Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 626 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2011-11-18 09:57 | |
![]() | Är valet att vara arbetslös då? Är det bättre för familjen-Och Bitte- nu är det ju så att även om det i just malmans fall finns en pappa med i bilden(även om också han jobbar borta) så är det ju väldigt många som inte har någon annan än sig själv att räkna med. Är det då bättre att välja att gå arbetslös undrar jag? För det kanske är det enda alternativet som står till buds. Jag tycker att kommunerna borde satsa mer på kvälls och nattdagis för att öka föräldrars valmöjligheter när det gäller vilka jobb dom kan ta. Ta pengarna från lyxverksamheten när föräldralediga kan lämna äldre syskon helt gratis till förskolan ett par timmar om dagen. Många kommuner erbjuder ju detta till familjer och det är i mina ögon en riktigt onödig verksamhet om vi nu ska tala kommun ekonomi. Även om det säkerligen är bra för äldre syskon att få vara kvar med sina kompisar på förskolan några timmar om dagen även när dom får syskon så är det ju om man ser på det ur en rent ekonomisk synvinkel en verksamhet som man inte måste ha. En förälder är ju faktiskt hemma- Där finns det pengar att spara som man kan lägga på verksamhet för dom som faktiskt behöver jobba. | |
| Liz1 | 2011-11-18 10:01 | |
![]() | De som skaffar barn får väl själva se till att de har barnpassning. Om kommunen tillhandahåller att någon ser efter ungen, tacka och var glad. Det är du själv som gjort valet att skaffa barn, du själv som får ta ansvar för det. Kräver det ansvaret att du behöver byta jobb, flytta eller vad som är det upp till dig att lösa det. Varför ska vi andra betala (utveckling på dagis=mer skatt) för din unge för att du anser att t.ex. studenter inte är goda nog som kvällspersonal. Tycker du det är så jobbigt som du skriver om, ändra på din och din familjs situation. Det är inte upp till dagis eller kommunen att lösa det för er, det är ni själva. | |
| marmeladov22 | 2011-11-18 10:02 | |
![]() | lol på det inlägget | |
| marmeladov22 | 2011-11-18 10:03 | |
![]() | Håller med AMF och Bitte | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-11-18 10:15 | |
![]() | "Det stackars lilla barnet". Internet är verkligen smockfullt med dömande och mästrande så fort det gäller föräldraskap. Ni bara älskar att tala om hur fina och självuppoffrande val ni gjorde, eller hur. Newsflash: Det handlar inte om barnmisshandel - det handlar om en mamma som är hemma hela dagarna och barnet är sedan på dagis tre timmar + sover tre timmar där. Nu handlade det ju inte heller i första hand om att dagis skulle lösa några världsproblem utan om att hon inte fick ta dit en privat resesäng för att det "inte fick plats". Vår resesäng är typ 15x15x100 cm och fälls upp på mindre än en minut. Jag lovar er att detta hade kunnat lösas på de allra flesta dagis, men något har ju skurit sig här såklart. Att kräva extra specialanställd personal för bara ens eget barn är såklart långt över gränsen för vilka rättigheter man har eller bör ha. Om det har tjatats och krävts mycket om detta kan man kanske börja skönja orsaken till att det är kärva relationer iofs. | |
| AMF | 2011-11-18 10:30 | |
![]() | Ja slånbär. Valet är att vara arbetslös. Jag tror att vi som tar parti för barnet är den äldre generationen. Vi står för erfarenheten och kunskapen! Ni unga mammor håller varann om ryggen och framstår som en klump av likatänkande där ingen vågar sticka ut. Nu kommer ni alla att bombardera mej med kvädesord, eller hur?! | |
| Bitte - Administratör | 2011-11-18 10:38 | |
![]() | Det är nog INTE alltid så enkelt "bara" att ta dit en egen resesäng ,, Det finns väl visa regler och normer som kommuner måste följa och en resesäng kanske inte fyller kraven på säkerhet,, och då spelar det igen roll att jag själv tagit med den och sagt det är OK , för skulle nått hända är det fortfarande kommunen som får stå till svars. Sedan så var det ju så att Dagis är en "rättighet" nattis en möjlighet, dvs det finns inte ett krav på att kommunerna ens ska tillhanda hålla det. Och till Gnagelram , jag har ALDRIG sagt att jag är eller har varit perfekt som förälder, | |
| slånbär | 2011-11-18 10:50 | |
![]() | AMF Tackar för den du-jag -en ung mamma!! Underbart -det kan jag leva på resten av dagen tror jag. Nä allvarligt talat så kanske du ska låta bli att kategorisera folk enbart utifrån deras åsikter för nu är du väldigt långt från sanningen. Jag är nämligen närmare döden än barnafödande om man ser till åldern men det gör inte att mina åsikter är närmare döden för det. Jag tror inte att någon kan göra rätt för om Malman skulle skriva ett inlägg som handlade om att hon valde arbetslöshet för sitt barns skull så skulle troligtvis en massa gå i taket för det och tycka att det är för jävligt att man väljer att leva på andra för att ta hand om sitt barn. Hur man än vänder sig så har vi alla baken åt ett håll. Liz1- du ska nog fundera ett varv till när det gäller ditt inlägg om att andra inte ska betala för att man skaffar barn för då kan vi direkt ta en massa annat som jag inte har lust att betala för- Äldreomsorgen tex-jag har inga föräldra som behöver det så då vill inte jag betala för det, om man skadar sig när man åker skidor kan man betala själv för vården, rökare och överviktiga kan stå för kostnaderna som blir följden av deras laster sjläva för att inte tala om kungahuset osv osv. Det finns massor av saker i samhället som alla är med och betalar för men som långt ifrån alla utnyttjar-det är detta som är demokrati nämligen-att alla har rätt att få del av kakan men att vi även måste betala för det. Obs-ovanstående var endast exempel som ofta kommer upp vid liknande resonemang och alltså inte något som jag anser (möjligen bortsett från kungahuset dårå....) | |
