Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 236 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| greatdane | 2013-07-21 13:32 | |
![]() | Hur mycket ligger det egentligen bakom frasen "ha en bra dag", vem man än säger den till? Tycker den ekar tomt och ihåligt. Det är en ytlig fras, därför passar den utmärkt på just folk man inte känner. Ibland säger jag tack till människor utan att mena det också. Man är ju liksom uppfostrad på det sättet. | |
| stuvelsberg | 2013-07-21 13:35 | |
![]() | Ja men är det meningsfullt? Kan inte tänka mig att för ens ett endaste ögonblick värdera slika uttalande som nåt annat än nonsens.Men det är ju helt klart så att kapitalet vill att vi ska tycka det är trevligt, trots meningslösheten,så dom bugar och tackar för att sedan skratta hela vägen till banken. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-07-21 13:36 | |
![]() | Även om det inte ligger så mycket bakom en artighetsfras, så sprider det en värme att önska detsamma! i alla fall. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-07-21 13:37 | |
![]() | Allt som man mår bra av är meningsfullt. :) | |
| stuvelsberg | 2013-07-21 13:42 | |
![]() | Men det är ju likt religionen så att man då mår bra av självbedrägeri? Hur är det möjligt? För mig är det irrationellt att värdera att en för mig okänd person önskar mig nåt över huvud taget, en person som om denne kände mig kanske skulle tycka illa om mig???????? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-07-21 13:51 | |
![]() | Ja, för mig betyder ett leende eller ett trevligt ord en positiv känsla, och jag föredrar det framför en sur typ med otrevligt sätt. Svårare än så behöver man inte göra det. | |
| stuvelsberg | 2013-07-21 14:28 | |
![]() | Bara för att man inte säger en massa nonsens behöver man väl inte vara otrevlig?? Hur i h-e tänker folk?? | |
| kajix | 2013-07-21 14:33 | |
![]() | ja. Ibland är det bättre att hålla tyst. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-07-21 15:12 | |
![]() | 2 | |
| temperance | 2013-07-21 15:48 | |
![]() | 5 | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-21 16:48 | |
![]() | "Ha en bra dag" kan vara en tom artighetsfras eller en välmenande önskan beroende på hur den sägs och vem som säger den, och till vem. Intonation, beteende och mimik avgör ju hur frasen ska tolkas. Ibland har jag blivit förvånad över med vilken värme och ögonkontakt som kassören/kassörskan levererar den med. Då säger jag "tack" eller "tack detsamma" och menar det verkligen. Om jag bedömer att frasen är tom så säger jag bara "tack" som en artighetsreflex eller säger inget alls beroende på situation och stämningsläge. "Tack" har jag ändå sagt när jag fått kvittot. När det gäller just kvitto så tycker jag att kassören ska ge det till utan att ställa frågan. Sedan kan kunden kasta eller spara. Att kassörerna frågar beror på att många kunder inte vill ha kvittot och lämnar det på bandet eller släpper det någonstans i närheten av kassan. Då blir det skräpigt och kassören måste städa undan kvittona då och då. Men jag föredrar att få kvittot utan att få frågan och behöva svara "ja". | |
| stuvelsberg | 2013-07-21 17:33 | |
![]() | Ha en bra dag är naturligtvis "skapad" för att vi utan kritiskt tänk ska gå ut frånb butiken med en positiv känsla, vilket då förutsätter att jag som konsument "går på det".En person kan aldrig övertyga mig om att dom menar det om jag inte har en aning om vem det är och följdaktligen inte omvänt.Man hejar och tackar varandra för affären vilket är normalt. Det går ju att utveckla till än mer djuplodande fraser så vi får väl se vad nästa grej blir. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-21 17:57 | |
![]() | Kan så vara, stuvelsberg. Men det knepet går jag inte på. Jag handlar i olika affärer beroende på situation och vilka varor som jag vill ha. Kassörskans uppträdande är inte avgörande, men visst uppskattar jag butiker där man upplever att personalen är trevlig. | |
| vase | 2013-07-21 18:02 | |
![]() | Vilken underhållande läsning det blev av en pinne. Personligen lägger jag alltid pinnen bakom mina varor, undantaget om igen står bakom mig. Det hör ju till vett o etikett o är en oskriven regel om ändock inte lagreglerat. Om den framförvarande inte lägger pinnen så brukar jag ofta fråga: är du klar el vem ska lägga pinnen, du el jag? Oftast säger personen att den är klar o lägger upp pinnen. Ibland får man en sur blick o då ger jag ett leende tillbaka o lägger pinnen. Svårare än så behöver det väl inte vara o inget att reta upp sig på? Kvitton är jag oftast inte intresserad av. Det skall erbjudas ett kvitto, så är det bara. Men jag brukar under tiden det skrivs ut säga: inget kvitto, tack. Jag hejar alltid på den i kassan. Vardagligt trevligt bemötande o artighet är så trevligt att få o ge - kostar inget, men värmer så mkt. Idag blev jag lite upprörd/bekymrad. Min dotter missade Gotlandfärjan o har fått låna min bil. Jag är beroende av bilen i morgon pga arb. Ny biljett har jag bokat till i natt kl. 03.30, framme i Nynäshamn ca kl. 07.00. Sedan kommer hon att köra hem till Sthlm. Jag hoppas att hon inte är allt för trött o att det går bra. Jag kommer att krama o pussa henne när hon är hemma. Ja, man är väl alltid mamma hela livet? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-21 18:09 | |
