Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 18 549 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bobo flux | 2010-11-30 22:48 | |
![]() | Det kanske förekommer hot och våld i relationen? Jag skulle inte ha några problem med att förstå om någon som fick stryk eller utsattes för något annat av sin partner valde att gå bakom ryggen på denne. | |
| magga | 2010-11-30 22:52 | |
![]() | Men om man stannar kvar med någon där man blir halvt ihjälslagen varje dag, vad är det för relation då? Tror tilliten är ganska förbrukad där så då bör man avsluta. Det är väl inte det vi pratar om heller? | |
| numsan | 2010-11-30 22:55 | |
![]() | Guatama - jag tycker inte att det är ok med otrohet men jag anser inte nödvändigtvis att det är värre än en annan lögn i en relation. Som jag skrev innan så har jag svårt att se varför folk anser att det är det absolut värsta som skulle kunna hända i en relation att någon part är otrogen när många är beredda att förlåta andra misstag, svek och lögner av olika slag. Jag ser inte hur en otrohet skulle vara värre än en annan lögn eller annat svek eftersom det faktiskt i vissa situationer är lätt hänt och troligtvis inte gjort för att såra den andra parten. Men som påpekat otaliga gånger tidigare så är väl det viktigaste att två människor tillsammans sätter upp riktlinjer över vilken relation de vill ha och vad som är viktigast i den. Sen tycker jag inte att det är upp till andra att värdera den relationen eller hur stor deras kärlek är till varandra. Vi funkar helt enkelt på olika sätt. Och jag tycker definitivt inte att det är mer ok med män som är otrogna än kvinnor som är det. För mig är könsrollerna totalt irrelevanta i detta sammanhang. | |
| pluskans | 2010-11-30 22:57 | |
![]() | Magga: Om jag går bakom ryggen på min partner har väl inte du med det att göra. Det enda du har att göra med är väl dina förhållanden? Eller ska du diktera hur andra ska leva? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-11-30 22:57 | |
![]() | vildman 2010-11-30 12:50 vildman 2010-11-30 11:36 "lillsyrran_ Att reagera så kraftigt på den är i mitt tycke moralpanik." Du kan omöjligt ha en ens en gnutta aning om hur kraftigt eller klent jag har reagerat, så släpp dina analyser om det, är du snäll. vildman: "Inte en chans, att analysera folk i ett forum är ju en förutsättning för diskussionen. :-) Sen var det faktiskt riktat till fler än du." Jaja, snacka om att lägga ner energi på onödiga saker. ;D "Otrohet finns och frodas överallt runt oss. Den kan ha en miljon olika orsaker och ta sig olika uttryck." Och? Vad exakt vill du få sagt med det? Att det kan finnas orsaker som kan ursäkta otrohet? Pytt i så fall. vildman: "Jag ville bara säga att det inte är så mycket att förfasas över i ett generellt perspektiv eftersom det alltid funnits och alltid kommer finnas. Ursäkta kanske man inte kan, men förstå och förlåta är en annan femma." Vet du vad vildman. Jag kan _kräkas_ över det där sättet att tänka. Detta eviga förlåtande och förstående. Och _alltid_ är det den parten som har sårats som sedan ska förlåta och förstå den tönnisen som inte har klarat av att tänka efter före. Gah! "Bevisligen finns det dom som tycker så. Dessutom vet du fortfarande inte någonting om varför den enskilda individen gör si eller så." Jag behöver inte veta några som helst detaljer utan att ändå kunna ha den bestämda uppfattningen om att otrohet aldrig är ok. Punkt. vildman: "Japp, på samma grunder dömer jag dig till moraltant ;-) " Gör det du, Farbror Frigjordheten Själv. Härmed är du omdöpt, FFS. ;) FFS: "Moralpanik är ju just när man kategoriskt förfasar sig över något utan att ens för en sekund reflektera lite djupare och nyansera sina känslor." Vad jag (eller ngn annan här) har reflekterat och fördjupat mig i kan du - som sagt - omöjligt ha en aning om. FFS: "Tja, ni har då i vilket fall inte bevisat det i detta forat i så fall :-)" Nja. Allt ska inte vara så uppenbart för precis alla, vet du FFS. ;D | |
| magga | 2010-11-30 23:00 | |
![]() | pluskans, ja alla har vi olika hög moral. Om du anser att det är okej att medvetet gå bakom ryggen på sin partner ja då tycker jag synd om dig. | |