| Sigrids mor | 2011-11-18 10:50 | |
![]() | Kommunen är visst skyldig att ordna barnomsorg till den som behöver det. Det spelar ingen roll om det är dagis eller nattis - det är kommunens ansvar att ordna barnomsorg. Googla barnomsorgsgaranti eller läs på din kommuns hemsida vilka regeler som gäller. | |
| slånbär | 2011-11-18 11:06 | |
![]() | Det som står i nya skollagen är att kommunerna ska sträva efter att tillhandahålla barnomsorg i enligheter med familjernas behov. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:14 | |
![]() | Jag tycker nog att jag är ganska ung som 41 årig 5 barns mamma...hahahaha Det verkar som om en del är rätt hårda mot sina medmänniskor oavsett ålder här. Jisses. Hjälper ni malman med hennes pension sen för det hon förlorar genom att gå arbetslös? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:17 | |
![]() | "Det är nog INTE alltid så enkelt "bara" att ta dit en egen resesäng ,, Det finns väl visa regler och normer som kommuner måste följa och en resesäng kanske inte fyller kraven på säkerhet,, och då spelar det igen roll att jag själv tagit med den och sagt det är OK , för skulle nått hända är det fortfarande kommunen som får stå till svars." Vilka säkerhetsnormer refererar du till? I tråden har platsbrist nämnts som skäl. Menar du att det är farligt att sova i en resesäng? Det tycks vara viktigt för dig att försvara en till synes väldigt oflexibel inställning från dagiset. "...men av egen erfarenhet som 3 barnsmamma vet jag en del om hur det är att fixa och trixa för att det ska fungera .. Jag har tom en gång i tiden valt bort ett jobb under en tid därför att det INTE fungerade med den dagmamman vi hade." Vad är detta om inte hänvisande till din egen förträfflighet och indirekt kritik mot andra som inte ser lika mycket till "barnets bästa" Jag tycker detta eviga skuldbeläggande är enormt tjatigt. Av den lilla information vi har får jag intrycket av att det är en mamma som verkligen bryr sig om sitt barns bästa och tar med alla aspekter, i motsats till flera skribenter här som viftar bort alla svårigheter. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:24 | |
![]() | Men tänk så här då. Kalix kommun (för att göra det enkelt) inför en sådan verksamhet. Då är det ett FRIVILLIGT val att införa det. Men när man väl gjort valet så bör man ju också klart och tydligt göra upp vilka riktlinjer som ska finnas. Och därefter får ju föräldrarna, utifrån vad kommunen lovar ska finnas, ta ställning till om hur de vill göra. Men om det är sagt att kommunen ska tillhandahålla kvällis/nattis så får man ju vara tydliga med om det gäller alla dagar, om det gäller oavsett om det så bara är ett barn som utnyttjar hela öppettiden etc. En sådan verksamhet är ju inte en pappersprodukt bara utan ska ju fungera ute i verkligheten. | |
| jannelie | 2011-11-18 17:26 | |
![]() | Kan inte svärmor hämta varje dag så Ronja får somna i sin egen säng? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-11-18 17:42 | |
![]() | Varför inrikta sig på andra alternativ än att den kommunala barnomsorgen ska fungera? | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 19:08 | |
![]() | TS, kolla detta: habo.yourvoice.se/fr...sk Question Du kan ställa en fråga där och förhoppningvis få svar från de som är bestämmande och ansvariga. | |
| malman | 2011-11-18 20:10 | |
![]() | svär mor har ett eget jobb och en ganska stor familj som hon vill komma hem till. om jag blir arbetslös så förlorar jag ca 10 000kr i månaden vilket resulterar i att vi på sikt kommer få flytta, vilket jag tror är sämra för ronja då det är det ända huset hon bott i och som hon seer som sin egen borg. all trygghet finns där sen vet inte jag men det var mycket lättare för 10 år sen att bara byta jobb, fans mera att välja på. det är dagis som säger att barn inte mår bra av att det är för mycket olika personal och att hon blir lidande, då föreslog jag en fast anstäld som jobbar kvällar, | |
| malman | 2011-11-20 19:38 | |
![]() | nu har jag kanske löst problemet, Ronjas "plast" farmor kan tänka sig att ta anställning av kommunen som ronjas natt mamma, kommunen tycker det är en bra ide, och då skulle jag lämna Ronja hos "farmor" på kvällen och hämta henne på damma sätt som vi gör på dagis. men frågan är om det inte blir ensamt för henne att vara enda barnet, hon kommer inte ha några kompisar att leka med. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-11-20 19:41 | |
![]() | Men låter som en bra lösning. Tryggt för din tjej. Och leka gör hon väl ändå inte om hon ska sova. | |
| malman | 2011-11-20 19:43 | |
![]() | nej det är klart men på dagis träffar hon andra barn i några timmar och då är det full fart | |