![]() | Tänk hur olika man kan se på pinnar! En del bryr sig inte alls medan andra blir mycket engagerade och kan reta upp sig på kunden före eller bakom. Undrar vad Maggan Ribbing säger? Tror att jag ska googla... | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2013-07-21 18:17 | |
![]() | Lidls jävla pinnar går ju knappt att få tag i, de är hala som ålar. | |
| krysopras | 2013-07-21 18:24 | |
![]() | Stuvelsberg, det var en fin liten konspirationsteori du har där! Men om jag kommer hem med usla varor så spelar det ingen roll hur mycket än kassapersonalen log mot mig. Jag väljer en annan butik. Däremot kommer jag självklart att välja den butik som har vänligast och mest hjälpsam personal om varornas kvalitet och pris är i stort sett lika. Jag tänker inte se det som ett angrepp på min integritet eller ett slugt försök att lura mig så fort någon är vänlig mot mig. Men vissa människor tror omedelbart att de blivit blåsta om inte försäljaren är sur och missnöjd när affären är avklarad =) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-21 18:32 | |
![]() | Jodå, Magdalena Ribbing har uttalat sig i kundpinnefrågan minsann! Jag klistrar in fråga och svar: "Kundpinnerätt? Skrivet av Magdalena Ribbing 11:45, 18 april 2012 i kategori Människor emellan, Socialt vett Fråga: Under vår pågående middag diskuteras huruvida man nu för tiden är skyldig till att lägga upp kassaklossen på rullbandet efter sina egna varor i mataffären. Min vän Torbjörn känner starkt att man inte har den skyldigheten, själv tycker jag att det är snällt mot både kunden efter och mot kassören/kassörskan. Vad är Magdalenas åsikt? Svar: Om man vill markera sin självupptagenhet för andra som vanligen är obekanta, så låter man bli att lägga den där avskiljande pinnen mellan sina varor och nästkommande. Har man den sortens personlighet kan man kanske få ut något slags fröjd av detta, typ “jag tänker minsann inte besvära mig för någon annan, må var och en klara sig själv”. Men är man vanligt hyfsad och rimligt vettig lägger man en kundpinne efter sina varor, därmed underlättande för den kund som kommer efter. Nästkommande kan inte vara bergsäker på att man har lagt upp allt, det kan ju komma ytterligare något även om kundkorg/vagn ser tömda ut. Enligt min bestämda uppfattning har du rätt. Din vän är kanske en av dem som jag lagt dit en kundpinne åt samt snällt sagt ”ursäkta, gör det något att jag lägger dit kundpinnen?” Ingen säger ”det får du inte” utan alla säger ”nä, gör det”. Så då gör jag det och fnittrar invärtes åt den framförvarande kunden. Lite synd är det allt om den stackar’n som inte kommer ihåg, orkar eller fattar att kundpinne läggs efter ens egna varor, inte framför!" Här är länken: blogg.dn.se/etikettf...pi nneratt/ Ribbing anses ju vara en guru vad gäller vett och etikett, men man behöver ju inte hålla med henne i allt... Ibland tänker hon inte särskilt snälla saker och sina medmänniskor och säger inte så snälla saker när hon ger råd i sin spalt. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-07-21 18:35 | |
![]() | För övrigt kan jag rekommendera Magdalena Ribbings vett och etikett-spalt som stor underhållning vad gäller frågor, svar och kommentarer från läsarna när det gäller även andra "viktiga" frågor än pinnar... | |
| MiaFredrika | 2013-07-21 18:46 | |
![]() | Otroligt vad mycket en del läser in i några små ord. Att kapitalismen skrattar hela vägen till banken för att någon önskar dig en trevlig dag är ju en fascinerande tanke. Själv jobbar jag i en väldigt serviceinriktad position och jag säger inte såna saker till varje person jag träffar i jobbet, trots att det är vad min arbetsgivare vill. Däremot är jag alltid väldigt mån om att vara trevlig mot andra som jobbar i såna yrken, eftersom jag träffar på så många otrevliga människor varje dag. När jag någon gång säger något till den jag servar, utöver "tack" och "varsegod", så är det för att man har etablerat en dialog och de verkar mottagliga för mer än bara det mest basala frågorna. Fast det är ju bara jag. | |