Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 20 082 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-31 23:08 | |
![]() | Om man vill retas med barnen kan man alltid slå in lite knäckebröd i godispapper. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-10-31 23:17 | |
![]() | I fredags ringde en full tonåring på dörren. vet inte om det var trick or treat... | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2010-10-31 23:30 | |
![]() | Här rigde det på igår, och jag fick snabbt fram lite gammalt godis från förra året. Samma sak i kväll, tror tom det var samma gäng:-) De hade scary- movie- masker på sig | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-10-31 23:34 | |
![]() | Alltid kul när det ringer på dörren. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-11-01 00:55 | |
![]() | Jag har läst igenom tråden och tycker att det känns tråkigt att inte fler genomskådar Halloween som det kommersiella jippo det först och främst är. Herrgud, det är inte barnen som kommit på att det här är kul, det är handlarna som introducerat ännu en högtid i Sverige och det med en enda förhoppning: att få klirr i kassan. Det är precis som med Alla hjärtans dag för vuxna - folk ska handla ännu mer, det är tanken. Och tyvärr gör också många det. På det sättet tvingas även fattiga familjer och personer att "hänga på", vem vill göra sitt barn ledset för att man inte har råd själv? Nej, undertecknad är inte fattig själv, tvärtom. Men jag vet hur det kan vara. Halloween och Alla hjärtans dag - det är svårt att hitta bättre uttryck för cynism. Vad beträffar buset citerar jag en annan person som kommenterat: "Undrar vad ungarna i south bronx eller compton hittar på om man väljer "bus", gissar på att det inte stannar vid toapapper runt soptunnan." Så är det ju och det har hänt rätt allvarliga saker åtminstone också i Stockholm. | |
| Saxon_x | 2010-11-01 01:28 | |
![]() | Låt dem hålla på med det där i USA det hör inte hemma här i Sverige. Illa nog att vi skickar ut barnen på tiggeri under Påsken. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-01 10:31 | |
![]() | Doktor dog. Jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg. Du anser alltså att man utser barnen för stor risk genom att interagera med sin omvärld just på Halloween. Inte när dom åker till och från skolan, inte när förövaren själv planerar något utan just den timmen dom är ute på Halloween är på något mystiskt sätt mer farlig än alla andra timmar i barnens liv? Faror för barn finns och har alltid funnits i alla skepnader. På medeltiden brukade man leta reda på friska barn, gräva ner dom med bara huvudet ovanför marken för att skydda sig mot pesten, Den största faran tror jag är att uppfostra barnen till att vara rädda varelser som inte har en självklar rätt till den värld som är deras med mycket av vad det innebär. Om ett sätt för barnen att njuta av livet på är att ringa på en dörr och gasta "bus eller godis" så ska vi alltså ta bort detta och istället ingjuta en känsla av fara i barnen? Jag tycker den inställningen är snudd på signal på en sjuklig läggning. | |
| bobo flux | 2010-11-01 10:47 | |
![]() | Det jag irriterar mig på är att barnen måste köra med ett påklistrat attribut som "bus eller godis" för att ha kontakt med vuxenvärlden. Om någon inte vill ge dem godis (oavsett skäl) så ska det alltså legitimera att vederbörande kan räkna med att utsättas för nån typ av "bus". "Ge oss detta, annars händer det något"-jargongen gillar jag inte. Jag har en trevlig erfarenhet att dela. För en massa år sen ringde det på min lägenhetsdörr en helt vanlig vardagskväll. När jag öppnade stod det ett gäng småtjejer där som sjöng en sång för mig. När de var klara så neg de, jag gav dem en applåd och så gick de vidare mot nästa dörr. Det var inte fråga om att de ville ha något godis, de ville bara vara trevliga och sjunga för folk. Det funkar alltså jättebra för unga att ha kontakt med vuxenvärlden utan "bus eller godis". | |
| Sote | 2010-11-01 13:41 | |
![]() | Synd att ingen protesterade mot Julen då när allt det kommersiella kom och tog över det stillsamma och vackra Julfirandet här i vårt mellanmjölksland. Det är ju klart att folk stör sig på att barn hoppar på en kul grej en gång om året då dom får klä ut sig och ha lite spänning. Inte kan väl vi präktiga svenskar bara tse det som en kul grej inte. Nej det är bara för att pumpa alla på mera pengar som man håller på med detta vilket naturligtvis är helt förkastligt. Konstigt bara att inte fler av er som använder just det anti kommersiella argumentet och argumentet att det minsann inte är en traditionellt svensk grej tänker efter lite mer och tittar på vårt eget Julfirande också. Där kan man snacka om kommersiellt!!! Och inte är den traditionen mer ursvensk än vad Halloween är i så fall. Låt ungarna ha lite kul och låt bli att öppna ni som störs av det hela. Gör ni samma när det gäller påskkärringarna eller är det ok för att den traditionen har funnits här längre? | |
| Sote | 2010-11-01 13:45 | |
![]() | Doktor dog-Håller helt med Tvålis . Detta är ju heller inte det enda tillfället när ungar går runt och knackar dörr. Håller dom på med nån sport eller ska på klassresa så innebär ju det att dom får gå runt och kränga diverse prylar i kvarteret där dom bor för att få ihop pengar. Inget konstigt eller ovanligt med det. Självklart är det ingen förälder som låter sin fyraåring knalla runt själv och tigga ,det finns nästan alltid en förälder på betryggande avstånd, och när dom är lite äldre så går dom ju i sitt eget kvarter hos folk dom känner igen för det allra mesta. | |
| lightningpaw | 2010-11-01 14:03 | |
![]() | Håller med Sote, är det nån tradition som är vidrigt kommersiell är det väl JULEN. Det var väl inte barnen som kom på den eller... Lägg ner den istället. Snacka om att kommersen frontalkolliderar med det kristna budskapet förresten om det är nån som minns det.. Jesus måste ju snurra som en takfläkt i sin grav (nej visst nej, den är ju tom...) Halloween har dessutom ett intressant existentiellt tema när det gäller att bearbeta skräck och död med humor. Sen har jag väldigt svårt att fatta hur man kan uppröras över att barnen "tigger", jag har aldrig ens gjort den associationen, jag tänker mer att det är jag som ger (eller så gömmer jag mig som nu senast eftersom jag inte hade nåt godis...). | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-11-01 16:18 | |
![]() | Sote skrev: "Konstigt bara att inte fler av er som använder just det anti kommersiella argumentet och argumentet att det minsann inte är en traditionellt svensk grej tänker efter lite mer och tittar på vårt eget Julfirande också." Visst gör många det, i alla fall jag. För det första är julen en kristen högtid i grunden och hur många svenskar är på allvar kristna? Den jul det moderna Sverige skapat är istället bara en kommersiell högtid som får väldigt många att må dåligt, av olika orsaker. Så visst kritiserar jag och många andra med mig julen! | |