. Har vi ens kommit närmre? | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2010-10-21 14:15 | |
![]() | Ilandsproblem? Drar mig till minnes att det finns medmänniskor som är analfabeter...... | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-10-21 14:19 | |
![]() | Syftet med ett pass är att den som bär det ska kunna identifiera sig. Ju säkrare detta kan ske, desto bättre. Idag sker det en handel med stulna pass bland kriminella, som på så sätt kan fly landet och hålla sig undan rättvisan. Med fingeravtryck i passet blir det mycket svårare än om man bara har ett foto. Foliehattsmänniskor som misstror staten kommer det alltid att finnas, och de brukar vara ganska högljudda i såna här diskussioner. Men jag ger inte mycket för argument om att vi är för övervakade av staten. Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där inte staten har någon kontroll. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-10-21 14:40 | |
![]() | Antingen åker man hem med rätt person efter festen eller också åker man hem med fel person efter festen. Det sistnämnda lär man nog få stå för förr eller senare. Tycker det är mer skrämmande med privatpersoners mobiler, där man själv eller t ex badande barn kan hamna på bild, video och i värsta fall ute på nätet. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 14:48 | |
![]() | Vad är det för fel med bilder på badande barn? | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2010-10-21 14:53 | |
![]() | Resurrection, ja, du läste onekligen in mer än vad jag skrev. Precis som du, så drar jag saker till sin spets och jag tänker att ett system där man kartlägger och övervakar alla individer i en befolkning är ett system som är baserat på ett resonemang som säger att hela befolkningar är potentiella brottslingar. Jag säger inte att vi är där än. Sen tror jag definitivt inte att enskilda skribenter i den här tråden som menar att ett DNA-register eller fingeravtrycksregister skulle vara bra, tänker att alla andra är potentiella brottslingar. Jag tror helt enkelt att många inte har reflekterat över vad ett sådant system skulle innebära, eller farorna med det. Eller så har de reflekterat och tycker att de är villiga att göra den typen av uppoffring av sin integritet för att känna sig säkra. En tumme i passet gör kanske varken från eller till i nuläget, men det är den sakta tillvänjningen och de tendenser jag ser från människor omkring mig som av rädsla väljer att ge upp mer och mer av sin integritet, som jag reagerar på. Birgerkung, hur långt ska statens kontroll över medborgarna få gå, tycker du? Är det staten (som nån sorts egen abstrakt individ) som bestämmer det eller ska medborgarna själva få avgöra när de tycker att staten går för långt? | |