| pluskans | 2010-11-30 23:02 | |
![]() | Magga: Du kan gärna ha din bibelmoral och kristna syn i dina förhållanden, men snälla, ge fan i att försöka tala om för andra hur de ska leva, det är upp till var och en. | |
| magga | 2010-11-30 23:06 | |
![]() | Numsan, sidan som vi pratar om, Victoria Milan, uppmanar till otrohet, att registrera sig där för att systematiskt och medvetet bedra sin partner handlar inte om ett misstag som man ångrar och som är värt att förlåta. | |
| magga | 2010-11-30 23:06 | |
![]() | Jag har inte någon kristen syn på förhållanden. sorry | |
| SkySpy_ | 2010-11-30 23:07 | |
![]() | Man kan väl ändå säga som så att så länge du har dåligt samvete för något så beror det antagligen på du har agerat fel. Har du inte det så kör på. Det är antagligen befogat. Eller så saknar du helt enkelt empati och då är det mest synd om dig själv. | |
| bobo flux | 2010-11-30 23:07 | |
![]() | "Men om man stannar kvar med någon där man blir halvt ihjälslagen varje dag, vad är det för relation då? Tror tilliten är ganska förbrukad där så då bör man avsluta. Det är väl inte det vi pratar om heller?" magga, det finns många relationer som pågår i decennier trots att de innehåller våld och hot. Alla kan inte avsluta dessa förhållanden heller, av olika orsaker. Pratar vi "vanliga", ordinära förhållanden utan hot och våld så är en möjlighet kanske att man har levt ihop väldigt länge, men förhållandet är själsligt dött. Dock finns det kanske barn eller praktiska orsaker (hem, ekonomi) i förhållandet som bidrar till att man drar sig för att lämna det. Trots detta så finns den här själsliga tomheten kvar och gnager på en...dag ut och dag in, år efter år...det skulle kunna vara en anledning till att man går bakom ryggen på någon, även om det inte rör sig om sexuell otrohet. Jag aktar mig för att förbehållslöst peka finger åt det beteendet, för jag vet inte själv hur en sådan känsla efter flera år kan påverka mig själv eller mitt sätt att tänka och känna. | |
| magga | 2010-11-30 23:09 | |
![]() | Bobo flux, som jag sa då är tilliten förbrukad och man kan inte längre vara otrogen eftersom det inte finns nåt fungerande förhållande. | |
| magga | 2010-11-30 23:13 | |
![]() | Och pluskans, jag bestämmer inte över någon här men jag har rätt att framföra min åsikt här precis som du, och du jag säger precis vad jag tycker. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-11-30 23:13 | |
![]() | Håller med dig, Magga. Det är stor skillnad på ett ev snedsteg mot att registrera sig på en sajt i syfte att skaffa sexkompisar. Jag hade säkert dött av skam om det vore jag och säkert dött av sorg om min älskade hade lurat mig så. Jag har smakat lite grand på båda sakerna (ingen dejtsajt) och det är bittra frukter. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-30 23:15 | |
![]() | det kan vara bittert ja. | |
| pluskans | 2010-11-30 23:19 | |
![]() | JO, Magga, visst har du rätt att framföra dina åsikter, helt rätt. Det jag inte tycker om är att du dömer..... Och du får säga vad du vill, din grund är en kristen moraluppfattning | |
| magga | 2010-11-30 23:21 | |
![]() | pluskan, min uppfattning må vara identiskt med vad du kallar kristen moraluppfattning, men nej tyvärr det är bara mina egna värderingar. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-11-30 23:21 | |
![]() | Inte bara kristen i så fall utan med stöd av all världens religioner inkl naturfolkens (och även ateister). | |
| The Mag | 2010-11-30 23:25 | |
![]() | Om man är överens i förhållandet så är det väl ok och då fyller ju sidan en funktion. | |
| magga | 2010-11-30 23:28 | |
![]() | pluskans, ett misstag kan jag förlåta, även om det handlar om otrohet mot mig, men det ska vara ett misstag, en engångsföreteelse och inte något som sätts i system. Sen om jag behandlar min partner som skit, misshandlar honom och slår honom fysiskt och psykiskt, ja då kan jag inte klandra honom för att vara otrogen. Men då har jag ju själv förstört allt förtroende oss emellan i det förhållande som inte längre borde vara och kan inte direkt klassa otroheten som respektlöshet mot mig. Vilket otrohet i annat fall är. | |